GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Fikse rift i gore-tex skalljakke

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den ene jakka mi har fÄtt en horisontal rift oppe pÄ brystpartiet. (1 cm Äpen + et par cm nesten rivnet (synlig arr i stoffet))

Materialet er: GORE-TEXŸ Pro 80D

Hva er bedre mÄte Ä fikse/lappe dette pÄ selv? (Har det kommet nye remedier pÄ markedet de siste Ärene?)

me_tupilak_jacket_mens_citronelle.jpg.6ba7b7b83ece84c98bb85f67605adcb0.jpg

Endret av Terka
Annonse
Skrevet (endret)

TearAid pÄ begge sider har funket greit for meg og er vel av de minst synlige ogsÄ. 

Har gjerne smurt litt StormSure pÄ innsiden fÞr lappen der settes pÄ etter at lappen utenpÄ er satt pÄ. Jeg er ikke veldig kritisk pÄ om det blir butikkpent pÄ turtÞyet... 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Espen Ørud skrev:

StormSure

Jeg pleier Ä bruke Aquasure, som er (bortimot) samme greia. Setter pÄ en vanlig tape(slik tynn blank sak til husholdningsoppgaver) pÄ innsida for Ä holde det sammen. SmÞrer et tynt lag med Aquasure pÄ utsida, og fjerner tapen igjen nÄr det har herdet. Funker som bare det, og er skikkelig solid, men blir ikke sÄ veldig pent. Litt usikker pÄ om det estetiske hovedsakelig skyldes at undertegnede er en kladdsmed, eller om det rett og slett ikke har potensiale for Ä se bra ut. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Larix skrev:

Jeg pleier Ä bruke Aquasure, som er (bortimot) samme greia. Setter pÄ en vanlig tape(slik tynn blank sak til husholdningsoppgaver) pÄ innsida for Ä holde det sammen. SmÞrer et tynt lag med Aquasure pÄ utsida, og fjerner tapen igjen nÄr det har herdet. Funker som bare det, og er skikkelig solid, men blir ikke sÄ veldig pent. Litt usikker pÄ om det estetiske hovedsakelig skyldes at undertegnede er en kladdsmed, eller om det rett og slett ikke har potensiale for Ä se bra ut. 

Jeg brukte denne til Ä lappe teltet etter jeg oppdaget noen mystiske hull i duken. Veldig fornÞyd, solid som pokker, men det var ikke sÄ enkelt Ä fÄ til et tynt lag med den bÞrsten som fulgte med, for den var relativt stiv og grov. NÄ betyr ikke det sÄ mye pÄ teltet, men det skal vel kanskje vÊre mulig Ä fÄ til noe bedre med en finere pensel vil jeg tro, men tynnere belegg betyr vel ogsÄ svakere holdbarhet antar jeg.

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Avsporing i egen trĂ„d er vel lov? 😄

Go-jakka frÄ -98 som har vore med pÄ/igjennom sÊrdeles mykje lever no eit tilbaketrukke liv i skapet.

Er det noko Ä fikse pÄ, er det pÄ tide med gravÞl, eller finnes det aldersheimar for slike (ein stad dei fÞler seg nyttige etter eit langt liv i fjellheimen)?

20181130_180436.thumb.jpg.a2cfbc27b5e57b828a555c8d49999cba.jpg

20181130_175725.thumb.jpg.9102937e9c3c3a6f8a5c5560d24483c1.jpg

20181130_180516.thumb.jpg.a0bc80918ef59f543e5b42dc7ecbe88a.jpg

20181130_175816.thumb.jpg.5e056e627551a4db50bc0c777e849d57.jpg

20181130_175824.thumb.jpg.db29dbec8f896f198e4c15a122fda355.jpg

Skrevet
1 time siden, Terka skrev:

Avsporing i egen trĂ„d er vel lov? 😄

Go-jakka frÄ -98 som har vore med pÄ/igjennom sÊrdeles mykje lever no eit tilbaketrukke liv i skapet.

Er det noko Ä fikse pÄ, er det pÄ tide med gravÞl, eller finnes det aldersheimar for slike (ein stad dei fÞler seg nyttige etter eit langt liv i fjellheimen)?

20181130_180436.thumb.jpg.a2cfbc27b5e57b828a555c8d49999cba.jpg

20181130_175725.thumb.jpg.9102937e9c3c3a6f8a5c5560d24483c1.jpg

20181130_180516.thumb.jpg.a0bc80918ef59f543e5b42dc7ecbe88a.jpg

20181130_175816.thumb.jpg.5e056e627551a4db50bc0c777e849d57.jpg

20181130_175824.thumb.jpg.db29dbec8f896f198e4c15a122fda355.jpg

Klipp ut brukbare stykker og sy skallvotter av dei. 

