Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på langs, avbrutt pga. uvær.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

jaknudsen skrev (27 minutter siden):

Melder meg på i tråden siden jeg planlegger å gå Dyranut-Sandhaug-Rauhelleren-Heinseter-Halne i helgen (telt begge nettene) :) Ser ut til å bli en heftig natt til søndag. Har ikke erfaring med samtidig sludd og kraftig vind i telt, hva er lurt å tenke på / gjøre?

image.thumb.png.25c8be2a5ff2ed942a5f973c60ebb41d.png

Flotte greier. Detter blir jo en gjentagelse av turen for 3 år siden, men nå blir det regn å håndtere samtidig: 

IMG_4925.thumb.png.8dc87843cc71bf3501480da3c5d34fd3.png

 

Klok av skade (eller det gikk jo uten skader sist), så har jeg laget meg noen ekstra lange snøplugger: 

 

Min strategi blir å feste snøankre på alle 3 bardunene mot vinden, og bruke skiene på pluggfestene mot vinden, mens teltet enda ligger rullet sammen.

Spenner opp stangbuene, og når jeg strekker ut teltet kan jeg stikke disse nye lange sverdene kjapt ned rundt teltet og deretter bardunere ganske kjapt og effektivt resten.

Stavene mine er åsnes spitsbergen expedition, der skrur man lett av trinsene og får da to veldig lange plugger som er lett å stikke ned i snøen.

Ørepropper, og ligge midt i teltet slik at teltduken ikke dytter på deg natta lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jaknudsen skrev (14 timer siden):

Melder meg på i tråden siden jeg planlegger å gå Dyranut-Sandhaug-Rauhelleren-Heinseter-Halne i helgen (telt begge nettene) :) Ser ut til å bli en heftig natt til søndag. Har ikke erfaring med samtidig sludd og kraftig vind i telt, hva er lurt å tenke på / gjøre?

image.thumb.png.25c8be2a5ff2ed942a5f973c60ebb41d.png

Vinden er ikkje det heilt store problemet, eit godt telt toler slike vindstyrker godt om det er sett opp rett. 

Sludd og regn derimot er no heller usjarmerende, og kan påverke holdt i snøen (utan at eg har snødekkehistorikken for området). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (21 timer siden):

Om planleggingen er halve turen så virker starten å være god :-)God tur ønskes.

Fail to plan, eller plan to fail, er det vel noe som heter ;)

Jeg har nå snudd ruten, for å slippe vinden i trynet. Det betyr at jeg må ta toget hjem fra Finse til Voss, og vente noen timer der på Norway bussexpress for å få pulk med på bussen. Værmeldingen er nøyaktig som for 3 år siden, veksler for hver time den oppdateres, og masse vind. Blir solide vindkast.

Men mine Youtube-analyser av Hardangervidda på langs videoer viser at man statistisk sett får sol og vindstille når man går Hardangervidda på langs. Så da har jeg jo kjangs for å oppleve det samme da, tenker jeg.

IMG_4940.png

IMG_4941.png

IMG_4942.png

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du tar hensyn til været og heller er fleksibel med tanke på rute. Viser god holdning og respekt for vidda synes jeg.
Ca halvparten av gangene jeg har gått over Hardangervidda har turen gått som planlagt, og ca halvparten har jeg endret rute nettopp pga været. Må legges til at jeg kun har gått på Hardangervidda på vinteren. Ikke sikkert jeg hadde gjort endringene på sommeren.

Husker den forferdelige (værmessig) påsken 97. Gikk fra Finse med retning Haukeliseter med min kjæreste (senere kone). Ble liggende værfast på Sandhaug 2-3 dager. Lensmannen hadde kontakt med Sandhaug og "beordret" alle til å bli på hytta.

Når været endelig slapp litt så var vinden snudd 180 grader, og vi fant fort ut at vi istedet for å gå til Litlos snudd helt rundt og satt retning mot Lågaros og Mogen. Vi endte opp mer eller mindre alene på Lågaros med en kjent polfarer som var ute å testet seg og utstyret. Ble en hyggelig kveld med veldig interessant samtale. Jeg er ikke fremmed for ekspedisjoner selv, men det for min del er det fjellklatring og vi hadde mange erfaringer å dele. Hadde vi tviholdt på å gå til Litlos hadde jeg aldri stiftet denne bekjentskapen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!

