Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på langs, avbrutt pga. uvær.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Espen Ørud skrev (16 minutter siden):

Min erfaring med stol og alle typer form for underlag som er hvitt tilsier at jeg ville valgt stoltrekk til underlag i stedet. Ellers gode og solide valg her ut fra mitt erfaringsnivå...

Stoltrekk tar litt mindre plass i teltet. Men jeg har to exped stoltrekk som stengene har kommet ut av, i vinkelen. Og nå fant jeg fram ett som skulle være uskadet, og der kom jammen ene stangen ut på innsiden av trekket: 

IMG_4897.thumb.jpeg.ab603846bbec49ba9094826bccd22955.jpegIMG_4898.thumb.jpeg.4fce13eea599ed0d696bd00cbfee1e58.jpeg

 

dette selv om jeg har kappet stengene, for å unngå at dette skal skje 😕 

Setter jeg Helinox Ground chair oppå Bamseunderlaget i innerteltet er håpet at den ikke synker nedi snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder det å frakte 111'en med drivstoff på tanken, så skal det i prinsippet sikkert funke, men har opplevd mer enn en gang i forsvaret med at det som ikke skal kunne skje, det skjer allikevel. Kan skrive under på at det er surt å finne drivstoffet på feil side av tanken...

 

God tur! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge G skrev (6 minutter siden):

Når det gjelder det å frakte 111'en med drivstoff på tanken, så skal det i prinsippet sikkert funke, men har opplevd mer enn en gang i forsvaret med at det som ikke skal kunne skje, det skjer allikevel. Kan skrive under på at det er surt å finne drivstoffet på feil side av tanken...

 

God tur! 🙂

Takk for tips.

Jeg har brukt 111, 1/3-del av norge på langs, i kajakk, uten lekkasje, pluss masse andre kortere turer. Denne brenneren kan ikke tømmes for hver gang, det blir både grisete og upraktisk.

Dvs. jeg glemte å skru til tanklokket en gang etter å ha sluppet ut trykket, det var helt løst. Men siden den lå rett vei i kajakken var det faktisk bare litt søl inni kassen. Men samme feilen kan man gjøre på slangebrenneren fra MSR.

Men det er jo min brenner da, hvor jeg vet at returventil og tanklokkpakning er i orden, og at spindelen tetter. En forsvarsbrukt brenner som ingen har spesiell kontroll på, kan jo ha en hel masse feil eller utgått tanklokkpakning/paking i returventil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur! Satser på at det går knirkefritt med den utrustningen og forberedelsene som er gjort.

Det ser ut som om det blir ganske mildt vær for deg over vidda. Hvis soveposen din er veldig varm hadde jeg faktisk vurdert å gå over på 3-sesongs og heller vattet opp med dunjakke HVIS det skulle bli kaldt. Alle nettene på 12-dagersturen min i påsken var altfor varme og det ble ukomfortabelt varmt og klamt i soveposen, og dermed vanskelig å regulere uten at det ble for kaldt eller for varmt.

Ellers ville jeg slått et slag for kun ett sett kortfeller med. Du har jo waxless i backup nå :) 

Forresten: Er ditt Endurance-telt også litt stram i kanalene når helt gjennomtørket? Da er det god forberedelse å la stengene stå i kanalene noen timer hjemme før det pakkes ned, i tilfelle mye vind første kveld - Så slipper man å bruke mye tid på å få stengene i koppene. Det er i hvert fall en case på flere av mine Fjallraven-telt (kun første oppsett etter fullstendig tørking altså).

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (27 minutter siden):

God tur! Satser på at det går knirkefritt med den utrustningen og forberedelsene som er gjort.

Det ser ut som om det blir ganske mildt vær for deg over vidda. Hvis soveposen din er veldig varm hadde jeg faktisk vurdert å gå over på 3-sesongs og heller vattet opp med dunjakke HVIS det skulle bli kaldt. Alle nettene på 12-dagersturen min i påsken var altfor varme og det ble ukomfortabelt varmt og klamt i soveposen, og dermed vanskelig å regulere uten at det ble for kaldt eller for varmt.

