Gå til innhold
  • Bli medlem

Folk som er mye på tur, hvordan får dere det til?


derp

Anbefalte innlegg

De fleste her har vel rett på sin måte.

Det er ikke alltid like lett å prioritere friluftsliv og kanskje ikke det friluftslivet som en selv opplever motiverende/givende, enten være seg jobb, aleneforeldre, økonomi, osv. Noen perioder er man inne i "forpliktelser" eller bindinger som virket rett den gang man gikk inn i det, men hvor forutsetninger har endret seg etterpå.

Strøkent og oppusset hus er nedprioritert for min del, så lenge det et et sunt hus og hjem. Trivsel er viktigere.

Selv synes jeg dørstokkmila er større for å komme seg ut på nærturer en de litt "lengre" da de siste gir meg mere tilbake. Nærturer tas som "trim" mot de andre turene om jeg ser bort fra turer med barna. På motsatt side så har jeg fått skvist inn 2 lengre dagsturer/aktiviteter siste uka som krevde 2+ timer kjøring hver vei, inkludert litt avspasering (som da må jobbes inn igjen) på jobben for å få til den ene turen.  

Noen ganger er motivasjonen og energien der til å få det til, andre ganger er energien lav og dørstokkmila stor. Ihvertfall hos meg.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fenrisfrøya skrev (På 8.1.2021 den 20.54):

Livet er en eneste stor prioritering.

Synd at mange må stå på kanten av stupet/døden nær opplevelse, for å forstå det.

Det handler ikke om å slutte å arbeide, men prioritere all fritid, ta kontrollen til å fylle ens eget liv med det man ønsker.

Beste svaret jeg har sett, helt enig! Spesielt når det kommer til ønsker om å dra på turer med litt lengde - hvis man vil det, så må det bare prioriteres, og prioriteten da er deg selv. Si ifra og planlegg i god tid, si nei til å hjelpe kameraten og flytte eller lignende og kjør på :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 8.1.2021 den 21.13):

Det finnes grader av alt, og det finnes grenser på hva man skal og bør tolerere, men ett «rotete og møkkete hus» er subjektivt. Turutstyr i gangen, skiutstur slengt inn på gulvet i garasjen siden man kom sent hjem fra fjellet, samt gress og barnåler på badet etter tørk av utstyr må man tåle om man skal ut å ha det gøy. Og bilen som var nyvasket forrige uke ser ut som den har vert til skogs 😕  Sånn er det søndags kveld, og mandag, etter en turhelg.

Det er mer enn nok av de som kunne fått gjort mye mer kjekke ting, om man firte litt på kravene hjemme. Ungene bryr seg ikke allverden om huset er strøkent, og bilen er blank, de bryr seg mer om foreldre som har tid til å gjøre kjekke ting.

Men som sagt, det finnes selvfølgelig grader av dette, man må ha en viss standard hjemme, og det kan absolutt blir for rotete og skittent såklart! :) Det finnes nok av sånne eksempler 🤢

Jeg tenkte nok jeg fikk reaksjoner på den 😉 jeg har selv vokst opp med en mamma som hadde støv på hjernen, og der er ikke jeg. Jeg har venner som støvsuger og vasker hver dag, der er heller ikke jeg. Og jeg er helt enig med deg - skitten stikker ingen steder og barna, nei de bryr seg ikke! Men du vil ikke tro hvor skittent det blir når to aktive uteunger, hund og katt bor i samme hus. Så en gang i uken må det rett og slett gjøres, og da er det bøss og hår overalt. Dessuten må ungene oppdras til folk det skal gå an å bo sammen med i fremtiden, så de må være med og hjelpe til og lære hvordan man gjør saker og ting. 

Ja dette var nå bare forsvarstalen min. Takk for meg 🤗

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (På 20.12.2020 den 17.36):

Da jeg var student hadde jeg masser av tid til overs til å dra på turer. For litt over 2 år siden flytta jeg til Oslo for å jobbe og siden det har jeg fått vært alt for lite på tur. Brukt mye av de to siste årene på å klatre meg oppover karrierestigen. Trives forsåvidt i jobben, men merker jeg lengter etter mer friluftsliv. Med 5 uker ferie er det ofte vanskelig å balansere det å endelig kunne slappe av og roe ned, besøke venner og familie og skulle ta en etterlengtet langtur på vidda.

