GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Exped Winterlite - en liten obs/advarsel ift dette liggeunderlaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten advarsel rundt Exped' s Downmat Winterlite liggeunderlag.

Det er bra tilbud Winterlite M denne uken pÄ FS-butikken. SÄ da tenkte jeg at dette var en god mulighet til Ä fÄ begge kidsa over pÄ Exped Downmat for vintercamping.

Liggeunderlaget ankom i dag, og fÞrsteinntrykket var bra. Men nÄr jeg skulle pakke det ned, sÄ var der merkbart mindre volum/innhold i de ytterste kanalene. (PÄ mine Downmat 9 LW er det ikke slik.)

Jeg gjorde en gjennomlysing" av liggeunderlaget, og ganske sÄ riktig, de to ytterste kanalene har absolutt ingen dun/isolasjon i seg.

20171102_190144.thumb.jpg.fd8f37f84a6337eaad66a4129548e38f.jpg

At dunet har klumper seg i de midtre kanalene antar jeg skyldes at liggeunderlaget har vÊrt kraftig komprimert fra produksjon og frem til jeg blÄste det opp med pumpesekken. Antar at dette kanskje vil utbedre seg selv nÄr duken fÄr vÊre ukomprimert over tid.

20171102_194824.thumb.jpg.fabaa836ff1377763ccc1ad5f9e02f2e.jpg

20171102_190728.thumb.jpg.bcf361a0b92dabd6aa5f9510139a1bf0.jpg

Med 30 cm bredde pÄ den delen av liggeunderlaget som har isolasjon sÄ er dette totalt ubrukelig til vintercamping, selv for smÄ barn. 

20171102_191034.thumb.jpg.ebf1a0df78b02184c6ef532f4a0e9d57.jpg

SÞkte litt pÄ nettet i etterkant og fant en til som omtaler det samme problemet: 

https://backpackinglight.com/forums/topic/103798/

Min konklusjon er ihvertfall at dette produktet er uaktuelt og returneres, og jeg gÄr for andre alternativer i stedet. 

• Takk 3
Annonse
Gjest Turlyst
Skrevet (endret)

VELDIG mye enklere og billigere med fiber enn dun. Dun er topp det, men i underlag sverger jeg til fiber.

Edit: Etter at det luktet vÄt dun av mitt Exped Downmat, fant jeg ut at syntet passer best for meg. Bamse under og forsiktig bruk, men for det luktet det vÄt dun etter fÄ gangers bruk. TÞrket og luftet, samt at jeg lot det ligge med ventiler oppe mellom hver tur.

Endret av Turlyst
Skrevet (endret)

Alle winterlite underlagene har kun lift i de ytterste kanalene.

Men, betyr det at underlaget blir ubrukelig av den grunn? (Jeg bruker MW det har nok litt Ä si - og kun syntetisk isolasjon. Stoler ikke pÄ downmats, pga. klumping av dun).

Endret av Mareng
Skrevet
1 minute ago, Mareng said:

Alle winterlite underlagene har kun lift i de ytterste kanalene.

Ok. Kjekt Ä vite dette fÞr kjÞp. Mulig det er godt informert om dette og at jeg har vÊrt mindre flink i Ä lese meg opp, men jeg har ihvertfall ikke fÄtt det med meg.

2 minutes ago, Mareng said:

Men, betyr det at underlaget blir ubrukelig av den grunn?

For min del anser jeg det da som ubrukelig som vinterunderlag.

Med isolasjon i 30 cm bredde pÄ midten og kun luft i kanalene pÄ utsiden sÄ dekker isolasjonen ikke en gang kroppen til ÄtteÄringen min. Manglende isolasjonsevne i underlaget pÄvirker sterkt om man fryser eller ikke pÄ vinteren.

Skrevet

Sjekket begge mine, Exped SynMat Winterlite 9 M og Exped DownMat HL Winter LW, i begge to er det tomt i det ytterste kammeret. Skal en unngÄ dette tror jeg en mÄ se pÄ andre merker. Dun eller fiber er ett fett.

BlÄste nettopp opp Exped DownMat HL Winter LW for Ä sjekke dette med dun oppsamling. MÄ nesten la det stÄ litt fÞr jeg konkluderer. Men ser tendensen. Om da svÊrt lite for min del.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mÄlte min Winterlite MW til Ä ha 43 cm isolasjon. Jeg bruker ett tynt skumunderlag under om vinteren. Jeg tenker Ä vente med Ä konkludere om denne manglende isolasjonen i sidene har stor betydning eller ei, fÞr jeg har prÞvd ut i praksis.

