Gå til innhold
DenGladeVandrer

Hengekøye og tarp, "nybegynner-kit", og genereill starthjelp

Anbefalte innlegg

Har blitt hekta på telting, og blir inspirert av turvenner og kolleger til å teste ut hengekøye. 

Er en jungel der ute...men hva kan være en grei "start-pakke"  på denne fronten? Har ikke satt meg alt for mye inn i priser og sånn, men om man man kan få en kurant hengekøy, med myggnetting og tak over hodet i prissjiktet 1000-2500 f.eks er jo det supert. Gjerne en tarp som også kan brukes uten hengekøye. 

Hadde jo vært kult å ta teltfrie overnattinger i høst også. 

PS. Bruker man liggerundrlag i køya? Jeg har SeaTo Summit comfort-plus, så den er jo smal og tynn.

(Liker ofte og snu meg når jeg sover/sovner inn, og å ligge på magen, men det er vel en tilvenning det også....ligge på magen i hengekøye er vel ikke veldig enkelt?)

Gjerne tips og råd som er lure å ha med seg på en ny etappe i friluftslivet. 

Endret av DenGladeVandrer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du får Hennessy Explorer til rundt 2500,- Det er en helt ok hengekøye, og det følger med en liten tarp. Videre oppover i komfort og pris har man Warbonnet, Dutchware, Hammockgear, Dream Hammocks mfl.

Jeg har skrevet noen artikler om grunnleggende horisontalt friluftsliv her: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hennessy hammock har flere modeller med integrert myggnett, oppheng og tarp.

F.eks. denne: Skjult lenke - logg inn for å se den. MERK: er du over 180 cm bør du kjøpe Deluxe-utgaven. 

Følg med på salg, ligger ofte rundt 1500.

Disse er sydd for at du skal ligge diagonalt. Det går greit med liggeunderlag, så lenge du husker å ikke blåse mer enn ca 70% med luft inn i underlaget, da former det seg bedre.

Alternativet til liggeunderlag er såkalt "Underquilt", underdyne på godt norsk. Dette er en dyne som henges under hengekøya. Isolerer som bare det, og man slipper å baske med et underlag som ikke vil ligge på plass.

Finnes flere alternativer på det norske markedet, alle såkalte innstegsmodeller. Skal du ha noe skikkelig på denne fronten må du utenlands.  

Har selv denne: Skjult lenke - logg inn for å se den, jeg var god og varm fra lørdag til søndag, hvor det var ca 5 grader uten om natten. Den var på salg nettopp, da til 1400,-.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke alle som trives i hengekøye.

Hør med turvennene dine om du kan låne en, før du kjøper

slik at du kan se om det er noe for deg.

Myggnett er vel neppe særlig aktuelt nå på høsten.

Som ost skriver, så kan underquilt vurderes i stedet for underlag,

men noe mellom deg og lufta vil du nok ha for varmens skyld.

Hva angår såkalt "tarp" eller presenning eller duk på godt norsk,

så trenger du ikke en som er skreddersydd til hengekøye,

men tenk på størrelse da de største dukene kan være vanskelige å plassere

mellom trær der en hengekøye passer.

God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

XXL har begynt å føre Skjult lenke - logg inn for å se den i tillegg til Expedition som er kortere. Anbefaler å gå for Explorer. 

Har brukt denne i flere år og er bra fornøyd. Om du finner ut at hengekøyer ikke er noe for deg så får du sikkert en ok pris på Finn for denne køya. 

Endret av RoyN

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at Hennessy er en bra, all-inclusive startpakke. 

Jeg bruker liggeunderlag som er tilpasset hengekøye (Klymit). Den er dyr i full pris men kommer på tilbud med jevne mellomrom. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sidan vi no snakkar om Hennessyen, eg har også sett på denne, men har to spørsmål: 

1) Er den klam? Eg trur eg las ein stad at den både var vatn- og vindtett, og då blei eg litt redd for at den var klam. 