Så dere som får kabalen til å gå opp, noen tips til en som trenger litt hjelp? :)

Du får legge ett livsmål og komme deg bort fra Norges rævhåll slik at fjellturen er rett uttafor ytterdøra😁 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 8.1.2021 den 21.13):

Det finnes grader av alt, og det finnes grenser på hva man skal og bør tolerere, men ett «rotete og møkkete hus» er subjektivt. Turutstyr i gangen, skiutstur slengt inn på gulvet i garasjen siden man kom sent hjem fra fjellet, samt gress og barnåler på badet etter tørk av utstyr må man tåle om man skal ut å ha det gøy. Og bilen som var nyvasket forrige uke ser ut som den har vert til skogs 😕  Sånn er det søndags kveld, og mandag, etter en turhelg.

Det er mer enn nok av de som kunne fått gjort mye mer kjekke ting, om man firte litt på kravene hjemme. Ungene bryr seg ikke allverden om huset er strøkent, og bilen er blank, de bryr seg mer om foreldre som har tid til å gjøre kjekke ting.

Men som sagt, det finnes selvfølgelig grader av dette, man må ha en viss standard hjemme, og det kan absolutt blir for rotete og skittent såklart! :) Det finnes nok av sånne eksempler 🤢

Bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete.😇

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk noen tips til jobb og yrker som gir mye fritid? Turnusjobb etc. Nordsjøen utgår da jeg neppe har kompetanse i orden. Jeg har tenkt en del på hvordan jobbe kun fra november til mai å kunne levd av det :) Finnes slike jobber eller blir det brøyting eller skisenter.  Hadde fått mye tid til diverse turer sommerhalvåret da. Jeg ser dørstokkmila og slikt,  men jeg bor slik til at dagsturer er hyppig og trives med det i dag. En higer alltid etter mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrim75 skrev (7 timer siden):

Har folk noen tips til jobb og yrker som gir mye fritid? Turnusjobb etc. Nordsjøen utgår da jeg neppe har kompetanse i orden. Jeg har tenkt en del på hvordan jobbe kun fra november til mai å kunne levd av det :) Finnes slike jobber eller blir det brøyting eller skisenter.  Hadde fått mye tid til diverse turer sommerhalvåret da. Jeg ser dørstokkmila og slikt,  men jeg bor slik til at dagsturer er hyppig og trives med det i dag. En higer alltid etter mere :)

Det er sjelden noe quickfix. Det er lett å glemme slike ting som at pensjonsparing og god lønn henger sammen med utdanning. Skal man ikke ta utdanning må man forsøke å ta masse kurs og få spesialkompetanse som ingen andre har. All satsing på å komme offshore osv betinger at man tar en periode som løsarbeider f.eks.

Når pensjonsalderen nærmer seg er det ganske OK å kunne trekke seg tilbake tidlig og slippe å jobbe til man er 70 pluss, som mannge jo må gjøre i dag.

Men noen kommer jo opp med geniale ide'er for å tjene godt i løpet av kort tid. Traff en gang en fyr som kun lagde lutefisk før jul - det var eneste yrket han hadde, og tjente grovt i 2 måneder. Men det krever en god del innsats å sette opp noe slikt uansett.

Men et meteorologikurs kan jo være et tips - ta 6 mnd på Jan Mayen f.eks. Er jo OK måte å bruke lite og være mye på tur.. Men hvor lett det er å få jobb vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del yrker/arbeidsplasser er det erfaring/planlegging/rutine som skaper den ekstra fritiden og det betyr at du mange steder ikke kan "spasere rett inn i en bra "fritidsplan"". 

Selv har jeg gjennom flere år fått flyttet mange av arbeidsoppgavene til den tiden av året det er minst aktuelt for meg å bruke mye tid i naturen. Jeg har også fått aksept for å kune bruke ekstra tid på arbeidsoppgavene på denne tiden for å spare opp avspassering som taes ut på den tiden av året som jeg faktisk er en del på tur. Det har tatt litt tid å få flyttet på og samlet disse oppgavene og rutinene til en tid av året som passer meg. Dette fordrer selvsagt velvillig ledelse og at det passer for kundene. 

Alternativene er som tidligere nevnt enten turnus eller sesongarbeid. Det fordrer gjerne at sesongarbeidet betaler såpass godt at det også dekker opp den tiden av året man ikke arbeider. For min del har ikke turnus vært spesielt aktuelt da jeg har unger på 50% og jeg er avhengig av å "underholde" en viss % av tiden også. 

Imidlertid har jeg flyttet slik at fjelltur/jakttur/fisketur/telttur/havfisketur kan startes ca på trappa hjemme. I tillegg er det ikke mer enn 1 times kjøring til laksefiske/viddetur/kanotur osv... 

