Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger anbefalinger på reisetallerken og termos.


Gabs88

Anbefalte innlegg

Hei, kort fortalt så sliter jeg litt med å bestemme meg for en god reisetallerken og termos. Hadde en gammel en i plast men det har kommer så mye nytt siden sist gang jeg handlet.

Primus har jo sitt gode gamle "Meal set" som funker helt greit. Dette er jo en klassiker.

 

Men så ser jeg at feks Sea to Summit har noen silikon tallerkener og kopper som kan legges sammen. Er dette noe å satse på?

 

Har også sett noe som var helt sammenleggbart og origami-basert, men da er jeg redd for hva som skjer hvis man er på fjellet og det går hull i det.

 

Er det noe annet som skiller seg ut?

 

Kunne også ha tenkt meg noe tips til en god termos. Gjerne noe som har en grei kopp inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UCO Mess Kit Eco 5 Pieces Midnight    har   www.widfoss.no    på  tilbud   .  Kan  være verdt  å  se  nærmere  på  

https://media.widforss.no/product-images/XL/uco-mess-kit-eco-5-pieces-midnight-0.jpg

Ståltermos StanleyAdventure 0.5L-0,7L-1,0L
Dette  er  en  solid  og  god  termos  ,  koster  litt  ,men  er  av  god  kvalitet.  Så  kan  du  velge  hvilken  størrelse  du  foretrekker. 
Mitt  tips  til  å  få  varme drikker til  å  holde  seg  max  er  å  forvarme  flasken  med  kokende  vann  før  du  tømmer  oppi  innholdet  du  vil fylle  den  med. .
En  kan  også  sette  flasken  oppi  en  ullsokk som  ekstra  isolasjon  på  tur  ute  i  kulda.


 

Endret av Fjellgutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gode erfaringer med Thermos Stainless King (0,47 L og 1,2 L) og Sea to Summit Delta Plate.

Disse termosene holder meget godt på varmen, og er ikke avskrekkende dyre. Koppene som er inkludert er som på de andre termosene så som så, men funker fint til formålet.

Tallerkenen fra StS har et kjekt "tommelgrep" på ene sida, som kan være kjekt når man ikke har et bord å sette den på. Kan også være "i veien" ved pakking. Personlig holder jeg meg unna disse sammenleggbare kjelene/bollene, da jeg aldri har sett behovet for slikt, og ser for meg at det blir unødvendig mange kriker og kroker i forbindelse med renhold på disse.

image.thumb.png.809d020bffc0cd34a44c626b046cc561.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Måssåbjønn said:

Har bare gode erfaringer med Thermos Stainless King (0,47 L og 1,2 L) og Sea to Summit Delta Plate.

Disse termosene holder meget godt på varmen, og er ikke avskrekkende dyre. Koppene som er inkludert er som på de andre termosene så som så, men funker fint til formålet.

Tallerkenen fra StS har et kjekt "tommelgrep" på ene sida, som kan være kjekt når man ikke har et bord å sette den på. Kan også være "i veien" ved pakking. Personlig holder jeg meg unna disse sammenleggbare kjelene/bollene, da jeg aldri har sett behovet for slikt, og ser for meg at det blir unødvendig mange kriker og kroker i forbindelse med renhold på disse.

image.thumb.png.809d020bffc0cd34a44c626b046cc561.png

Nå har jeg ingen erfaring med renhold av slike tallerkener men de er laget i matsilikon. Som er ufattelig enkelt å renholde i kjøkkensammenheng. Så jeg innbiller meg at renholdet skal være veldig enkelt. Ting sitter på en måte ikke fast i det hele tatt til slik silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermos king USA 1L håller temp längst och de med mindre diameter och längre sämre.

Köp en extra kork när du köper en bra Thermos för de kan hålla längre än korkar går att få tag på,jag har en tillv i USA 1984 som fortfarande håller värmen bra men korken går ej längre att få tag på.

Thermos med glas håller temp lika länge som stål men går ju sönder tex när en hund hoppar på ryggsäcken eller du tappar den eller vurpar på skidorna med ryggsäck.

Jag har sittunderlag runt thermos för att hålla värmen lite längre eller bubbelplast.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne fra Sea to Summit, som jeg er veldig fornøyd med: https://www.fjellsport.no/turutstyr/turkjokken/service/tallerkener-bestikksett/sts-x-plate-foldbar-turtallerken

Fungerer som skjærefjøl også. Brukt i mange år, så den holder stand. 

