Gå til innhold
  • Bli medlem

Barents Outdoor Snota


rhammervik

Anbefalte innlegg

 

Var innom Barents på Melhus i helga. Der hadde de utstilt Snota 1 Ultralight som kommer til våren 2023. 
Mye likt Helsport Ringstind. Innerteltet var trukket helt ut til ene siden og en ganske romslig yttertelt på motsatt side.  2 stenger. Oppgitt til 1,3kg .
Høyere sittehøyde enn Ringsting SL 2 ihvertfall. I Snote kunne jeg sitte normalt uten å subbe i innerteltet. Det kan jeg ikke på Ringstind SL

 

 

20220924_110524.jpg

20220924_112536.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 måneder senere...

For oss som ønsker et solotelt med «stort» fortelt, så vil jeg nok vurdere Snota som meget aktuelt. Vurderer høyden til å være innafor, og blir meget spent på prisen. 
Utfra det jeg har sett så langt vil nok dette teltet kunne konkurrere med Unna for min del. 
 

NB! Ingen knytninger til BO på noen måte😉

6BAAE393-1537-4B04-8C25-E96EDD110ED6.jpeg

Endret av Jofa19
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jofa19 skrev (45 minutter siden):

For oss som ønsker et solotelt med «stort» fortelt, så vil jeg nok vurdere Snota som meget aktuelt. Vurderer høyden til å være innafor, og blir meget spent på prisen.

6BAAE393-1537-4B04-8C25-E96EDD110ED6.jpeg

Interessant! Skulle til å skrive en post om innspill til et utvalg "perfekte" telt, hvor en kategori er når jeg er alene.

2023 modell?

Fortsatt mørke farger som er tingen? Er dette for å øke varmen innentelts, eller er det bare profileringen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Farger er og blir subjektivt 😅. Liker ikke fargene til BO. 

Synes øverste ventil så liten ut. Store flater, det begrenser bruken i vind. Earplugs needed. 

Ellers er det som ventet sterke copycat tendenser her, og igjen tilfører ikke denne modellen noe særlig nytt til markedet. Savner også utvikling hos de andre nordiske telt produsentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (På 8.12.2022 den 18.32):

Fortsatt mørke farger som er tingen? Er dette for å øke varmen innentelts, eller er det bare profileringen deres?

Regner med at de heller tenker motsatt - som Norønna med sine telt - lyst telt slipper lyset inn, men ikke varmen ut (som et drivhus), mørkt telt stenger lys (og dermed varme) ute. Ref denne posten:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

Farger er og blir subjektivt 😅. Liker ikke fargene til BO. 

Synes øverste ventil så liten ut. Store flater, det begrenser bruken i vind. Earplugs needed. 

Ellers er det som ventet sterke copycat tendenser her, og igjen tilfører ikke denne modellen noe særlig nytt til markedet. Savner også utvikling hos de andre nordiske telt produsentene.

Er vel begrenset hvor mange måter man kan utformer et tunelltelt på? Er ikke Barents også de som var igjen på Melhus etter at Helsport ble kjøpt opp av Swix? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig likt Helsport sine telt. Bortsett fra det ene nye litt rare. 
 

Selv gikk jeg fra Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3, til Barents Outdoor Trollheimen Ultralight 4 pga jeg hadde behov for større telt. Selv om jeg liker enkelte ting med BO er jeg ikke sikker på at jeg hadde valgt det over Helsport FSC4 i dag. 

Endret av KjartanE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke teltet frister, men ideen er god.

Jeg er vant med Hilleberg Unna, der har man innertelt med plass til en hel del ting. Kan faktisk ha det man trenger inni den myggfrie sonen. Synes det ser ut som innerteltet på snota er veldig lite. Ytterteltet på ett enmannstelt med sideinngang trenger ikke å være stort etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Er vel begrenset hvor mange måter man kan utformer et tunelltelt på? Er ikke Barents også de som var igjen på Melhus etter at Helsport ble kjøpt opp av Swix? 

Tja, grunnformen tunneltelt er og blir den samme, med små ulikheter. "Snota", og tilsvarende telt fra HS og HB, er etter min mening ikke klassiske tunneltelt. Blant annet "Spennet" (tension) blir ikke det samme som på et klassisk tunneltelt. Ergo, mer sårbare for vind. Likevel flotte 2 til 3 sesongs telt.

For min del spiller det liten rolle om BO ble igjen her eller der, samt type "ondt blod" det er mellom dem. Hvem er ekte, den rettmessige, blir litt tåkete. Regner med Helsport har bestått av et stort team gjennom årenes løp. Poenget mitt er at BO ikke tilfører noe spesielt nytt i markedet. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (1 time siden):

Det er veldig likt Helsport sine telt. Bortsett fra det ene nye litt rare. 
 

Selv gikk jeg fra Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3, til Barents Outdoor Trollheimen Ultralight 4 pga jeg hadde behov for større telt. Selv om jeg liker enkelte ting med BO er jeg ikke sikker på at jeg hadde valgt det over Helsport FSC4 i dag. 

Jeg gikk fra Helsport FSC4 til Trollheimen Ultralight 4, men vi hadde den gamle utgaven av fjellheimen. Superlight-duken til Helsport synes jeg var vanskelig å stramme i fotenden og der er Trollheimen bedre. Trollheimen står også bedre i sterk vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobertK skrev (34 minutter siden):

Jeg gikk fra Helsport FSC4 til Trollheimen Ultralight 4, men vi hadde den gamle utgaven av fjellheimen. Superlight-duken til Helsport synes jeg var vanskelig å stramme i fotenden og der er Trollheimen bedre. Trollheimen står også bedre i sterk vind. 

Jeg gikk også fra gammel versjon av Fjellheimen. Men jeg opplevde det motsatt med stramming av fotenden. Ikke helt begeistret for lommene i innerteltet til BO. Eller ventilasjonen på langsidene. Foretrekker skjørteventil ala HS i fotenden. Men jeg liker bedre fargen på innerteltet på BO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (51 minutter siden):

"Snota", og tilsvarende telt fra HS og HB, er etter min mening ikke klassiske tunneltelt. Blant annet "Spennet" (tension) blir ikke det samme som på et klassisk tunneltelt. Ergo, mer sårbare for vind.

Jeg synes dette ligner veldig på ett lite tunneltelt jeg da. Ser også ut til at det har godt med barduner, noe som er meget viktig for vindstabiliteten.

Har du prøvd teltet, siden du sier dette er «mer sårbart for vind» i forhold til det du sammenligner med? (Og hva er det?).

60465198-52E1-4C8F-9CB7-2A47169208F9.jpeg

3BD06064-0F93-473D-885C-A4929FC8B8D9.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.