Ellers ville jeg slått et slag for kun ett sett kortfeller med. Du har jo waxless i backup nå :) 

Forresten: Er ditt Endurance-telt også litt stram i kanalene når helt gjennomtørket? Da er det god forberedelse å la stengene stå i kanalene noen timer hjemme før det pakkes ned, i tilfelle mye vind første kveld - Så slipper man å bruke mye tid på å få stengene i koppene. Det er i hvert fall en case på flere av mine Fjallraven-telt (kun første oppsett etter fullstendig tørking altså).

Takk :)

Ja, det er ikke meldt direkte kaldt. Men noen dager med fukt i dunet, så er ikke 3-sesongsposen min mer enn det jeg trenger (Warmpeace Viking 600). Kanskje -12C quilten min hadde vert noe å bruke. Da er det ihvertfall rikelig med plass til dunjakke og anna-buksen under. Jeg tror jeg safer med vinterposen.

Sant, jeg har waxless. Viktigste med å spare på de siste grammene på denne turen er når jeg skal bære pulken inn og ut av bussene, egentlig. Jeg tenker å ta alt det tunge i ryggsekken som jeg bruker som trekksele, og pulken håper jeg å klare å bære.

Jeg hadde dette problemet med Fjellreventeltene mine i begynnelsen, men ikke nå lengre. Faktisk er det slik at jeg skulle nesten ønske å kunne stramme stangkoppene en cm til når ting er vått. Jeg kappet vinterstengene for å unngå trøbbel, men de måtte jeg skjøte på igjen faktisk.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Sant, jeg har waxless. Viktigste med å spare på de siste grammene på denne turen er når jeg skal bære pulken inn og ut av bussene, egentlig. Jeg tenker å ta alt det tunge i ryggsekken som jeg bruker som trekksele, og pulken håper jeg å klare å bære.

Jeg hadde dette problemet med Fjellreventeltene mine i begynnelsen, men ikke nå lengre. Faktisk er det slik at jeg skulle nesten ønske å kunne stramme stangkoppene en cm til når ting er vått. Jeg kappet vinterstengene for å unngå trøbbel, men de måtte jeg skjøte på igjen faktisk.

Veldig sant det med vekt ifbm kollektivtrafikk. Jeg er evig glad jeg "bare" hadde en ~26kg pulk på Oslo S og på buss-for-tog forbindelse i går og ikke utgangspunktet på 40kg som jeg startet med 😅

Jeg kappet mine Fjallraven stenger ca. 2 cm - Det kan være bittelitt tight ved første oppsett fremdeles, men som du sier blir det også ganske slapt etter noen døgn i bruk. Heldigvis ikke blitt så slapt at jeg må skjøte på igjen her. Fremdeles en del å gå på i remmene for stramming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Ellers ville jeg slått et slag for kun ett sett kortfeller med. Du har jo waxless i backup nå :)

Ville i mange tilfelle vore samd  med deg, men akkurat Finse-Haukeliseter er ei av rutene eg ville teke dei med, av to årsaker;

1. Alt etter rute er det nokre bratte kneiker ein skal opp, som eignar seg måteleg å baute opp. Til dømes om ein går via Hellevassbu og skal opp til Mannevatn. 

2. Dersom ein får fine dagar vêr- og føremessig, er det lite som slår å gå høgt når ein går sørover. Altså over fleire skar, og følge ryggar der ein kan framfor å gå i dalfører og over vatn. Då gjer det seg med langfell :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langfeller må være med uansett, utvilsomt. Det kan komme mye nysnø og vanskelig å få godt feste,  eller kanskje jeg mister en kortfell. Tror det @sneakyowl mente var å droppe syntetkortfellene, slik jeg jeg kun har med Mohairfellene av kortfeller (som jeg pleier).

sneakyowl skrev (1 time siden):

Veldig sant det med vekt ifbm kollektivtrafikk. Jeg er evig glad jeg "bare" hadde en ~26kg pulk på Oslo S og på buss-for-tog forbindelse i går og ikke utgangspunktet på 40kg som jeg startet med 😅

Jeg kappet mine Fjallraven stenger ca. 2 cm - Det kan være bittelitt tight ved første oppsett fremdeles, men som du sier blir det også ganske slapt etter noen døgn i bruk. Heldigvis ikke blitt så slapt at jeg må skjøte på igjen her. Fremdeles en del å gå på i remmene for stramming.

