Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om fiskestang for nybegynner


Zarathustra

Anbefalte innlegg

Har vurdert lenge å prøve meg på ferskvannsfiske. Men jeg har null peiling på stenger. Har sett på noen brukte stenger med kastevekt på 20 til 50g. Er dette overkill for ferskvannfiske da målet ikke er å fange svære fisk? Vil det påvirke fiske på mindre fisk? Vil gjerne ha én allround-stang som kunne brukes til sjøfiske også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten örettsluk eller spinner er gjerne 5-6 gram eller tillochmed mindre. En "sjösluk" veier gjerne 30-40 gram. Om man ska vara pirkete kan det alltså vara vanskelig å kombinere, men jeg bruker min ni fots Shimano Beastmaster (7-25 gram eller noe) til det meste: Liten eller stor brunörret, surfmeite etter rödspette, agnfiske og sjöfiske fra land etter sjöörret och sei på 2-3 kg. 

Jeg tänker at en sån stang er en skikkelig allround. Lawson Explorer G4 i ni fot med passande kastevekt er en lignende stang som er god, men det finns mange mange fler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knaper skrev (6 minutter siden):

En liten örettsluk eller spinner er gjerne 5-6 gram eller tillochmed mindre. En "sjösluk" veier gjerne 30-40 gram. Om man ska vara pirkete kan det alltså vara vanskelig å kombinere, men jeg bruker min ni fots Shimano Beastmaster (7-25 gram eller noe) til det meste: Liten eller stor brunörret, surfmeite etter rödspette, agnfiske og sjöfiske fra land etter sjöörret och sei på 2-3 kg. 

Jeg tänker at en sån stang er en skikkelig allround. Lawson Explorer G4 i ni fot med passande kastevekt er en lignende stang som er god, men det finns mange mange fler. 

Hvis jeg tenker hovedsakelig å fiske i ferskvann og stå på land er en slik stang som denne "bedre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har nog en förkärlek för ni fots stänger, jeg liker å bruke minst tolv grams sluker å komme ut litt lenger. Men det är nok ikke förnuft bak det, en syv eller åtte er nok också bra. 

Den snella der, sammen med nylonsnöret, er nok ganske dårlig. Hold deg unna sneller med påspolt nylon. Det er line av verste sort som selges på sånne sneller og snellene selve er också litt kjedelige. 

Jeg anbefaller et sett (om du går for det) med påspolt multifilament. Det finns några bra for ca 800;- på skittfiske.no. 

Sen er en stang på 5-15 gram og syv fot ganske kjip i sjöen. Makrell går bra og er sikkert artig men sei og torsk er en utfordring. En tyngre stang enn den du viser til dekker flere bruksområder om du tenker allround. 

Endret av knaper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til elvebruk eller fiske fra båt vil 3-15g stang være greit, men i min erfaring får du mer fisk (og større fisk) hvis du går litt opp i kastevekt slik at du når lengre ut fra land.

 

En 9 eller 10 fots 5-25g stang er i min mening en optimal allround stang for ferskvannsfiske. Da kan du kaste alt fra 25 grams atomsilda hvis du vil langt ut, til 12 grams sølvkroken til allround fiske, eller 5-7 grams spinnere nære land. Du har også veldig mange spennende wobblere samt at stangen er lang nok til at man komfortabelt kan fiske med makk og dupp eller flue og dupp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.