GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor lages ikke flere telt med vindu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville det ikke fantastisk Ä sitte Ä fyre i teltet til full musikk og samtidig kunne fÞlge med pÄ alt som skjer utenfor? Se om skyene sprekker opp, ett blaff av nordlys, om isfiskekvisten rÞrer pÄ seg, eller kanskje seiler noen freidige budeier forbi?

Joda, vet det finnes telt med vindu, men av en eller annen grunn har alle en egenvekt som egner seg mest til glamping.

I sin tid eide jeg et Bergans Helium telt. Vinduet i dette forteltet var vel knapt stÞrre enn flathanda jeg fikk i fjor . Men jaggu hadde det bÄde underholdnings - og nytteverdi! Men grunnet hÞy vekt og upraktisk oppsett mÄtte jeg selge dette.

Hvorfor har ikke de store teltprodusenter som helsport, bergans og hilleberg dette tilvalget i sitt sortiment?Â đŸ€”

Flere som syns det hadde vĂŠrt en god ide?

Annonse
Skrevet

Bare teltduken er tynn nok sÄ blir den da nesten gjennomsiktig. 
4F27D53B-0DC1-4CFC-BA8A-BE75F2C91881.thumb.jpeg.5e6b8cf57aaa383288099c9ab8f2bf28.jpeg

Men Ä trekke til side dÞra i forteltet og se ut gjennom myggnettingen fungerer ogsÄ bra. 
5D55CC18-C27A-4E54-A01D-78C82FB66563.thumb.jpeg.d318aa36f9446ee2438a5acda411ec5f.jpeg

Det Ä ha funksjonelle vinduer i firesessongstelt som bÄde er solide, slitesterke og lette er nok sikkert ikke sÄ lett Ä fÄ til, nei. 

• Liker 2
Skrevet

Mennesker har jo etterspurt glass/vindu siden starten av vÄr tidsregning. Det er i hovedsak en installasjon for velbehag, beskyttelse og observasjon. Ville du bygd hus eller hytte uten vindu? Alle vil ha det - Dette pÄ tross av dÄrligere isolasjon og merkostnader.

Registrerer at noen mener at det "er jo bare er Ä Äpne teltdÞra". Disse mennesker er tydeligvis velsignet med godt vÊr!

• Liker 1
Skrevet
Tubb skrev (1 time siden):

ForstÄr det. Er nok bare jeg som har slike rare behov. Men takk for alle innspill :) Ha det!!

Det jeg tenker er at plastikken i sÄnne vinduer kanskje ikke tÄler kulde sÄ bra. Kanskje den vil bli sprÞ og krakelere, men jeg kan ikke si at jeg vet dette. I et telt som aldri er tenkt Ä brukes i kuldegrader vil selvsagt ikke kulde ha noe Ä si. Plasten mÄ ogsÄ vÊre sÄ tykk at det ikke gÄr hull i den. Det betyr Þket vekt, men er vinduet lite blir det ikke allverden. I andre sammenhenger har jeg opplevd at plast ikke er sÊrlig slitesterk i lengden, men det kan sikkert variere. Silikon vil muligens kunne funke. Det bruker man jo i noen kartmapper. Men erfaringsmessig blir denne gulaktig og tÄkete etter en tids bruk, sÄ jeg vet ikke. En annen ting er at stoff og plast oppfÞrer seg forskjellig nÄr det blir vÄtt slik at det fort vil bli slakk i duken enten nÄr den er tÞrr eller nÄr den er vÄt. Er vinduet lite vil det neppe ha sÊrlig mye Ä si.

SÄ svaret er kanskje tekniske problemer, altsÄ at det ikke er noen sÊrlig gunstig lÞsning for noe som skal vÊre lett og solid? Man blir fort litt skeptisk nÄr man skal investere 10000 kr i et nytt telt. TÄler sammenfÞyningen mellom plasten og duken ei vindkule av storms styrke? TÄler det at jeg krÞller det sammen og ned i posen i 20 kuldegrader? Men egentlig bÞr du vel spÞrre produsentene om dette da det er de fÊrreste her inne som vil ha noen erfaring med vinduer i telt siden det er sÄ fÄ av dem.

Tror ellers det kunne vÊre fint med muligheten for Ä se ut. Ingen tvil om det. (men det mÄ ogsÄ kunne dekkes til mot innsyn da)

Skrevet
Tubb skrev (6 timer siden):

ForstÄr det. Er nok bare jeg som har slike rare behov. Men takk for alle innspill :) Ha det!!

De fleste tunneltelt har jo hÞyt plasserte ventiler som kan Äpnes og lukkes ved behov. PÄ mitt Keron, som har en ventil i hver ende, kan jeg la ventilen som er i le for vind og regn stÄ oppe, og her kan jeg myse ut og spionere pÄ omgivelsene dersom nysgjerrigheten tar overhÄnd.

