Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Keb Endurance 4, nevnes ikke med Keron 4GT og Spitsbergen X-trem 4

Anbefalte innlegg

På søken etter skikkelig og dedikert vintertelt. Med andre ord vil det primært (alltid) brukes på pulk og vekt er derfor av mindre betydning enn andre viktige detaljer. 

Spitsbergen og Keron debatteres heftig på forumet og er gjennomtestede telt som alle kan gå god for. Men jeg ser at Keb Endurance 4 har mange av de samme egenskapene, men så vidt jeg kan se er det sjelden med i betraktningen. Dette gjør også at erfaringsgrunnlaget fra forumet er begrenset. Spørsmålet mitt er hvorfor? 

De har mange av nøkkelfunksjonene som er pluss i de to andre; to fortelt, "kokkeleringsområde", gode barduner, muligheter for doble stenger, rette endevegger osv. 

Jeg har ligget en del i Fjellheimen X-trem og opplever det å ha to innganger i forteltet som en bonus, ikke bare ved dårlig vær, men ved enkelthet når man er to eller flere personer på tur også. Dette har man i Keb Endurance, men ikke i de to andre. 

Fjellräven sitt er også en god del billigere enn de to andre, og med Fjellsport rabatt en egentlig ganske ålreit pris. 

Ser frem til forskjellige synspunkter her. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte selv nøyaktig de samme teltene til samme formål, men for meg ble det Spitsbergen 4 X-trem pga pris. Jeg vurderte teltene til å være omtrent tilsvarende i funksjonalitet, men at alle hadde småfinesser som var attraktive på sin måte. Den U-formede dørene til Keron, 360-graders glidelåsene og ventillukkerne til Spitsbergen, og trommeskinn-stramt innertelt og 3 dører på Keb.

Prismessig beveger Spitsbergen seg mellom 8500-12.000 (ofte på tilbud). Keb fant jeg til å være stabilt rundt 12.000kr (nå visste ikke jeg om 25% rabatt hos Fjellsport). Keron som oftest til 15.000, men med 20-25% avslag inni mellom. Da spitsbergen kom på tilbud til 8500kr på XXL slo jeg til, fordi jeg vurderte evt. merutgift for ett av de andre til å være for høy for en bedre inngangsdør. Fornøyd med valget i dag selv om jeg skulle ønske at inngangsdøra var litt romsligere. Er også veldig fornøyd med snømattene - de er veldig kjekke å ha når det blåser kraftig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Keb endurance 3(?) kom voldsomt bra ut i vindtest utført av Outdoormagazin.

Selv er jeg på vei til hardangervidda med ett Abisko Endurance 3. Det er meldt godt med vind, så teltet skal få prøvd seg. Jeg har dog kjøpt Keb-stangsett som jeg har med.

Det meldes liten storm i kastene natt til Søndag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjellreven kommer stort sett alltid godt ut i tester men går allikevel mye under radaren. Kan hende det har noe med markedsføring å gjøre. Når folk flest hører om Fjellreven tenker de på sekker og klær. Jeg kommer til å kjøpe et Abisko Endurance 4 til sommeren for å ha som familietelt. Bruker Abisko Dome 2 som vintertelt og er superfornøyd med kvaliteten. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ytterdøren til Keron er jo velkjent for sitt design og er et stort pluss i min optikk. 

Ser også at en del klager for innerdøren(e) til Fjellräven er dårlig designet sammenlignet med Hilleberg og Helsport - ser også ut som i videoen at de ikke kan åpnes på 360gr metoden slik vi kjenner det fra de andre? Tanker? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jevne skrev (4 timer siden):

Spørsmålet mitt er hvorfor? 

Sånne ting varierer bare fra land til land. I Norge er vi glad i Helsport fordi de er lokale, og Hilleberg er jo store verden over. Samme gjelder i andre kategorier:

• (Logg inn for å se skjult innhold)

er en dansk produsent med konkurrenter mot Helsports superpopulære Fjellheimen Superlight f.eks., men det er vel knapt noen her inne som har testet det.
  • I 2-manns vintertelt kategorien er det mange det ikke snakkes om her på forumet. Macpac, Terra-Nova og Lightwave "comes to mind" som det heter.

I Norge/Skandinavia er også tunneltelt mye mer representert enn andre steder. Jeg vanker på visse andre Europeiske/amerikanske forum og der er "vintertelt" nesten synonymt med kuppeltelt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.