26 kilo pulk?

Min veier 7 kilo, stivt drag 2 kilo, taudraget er tynt og lett med kun en karabin og ring (resten knytes).

Jeg havner nok på 40 kilo. Kanskje litt mer denne gangen om jeg tar med  teflonstekepanne slik at jeg kan steke burgere og koke risgrøt. Samt en stol og dobbelt stangsett.

Vanskelig å finne ut hva man skal unne seg av luksus. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Gjør noe nytt med maten også, denne gangen.

- De to første dagene blir det ferskmat til middag. Dvs. hamburger dag 1, pytt i panne dag 2.

- Veksler mellom havregrøt m/babygrøt, og risgrøt til frokostene. Kan kokes, siden jeg har med dyp stekepanne.

 

Så har jeg pakket litt annerledes. I posene er dagsrasjoner. Disse puttes ned i en pakkpose i rekkefølge. I den sorte kassen har jeg tilbehør som smør, kanel/sukker, salte kjeks, ett par rett i koppen, eplekake, og 600grams pose med nøtteblanding, pluss en reserve drytech, skje, kaffe, te, kakao etc. Jeg har plass til dagens rasjon i kassen, sammen med alt kjøkkentibehør, så da blir det forhåpentligvis enkelt å ha system på tingene :) 

 

IMG_4900.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente faktisk å droppe langfellene. Jeg har aldri brukt langfeller selv, så jeg vet ikke hva jeg har gått glipp av enda - Men også alltid kommet meg frem dit jeg vil med mohair-kortfellene 😁

26 kilo (uten mat og drikke) i pulken fikk jeg til med en ganske hard prioriteringsrunde tilsvarende man ville gjort om det var for sekk på ryggen. Kunne nok gått enda lenger ned, men da ville det gått på bekostning av enkelte luksuser jeg ikke ville gi slipp på (f.eks. Tung termo-kaffekopp med lokk). Det hjelper jo og med Transporter-brett og kun taudrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 minutter siden):

Jeg mente faktisk å droppe langfellene. Jeg har aldri brukt langfeller selv, så jeg vet ikke hva jeg har gått glipp av enda - Men også alltid kommet meg frem dit jeg vil med mohair-kortfellene 😁

26 kilo (uten mat og drikke) i pulken fikk jeg til med en ganske hard prioriteringsrunde tilsvarende man ville gjort om det var for sekk på ryggen. Kunne nok gått enda lenger ned, men da ville det gått på bekostning av enkelte luksuser jeg ikke ville gi slipp på (f.eks. Tung termo-kaffekopp med lokk). Det hjelper jo og med Transporter-brett og kun taudrag.

Ahh, da var det jeg som tok feil, og ikke @Tessatroll. Men langfellene blir. De er gull å ha de gangene man trenger de, samtidig blir man ikke hjelpeløs om man mister en kortfell ;)

Jeg har noenlunde lett utstyr, og pleid å pakke minimalistisk. Jeg har prioritert litt ekstra luksus denne gangen, noe jeg sjeldent gjør. Delvis også for å teste litt utstyr, når jeg først har kjangs. Stort sett angrer jeg på hvert ekstra gram jeg har tatt med når jeg blir sliten 😅

Plastbrett og tau blir lett ja, noe man merker i alle stigninger. Men plasbrettene sklir muligens noe dårligere enn gelcoaten på flatene?

 

Jeg kan nok lette litt på bekledningen i forhold til sist, på grunn av mildværet som er meldt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Plastbrett og tau blir lett ja, noe man merker i alle stigninger. Men plasbrettene sklir muligens noe dårligere enn gelcoaten på flatene?

