Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av lett ryggsekk


Gjest

Anbefalte innlegg

Annonse

Her er mitt bidrag til denne tråden.

På bildet ser dere sekk(Sierra Designs Flex Capacitor ), liggeunderlag(Exped Synmat UL M), telt(Six Moons Design Lunar Solo) og sovepose(Rab Neutrino 400) for 3-sesongsbruk.

Totalt 3.3 kg.

Med litt annet utstyr og mat for 3 dager ender dette opp på behagelige 8 kg.

Kan sende hele pakkelista mi hvis noen er interessert.

 

image.thumb.png.2a456f6f524eedd092cdbc77fa0c9a1d.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Mizzy skrev (12 minutter siden):

Dytter denne opp. Flere erfaringer? Trenger sekk til en voksen mann. Gjerne en med god bærekomfort og så lett som mulig. Må være 65L + :) 

Hva med Exped Thunder 70 liter, vekt 1,6 kg. Veldig fleksibel sekk med mange fikse detaljer. Du kan også åpne fronten (som en koffert) Jeg har selv 50 liter utgaven, veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (På 9.4.2021 den 13.36):

Her er mitt bidrag til denne tråden.

På bildet ser dere sekk(Sierra Designs Flex Capacitor ), liggeunderlag(Exped Synmat UL M), telt(Six Moons Design Lunar Solo) og sovepose(Rab Neutrino 400) for 3-sesongsbruk.

Totalt 3.3 kg.

Med litt annet utstyr og mat for 3 dager ender dette opp på behagelige 8 kg.

Kan sende hele pakkelista mi hvis noen er interessert.

 

image.thumb.png.2a456f6f524eedd092cdbc77fa0c9a1d.png

Tyvärr kostar det väl mellan 13-15T NKr lite ber på var manköper detta.

Min utr  kostar ca 9000 skr och väger ca 5800gr men klarar packningsvolym för 14d och 20m/s och -5 gr c.

HB Unna (beg),Bergan trollhetta V5 95L,Marmot hydrogen L,S.T.S. UL reg R 2.4 liggunderlag då jag är 193 cm och ej kompr.med säkerhet och tältvolym så blir det tyvärr lite tyngre.(går ju banta bort ca 2.5kg för att komma ner till idealvikt före tur så har jag samma totalvikt packn+anv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (20 timer siden):

Hva med Exped Thunder 70 liter, vekt 1,6 kg. Veldig fleksibel sekk med mange fikse detaljer. Du kan også åpne fronten (som en koffert) Jeg har selv 50 liter utgaven, veldig fornøyd.

Takk for tips. Har sett litt på denne, men ikke helt fan av lukkesystemet på den. Har slike på en annen sekk jeg har. Så også på introvideoen av den, men den viste dessverre ikke det du nevner. Får tenke litt 😅 Har du prøvd din mye? Hvordan er den ellers i forhold til slitegrad? Et eller annet sier meg at når sekkene blir så lette, så tåler de desto mindre 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for en Helium55; den har et OK nok bæresystem som burde tåle 12-13 kg.

Har denne sommeren satset på å komme ned fra 18-20kg sekk og ned til 12, samtidig som jeg opprettholder et visst komfort-nivå. Det har medført litt reinvesteringer i utstyr (nei jeg har ikke 7 typer telt fra før) : nytt telt 2.4kg ned fra 4, ny ryggsekk 1.0kg ned fra 3.5, nytt underlag  0.45kg ned fra 1.2, ny sovepose 0.8kg ned fra 1.75, nytt kokesett 0.5kg ned fra 1.0 kg omtrent... Alt i alt ser det ut til at jeg klarer 12-kg's merket, uten å gå til ekstreme ultralett-ting: det må tåle litt også, særlig over tregrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzy skrev (1 time siden):

Takk for tips. Har sett litt på denne, men ikke helt fan av lukkesystemet på den. Har slike på en annen sekk jeg har. Så også på introvideoen av den, men den viste dessverre ikke det du nevner. Får tenke litt 😅 Har du prøvd din mye? Hvordan er den ellers i forhold til slitegrad? Et eller annet sier meg at når sekkene blir så lette, så tåler de desto mindre 🤔

Jeg har som "storsekk" Helsport Fjellheimen 65 liter. Den veier 2,4 kg. Etter hvert har jeg samlet mye lettvektsutstyr så 65 liter blir for mye bare for et par overnatting så jeg har i et par sesonger lett ette en mindre og lettere sekk, men som har samme utstyr og funksjoner som Helsport sekken, så Exped Thunder er den eneste jeg har funnet som tilfredsstiller disse kravene. Med 1,5 kg er den ikke noen lettvekts sekk. flere leverer jo sekker i denne størrelsen (50 L) som veier ned mot en kg, men da har de for å spare vekt pukket av de fleste funksjonene som en finner på store sekker. Jeg har liten erfaring med den, men den passer bra på ryggen min og rygglengden er lett å justere , hoftebeltet er komfortabelt. Skulderstoppene kan nok bli litt tynne hvis en laster den ned med 24 kg, som er den grensen Exped har satt. Det er ikke aktuelt for meg, jeg vil denne sesongen begrense meg til 10 kg. Sekken virker solid med gjennomtenkte løsninger. På siden til Exped finnes mange bilder og en omfattende beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Kjellis skrev (På 16.9.2018 den 9.59):

Et tips kan være Bergans Helium kanskje?