• Liker 1
Skrevet
Tubb skrev (9 timer siden):

Registrerer at noen mener at det "er jo bare er Ä Äpne teltdÞra". Disse mennesker er tydeligvis velsignet med godt vÊr!

NĂ„r du avfeier alle so ikkje fĂžler det same behovet, med at dei ikkje er ute i dĂ„rleg vĂȘr, er det ikkje enkelt Ă„ svara pĂ„ det opprinnelege spĂžrsmĂ„let. Men eg skal prĂžve likevel, og eg kan starte med Ă„ presisere at eg teltar i bĂ„de godt og dĂ„rleg vĂȘr.

SjĂžlv er eg av den formeininga at teltĂ„pninga og ventilasjonslukene er utmerka til formĂ„let. Til tross for at eg ikkje alltid er velsigna med godt vĂȘr. Er det sĂ„ dĂ„rleg vĂȘr at eg ikkje kan Ă„pne opp for Ă„ sjĂ„ ut, er det ikkje sĂ„ mykje Ă„ sjĂ„ der ute. Ventilasjonslukene til Hilleberg sine tunelltelt, er store og gjev god utsikt. PĂ„ lesida kan denne gje utsikt ogsĂ„ i temmeleg dĂ„rleg vĂȘr.

Og det er i sterk vind eg er glad for at teltet mitt ikkje har slike innebygde svakheiter som eit plastikkvindu ville hatt. SjÞlv om plasten i vinduet er sterkt, er saumen i mÞtet mellom den svakt elastiske silnylonduken og det ikkje-elastiske plastvinduet, eit svakt punkt. Slike vindu tÄler dÄrleg bretting, etter gjentatte nedpakkingar av teltet, vert det veldig skrukkete, og det ein ser gjennom det, er omlag like utydleg som gjennom den tynne teltduken som er vist i bilete lenger oppe i trÄden.

Slike vindu hĂžyrer heime i campingtelt i fint vĂȘr, ikkje i fjelltelt.

Den eigentlege grunnen til at ikkje fleire teltprodusentar brukar det, er nok derimot at det ville gjera teltet tyngre. Og i desse tidene virkar det som om lÄg vekt trumfar alt anna.

Skrevet

Jag har en vindsÀck med PVC fönster ok nu men kanske hÄller i 5 Är,jag viste ej att det var ett fönster före köpet men kan ev vara motiverat pÄ vindsÀck om man vill se vÀderutvecklingen men finns ju Àven en ventilations ŽstrutŽdÀr gÄr det ju Àven att se igenom.

PÄ vanliga tÀlt Àr det nog fÄ kunder som önskar fönster ev en mindre sektion med ofÀrgad vÀv som man kan ana lite om vÀder om man ej vill strÀcka sig till ventilations luckan och kika ut,men man fÄr ju ej en helhetsbild pÄ vÀdret runt horisonten utan att dra ner en högt belÀgen blixtlÄs och sticka ut huvudet.

Men ofta Àr det ju upplysning om ev regn eller blÄst som Àr viktigast och detta fÄr man ju reda Ä genom att bara lysna och nÀr det Àr ett avbrott i regnet titta ut.

Men ibland Àr man tvunget att gÄ ivÀg Àven om det regnar för att hÄlla tidsplanen för hemresan och dÄ Àr det bara att packa all utr under tÀltduken,pÄ med regnklÀder och kÀngor och gÄ ut och ta ner tÀltet.

Jag som mest gÄtt i fjÀllen i norra SV dÀr det pÄ sommaren Àr tillrÀckligt ljust att vandra Àven pÄ natten har kunnat vara mer flexibel ,och haft större tÀlt för att ibland kunna avvakta bra vÀder i ett dygn.

Skrevet

Her er MH trango 2 med vindu pÄ Mount Everest basecamp. TÄler nok det meste dette teltet. Minst like spennende er mangelen pÄ stormmatter som er et krav for mange i Norge. Bildene er fra nett om noen lurte. 

Tore

Screenshot_20220902_110516.jpg

Screenshot_20220902_110456_com.android.chrome.jpg

Skrevet

Tunnaste dyneema lÀr man kunna se igenom annars blir det nog material som Àr frÄn rymdindustrin.

Ang ME tÀlten sÄ kostar ofta en paketresa ca 500.000 skr dÄ kanske ett exl tÀlt kan erhÄllas.

Skrevet (endret)

Da har de sikkert funnet ut at det ikke fungerte likevel. 