Smale liggeunderlad takler jeg uansett ikke...

Skrevet
1 hour ago, Mareng said:

Jeg tenker Ä vente med Ä konkludere om denne manglende isolasjonen i sidene har stor betydning eller ei, fÞr jeg har prÞvd ut i praksis.

Tester oftere ut ting i praksis jeg ogsÄ fÞr jeg konkluderer, men nÄr dette skal brukes av barn pÄ 8 Är vinterstid sÄ er det ikke et alternativ Ä fryse mye (dersom det ikke isolerer god nok).

Mtp barna safer jeg inn med litt godt margin pÄ dette omrÄdet. Selv kunne jeg sikkert ligget pÄ et i MW stÞrrelse og testet ut for Ä fÄ egne erfaringer.

Det ver var kombinasjonen Winterlite M(s) og Downmat(s) 9 LW for Ă„ Ă„r plass/utnytte plass i vinterteltet for Ă„ fĂ„ plass til meg og barna som var planen. 😊

• Liker 1
Skrevet

Synd det ble bomkjĂžp. Kan dette vĂŠre et alternativ?

https://www.magasinet.no/mammut-light-pump-mat-exp-oppblasbart-liggeunderlag

Jeg hadde et men solgte fordi det ble for smalt for meg og vÄknet med beina pÄ utsiden - byttet i downmat LW i stedet. Ungene har sovet pÄ bamsunderlag og reinsdyrskinn her og kost seg med det, men nÄ har ikke vi sovet mye pÄ vinteren. (OppblÄsbare har de ikke enda, og det er ikke savnet forelÞpig - 11-Äringen har vel nevnt han Þnsker seg ett, men han sover veldig godt uten ogsÄ)

Skrevet (endret)
1 time siden, Terka skrev:

Tester oftere ut ting i praksis jeg ogsÄ fÞr jeg konkluderer, men nÄr dette skal brukes av barn pÄ 8 Är vinterstid sÄ er det ikke et alternativ Ä fryse mye (dersom det ikke isolerer god nok).

Mtp barna safer jeg inn med litt godt margin pÄ dette omrÄdet. Selv kunne jeg sikkert ligget pÄ et i MW stÞrrelse og testet ut for Ä fÄ egne erfaringer.

Det ver var kombinasjonen Winterlite M(s) og Downmat(s) 9 LW for Ă„ Ă„r plass/utnytte plass i vinterteltet for Ă„ fĂ„ plass til meg og barna som var planen. 😊

Ja, selvfĂžlgelig, helt enig.

For min del gjelder det kun meg selv. Jeg dauer ikke av Ä fryse noen ganger, men jeg sover dÄrlig med unger som fryser...

Exped selger underlag i S stÞrrelse ogsÄ, 163 lang og 52 bred, eller sÄnn omtrent. Naturehike skumunderlag fra e-bay, er det samme som thermarest z-lite. Passer fint Ä kappe til passe stÞrrelse til ungene, hvis du bruker sÄnt ;) 

Endret av Mareng
Gjest Turlyst
Skrevet

Det skulle vÊrt tverrgÄende meshvegger slik at duna holder seg bedre pÄ plass. Mulig vanskelig Ä fÄ til i praksis, men mesh vil la lufta passere igjennom, sÄ trolig smÄ problemer i forhold til pumping og tapping av luft. Mulig mesh ikke er sterkt nok nÄr underlaget rulles hardt sammen. Mye tÞy og bÞy.

Jeg tenker at de langsgÄende kanalene fortsatt er den bÊrende konstruksjonen og meshveggene kun for Ä holde duna bedre pÄ plass. Bare pÄ tankestadiet. Drar vel inn litt fra konstruksjoner av soveposer.

Skrevet (endret)

Mulig det, @JanRH , men sÄ var det dette med vekt da for de av oss som er litt interessert i Ä holde den litt nede. Jo mer enn legger pÄ, jo hÞyere vekt.'

Men hva er alternativet til Exped? Mtp vekt/r-verdi og stĂžrrelse? De tre viktigste kriteriene mine. Om ikke i den rekkefĂžlgen.

Edit: Ja, Therm-a-rest. Men de holder ikke pÄ varmen. SÄ om du gÄr av matten et Þyeblikk sÄ mÄ du varme den opp igjen. Stemmer ikke det? Og de har lavere r-verdi...