Jeg har en eldre Helium 55 som har en egenvekt på 1,1 kg og takler vekt opp til omlag 14 kg etter mi erfaring. Det er kommet nyere versjoner av Helium nå og jeg vet ikke hvordan de er.

Det er en glimrende sekk. Gikk med 19 kg i Vassfaret i sommer (5 dager) og 10 kg på todagers på Vikerfjell. Bildet med to sekker viser ny og gammel modell. Den gamle har påmontert Bergans ekstralommer. Fikk stappet alt unntatt liggeunderlaget i sekken etterhvert. Den rød sekken er pakket med ca 12 kg.

helium 55 L.jpg

Helium 55 ny og gammel.jpg

Endret av peik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter nevnte Aarn sekkene. Et alternativ er digre lommer foran, uavhengig av sekk: https://ribzwear.com/

Eneste bakdelene med disse er at det blir varmt og klamt under lommene, og hvis du slurver med å lukke glidelåsen når du tar dem av for kvelden, så har du et herlig 3D-puslespill på morgenkvisten.

 

Hmm, ser ut til at Ribzwear er ute av dansen.

Endret av Grimner
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (På 25.8.2021 den 15.44):

Det er en glimrende sekk. Gikk med 19 kg i Vassfaret i sommer (5 dager) og 10 kg på todagers på Vikerfjell. Bildet med to sekker viser ny og gammel modell. Den gamle har påmontert Bergans ekstralommer. Fikk stappet alt unntatt liggeunderlaget i sekken etterhvert. Den rød sekken er pakket med ca 12 kg.

helium 55 L.jpg

Helium 55 ny og gammel.jpg

Ny og gammel utgave. Er det noen vektforskjell på disse?

Stemmer det at man kan bruke den nye uten topplokket (rullelukking?)? Og kan man det med den gamle også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (17 minutter siden):

Man kan ta av lokket på den nye. Det er vanlig snurpelukking. Den nye er nok litt lettere og er en mye bedre sekk.

Er tilbud på den nyeste sekken, i dameversjon på XXL nå.

Jeg har testet den ut litt hjemme (er jo åpent kjøp på ubrukte varer, og tilbudet ble for fristende). Dameutgaven passet meg minst like bra som herreutgaven og er 1000 kroner billigere enn herre. Men sammenlignet med min Falketind 45 liter er den jammen ikke mye større. Jeg vil si kanskje maks 5 liter mer, men på ingen måte 10 liter mer. Mulig herreutgaven har flere reelle liter volum? Den var en liten anelse bredere øverst. 3-4 liter gjør at ting sklir litt lettere nedi når man pakker, og det blir forskjellen på "stort nok" og "akkurat stort nok".

Helium v55 dame veier 1010 gram. Falketind veier 1370 gram uten den stive rammen (jeg bruker ikke den stive rammen, som veier 115 gram). 360 gram var ikke mye å spare når volumet knapt var større. Falketind er litt mer robust og man kan feste ting utenpå litt mer fast med kraftigere stropper. Kan tenke meg den tåler ca. samme lastevekt, men helium var litt mykere og bedre gå-komfort på. Til vinterbruk er Falketind klart mye bedre, kraftigere stoff og mye mer solide skifester og isøksfester. Skifestene på Helium er en vits, men de går vel i nøden til forsiktig bruk.

Virker som en veldig bra sekk til helgeturer og langhelgturer med telt! Men den blir nok levert tilbake, siden den ble for lik Falketind 45 i volum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Marius Engelsen skrev (57 minutter siden):

Virker som en veldig bra sekk til helgeturer og langhelgturer med telt!

Jeg bruker min Helium 55 (kjøpt i 2018) til alt i hverdagen hvor jeg skal ha med mer enn bittelitt. Jeg synes den begynner å bli litt vinglete når den kommer noe særlig over 12 kg, og som du sier er det heller dårlig med festemuligheter på utsiden. Det funker ok å henge stavene bakpå i isøksfestet, og nettinglommene på sidene er greie til ei jakke og ei vannflaske, men ellers bør ting gå oppi eller i topplokket.

På de eldre modellene går det forsåvidt an å ta av topplokket og bare bruke snurpelukking, men det krever fikling med å træ remmer - ingen kjappe, kjekke klips der som det er på V5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 13.9.2021 den 18.43):

Virker som en veldig bra sekk til helgeturer og langhelgturer med telt! Men den blir nok levert tilbake, siden den ble for lik Falketind 45 i volum.

Jeg fant en forrige modell av Helium 55 på finn, brukt men ubrukt, til 600kr. Herremodell. Så jeg slo til på den allikevel. Ooops! 🙈🙈🙈

Sammenlignet med den nye i damemodell, veier den bare 20gram mer, altså 1030 gram. Og denne rommer mer enn damemodellen 👍 Tar man av isøks/gåstavfestene sparer man 10 gram.

I tillegg er glidelåsen på den forrige modellen mye bedre plassert på midten, den nye skrå glidelåsen er nærmest ubrukelig i forhold, synes jeg.

Den forrige modellen har også ett brukbart skifeste, ett diagonlanfeste om man tar med en stropp til toppfestet. Den nye sekken har mye dårligere skifester om man har tenkt å bruke det.

Bæresystemet virker likt.

For 600kr virker det som ett kanonbra kjøp!

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.