Noe dritt med nedbør og mildvær på vintertur. Pre-påsketurer blir nok sterkt prioritert her de neste årene istedenfor å sette de lengre turene til eller etter påsken😁

God tur videre!

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på vindretninga kan det sjå ut som du kan profitere litt på å gå frå Kjeldebu mot Finsbergvatnet ja, i staden for Krækkja. Kjipern med regn og overvatn. Håper du slepp unna for mykje slikt vidare, og at bakkane opp frå Finsbergvatn byd på godt føre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Kommet til Kjeldebu for ett par timer siden.

Værstasjon på Finse viser vindkast på 24,7. Sikten var en halv kvistlengde, altså jeg mistet synest av kvisten jeg gikk forbi før jeg fant neste.

Det skal bli ekstremt vanskelig å få opp teltet i slike vinder, alene. Og Yr viser kastevinder på opptil 25m/s resten av kvelden. Så det blir hytte i kveld.

Det var to tyskere her til å hjelpe med inn med bagasjen, en måtte holde døren, og en måtte ta imot pulkbagger og ski, for døren var jammen ikke enkel å holde åpen mot vinden.

Jeg måtte ta på langfeller ved Dyranut, var ikke kjangs å få godt nok feste mot vinden med kortfeller og pulken.

Når skal jeg få sånne godværsturer da?

Men, jeg har blitt god på å gå i sterk vind, uten å bli kald. Og nå har jeg faktisk en strek mobildekning :) 

 

EDIT: nå kl 20:30 er det roet seg med vinden. Mulig å telte, men litt for sent å pakke sakene og stikke ut igjen. 

 

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (21 timer siden):

Røddig fortelt. Stramt og strøkent teltoppsett. Artig å følge med på turen. 👍

Fornøyd med Vidda stolen?

Takk :)

Vidda stolen fant jeg på Kvamskogen i påsken. Jeg etterlyste eier på Facebook-gruppen for området, men ingen meldte seg, så da ble den min.

Jeg synes stolen så helt teit ut, men den er faktisk veldig praktisk til bruk i teltet. Lett og kjapp av pakke bort, og passer perfekt i forteltet på vintertur. Komforten er litt bedre i Helinox, men Helinox er ikke praktisk på vinteren.

Jeg kan bruke vidda stolen i innerteltet, oppå bamseunderlaget, men jeg synes det er best å ikke ha noe stol i innerteltet. Resten av rot, og all klestørken, tar nok plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Jeg planla tur inn til Vassdalstjørn fra i morgen av med avgang fra vest, fra Kvilldal i Suldal, forbi Stranddalen og videre inn til Vassdalstjørn men været har tatt motet fullstendig fra meg! Regner med snøen i øvre Suldal er smeltet til jeg kommer frem der i morgen kveld og da blir det ihvertfall utrivelig start på turen. Jeg har pakket bilen i Kristiansand for både vinter og vår så får jeg se om jeg ender opp på skitur eller drar sekken på meg og loffer innover heia et sted. Men med nedbørsmengdene som har vært og som er meldt frem til mandag blir det vel å vasse til knes i overvann! 
Jeg er imponert over at du kom deg avgårde og fullførte turen fra noen år tilbake. Været får vi jo ikke gjort noe med desverre men kult at du hiver deg ut og går uansett.
Jeg er rogalending og ble klimaflyktning og flytte sørover så vil helst unngå syndeflod på tur😅
God tur videre👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du skal videre, men har gått med ski og pulk i området. Stikket løype fra KJeldebu i vassdraget Langevatn - Finnsbergvatnet er vanlegvis OK og grei bortsett fra stigning ved Kjeldebu og BRATT stigning rett etter Finnsbergvatnet mot Krækkja.  Mot Finse er det vel noenlunde, men med en del opp/ned. Dårligt med sludd og regn sammen med vind. Vel det kalleste som finnes!! Kom godt hjem!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.