Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste nybegynner turdame


Huldre

Anbefalte innlegg

Hei !! Helt nybegynner på turfronten, og ikke vant til å bære tung sekk, men ser jo at om jeg skal overnatte ute blir det fort en del utstyr…

Tips til heeelt nybegynner pakkeliste, som ikke blir altfor tung i starten🙈😅😅!??!?!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utover litt mat, liggeunderlag, telt og sovepose, er det ikke så mye mer man trenger på enkle korte turer sommerstid annet enn klærne man går i. Solbriller og  (en liten) solkrem om det trengs.

Reisetannkost, reisetannkrem og hvis man absolutt må ha ett håndkle er ett kjøkkenhåndkle helt topp.

Regntøyet kan man gå i om det er fare for regn, så slipper man å pakke det også.

Skal man ha varm mat er det nok med en liten kjele som brukes til alt, en enkel gassbrenner, en skje og en kopp. Ett plastfat om du ikke har med kjelelokk du bruker som fat.

klesskift tas når man kommer hjem.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å holde det enkelt. Men noen viktige spørsmål:

Hvor skal du på tur, hvor lenge og på hvilken årstid?

DNT har noen fine generelle lister tilgjengelig:

https://www.dnt.no/pakkeliste/

Det er sikkert mye der som kan gåes i sømmene, men det er et bra utgangspunkt! Gamasjer på sommeren for eksempel er i de aller fleste tilfeller helt unødvendig.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Huldre said:

Hei !! Helt nybegynner på turfronten, og ikke vant til å bære tung sekk, men ser jo at om jeg skal overnatte ute blir det fort en del utstyr…

Tips til heeelt nybegynner pakkeliste, som ikke blir altfor tung i starten🙈😅😅!??!?!!

Hva har du, og hva veier det?

Her er en liten liste over de tyngste tingene, med vekt basert på «vanlige» produkter for 3 sesonger solgt i norsk (nett)butikk:

Telt (1-2kg), sovepose (1kg), liggeunderlag (1/2kg), ryggsekk (1kg), kjøkken (1/2kg), isolasjonsjakke (1/2kg). 

Vannflaske, førstehjelpspose, ekstra sokker/undertøy osv. kommer i tillegg. Merk at jeg som oftest går i «allværsjakke» og ullundertøy med shorts/tights/bukse. Om det er fare for sludd tar jeg med en regnbukse. Hva man sover i er individuelt og avhengig av hvor kaldt det er i forhold til posens comfort temp. Denne temperaturen tar utgangspunkt i langt ullundertøy med sokker, lue, hals og hansker. Estimer eget behov ut fra det.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha gass og gassbrenner, kan det være lurt å handle på Biltema (hvis du har en slik butikk i nærheten av deg). De selger brennere som er billige men likevel gode. Og de har (hadde?) minst 1 som er veldig lett. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (17 minutter siden):

Her er det bare å holde det enkelt. Men noen viktige spørsmål:

Hvor skal du på tur, hvor lenge og på hvilken årstid?

DNT har noen fine generelle lister tilgjengelig:

https://www.dnt.no/pakkeliste/

Det er sikkert mye der som kan gåes i sømmene, men det er et bra utgangspunkt! Gamasjer på sommeren for eksempel er i de aller fleste tilfeller helt unødvendig.

Åhh Tusen takk for gode råd !!! Når man er ferskis er det ikke snakk om lange turer, men kortere turer i skogen. Må jo starte et sted, å lære etterhvert!! Så lette turer vår/ sommer/ høst og mest kos ved telt/ hengekøye🤗

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat pakking, men et generelt nybegynnertips: jeg anbefaler deg å prøve alt utstyret et par ganger før du drar på tur. Sett opp og ta ned telt/hengekøye et par ganger, lag deg noen måltider på brenner/stormkjøkken (hvis du skal ha noe slikt). Det er så greit å ha prøvd disse tingene før du sitter der ute i regnvær og vind som kom overraskende på. 