2) Kor mykje veg sjølve hengekøya og myggnettingen kvar for seg? Nokon som veit? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve køya er ikke vanntett, men presenningen/ tarpen er jo  vanntett. Hvor luftig det blir i køya justerer man med hvor lavt man henger tarpen. 

På disse køyene er det ikke mulig å fjerne myggnettingen, men den foldes greit unna og tåler temmelig mye er min erfaring. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bingeline skrev (7 timer siden):

Sidan vi no snakkar om Hennessyen, eg har også sett på denne, men har to spørsmål: 

1) Er den klam? Eg trur eg las ein stad at den både var vatn- og vindtett, og då blei eg litt redd for at den var klam. 

2) Kor mykje veg sjølve hengekøya og myggnettingen kvar for seg? Nokon som veit? 

Jeg har aldri opplevd min som klam, og da bruker jeg "undercover" i tillegg for å få dobbel bunn. Jeg legger da en underquilt mellom disse. Som @RoyN sier kan ikke mygnettingen fjernes. På ZIP-variantene kan mygnettingen brettes til siden fordi det er glidelås i ene langsiden.

;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RoyN skrev (1 time siden):

Selve køya er ikke vanntett, men presenningen/ tarpen er jo  vanntett. Hvor luftig det blir i køya justerer man med hvor lavt man henger tarpen. 

På disse køyene er det ikke mulig å fjerne myggnettingen, men den foldes greit unna og tåler temmelig mye er min erfaring. 

Skogens Stønn skrev (31 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd min som klam, og da bruker jeg "undercover" i tillegg for å få dobbel bunn. Jeg legger da en underquilt mellom disse. Som @RoyN sier kan ikke mygnettingen fjernes. På ZIP-variantene kan mygnettingen brettes til siden fordi det er glidelås i ene langsiden.

;-)

Ah, takk for svar, båe to. Då har eg tinga meg ein slik, eg. 😀Blir spennande!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Det liggeunderlaget fungerer fint i hengekøye! Bruker det selv, men som det nevnes over, holder med 70-80% fullt. Must meg myggnetting nå, tap er også veldig fint ved regn, skygge for sol og luner godt for vinden. 

For komforens del, prøv å ligge så diagonalt som mulig. Jeg er også avhengig av en pute under knærne for å få en bedre liggestilling, og mindre press på knærne. Alternativt her kan man ta en pakkepose og fylle med klær. 

Du må nok forvente litt kaving og prøving og feiling. Men når du først finner ut hva som funker, så er det nydelig å ligge i hengekøye.

Ellers er mye nevt i forhold til hva du kan kjøpe. Ville ikke gått for tarp som er noe særlig mindre enn 3x3 meter - ellers blir det fort vått hvis det regner skikkelig. 

Endret av Hc.b

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bingeline skrev (22 timer siden):

Ah, takk for svar, båe to. Då har eg tinga meg ein slik, eg. 😀Blir spennande!

Gratulerer med fin køye. Har heller ikke opplevd min som klam. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
varmtvann skrev (På 13.6.2020 den 20.02):

Gratulerer med fin køye. Har heller ikke opplevd min som klam. 

Takk! Eg har ikkje fått ho enda, men håper å kunne hente ho denne veka! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bingeline skrev (På 15.6.2020 den 8.14):

Takk! Eg har ikkje fått ho enda, men håper å kunne hente ho denne veka! 

Du kan glede deg. Hatt nærmere 10 netter. Høydepunktet var 3 netter gjennom Finnemarka. Terningkast 10. Veldig enkel å sette opp. (bruker ikke de båndene)

Eneste lille minus, som jeg fant en løsning på. Når jeg ikke bruker nettingen, slækker på dagtid. så er den litt i veien. Kjøpte da små universalklyper på Claser'n, (20,- eller noe) ruller ned litt ved hode og fotende, og setter op klypene. Da får man fin utsikt begge veier. (klesklyper holder ikke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hc.b skrev (På 13.6.2020 den 13.07):

Det liggeunderlaget fungerer fint i hengekøye! Bruker det selv, men som det nevnes over, holder med 70-80% fullt. Must meg myggnetting nå, tap er også veldig fint ved regn, skygge for sol og luner godt for vinden. 