På tungt klabbeføre tror jeg ikke plastbrettet vinner noe løp i hvert fall, men på semi-hard til panserføre er det omtrent som å ikke dra noen ting (spesielt med taudrag). Det hadde vært interessant å sett en vitenskapelig test av glid på div pulktyper i forskjellige snøforhold 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 minutter siden):

På tungt klabbeføre tror jeg ikke plastbrettet vinner noe løp i hvert fall, men på semi-hard til panserføre er det omtrent som å ikke dra noen ting (spesielt med taudrag). Det hadde vært interessant å sett en vitenskapelig test av glid på div pulktyper i forskjellige snøforhold 😁

Gjorde ikke @Kjell Iver noe sånt en gang? En uvitenskaplig glitest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (12 timer siden):

26 kilo (uten mat og drikke) i pulken

Blir det 26 kilo, inkludert pulk og drag?

Jeg havner omkring 35 kilo, inkludert pulk og drag og ryggsekk (pulk 7 kilo, drag 2 kilo). Veid sånn ca. Dette også uten mat og drikke.

Så da blir det faktisk 26 kilo i pulken her også. Inkludert stol, ekstra drivstoff til varme og tørk, dobbelt stangsett, bivuakksko+luffer, ytterlakenpose i bomull (for å ta av for fukten). :)

Så da blir det sikkert omtrent det samme som sist: rundt 40 kilo bagasje ;)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Blir det 26 kilo, inkludert pulk og drag?

Jeg havner omkring 35 kilo, inkludert pulk og drag og ryggsekk (pulk 7 kilo, drag 2 kilo). Veid sånn ca. Dette også uten mat og drikke.

Så da blir det faktisk 26 kilo i pulken her også. Inkludert stol, ekstra drivstoff til varme og tørk, dobbelt stangsett, bivuakksko+luffer, ytterlakenpose i bomull (for å ta av for fukten). :)

Så da blir det sikkert omtrent det samme som sist: rundt 40 kilo bagasje ;)

De ~27 kiloene (var visst 27, ikke 26 ser jeg nå) er inkludert alt som var i/på pulken samt selve pulken og taudraget - Men ikke mat og drikke. Jeg har gått grundig til verks i år med å detaljmåle nesten absolutt alt av utstyr, så Excel-pakking av pulken på grammene er blitt en lek 😅

Kort oppsummert i kategorier:

Frakte og bære (pulk, pulkbag, taudrag) - 5,5 kg

Sove i (telt) - 5,3 kg - Her har jeg begrenset antall snøplugger og belager meg på ski og staver for 4 av barduneringspunktene

Sovesystem - 4,3 kg

Diverse utstyr (inkl. fuel) - 9,4 kg

Bekledning - 2,7 kg

Spise/drikke (inkl. vann i 2 flasker) - 12,4 kg

Bensinforbruket på turen min ble mye mindre enn jeg hadde slumpet med for å være sikker. Hadde med ~4.5l bensin for 12 dager, men brukte vel bare litt over 2l. Der kunne jeg nok fint ha spart meg for én flaske og likevel hatt mye å gå på ift. tørke/kosefyring på morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer stort sett nedoverbakke fremfor motvind. Tanken min er at jeg "går med tyngde" og at det skal veldig mye motvind til før det blir ubehagelig for fremdriften. Men en ekstra oppover, (som alltid viser seg at har mer løssnø enn du trodde) med pulk synes jeg stjeler mer av kreftene. Men det kan være en liten og lett sprett fra Bergen vurderer tyngden av motvind anderledes. Jeg har 90+ å legge i mot vinden ;-)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skal komme nedbør i tillegg til vind, så hadde jeg nok valgt medvind om ikke antall høydemeter blir veldig forskjellig. 

Angående feller så har jeg testet å ha med kun kortfell på tur, og det gikk fint til det ble våt nysnø som ødela skaren under. Fiskebein og pulk er mindre artig på langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker vinden i ryggen vist sterk vind og vindretningen holder seg i brorparten av turen, spesielt vist det også er snakk om nedbør. Syns det er slitsomt å få været i front dag etter dag. Uten nevneverdig nedbør, eller ikke så sterk vind, ville jeg prioritert nedover fremfor oppoverbakker.