• Takk 1
Skrevet

Siden vi er inne pÄ litt fiksing. Typisk isolerte vinterbuksa er beregnet for slalomsko og snowboard sko. Funker dÄrlig for skisko og vanlige sko, da de er sÄ sykt vid nede. Har blant annet en Bergans bukse til junior, og en rÞldal som rett og slett er sÄ vid nede at man tror pÄ disse:/ tenker Ä sy/lime borrelÄs nede, slik at man fÄr strammet de rundt skoene. Noen tips her til hvordan dette kan gjÞre, enklest mulig, med ett helt ok resultat? Og hvor man kan fÄ kjÞpt nÞdvendig borrelÄs/stoff.?

Skrevet
3 minutter siden, ViktorS skrev:

Siden vi er inne pÄ litt fiksing. Typisk isolerte vinterbuksa er beregnet for slalomsko og snowboard sko. Funker dÄrlig for skisko og vanlige sko, da de er sÄ sykt vid nede. Har blant annet en Bergans bukse til junior, og en rÞldal som rett og slett er sÄ vid nede at man tror pÄ disse:/ tenker Ä sy/lime borrelÄs nede, slik at man fÄr strammet de rundt skoene. Noen tips her til hvordan dette kan gjÞre, enklest mulig, med ett helt ok resultat? Og hvor man kan fÄ kjÞpt nÞdvendig borrelÄs/stoff.?

BorrelÄs koster deg noen fÄ kroner og fÄes kjÞpt i alle sybutikker. Det er det minste problemet.

Problemer er Ă„ fĂ„ det festet pent og praktisk 😂 man bĂžr jo ikke perforere stoffet pga vanntettheten. 

Skrevet
Akkurat nÄ, Gittiamo skrev:

BorrelÄs koster deg noen fÄ kroner og fÄes kjÞpt i alle sybutikker. Det er det minste problemet.

Problemer er Ă„ fĂ„ det festet pent og praktisk 😂 man bĂžr jo ikke perforere stoffet pga vanntettheten. 

BehÞver ikke vÊre sÄ sykt vanntett nederst pÄ buksebenet pÄ RÞldal buksa, som allikevel er over uteskoene. Mulig jeg mÄ innom den lokale systua Ä fÄ de til Ä hjelpe meg, for mine sykunnyskaper er begrensede haha.

Skrevet
6 minutter siden, ViktorS skrev:

BehÞver ikke vÊre sÄ sykt vanntett nederst pÄ buksebenet pÄ RÞldal buksa, som allikevel er over uteskoene. Mulig jeg mÄ innom den lokale systua Ä fÄ de til Ä hjelpe meg, for mine sykunnyskaper er begrensede haha.

Det er mine ogsĂ„. Sikkert derfor jeg har en rull med borrelĂ„s godt pakka vekk đŸ€”đŸ˜‚

Skrevet
Akkurat nÄ, Gittiamo skrev:

Det er mine ogsĂ„. Sikkert derfor jeg har en rull med borrelĂ„s godt pakka vekk đŸ€”đŸ˜‚

Haha, youtube-kurs neste 😅

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, ViktorS skrev:

Jeg har lagt opp skallbukser ved Ä bruke dobbelsidig monteringstape. Har holdt i lang tid uten Ä lÞsne. Kanskje du kunne prÞvd Ä feste borrelÄsen med noe slikt? Monteringstapen kjÞpes i jernvarebutikker.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, norexp skrev:

Jeg har lagt opp skallbukser ved Ä bruke dobbelsidig monteringstape. Har holdt i lang tid uten Ä lÞsne. Kanskje du kunne prÞvd Ä feste borrelÄsen med noe slikt? Monteringstapen kjÞpes i jernvarebutikker.

Men blir det ikke stivt? Stive «skjĂžter» er jo like irriterende som sokker som sklir i skoa *grĂžss* 😳

Skrevet
7 minutter siden, norexp skrev:

Dette var ikke dumt, har noen  bukser som mÄ legges opp ogsÄ, sÄ dette skal testes!:) Takk for gulltips!