For komforens del, prøv å ligge så diagonalt som mulig. Jeg er også avhengig av en pute under knærne for å få en bedre liggestilling, og mindre press på knærne. Alternativt her kan man ta en pakkepose og fylle med klær. 

Du må nok forvente litt kaving og prøving og feiling. Men når du først finner ut hva som funker, så er det nydelig å ligge i hengekøye.

Ellers er mye nevt i forhold til hva du kan kjøpe. Ville ikke gått for tarp som er noe særlig mindre enn 3x3 meter - ellers blir det fort vått hvis det regner skikkelig. 

Bruker Bergans extreme i bunn, og STS comfort pluss. Det funka fint i våres når det var rundt 0. Bergans'en var forsinket, så jeg måtte kjøpe Phoxx for en natt... den er for glatt. 

På dagstur med køyekos bruker jeg kun Bergans. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Rino Holt Larsen
      Topquilt er kjøpt
      Heisann
      Om noen der ute har en topquilt til hengekøye til salgs, så er jeg interessert i å kjøpe.
      Helst syntetisk isolasjon, men sier ikke nei til dunfylt.
      Topquilten bør tåle minimum tre sesongers bruk, gjerne ned mot 7-8 minusgrader.
      Kan vippse før forsendelse.
      God sommer

Mvh
      Rino HL
      Fredrikstad
    • Av Bene
      Familie på fire som ønsker turtips. Har telt og hengekøyer. Ønsker ikke å gå langt, men ha bil i nærheten og gjerne forflytte oss fra dag til dag. Ønsker utsikt (vidde, fjorder, fjell, høyder) , nærhet til vann. Bor i Vestfold, og tenker en grense på max 40 mil i omkrets. Noen som har gode og konkrete forslag?
      Mottas med takk! 
    • Av Memento mori
      Skjult lenke - logg inn for å se den har kommet med Segl i XL til 499 inkl oppheng, må jo være en knallpris.

Den ser ut til å være i god kvalitet, som Amok tydeligvis er. 

Samme opphenget som på de nye Draumr køyene. Enkel og rask å sette opp ingen karabiner, ulempen er at du kan glemme igjen opphenget. 

Bør muligens lage en ridgeline til den. Da blir bøyen rett hver gang. 

Testet den uten å ta av skoa, bare for å strekke ryggen. Det merkes at det er kaldt i ryggen uten isolasjon. Men den er lett. Blir nok med i sekken på dagsturer, hvor det er fint vær og det er muligheter til å strekke ryggen. 
      Det er ingen instruksjon bare masse advarsler. Litt liten pakkpose etter min smak. 
    • Av ost
      Hei. 
      Nå som importprisen skyter i været er det ikke så interessant å importere fra uniten. Jeg hadde egentlig tenkt på å skaffe meg en warbonnet thunderfly, men det utgår.
      Mønesnorlengden på thunderflyen er 11 feet, altså 335 cm. Regner med at jeg ikke bør gå under den lengden. Men vil samtidig tenke vekt og pris og form. 
      Så: har noen gode forslag til tarp tilgjengelig på det norske markedet for en warbonnet blackbird xlc?
    • Av Lisecat
      Hei
      Jeg vurderer å kjøpe Therm-A-Rest NeoAir, Xtherm og bruke det hele året i telt. Fryser lett så trenger noe som er varmt! Lurer også på om noen har erfaring med å brune Therm-A i hengekøye? Blir litt dyrt å kjøpe eget underlag til hengekøye synes jeg. Tenker at kanskje mumie-versjonen egner seg best da siden den smalner? 
      Eventuelt om det egentlig bare er quilt som gjelder for hengekøye?
      Noen som har erfaring?

Takknemlig for tips og råd

Mvh Lise
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.