Endret av Dingsen
Gjest Turlyst
Skrevet (endret)

Mesh er ikke veldig tungt, sÄ trolig ikke sÄ veldig mange grammene. Lavest mulig vekt selger som "varmt hvetebrÞd". SÄ lenge markedet etterspÞr lavest mulig vekt istedet for litt hÞyere vekt, bedre holdbarhet og bedre funksjonalitet, vil trolig ikke mine tanker realiseres. FÞlger av lavest mulig vekt er en god del reklamasjoner, samt fÞlgekostnader som begge pÄvirker bunnlinja. Exped har sikkert kalkulert inn et belÞp for forventet reklamasjoner i salgsprisen. Lurer pÄ hvor mye reklamasjoner koster Exped :unsure:

Har aldri prÞvd Therm a rest underlag. De jeg har sett pÄ virker Ä vÊre lette nok, samt slitesterke. Kan ingenting om det, har bare ikke sett her pÄ FF at produsenten har problemer med delaminering.

Edit: Hvis man tenker litt miljĂž er effekten av superlett mer bruk og kast.

Endret av Turlyst
Skrevet (endret)

Jeg har brukt et Thermarest Neo Air all Season regular i noen sessonger, ogsÄ pÄ vinteren. Syntes det fungerer meget bra og har en R verdi pÄ rundt 5 og veier 600 gram. Det er mye R verdi og lite vekt/volum i forhold til mye annet. Er det som blir med nÄr det skal bÊres sekk. 

Til mer dedikerte pulk turer sÄ er det Downmat 9 LW som gjelder. Har nesten dobbel R verdi og den veier over dobbelt sÄ mye og tar mye mer volum. Men ingen ting jeg har prÞvd slÄr dette underlaget i ren komfort og varme.

Unger ligger jo relativt urloig og med armer og ben ofte utenfor underlaget - Vil ikke tro at det er et stort problem at de ytterste kanalene ikke har isolering? Derimot vil det vÊre et langt stÞrre problem om dunet pÄ disse modellene klumper seg sammen - da vil du fÄ kraftige kuldebroer....

Endret av Tor-Erik-L-77
Skrevet (endret)

Det med Ä finne et bra liggeunderlag i dette "case't" handler ogsÄ Ä finne noe som matcher Downmat 9 LW i tykkelse og isolasjonsevne. Egentlig et luksusproblem, men at 2/5 av liggeunderlagets bredde skal vÊre med markant dÄrligere isolasjonsevne, det akseptere jeg ikke.

PĂ„ fasong og tykkelse var det en bra match, men det et hjelper lite..

20171102_154625.thumb.jpg.ea94ec8a830aa7c5d8f9019e72038252.jpg

Downmat 9 har oppgitt R-verdi pÄ 8.0 og Winterlite 7.0. Her mistenker jeg der er forskjeller mellom teori og praksis.  Om noen hadde hatt en vintersovepose i dun hvor to langsgÄende kamre med diameter pÄ 10 cm hadde vÊrt fullstendig uten isolasjon, sÄ hadde den posen vÊrt ganske sÄ uaktuell for de fleste tror jeg.

Jeg har nylig avtalt salg pÄ 3 stk Mammut Softskin Mat Larget Large som har R-verdi pÄ 6,3 men veier 1.8 kg pr stykk og har et pakkevolum nÊr Bamse Extreme. Veldig god komfort nÄr man har nok plass i teltet og bra isolasjonsevne. Men de er altsÄ pÄ vei ut pga vekt og volum.

Som nevnt sÄ anser jeg dette som et luksusproblem da jeg ogsÄ har Thermarest Neoair xTherm i Large og Regular. Disse har en R-verdi pÄ 5.7 som helt sikkert holder bra nok pÄ de vinterturene kidsa blir med pÄ.

FB_IMG_1509664560543.jpg.40fa9a81072e73c48b16101459c029ab.jpg

Likevel.. som @Dingsen er inne pÄ, her er det to vidt forskjellige teknologier/prinsipper ift hvordan de isolerer. Jeg Þnsket noe lignende Downmat 9. Winterlite faller igjennom for min del med isolasjon kun i 3/5 av liggeunderlagets bredde. Vekt og pakkevolum gÄr pÄ bekostning av den viktigste egenskapen ser det ut til.