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men blir det ikke stivt? Stive «skjĂžter» er jo like irriterende som sokker som sklir i skoa *grĂžss* 😳

I grunn ikke. Tapen er tynn og fÞyelig. Buksa har glidelÄs og borrelÄsstramming nederst, og disse funksjonene forsvinner. Betyr ikke sÄ mye for meg, men kan vÊre av stÞrre betydning for andre. I sÄ fall er det mulig Ä legge opp hÞyere pÄ benet. 

BretteskjĂžten har jeg limt fast med sĂžmtape, slik at foten ikke hekter seg fast i innbrettet stoff.

Endret av norexp
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, norexp skrev:

I grunn ikke. Tapen er tynn og fÞyelig. Buksa har glidelÄs og borrelÄsstramming nederst, og disse funksjonene forsvinner. Betyr ikke sÄ mye for meg, men kan vÊre av stÞrre betydning for andre. I sÄ fall er det mulig Ä legge opp hÞyere pÄ benet. 

BretteskjĂžten har jeg limt fast med sĂžmtape, slik at foten ikke hekter seg fast i innbrettet stoff.

SĂ„ bra. Jeg er for enkle lĂžsninger đŸ‘đŸ»

Skrevet
44 minutter siden, Terka skrev:

NÄ synes jeg jakketrÄden min sklir ut litt!

😁

For Ä spore inn igjen, sÄ har jeg med hell benyttet spinnakertape pÄ hull i skallklÊr. Har ogsÄ brukt det pÄ bÄtkalesje, og det har holdt i allslags vÊr i mange Är.

KjÞpes pÄ bÄtutstyrsforretninger.

• Liker 1
Skrevet
PĂ„ 1.10.2018 den 8.44, Terka skrev:

Den ene jakka mi har fÄtt en horisontal rift oppe pÄ brystpartiet. (1 cm Äpen + et par cm nesten rivnet (synlig arr i stoffet))

Materialet er: GORE-TEXŸ Pro 80D

Hva er bedre mÄte Ä fikse/lappe dette pÄ selv? (Har det kommet nye remedier pÄ markedet de siste Ärene?)

me_tupilak_jacket_mens_citronelle.jpg.6ba7b7b83ece84c98bb85f67605adcb0.jpg

BÞr enkelt kunne fikses med sÞmtape som man stryker pÄ fra innsiden. Hvis du Þnsker en enda sterkere lÞsning kan du sy over med tett zigzag fÞr taping, eller du kal legge litt tynt med aquasure pÄ utsiden etter taping. En slik reperasjon bÞr holde ut jakkens levetid og tar ikke skade av vasking.

Skrevet

Siden denne trÄden allerede er grundig avsporet, fortsetter jeg. Klarte Ä rive et lite hull i padletÞrrdrakta. Denne har en form for tynn mesh som ligger helt inntil (og sitter nesten fast i) membranen pÄ innsiden. Hvordan gjÞr dere med lapping av sÄnt? Er det bare Ä sause pÄ aquasure og slenge pÄ en lapp?

Skrevet

Har postet en video om reparasjon av skader pÄ goretex plagg i dag pÄ gjÞr-det-selv forumet her.

Skrevet

Takk @esw, skal sjekke den ut. 😀

ForelĂžpig reparasjon (sitter godt enda):

20181209_235733.thumb.jpg.a8482dfa0313bcd6eb655cae3bd2f277.jpg

Ser ar jakka ellers har fÄtt en del juling i ytterstoffet (fjell og isisklatring) sÄ den havner som " jakke nr.2", til de turene hvor det forventes mest slitasje. 

Skrevet

@esw - for Ä klargjÞret hos DIY-orakelet. 

BorrelÄser, slik som den hos @Terka i post fra 30. november. Sprette av gammel borrelÄs, sy pÄ ny og lime/tape sÞmmen pÄ baksiden for Ä sikre mot vanngjennomtrenging? Eller holder det med aquasure pÄ sÞmmen? Har en (egentlig veldig fin) gammel jakke fra NorrÞna hvor borrelÄsene pÄ begge enden av jakkeermene er borte, NorrÞna ville ikke fikse det ikke da jeg sendte jakka inn til reparasjon, men jeg har ikke hjerte til Ä kaset en sÄ fin jakke bare pÄ grunn av det.  

Er det ellers noe mÄte Ä forsterke tynnslitte omrÄder pÄ? Samme jakka fungerer flott som by/helgeturjakke, men skulderpartiene er tynnslitt etter mange Ärs bruk og vann lekker inn nÄr jeg bruker sekk over lengre tid. Impregnering gir ikke god nok lÞsning. Forslag?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.