Jeg liker godt å ha med noen croccs/lette joggesko hengende på sekken. De er lette, kan brukes på føttene om du skal krysse bekker med skarpe steiner (regner med du ikke skal vade store elver), og er digg å ha i leir når man skal en snartur ut av teltet, fremfor å snøre på seg fjellsko. 


Jeg har alltid med ullundertøy i sekken, selv på korte overnattingsturer. Det er så kjekt å kunne dra frem om du skulle bli kald i løpet av kvelden / natta. Om sommeren går jeg for det meste i skjorte og tynn bukse. Shorts hvis terrenget tilsier det, men man kan bli nokså oppskrapet på leggene hvis det er mye tjerr og busk. 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Ikke akkurat pakking, men et generelt nybegynnertips: jeg anbefaler deg å prøve alt utstyret et par ganger før du drar på tur. Sett opp og ta ned telt/hengekøye et par ganger, lag deg noen måltider på brenner/stormkjøkken (hvis du skal ha noe slikt). Det er så greit å ha prøvd disse tingene før du sitter der ute i regnvær og vind som kom overraskende på. 

Jeg liker godt å ha med noen croccs/lette joggesko hengende på sekken. De er lette, kan brukes på føttene om du skal krysse bekker med skarpe steiner (regner med du ikke skal vade store elver), og er digg å ha i leir når man skal en snartur ut av teltet, fremfor å snøre på seg fjellsko. 


Jeg har alltid med ullundertøy i sekken, selv på korte overnattingsturer. Det er så kjekt å kunne dra frem om du skulle bli kald i løpet av kvelden / natta. Om sommeren går jeg for det meste i skjorte og tynn bukse. Shorts hvis terrenget tilsier det, men man kan bli nokså oppskrapet på leggene hvis det er mye tjerr og busk. 

 

Tusen takk !!! Sluker alt av gode råd !!! Ja skal ta noen dagsturer først med litt matlaging mm. Sikkert kjempelurt. Takk🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (2 timer siden):

Hvis du skal ha gass og gassbrenner, kan det være lurt å handle på Biltema (hvis du har en slik butikk i nærheten av deg). De selger brennere som er billige men likevel gode. Og de har (hadde?) minst 1 som er veldig lett. 

Tusen takk for tips🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Hva har du, og hva veier det?

Her er en liten liste over de tyngste tingene, med vekt basert på «vanlige» produkter for 3 sesonger solgt i norsk (nett)butikk:

Telt (1-2kg), sovepose (1kg), liggeunderlag (1/2kg), ryggsekk (1kg), kjøkken (1/2kg), isolasjonsjakke (1/2kg). 

Vannflaske, førstehjelpspose, ekstra sokker/undertøy osv. kommer i tillegg. Merk at jeg som oftest går i «allværsjakke» og ullundertøy med shorts/tights/bukse. Om det er fare for sludd tar jeg med en regnbukse. Hva man sover i er individuelt og avhengig av hvor kaldt det er i forhold til posens comfort temp. Denne temperaturen tar utgangspunkt i langt ullundertøy med sokker, lue, hals og hansker. Estimer eget behov ut fra det.

 

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Hva har du, og hva veier det?

Her er en liten liste over de tyngste tingene, med vekt basert på «vanlige» produkter for 3 sesonger solgt i norsk (nett)butikk:

Telt (1-2kg), sovepose (1kg), liggeunderlag (1/2kg), ryggsekk (1kg), kjøkken (1/2kg), isolasjonsjakke (1/2kg). 

Vannflaske, førstehjelpspose, ekstra sokker/undertøy osv. kommer i tillegg. Merk at jeg som oftest går i «allværsjakke» og ullundertøy med shorts/tights/bukse. Om det er fare for sludd tar jeg med en regnbukse. Hva man sover i er individuelt og avhengig av hvor kaldt det er i forhold til posens comfort temp. Denne temperaturen tar utgangspunkt i langt ullundertøy med sokker, lue, hals og hansker. Estimer eget behov ut fra det.

 

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Hva har du, og hva veier det?