Og så "bites tenna sammen" og man nijobber lange dager enkelte perioder av året med hele uker med favorittaktivitetene som gulrot. I hodet er det notert at for hver 7.5-te man jobber ekstra får man et helt døgn ekstra på tur. Det gir fin motivasjon ;-) 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Det er sjelden noe quickfix. Det er lett å glemme slike ting som at pensjonsparing og god lønn henger sammen med utdanning. Skal man ikke ta utdanning må man forsøke å ta masse kurs og få spesialkompetanse som ingen andre har. All satsing på å komme offshore osv betinger at man tar en periode som løsarbeider f.eks.

Når pensjonsalderen nærmer seg er det ganske OK å kunne trekke seg tilbake tidlig og slippe å jobbe til man er 70 pluss, som mannge jo må gjøre i dag.

Men noen kommer jo opp med geniale ide'er for å tjene godt i løpet av kort tid. Traff en gang en fyr som kun lagde lutefisk før jul - det var eneste yrket han hadde, og tjente grovt i 2 måneder. Men det krever en god del innsats å sette opp noe slikt uansett.

Men et meteorologikurs kan jo være et tips - ta 6 mnd på Jan Mayen f.eks. Er jo OK måte å bruke lite og være mye på tur.. Men hvor lett det er å få jobb vet jeg ikke..

Jeg kom faktisk på jobbinterjuv på en slik meteorolog jobb en gang, takket nei til videre interjuv da jeg fikk fast jobb etter studiene:-)  Ja pensjonssparing og slikt er som regel smart å ha i orden når den tiden er kommet. Nå er vel Nordsjøen vanskelig om dagen uansett. Kjenner folk som tok kurs uten å få jobb. Er sikkert smart å ha en spesialkompetanse som er attraktiv eller få innpass via et service firma eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo egentlig en enkel formel. Antall timer jobbet som trengs for å betjene utgifter tilsier antall timer som blir igjen til fritids syssler.
Det er da 2 måter å justere tallene i dette. Øke inntjening pr time jobbet, eller redusere utgifter.

Enkleste måten å oppnå det første på er å inneha kunnskap ikke så mange andre har i et relevant felt til at det kan omsettes til penger. Eller man må være villig til å gjøre en jobb som andre ikke vil gjøre. Mindre krav til formele utdannings krav på slike jobber. Ofte fysisk tunge eller ubekvemme jobber faller inn under her, i nisjer for små til at utenlandsk arbeidskraft blir fortrukket.

Det er en joker i det hele. Jobber som kombinere et friluftsliv og penger. Gjeter, oppsynsmann osv.

Det blir uansett en personlig balansegang opp mot hva man faktisk vil ha ut av livet. Familieliv, venner, hobby, unger etc etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrim75 skrev (14 timer siden):

Har folk noen tips til jobb og yrker som gir mye fritid? Turnusjobb etc. :)

Nevte dette innlegget til en bekjent i dag, han liker å reise mye og har ordnet seg greit ang jobb, så måtte spørre han hvordan han jobbet. Han jobber kun som nattevakt på PU-institusjon, der man satt for det meste og så på Netflix (på en god natt!). Han tar og ekstravakter i tillegg, både her i kommunen og i to andre kommuner. All overtid blir satt av til avspasering. Så der kunne det lett bli både 3 og 5 uker fri i slengen. Godt betalt var det visst og, med nattillegget. Som faglig bakgrunn tror jeg han hadde fagbrev som helsefagarbeider.

Fikk masse tall om antall vakter, antall dager fri osv i forskjellige settinger, så husker svært lite av det nå, men mye fri var hvertfall muligheten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (På 14.1.2021 den 10.27):

Det er en joker i det hele. Jobber som kombinere et friluftsliv og penger. Gjeter, oppsynsmann osv.

 

Og den kan være litt enklere å oppnå for mange . Det finnes faktisk litt stillinger rundt om kring i Norge gjør at man kan ha normal jobb og få betalt sesongvis som oppsyn, fjellfører osv(bruker da ferie, innarbeidede timer og permisjon)

Har selv hatt noen år som oppsyn i en lakseførende elv og det er ganske perfekt hvis man liker friluftsliv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har funka bra for meg å jobbe som lærer. Da får jeg muligheten til flere perioder gjennom året å være på tur, samt selvsagt helgene og helligdagene. Får man også en god timeplan, ja så kan det også dryppe en ettermiddagstur og to i uka. Sjekk bloggen min så er det tydelig. ;)

:)

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.