GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har datet en mann i noen uker og han har vist interesse for Ä bli med pÄ telttur i fjellet. Han er greit trent, men ikke noe friluftsmenneske og det blir fÞrste telttur i fjellet for hans del. 

Jeg lurer pÄ om noen har noen gode tips for Ä gjÞre turen best mulig sÄnn at han fÄr et fint fÞrste mÞte med turlivet? Jeg tenker jeg mÄ passe pÄ Ä lage litt ekstra god mat og ha med noe gÞy spill eller noe vi kan finne pÄ, men kanskje noen har noen konkrete tips eller erfaringer til hva jeg bÞr tenke pÄ, hva jeg bÞr ha med etc? Jeg tenker en natt i fÞrsteomgang. Alle tips tas imot med takk!:) 

Hilsen nyforelska og turglad

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Hei! SĂ„ spennende!

Jeg tenker at det viktigste mÄ vÊre at alle basisbehov er dekket og at det er minst mulig irritasjonsmomenter underveis.

Med basisbehov tenker jeg pÄ mat, hvile og varme. Ekstra god mat kan vÊre et pluss, men jeg tenker at det Ä ikke bli for sulten er enda viktigere. Kanskje han kan ha en pose med nÞtter eller lignende som han kan spise fra nÄr han fÞler for det, eller at dere kan spisere oftere og gjerne fÞr dere er ordentlig sulten. NÄr det kommer til hvile sÄ er det jo om Ä gjÞre Ä fÄ mest mulig komfort. Hvis dere ikke skal gÄ sÄ langt sÄ gjerne ta med litt ekstra komfort-ting, som et stÞrre liggeunderlag eller en varmere sovepose. NÄr det kommer til soving sÄ tror jeg ogsÄ det kan vÊre viktig Ä snakke sammen pÄ forhÄnd og innstille han pÄ at det kan vÊre vanskelig Ä fÄ en god natts sÞvn nÄr det er fÞrste gang pÄ overnattingstur. Da blir det bare et pluss om han faktisk fÄr sovet en del, og han mister ikke all mestringsfÞlelsen. Et tips nÄr det kommer til soveposer er at de fleste poser kan faktisk zippes sammen selv om de er forskjellige merker. Fint for kvelden, men er nok fordel Ä sove i hver sin pose gjennom natten da to poser som er zippet sammen blir til en gigantisk pose og kan bli litt kald.

NÄr det kommer til irritasjonsmomenter underveis sÄ tenker jeg pÄ mygg, knott, gnagsÄr osv. Husk Ä ta med myggmiddel, og evt. netting hvis det er mye knott der dere skal, evt. prÞve Ä finne steder hvor det ikke er sÄ mye av dette (unngÄ myr, finn steder med noe vind, og evt. i hÞyden). GnagsÄr er jo ogsÄ det typiske minnet folk sitter igjen med etter sin fÞrste tur, sÄ kanskje ikke la han marsjere avgÄrde i helt nye fjellsko, men hÞr om han har noen egnede sko som han har brukt en del. Teip pÄ helen og ellers andre standard gnagsÄr tips. Om det ogsÄ er nytt for han Ä gÄ pÄ do i naturen sÄ kan en prat og innfÞring vÊre nyttig.

Han skjÞnner nok at friluftsliv er viktig for deg og vil gjÞre sitt beste. At han sitter igjen med en mestringsfÞlelse tror jeg er nÞkkelen. Det som er fint med mestringsfÞlelse er at den avhenger av forventningene. Har han store forventninger til seg selv, eller han tror du har store forventninger til han sÄ er det lett for at han ikke lever opp til de forventningene. SÄ god kommunikasjon er viktig, spesielt i forkant, og selvsagt underveis. Ellers er det generelle tipset Ä holde det enkelt. Ikke dra pÄ en lang tur. Planlegg godt. GÄ over pakkelisten en del ganger ekstra slik at dere fÄr med dere alt dere trenger. Jeg tenker det er viktig at du lar han vÊre med i prosessen fÞr avreise, og at han er involvert i gjÞremÄl underveis. Da fÞler han seg mindre som passasjer, og det Þker mestringsfÞlelsen hans. Men nÄ er jeg sikkert over pÄ ting du har full ro pÄ. Jeg har troen. Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt glad for en god Ăžl(boks) gjerne med noe salt til, liten Pringles fra Europris/Normal. feks. Ekstra viktig med fint vĂŠr og varme.
God mat er allerede nevnt, stÞtter den, men enkel Ä tilberede, dere er jo pÄ date.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg tror det gode humÞret er det viktigste av alt. Jeg tror det er viktig Ä ikke legge opp til "krampekosing", altsÄ at du skal vÊre redd for at han kjeder seg eller ikke vil like det. Ta med en god flaske vin eller to og to vinglass (gjerne i plast). Hvis dere er vant til Ä spille spill er det vel greit Ä ta med, men jeg ville heller satset pÄ Ä snakke sammen om lÞst og fast. Hva med hÞytlesning i teltet for hverandre fra en god bok? GÄ en tur? Bade? Fotografere (fÞrste turen mÄ jo dokumenteres ordentlig, eller)? God mat hÞrer med som du nevner. Matlagingen ville jeg lagt opp til Ä ta sammen, og jeg ville satset pÄ noe litt mer avansert enn frysetÞrret, men det kommer jo litt an pÄ hvor mye dere legger i god mat. Tar du med to kokeaparater kan dere bÄde koke poteter og steke en god biff samtidig. Men lag fÞrst og fremst noe dere er sikker pÄ blir vellykket. GÄr maten ad undas blir det ikke mye kos. Og sÄ er det viktig at du involverer ham i opplegget, altsÄ at det ikke er du som skal fikse alt og han bare sitte og se pÄ. Lage en lek ut av det? Kan daten din fikse Ä sette opp et telt helt alene, mens du ser pÄ (og hjelper til hvis han stÄr fast da)?