Her er en liten liste over de tyngste tingene, med vekt basert på «vanlige» produkter for 3 sesonger solgt i norsk (nett)butikk:

Telt (1-2kg), sovepose (1kg), liggeunderlag (1/2kg), ryggsekk (1kg), kjøkken (1/2kg), isolasjonsjakke (1/2kg). 

Vannflaske, førstehjelpspose, ekstra sokker/undertøy osv. kommer i tillegg. Merk at jeg som oftest går i «allværsjakke» og ullundertøy med shorts/tights/bukse. Om det er fare for sludd tar jeg med en regnbukse. Hva man sover i er individuelt og avhengig av hvor kaldt det er i forhold til posens comfort temp. Denne temperaturen tar utgangspunkt i langt ullundertøy med sokker, lue, hals og hansker. Estimer eget behov ut fra det.

 

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Hva har du, og hva veier det?

Her er en liten liste over de tyngste tingene, med vekt basert på «vanlige» produkter for 3 sesonger solgt i norsk (nett)butikk:

Telt (1-2kg), sovepose (1kg), liggeunderlag (1/2kg), ryggsekk (1kg), kjøkken (1/2kg), isolasjonsjakke (1/2kg). 

Vannflaske, førstehjelpspose, ekstra sokker/undertøy osv. kommer i tillegg. Merk at jeg som oftest går i «allværsjakke» og ullundertøy med shorts/tights/bukse. Om det er fare for sludd tar jeg med en regnbukse. Hva man sover i er individuelt og avhengig av hvor kaldt det er i forhold til posens comfort temp. Denne temperaturen tar utgangspunkt i langt ullundertøy med sokker, lue, hals og hansker. Estimer eget behov ut fra det.

Ser at jeg har nok litt tungt utstyr, både telt og sovepose veier ca 2,5 kg så skjønner at jeg har mye ekstra der🙈. Får holde meg til korte turer hehe🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Huldre said:

 

 

 

Ser at jeg har nok litt tungt utstyr, både telt og sovepose veier ca 2,5 kg så skjønner at jeg har mye ekstra der🙈. Får holde meg til korte turer hehe🤗

Du får veldig lette og forholdsvis rimelige telt fra Naturehike og 3FUL som er av god nok kvalitet og har lav vekt. Når det gjelder soveposer er det lurt å følge med på salg, en del dunposer fra for eksempel Marmot har kommet til en veldig gunstig pris i det siste. Addnature har en Xeon til 3000kr, som er en hyggelig pris. Helsport Superlight Winter Lady eller hva nå enn den heter selger Helsport på salg til 3200kr. Begge har gåsedun av høy kvalitet. Det eneste man egentlig trenger putte penger i er en god sovepose, resten får man bra og billig.

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt uenig mtp vekt på korte turer. Her kan det være god start på å trene seg opp til å gå med tyngre sekk om det er noe man i fremtiden ønsker..en langtur på flere dager har jo gjerne flere kG tyngre sekk. Du trenger ikke å kjøpe nytt og lett bare for en liten helgetur!  Hva er en tung sekk for deg?

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (16 minutter siden):

Telt til 2,5 kg er da ikke SÅ tungt; det har hvertfall ikke begrensa meg til korte turer. Men sovepose til tresesongsbruk er jeg enig i at det er et poeng å finne noe lettere ja.

2,5 kilo er helt normalt synes jeg. Ett lite kompakt enmannstelt som Hilleberg solou veier jo 2,5 kilo. Hilleberg unna veier 2,2.

De fleste har vel ett telt med plass til en person til, dvs. 2-3 manns. Er vel de færreste som egentlig har solotelt. Da er man jo mellom 3-4 kilo for ett standard telt.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldre skrev (18 timer siden):

Hei !! Helt nybegynner på turfronten, og ikke vant til å bære tung sekk, men ser jo at om jeg skal overnatte ute blir det fort en del utstyr…

Tips til heeelt nybegynner pakkeliste, som ikke blir altfor tung i starten🙈😅😅!??!?!!

