Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste stillebrenner på bensin for turer (ikke ekspedisjoner)


ubernoob

Anbefalte innlegg

Annonse

Den watten som oppgis er en beregnet størrelse ut i fra hvor mye drivstoff den drikker i løpet av et gitt tidsrom, og drivstoffets energiinnhold, og ikke nødvendigvis den varmen som går i kjelen. Min erfaring er at omnilite er meget effektiv og gir raskere oppkok enn man skulle tro. Msr dragonfly har høyere watt, men ut i fra det jeg har sett og hørt ser den ut til  å være tregere på oppkok. Kan muligens ha noe med avstand til kjele ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (2 timer siden):

I prinsippet får silenceren tilgang på mer oksygen siden flammene er mer spredt og burde lage mindre CO.

All mi erfaring med ulike brennarar, er at bråkebrennarar brenn reinare enn stillebrennarar. Derfor brukar eg bare bråkebrennar inne i teltet.

Ettersom stillebrennar er veldig følsom for vind, brukar eg bare bråkebrennar utandørs, sjølv med god vindskjerming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (19 minutter siden):

All mi erfaring med ulike brennarar, er at bråkebrennarar brenn reinare enn stillebrennarar. Derfor brukar eg bare bråkebrennar inne i teltet.

Ettersom stillebrennar er veldig følsom for vind, brukar eg bare bråkebrennar utandørs, sjølv med god vindskjerming.

Det er interresant erfaring. Er det noe du har målt eller lest?

Her så det ut til å være motsatt:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en test av Soto Stormbreaker ute på trappa her i kveld. Tempen ute er ca 4 grader og det er litt vind. 
 

Videoen består av 4 klipp (alle filmet på iPhone XS): 10s full effekt gass, 10s lav effekt gass, 10s full effekt bensin, 10s lav effekt bensin:

 

 

Jeg syns ikke den bråker spesielt mye på hverken bensin eller gass. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (10 timer siden):

Det er interresant erfaring. Er det noe du har målt eller lest?

Her så det ut til å være motsatt:

 

Eigne erfaringar, basert på lukt av avgassar. Og det er utan kjele på brennaren. Eg har til gode å finne stillebrennar som eg vil ha for fyring i teltet.

Med kjele på brennaren, er det ikkje oksygentilgangen som er begrensinga, men nedkjøling av flammene. Og då er uansett god lufting i teltet heilt naudsynt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Omnilite Ti med BernieDawg-silenseren og har ikke hatt noen problemer med oppsettet. Meget fornøyd med simring/lav-varme og dermed "gourmetturkokking" med denne. Jeg har 2 stykker faktisk. Både av sikkerhetsgrunner og fordi det gjerne kokkes med mer enn 1 kjele når vi er på "kosetur".

Ved alle fyring i telt er vi uansett nøye med sikkerhet og utlufting...


Har foreløpig ikke hatt noen merkbar deformering. 


Har gjort flere tester der det er kokt 1000g vann med lik starttemp med og uten silencer og alle gangene har silencer vunnet testen med 10-15 sekunder så jeg anser det som veldig liten forskjell på effekten med og uten silencer. Testene er gjort med kjele med bred bunn (ikke sånne smale som er litt populære om dagen....)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Jeg har Omnilite Ti med BernieDawg-silenseren og har ikke hatt noen problemer med oppsettet. Meget fornøyd med simring/lav-varme og dermed "gourmetturkokking" med denne. Jeg har 2 stykker faktisk. Både av sikkerhetsgrunner og fordi det gjerne kokkes med mer enn 1 kjele når vi er på "kosetur".
 

Hvis du dar ut berniedawg hver gang setter den seg ikke fast og synker lengre ned. Kan ikke se at konstruksjonen er forskjellig på omnifuel og omnilite på den indre søylen. Så burde være likt for de to.

Men berniedawg veier mye! Derfor vil jeg ha den orginale silenceren. Lurer på om det er stor forskjell på de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (12 timer siden):

Jeg gjorde en test av Soto Stormbreaker ute på trappa her i kveld.

Stormbreaker er nok en av de beste valgene om man ikke er veldig kresen på å få lav nok varme. Leste at den var "bra", men ikke "best" på lav varme. Men den er liten og lett, trenger ikke ombygging for å fjerne jet-modul, og slipper forvarming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til andre brennere jeg har hørt syns jeg den er imponerende stille både på gass og bensin. Og det å slippe å bytte dyse og forvarme er gull. 
 

På testen jeg gjorde i går kveld fyrte jeg opp fra kaldt på gass, byttet slange til bensin og kjørte videre. Meget praktisk i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (7 timer siden):

Stormbreaker er nok en av de beste valgene om man ikke er veldig kresen på å få lav nok varme. Leste at den var "bra", men ikke "best" på lav varme. Men den er liten og lett, trenger ikke ombygging for å fjerne jet-modul, og slipper forvarming. 

Slipper den forvarming ved bruk av bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Slipper den forvarming ved bruk av bensin?