Jeg har ikke gjort denne turen på ski, men skulle jeg tatt den ville jeg primært gått nord - syd i håp om å kunne gå med sol i front. Nå har jeg bare sjekket egen app og da ser det ut som det på korteste alternativet jeg fikk opp ble ca +220 høydemeter om du går syd - nord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (2 timer siden):

Om det skal komme nedbør i tillegg til vind, så hadde jeg nok valgt medvind om ikke antall høydemeter blir veldig forskjellig. 

Angående feller så har jeg testet å ha med kun kortfell på tur, og det gikk fint til det ble våt nysnø som ødela skaren under. Fiskebein og pulk er mindre artig på langtur.

Jeg hadde bestemt meg for å snu ruten, men nå ser jeg at det går buss for tog på strekningen tilbake pga. arbeid i tunnellen. Så da blir det vel motvind…

Fra Haukeliseter er det 400 høydemeter med en gang. Når de først er unnagjort er det egentlig det samme hvilke vei man går, ser det ut til:

IMG_4922.thumb.png.5f5bde6d12edfba9b3d4ef0f234a17b1.pngIMG_4923.thumb.png.42380f3b540d0d1215ac07ff3900bf51.png
 

Hva angår langfeller, de skal med. Det er ikke der jeg skal spare på grammene 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på i tråden siden jeg planlegger å gå Dyranut-Sandhaug-Rauhelleren-Heinseter-Halne i helgen (telt begge nettene) :) Ser ut til å bli en heftig natt til søndag. Har ikke erfaring med samtidig sludd og kraftig vind i telt, hva er lurt å tenke på / gjøre?

image.thumb.png.25c8be2a5ff2ed942a5f973c60ebb41d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et godt bardunert kvalitetstelt burde ikke 19 m/s i kastene være noe problem:) Siden det regner/sludder vil det sannsynligvis ikke føyke noe snø, men det er jo greit å ha kontroll på ventilasjonslukene så man ikke får seg en overraskelse midt på natta med nedsnødd yttertelt.

Jeg ville nok ha spadd på og pakket ekstra mye snø der pluggene legges i snøen, slik at om noe av snøen "regner bort" er det nok pakket snø på pluggen til at det ikke vil påvirke hvor godt den sitter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 timer siden):

Gjorde ikke @Kjell Iver noe sånt en gang? En uvitenskaplig glitest?

Det stemmer - det var/er utrolig stor forskjell på gliden på de forskjellige pulkene. Den lette acapulka'en min er i en klasse for seg. Den ligger her- noe jeg har sett i årene etter. Brettet blir mye hardere brukt.

 

jaknudsen skrev (20 minutter siden):

Har ikke erfaring med samtidig sludd og kraftig vind i telt, hva er lurt å tenke på / gjøre?

Ikke noe særlig til forhold. Forbered deg på klabbing på fellene - ha med smøring til de, og husk at den kan komme uventet frost. Da er det mye styr å få løst teltet som fryser fast i snøen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 minutter siden):

Det stemmer - det var/er utrolig stor forskjell på gliden på de forskjellige pulkene. Den lette acapulka'en min er i en klasse for seg. Den ligger her- noe jeg har sett i årene etter. Brettet blir mye hardere brukt.

Takk, der var den ja! :)

 

Kjell Iver skrev (2 minutter siden):

Ikke noe særlig til forhold. Forbered deg på klabbing på fellene - ha med smøring til de, og husk at den kan komme uventet frost. Da er det mye styr å få løst teltet som fryser fast i snøen.

Jeg har nettopp impregnert fellene som skal være med på turen. Først med flytende impregnering, deretter med voks (rosa glider). Jeg har med skrape og rød glider til å friske opp med, det synes jeg hjelper. Samtidig har jeg smørefritt belegg som kan fungere.

Sikkert lurt å la vær å spa for mye snø rundt teltet om det fryser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.