Tuuusen Takk for masse gode tips og råd !!!!! Pr nå er det ikke noe tema å kjøpe nytt utstyr da det jeg har er helt nytt. Men korte turer for å bli vant til å gå  med sekk, er nok en god start. 🤗🤗

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (16 timer siden):

Telt til 2,5 kg er da ikke SÅ tungt; det har hvertfall ikke begrensa meg til korte turer. Men sovepose til tresesongsbruk er jeg enig i at det er et poeng å finne noe lettere ja.

Frem til 2021 var mitt letteste fjelltelt 3,2 kg.. Dette har ikke begrensa meg på lengre turer heller. At jeg har bært unødvendig tungt noen ganger, absolutt. Jeg dro med meg dette teltet på Nordland på tvers - Fra Graddis til Glomfjord (108 km). En tur der jeg endte opp med å kun sove i DNT-hytter!

Soveposen min var hakket lettere enn din, men totalvekt på sovepose og telt var 4,5 kg. Dette utstyret har jeg bært med meg over land og strand. Som student kunne jeg ikke koste på meg et dyrt fjelltelt, når jeg hadde et brukanes telt fra før. Dette fungerte for meg på alt fra parkeringsplasser til lange fjellturer, og siste året på masteren sov jeg i rundt 100 netter i dette teltet. Med fast jobb og bedre økonomi har jeg nå bytta dette ut i flere telt, som dekker ulike formål. Da hadde jeg bært med meg det tunge teltet i 19 år. 

Et telt på 2,5 kg ville vært luksus for meg. Bruk det du har! Om noe, vurder heller å kjøpe en lettere sovepose, her er det ganske mye vekt å spare for "lite penger" (alt er relativt). Ja det er en del vekt å spare på det meste av utstyr, men det vil koste deg ganske masse penger, og det er nok viktigere for deg å øve deg på å dra på tur, og bli glad i det. Så kan du ta det gradvis derfra :)  Det er lettere å svi av penger på et fremtidig telt, når du vet at du kommer til å bruke det hundrevis av ganger :)

 

Endret av ingen87
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips som ikke nødvendigvis trenger å koste en krone kan være å ta vare på egnede beholdere i hverdagen. Eventuelt kjøpe nye.

Mye vekt å spare på å kun ta med seg det man har behov for framfor fulle beholdere. Eksempel på en gjerne kan ha i lette beholdere i passende størrelse: kaffe, smør, krydder, syltetøy, såpe, solkrem etc etc.

Samme tilnærming hva gjelder førstehjelp. Ta med deg det du spesifikt opplever behov for, ikke ta med en full pakke rett fra sportsbutikken.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (2 timer siden):

Apropos beholdere. Savner den tiden man kjøpte film til kameraene. Filmrullbeholderne var perfekte til krydder, salt, sukker, og andre småting til tur. 


Jeg pleier å bruke tomme kosttilskuddbokser. De fins i varierende størrelser, ofte ganske små. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldre skrev (1 time siden):

Jeg kom over masse små plastbokser på Clas Ohlson sist, perfekt til sukker/ salt mm


Mener å huske jeg fikk kjøpt noen bittesmå plastflasker på Normal en gang. Det var en trepakning med småflasker i litt varierende størrelse. Kostet vel kanskje ca 20 kr eller mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Huldre said:

Tuuusen Takk for masse gode tips og råd !!!!! Pr nå er det ikke noe tema å kjøpe nytt utstyr da det jeg har er helt nytt. Men korte turer for å bli vant til å gå  med sekk, er nok en god start. 🤗🤗

Jeg har den uvanen at jeg synes det er artig å alltid prøve noe nytt på korte turer, så kjøper og selger en del friluftsutstyr på Finn. Har og styrt på med en YouTube kanal med reviews av utstyr (merkelig nok ikke av telt/pose/sekk) så dette har vært en vedvarende uvane i mange år. Det meste holder seg overraskende godt i pris, særlig om man kjøper ting på salg/til pris tilsvarende salg og bruker det lett noen ganger før man selger det videre. 

Uavhengig hva du velger, pass på kroppen og unngå skade. Og alltid bruk gåstaver. 

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.