Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Zpacks Duplex erfaringer

Anbefalte innlegg

Fenrisfrøya skrev (3 timer siden):

Håper du kan komme tilbake med erfaring rundt dette med hvor vindfullt det blir, og om det eventuelt blir så vindfullt at du senker teltet, slik at ytterduken kommer ned til bakken. (slik noen beskriver det)

Jeg har ikke freestanding-teltet, men det vanlige og det er mer vindfullt enn f.eks. Hilleberg Keron, og MSR Advance som jeg også eier, men for meg er ikke dette et problem. Snarere tvert i mot på et endukstelt. Gjennomtrekken bidrar til å mindre kondens inni teltet.Ved å trekke duken helt ned til bakken vil en sannsynligvis også ødelegge for det som jeg mener gjør dette teltet til et bra en-dukstelt. Nemlig at kondensen kan renne og drenere ut på kort-endene gjennom meshduken. 

Selv om det er mer trekk i dette enn et 4-sesongstelt så kompenserer jeg for dette i den kaldeste delen av sesongen ved å bruke vindtett overtrekk til soveposen. Jeg har nesten alltid med en isolert jervenduk på tur, men da går på en måte vinningen opp i spinningen når det gjelder vektbesparelse. 

Det hjelper heller ikke veldig mye å fyre i dette teltet. Varmen har en tendens til å slippe rimelig for unna. Det skyldes sannsynligvis både god ventilasjon og det at det ikke finnes et mer stillestående luftlag mellom inner- og ytterduk.

Etter mitt syn er dette teltet best egnet på sommeren, og i relativt godt vær. Det tåler selvfølgelig uvær, men det er ikke spesielt kjekt å oppholde seg i telt i dårlig vær over tid, og spesielt ikke i et slikt telt. Likevel er jeg veldig glad i dette teltet og har ingen problem med å bruke det på lengre turer. Det er mange smarte løsninger, og det finnes flere lure triks man kan gjøre for å øke levligheten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ScooterEngan skrev (18 timer siden):

Noen som har Duplex telte og som ikke bruker vandrestaver, men istede bruker carbon stengene til Zpacks? Hvordan er det isåfall å senke duken hvis det blir mye vind når de ikke er teleskopiske?

Jeg har aldri brukt karbonstengene, men etter det jeg har sett og lest så kan ikke disse reguleres.

(Logg inn for å se skjult innhold)

Det er mulig det går an å sette disse i en liten vinkel med nedre del et stykke ut fra teltet, men jeg aner ikke om det blir stødig nok.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.