Gå til innhold
  • Bli medlem

Pinsetur til Hellersvann (Drangedal/Telemark) 2022.


Kristian V.

Anbefalte innlegg

Annonse
ost skrev (På 11.6.2022 den 22.21):

 Hvilken sekk brukte du?

 

Bjellesau skrev (På 11.6.2022 den 23.58):

Jeg lurte også på den der sekken.... 

Stemmer at det er en Fjällräven-sekk. Det er en Abisko Friluft 45l, fåes også som 35l. Man får og utgavene "Hike" og "Lappland" som har litt andre detaljer og funksjoner, men bygger på samme design.
https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/ryggsekker-bager/vandreryggsekker/abisko-friluft-45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (57 minutter siden):

 

Stemmer at det er en Fjällräven-sekk. Det er en Abisko Friluft 45l, fåes også som 35l. Man får og utgavene "Hike" og "Lappland" som har litt andre detaljer og funksjoner, men bygger på samme design.
https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/ryggsekker-bager/vandreryggsekker/abisko-friluft-45

Hva tenker du er vektgrensen for denne sekken før den føles ukomfortabel å bære? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott terreng og fine stemninger.

Fisk rundt kvartkiloen er egentlig den beste steikefisken. God å koke også - og da må man jo lage fiskesuppe av krafta etterpå og ha i litt mel og melk, eller helst fløte, og kokt fisk (fisken koker du i den krafta du allerede har), kokte poteter, laubærblad, hel pepper, ørlite hvitvinseddik (så mye at det endrer litt på smaken, men ikke så mye at du kjenner hva det er!), annet krydder man liker. Salt hadde man gjerne i da man kokte fisken som man fikk krafta fra.

Et tips hvis du ikke finner små poteter til neste tur: Det er bare å dele de større potetene opp i passende små poteter (som regel deler jeg de bare i to hvis de ikke er veldig svære). Det går helt fint. Jeg lærte det av min mor for å korte ned på koketiden. Da skal det i tillegg mindre vann til for å dekke potetene, så man tjener litt brensel på det også.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (2 timer siden):

Hva tenker du er vektgrensen for denne sekken før den føles ukomfortabel å bære? 

Jeg prøver å holde meg på max 15kg, da har det gått helt greit for min del på slike små skogseventyr utenfor sti, der man ikke skal gå milevis i timer på timer i høyt tempo på fjellet. Ble 1kg og litt over denne gang, men det var ingen krise. Jeg ville ikke bytte sekk til 85l bare for det, for da går egenvekta på sekken opp fra 1,7kg til 3,5kg(Fjällräven Kajka 85l) også, og da nærmer man seg 20kg totalvekt.
Skal jeg på lengere fjellturer oppgraderer jeg til 85l-sekken, den har et bedre bæresystem for 15kg og oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turrapport!

Om du bruker mandelpoteter så har de kort koketid, eller rettere sagt, de skal bare trekke. Skjært i biter fungerer det fint til suppe/gryte også, er ikke nye varme som skal til.

Ps, du glemte å trekke fra slukvekten på vekten av fisken🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 timer siden):

Ser ut som et nydelig område! Definitivt lagt til på inspirasjonslisten for områder å besøke på tur.

Kan anbefales, og det er og muligheter for jakt her om man vil det, hytter kan man og leie, både billige og dyre alternativer. På en høsttur i fjor kunne jeg høre hjorten lage mye lyd nær en myr i skumringen. artig å stå og lytte til. Mye storfugl er det og i området, skvatt flere ganger på denne turen da de fløy opp få meter foran meg :D 

Jeg ser allerede fram til høstturer her, både med og uten overnatting :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Ps, du glemte å trekke fra slukvekten på vekten av fisken🙂

Du ser jo at sluken sitter langt nede i halsen. Da må den vel regnes som spist og skal være med i vekta. Man tømmer jo ikke magen for innhold før man veier fisken? Det er jo hele grunnen til at man går for ekstra tunge sluker. Sånne som denne er veldig fine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (4 timer siden):

FInt område. Vært der et par ganger men da litt lengre vest i samme vassdrag med kano/packraft. Breinvatna-Hanetarmene.

Har vurdert å sjekke ut mer vestover også, husker du om du så noe tegn til fisk i de vannene i det området?
Når jeg var ved Stolsvatn for noen år tilbake, som er første større vann etter Hanetarmane, og vannet før Hellersvann(som jeg vet det er fisk i) så jeg ikke et eneste vak eller tegn til fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasny92 skrev (På 18.6.2022 den 11.48):

Kan du kjøre helt inn til holmevatnet ? 

Når veien er åpen så tror jeg at det skal gå ja, for dagsturer. Veien går jo helt fram. Men har aldri kjørt inn de veiene, så aner ikke hvilke veier som dekkes av "deler av området" i teksten på fiskekort-infoen på iNatur. Men en rask tlf eller mail til de så får du nok svar.

Sitat fra fiskekortet:
"Det er mulig å kjøre inn i deler av området i perioden 15.juni-1.september, da må man løse veiavgift. Det er ikke lov å la bilen stå parkert over natten, veiavgift gjelder kun dagsturer."
https://www.inatur.no/fiske/5672a2c0e4b09d5eeb580f26/fiskekort-i-ase-vollestad-skogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (9 minutter siden):

Når veien er åpen så tror jeg at det skal gå ja, for dagsturer. Veien går jo helt fram. Men har aldri kjørt inn de veiene, så aner ikke hvilke veier som dekkes av "deler av området" i teksten på fiskekort-infoen på iNatur. Men en rask tlf eller mail til de så får du nok svar.

Sitat fra fiskekortet:
"Det er mulig å kjøre inn i deler av området i perioden 15.juni-1.september, da må man løse veiavgift. Det er ikke lov å la bilen stå parkert over natten, veiavgift gjelder kun dagsturer."
https://www.inatur.no/fiske/5672a2c0e4b09d5eeb580f26/fiskekort-i-ase-vollestad-skogen

Takker 😎 tenkte det hadde vært gøy å tatt allyen opp ditt, kan jo bare kjøre bilen nedigjen å gå opp uten sekk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasny92 skrev (14 minutter siden):

Takker 😎 tenkte det hadde vært gøy å tatt allyen opp ditt, kan jo bare kjøre bilen nedigjen å gå opp uten sekk 

Har vurdert samme tanken selv, tror det er en drøy grusvei å gå opp igjen, men tenker å ringe de eller sende mail og fortelle om planen og høre om det er greit om bilen kan stå på p-plassen ved Holmvann, eller evt et annet egnet sted. Skader jo ikke å spørre, så får man bare ha backup-planen klar om de sier nei:)

Er man i tålig grei form, så skal man kunne bære med seg kano mellom flere av vannene i området rundt Holmvann. Mjonevann er jo bare knappe 70 meter å bære. Opp til Hellersvann går det og, men kanskje best å holde seg på venstre side av elva opp mot Hellersvann til man kommer til demningen.


Men med tanke på kano, så er det og verdt å bite seg merke i denne regelen fra PDF-fila på fiskekortet:
"4. Kortet gir ikke rett til å fiske fra båt, kano eller lignende." :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.