Ofte matt med dogg eller rim om morgenen og ikke mye Ä se uansett. Ganske tykt materiale i vinduet er det ogsÄ. Det er fortsatt mykt etter 20 Är. Ganske sikkert at det ikke er miljÞvennlig plast.. 

Tore

Endret av torese
  • Liker 1
Skrevet
torese skrev (15 minutter siden):

Da har de sikkert funnet ut at det ikke fungerte likevel. 

Ofte matt med dogg eller rim om morgenen og ikke mye Ä se uansett. Ganske tykt materiale i vinduet er det ogsÄ. Det er fortsatt mykt etter 20 Är. Ganske sikkert at det ikke er miljÞvennlig plast.. 

Tore

Det kan vÊre at det er vekta som har gjort at de har fjernet det. Ditt har jo fungert i 20 Är, sÄ da burde det vel vÊre solid nok.

Skrevet
Terje Hav skrev (1 minutt siden):

Trango 2 Details:
Triple reinforced UVX window for a brighter interior and visibility of exterior conditions
Hva er det for mystisk vindu?

Jammen har du rett. Det stÄr at det ér vindu der. Jeg oversÄ det. Jeg sÄ bare pÄ bildene og fant ingen vinduer.

Skrevet (endret)
Skogens StĂžnn skrev (21 minutter siden):

Jammen har du rett. Det stÄr at det ér vindu der. Jeg oversÄ det. Jeg sÄ bare pÄ bildene og fant ingen vinduer.

Det er et rundt vindu nesten oppe pÄ taket ser jeg nÄ, i det hvite feltet (eller rÞde, alt etter hvilken fargevariant man ser pÄ)

Endret av Skogens StĂžnn
Skrevet

Jeg har et Mountain Hardwear med (lite) vindu selv, og venter bare pÄ den dagen det sprekker i plasten/sÞmmen. Det har vÊrt masse reklamasjoner pÄ disse, og jeg er ikke overrasket over om de har sluttet med det.. 

NÄ som teltet begynner Ä bli noen Är, tÞr jeg ikke lenger ta det med til steder det kan fÄ litt juling. 

• Liker 1
Skrevet
ketilring skrev (PĂ„ 1.9.2022 den 19.49):

Bare teltduken er tynn nok sÄ blir den da nesten gjennomsiktig. 
4F27D53B-0DC1-4CFC-BA8A-BE75F2C91881.thumb.jpeg.5e6b8cf57aaa383288099c9ab8f2bf28.jpeg

Men Ä trekke til side dÞra i forteltet og se ut gjennom myggnettingen fungerer ogsÄ bra. 
5D55CC18-C27A-4E54-A01D-78C82FB66563.thumb.jpeg.d318aa36f9446ee2438a5acda411ec5f.jpeg

Det Ä ha funksjonelle vinduer i firesessongstelt som bÄde er solide, slitesterke og lette er nok sikkert ikke sÄ lett Ä fÄ til, nei. 

Det der er jo ikke et 4s telt😉. Men nydelig utsikt.

Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (PĂ„ 2.9.2022 den 19.50):

Det er et rundt vindu nesten oppe pÄ taket ser jeg nÄ, i det hvite feltet (eller rÞde, alt etter hvilken fargevariant man ser pÄ)

Det kan ikkje vera mykje utsikt mot anna enn himmel gjennom det vinduet der, med mindre ein teltar rett under eit hÞgt fjell. Eg trur eg har langt meir oversikt over omgjevnadane gjennom dei to store luftelukene i Hilleberg Nammatj (eller lufteluka pÄ lesida, i tilfelle kraftig vind og snÞfokk)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Skal bare... skrev (5 timer siden):

Det kan ikkje vera mykje utsikt mot anna enn himmel gjennom det vinduet der, med mindre ein teltar rett under eit hÞgt fjell. Eg trur eg har langt meir oversikt over omgjevnadane gjennom dei to store luftelukene i Hilleberg Nammatj (eller lufteluka pÄ lesida, i tilfelle kraftig vind og snÞfokk)

Kanskje det er for Ă„ kunne se om det regner fĂžr du gĂ„r ut? ☂ Eller hvis du setter opp teltet sideveis i ei skrĂ„ning kan du jo se bortover 😂

Med det teltet her fÄr man bÄde utsikt og innsikt: https://www.wee.no/telt/24566

Endret av Skogens StĂžnn
Skrevet (endret)
Larix skrev (2 timer siden):

Ser ut som det er litt utsatt for kondensproblematikk😄

Det kalles integrert morgendusj. Du bare rister litt i teltet for Ă„ slĂ„ den pĂ„. Husk badebukse hvis du ikke setter pris pĂ„ tilskuere. Og ta den pĂ„ deg fĂžr du kryper ut av soveposen. 😁

Endret av Skogens StĂžnn
  • Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.