Ja, ja. Det var nÄ bare noen tanker. Det kan da ikke vÊre mulig Ä ikke like Ä ligge i telt sammen med kjÊresten, eller?

;-)

Skrevet

SĂ„ mange fine tips du har fĂ„tt! Vil bare Ăžnske deg lykke til. Har selv datet en som er godt trent pĂ„ andre mĂ„ter, og tatt med pĂ„ tur. Han fikk ansvaret for maten og det ble suksess (sushitaco!) ellers la jeg opp til ro og prat, blir bare stress hvis det skal skje sĂ„ mye. Vi brant bĂ„l, badet og drakk vin og skravlet 😊

Lykke til đŸ„°đŸŒžâ€ïž

Skrevet

https://www.psykologmedsovepose.no/blogg/2019/7/12/hvordan-f-din-ikke-friluftsinteresserte-partner-med-p-tur

Skrev i min tid et blogginnlegg om temaet, med en god dÊsj humor innbakt. Kan i Þvrig avslÞre at jeg har en semi-friluftsinteressert mann med pÄ tur inni mellom og gikk pÄ en skikkelig smell pÄ en femdagers tur i Lofoten med utett telt (derav mitt litt anstrengte forhold til Helsport, beklager alle Helsportfans). Vil anbefale smÄ doser, nydelig vÊr, langt nok telt, godt liggeunderlag (selv om de insisterer pÄ noe annet), god planlegging, god mat og lite mygg. SÄ kan du ta de andre tingene nÄr han har bitt pÄ kroken med sÞkke og snÞre. 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Ei flaske vin. Sett opp teltet pÄ Þstsiden av ett koselig vann, slik at dere kan se sola gÄ ned  over vannet. 
Ellers er kanskje ei fiskestang ett greit tidsfordriv. 
Veit det er Ä banne i kirka her. Men last ned en film fra Netflix pÄ tlf dere kan se hvis det blir dÄrlig vÊr. Da slipper du lett par timer med pinlig stillhet hvis dere skulle gÄ tom for samtale emner. 
God mat er som du nevner en sikker vinner. 
mer han ikke vandt til teltlivet, og det Ä vÊre skitten. Ta med litt antibac og vÄtservietter. 
dere fĂ„r nok uansett en fin tur 😊

Endret av fiskekongen
Skrevet
fiskekongen skrev (2 timer siden):

Ei flaske vin. Sett opp teltet pÄ vestsiden av ett koselig vann, slik at dere kan se sola gÄ ned i Þst over vannet. 

Bare omvendt! 😝 Ellers helt enig i ei flaske vin eller to, minst mulig «program». La det bli som det blir i rolig tempo. PrĂžver du for hardt blir det gjerne litt krampeaktig og stress. 

• Hehe 1
Skrevet

Kanskje ikke gÄ alt for langt fÞr camp? Bruk heller tid pÄ Ä gjÞre det hyggelig i campen med mat, hygge og organisering der. Kanskje du kan ta han med pÄ oppsett av telt og slik. SÄ kan dere kanskje ta en liten tur dagen etterpÄ til en liten topp i nÊrheten, fÞr dere gÄr tilbake og pakker sammen sakene og drar hjem. 

Drikker han kaffe til frokost.? Ta med kaffe. Kanskje vil han ha kaffe pĂ„ "senga".  Jeg er stor kaffedrikker og blir meget utrivelig uten kaffe.😅

Ja, greitt Ä si fra om mygg, tisse og bommelom ute, krypdyr, regn, dÄrlig sÞvn.... 

Skrevet
fiskekongen skrev (5 timer siden):

Ei flaske vin. Sett opp teltet pÄ vestsiden av ett koselig vann, slik at dere kan se sola gÄ ned i Þst over vannet. 
Ellers er kanskje ei fiskestang ett greit tidsfordriv. 
Veit det er Ä banne i kirka her. Men last ned en film fra Netflix pÄ tlf dere kan se hvis det blir dÄrlig vÊr. Da slipper du lett par timer med pinlig stillhet hvis dere skulle gÄ tom for samtale emner. 
God mat er som du nevner en sikker vinner. 
mer han ikke vandt til teltlivet, og det Ä vÊre skitten. Ta med litt antibac og vÄtservietter. 
dere fĂ„r nok uansett en fin tur 😊

StÞrst sjanse for at den gÄr ned i vest :)

• Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.