Ja. Soto Stormbreaker trenger ikke forvarmes på bensin. Den har en egen «start-modus» som må kjøre det første minutter, så er det over i normal modus og kan reguleres trinnløst til høy eller lav effekt. Fungerer utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soto har også forvarming, men de har innstilling på pumpa for det (Muka og Stormbreaker)

4953571093727_08679958-8f82-42c9-87cf-0fd2c14335dc_1024x1024.jpg.cf4bd335b2a2c3c780f67e1dfb81744f.jpg

Mer om Stormbreaker her:

Jeg hadde en Soto Muka men solgte den igjen da jeg synes det er for mye mikkmakk på den pumpa. KISS gjelder i høyeste grad også på vinterturer. 

Bruker nå MSR Dragonfly til matlaging, og MSR XGK i backup og til eksta snøsmelting. En liten vipp på ventilen slipper ut bittelitt bensin, tenn på (forvarming), og åpne når flammen nesten er slukket. Ganske enkelt.

Det fine med ikke-stillebrenner er at lyden er en veldig tydelig indikasjon på tilstanden til brenneren og trykk i brenselsflaska. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at den forvarmes ved hjelp av en innstilling på kontrollhjulet. Men i stedet for å tappe ut flytende bensin som skal forvarme brenneren (noe jeg ikke er fan av), så brenner den bensin under trykk når den forvarmer. Jeg syns det gjør den mye enklere i bruk. 
 

Flaskemodulen med pumpa er nok mer komplisert enn en del andre brennere, men det er brukt mye metall og gir foreløpig et godt og solid inntrykk. Så får vi se om jeg er like fornøyd etter en del turer i vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (51 minutter siden):

Det stemmer at den forvarmes ved hjelp av en innstilling på kontrollhjulet. Men i stedet for å tappe ut flytende bensin som skal forvarme brenneren (noe jeg ikke er fan av), så brenner den bensin under trykk når den forvarmer. Jeg syns det gjør den mye enklere i bruk. 
 

Flaskemodulen med pumpa er nok mer komplisert enn en del andre brennere, men det er brukt mye metall og gir foreløpig et godt og solid inntrykk. Så får vi se om jeg er like fornøyd etter en del turer i vinter :)

Bare si fra om du klarer koke havregrøt uten å svi den eller steke pannekaker...

Kompis har en Soto og den er suveren til vannkoking. Ellers litt vel mye varme etter min smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (41 minutter siden):

Bare si fra om du klarer koke havregrøt uten å svi den eller steke pannekaker...

Kompis har en Soto og den er suveren til vannkoking. Ellers litt vel mye varme etter min smak...

På gass går pannekaker, havregrøt og tacolefse-pizza finfint. Men jeg har ikke gjort meg så mye erfaringer utover vannkoking på bensin enda. Skal teste og si ifra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (3 timer siden):

brenner den bensin under trykk når den forvarmer.

Slik jeg har forstått det er det en spray av forstøvet bensin (blanding av luft og bensin som sprayes ut av dysa). Dette er slik "rapid"-forvarmingen til Petromax HK500-lampa virker (men da er det parafin, og det er ei egen dyse man åpner som kaster flamme mot forgasserrør og glødenett). Ikke helt ideel forbrenning, men det er det jo ikke når man brenner bensin i forvarmingsskåla heller.

Det jeg stiller spørsmålstegn ved er hvor mye kullos (CO) som dannes når man setter en kjele på de høye flammene...men det er vel en helt annen diskusjon.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (På 11.9.2020 den 20.03):

Ja. Soto Stormbreaker trenger ikke forvarmes på bensin. Den har en egen «start-modus» som må kjøre det første minutter, så er det over i normal modus og kan reguleres trinnløst til høy eller lav effekt. Fungerer utmerket. 

Fungerer det såpass bra at man kan gjøre opptenning i innerteltet vinterstid? Eller er det mulighet for stikkflammer når det er skikkelig kaldt? Dette høres genialt ut om det er en robust og pålitelig konstruksjon.

MSR XGKII avgir knapt flammer ved forvarming og opptenning hvis man bruker rødsprit, den tor jeg tenne fra soveposen i innerteltet når jeg sover i Hilleberg Unna.

 

EDIT: fant svaret her. Litt høye flammer til å forvarme inne, hvis man ikke har kuldegrop:

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (3 timer siden):

Når man skal fyre en brenner i fortelt eller innertelt så pleier jeg alltid og ha en stekepanne eller kjele tilgjengelig for å kunne holde over brenneren hvis det blir høyere flammer en tiltenkt. Det fungerer veldig greit og enkelt :)

Sånt har jeg ikke med på lengre kajakkturer, når det bare kokes vann. Da har jeg med kaffekjele.

Fungerer bra med rødsprit i XGKII. 5-10 cm høye flammer under forvarming, og ingen hosting ved opptenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Marius Engelsen said:

Sånt har jeg ikke med på lengre kajakkturer, når det bare kokes vann. Da har jeg med kaffekjele.

Fungerer bra med rødsprit i XGKII. 5-10 cm høye flammer under forvarming, og ingen hosting ved opptenning.

Kaffekjelen fungerer vel akkurat like bra til formålet som panne eller kjele 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (2 timer siden):

Kaffekjelen fungerer vel akkurat like bra til formålet som panne eller kjele 😉

Ikke like bra. Mye mindre diameter, og ingen kant rundt som fanger flammen, som en opp/ned gryte/panne. Flammene kommer lettere rundt en liten kaffekjele.

Godt tips var det uansett 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.