Ekstremt god termos til god pris på XXL nå: https://www.xxl.no/thermos-work-berverage-flask-1-2-dark-grey-termos-gra/p/1177211_1_style

Stor termos, men godkjent egenvekt, og holder vannet glovarmt i mer enn et døgn på vinterfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet ikke om du har funnet deg en reisetallerken, men jeg er veldig fornøyd med Sea to Summit Delta Bowl 800 ml. Den bruker jeg både til frokostblanding og middag på tur. Det er en blanding av skål og tallerken. Da får du greit areal, men samtidig også litt høye kanter så ikke havregrøten renner ut. Det er grei pris på den også.

Sea to Summit Delta Bowl 2.JPG

Sea to Summit Delta Bowl.JPG

DSC00120.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt har mer og mer blitt denne her. Den er gratis hvis man har spist en av disse ferdigmiddagene man får kjøpt og det er den letteste tallerkenen jeg noensinne har hatt (23 gram). Den kan vaskes i oppvaksmaskin og er faktisk veldig solid. Jeg pleier gjerne å ha med meg flere siden de er så lette, for det er greit å ha et sted å legge fra seg kjøkkenredskaper og også et sted å mellomlagre maten mens man lager mat fordi man ikke kan tilberede alt på en gang med bare en kjele eller ei stekepanne. Fin til suppe også. Flere stables fint i hverandre og blir da veldig kompakt sammenpakket. Og så er jo gjenbruk inn  i tiden da. Og de varer lenge (har faktisk ikke slitt ut en eneste en)

Her har jeg for anledningen kokt grøt av havregryn, kokosmasse, grovmalte mandler, tørrmelk og vann (+2 kuverter smør og en spiseskje eller to med demararasukker på toppen da). Jeg bruker forøvrig alltid mer væske enn oppskriftene pleier å anbefale for å få en grøt som ikke blir som kitt å spise.

IMG_20230306_175034_DxO_1024.jpg.4d18900e6f3d2cfb33f94a164ab8cbe6.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme som @Skogens Stønn, dvs de gangene jeg har med tallerken. Reiser jeg lett blir det som regel spist ut av kjele/kjelelokk.

Har aldri kjøpt disse ferdigmiddagene, men du får rømmegrøt i samme type butt, som er det jeg bruker. Om det er forskjell på plasten i de forskjellige ferdiggreiene vet jeg ikke, men den fra rømmegrøten er i hvertfall ekstremt enkel å rengjøre. Ikke mye som fester seg til den plasttypen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (6 timer siden):

Om det er forskjell på plasten i de forskjellige ferdiggreiene vet jeg ikke, men den fra rømmegrøten er i hvertfall ekstremt enkel å rengjøre. Ikke mye som fester seg til den plasttypen. 

Jeg har samme erfaring, både med skålene fra de forskjellige grøtene og fra middagspakkene. Noen er svarte og noen er grå, men jeg har ikke merket noen forskjell. Ikke ofte jeg spiser sånne greier jeg heller, men når jeg gjør det tar jeg vare på skåla. Jeg pleier også å ha et antall aluminiumsformer fra middagsretter til forskjellige ting, for eksempel til å sette brenneren i når det er snø, eller som et lite bord på snøen til kaffekoppen, kaffekjelen eller andre ting. Er det litt skrått kan man sette den opp-ned, så har man et underlag som ikke sklir avgårde og der varme ting ikke forsvinner ned i snøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett, eller flere, plastfat fra ikea passer perfekt oppi Trangia Gorumet non-stick stekepanne med lokk.

Europris sin 0,6 liter rund kjøkkenboks med lokk glir perfekt oppi liten turkjele fra biltema, GSI 500 ml kaffekopp glir rett oppi der igjen, MSR folding spork og en boks kaffepulver passer igjen oppi der.

Kjøkkenboksen med lokk har ventil, slik at når du heller varmt vann oppi for å riste den ren vil trykket slippe ut slik at lokket ikke hopper av. Det gjør renhold mye enklere. Og mens havregrøten eller realen godgjør seg vil heller ikke lokket løsne av trykket. Det er mye vekt/volum å spare på å ha med en varmebestandig boks til å lage real i, så slipper man alle posene.

Kan ta bilde når jeg kommer hjem.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
jaknudsen skrev (På 25.9.2023 den 14.20):

… på langtur? 😇

Har en sånn «strøssel boks» med 4 kammer. Ett kammer med kaffepulver, ett kammer med melkepulver, ett kammer med kanel og siste kammer med sukker. Holder til en god langhelg:

IMG_3037.thumb.jpeg.0dddb86c0b974272d387caa8a3012564.jpeg

resten pakkes slik som under. Man må lage hakk i trangialokket, av en eller annen grunn leveres den uten hakk:

IMG_3038.jpeg

IMG_3039.jpeg

IMG_3040.jpeg

IMG_3041.jpeg

IMG_3042.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.