Takk for alle kommentarer og innspill! 😃👍 Forumet er bra pĂ„ dette! 😊

Endret av Terka
  • Liker 1
Skrevet
9 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Jeg ser ut fra sovestillingen i det siste bildet at isolasjon i de ytterste kamrene vil ha ubetydelig effekt @Terka face with tears of joy

Det skjer bare nĂ„r smĂ„trolla vĂ„kner 100% ferdig opplada fĂžr kl 06 og fĂ„r leke "Ă„mer" mens pappa'n prĂžver Ă„ holde dem "innendĂžrs" for ikke Ă„ vekke alle andre i teltene rundt oss. 😁

Samtidig sĂ„ viser bildet ogsĂ„ at tyngre liggeunderlag kanskje ligger litt mer stabilt/i ro  đŸ€Ł

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Terka skrev:

Det skjer bare nĂ„r smĂ„trolla vĂ„kner 100% ferdig opplada fĂžr kl 06 og fĂ„r leke "Ă„mer" mens pappa'n prĂžver Ă„ holde dem "innendĂžrs" for ikke Ă„ vekke alle andre i teltene rundt oss. 😁

beer-before-bed.gif

• Liker 2
  • Hehe 3
Skrevet

Jeg spurte exped om dette, her er svaret:

"Hi Marius, 

Yes in the edge tubes of Synmat Winterlite MW, also Synmat HL Winter MW (all contoured hyperlite mats) we do not fill in insulation. After many practical tests we found it is not necessary and basically not noticable, because you are laying with most of your torso in the middle part tubes, especially if you are a side sleeper (which 70% of the people are). Us and our testers could not feel a difference, unless you intentionally lay on the edge - which nobody does in reality. 
We urge you to test yourself to experience it yourself. "

Skrevet
58 minutes ago, Mareng said:

Jeg spurte exped om dette, her er svaret:

"Hi Marius, 

Yes in the edge tubes of Synmat Winterlite MW, also Synmat HL Winter MW (all contoured hyperlite mats) we do not fill in insulation. After many practical tests we found it is not necessary and basically not noticable, because you are laying with most of your torso in the middle part tubes, especially if you are a side sleeper (which 70% of the people are). Us and our testers could not feel a difference, unless you intentionally lay on the edge - which nobody does in reality. 
We urge you to test yourself to experience it yourself. "

Dette virker som en logisk tilnĂŠrming men har ikke praktisk erfaring :)

Skrevet (endret)

Bra tiltak @Mareng! 😃

Jeg mÄlte samlet bredde pÄ kanalene med isolasjon til Ä til sammen vÊre ca 30 cm bred, dette er "litt" smalere enn jeg er over brystkassa og de fleste steder steder man mÄler kroppens bredde. Jeg ligger dog en del pÄ siden som de skriver at 70% av oss gjÞr. Men da ligger jeg ikke som en rett strek pÄ liggeunderlaget, mer som en "fosterstilling light" med bÞyde knÊr osv. I tillegg snur/flytter jeg pÄ meg illa natten. Barna mine har samme sÞvnmÞnster.

Ut fra vĂ„rt sĂžvnmĂžnster lander jeg fortsatt pĂ„ at jeg Ăžnsker mer isolasjon enn 30 cm bredde langsetter midten av liggeunderlagene vĂ„re, selv om produsenten mener det er nok. Å ha tilnĂŠrmet lik isolasjonsevne i hele liggeunderlagets bredde forblir nok pĂ„ kravlisten min. 😄

Endret av Terka
Skrevet
2 timer siden, Mareng skrev:

Us and our testers could not feel a difference

Dette nok tilfelle, hvis du ser pÄ et typisk bruksmÞnster. De aller fÊrreste sover i telt annet enn om sommeren. Det har jo riktig oppgitt R-verdi ogsÄ, sÄ lenge du mÄler midt pÄ. SÄ de har sine ord i behold. Vektfokuset tar desverre vekk sunt bondevett, bÄde hos kjÞpere og mange produsenter. 

SÄ Ä lage gode produkter som varer og som skal ta hensyn til ekstreme brukere feks @Terka som sover ute om vinteren lÞnner seg ikke Þkonomisk, og du mister et bra salgsargument i og med at mange henger seg opp i tall. Det samme med pakkposer til feks telt. Lages sÄ smÄ som mulig, for Ä virke lettest mulig, at du nesten ikke greier Ä fÄ det nedi etterpÄ er ikke sÄ viktig. 

Skrevet (endret)

NÄ er jo akkurat winterlite serien laget med tanke pÄ vinter da ;) Expeed har jo ogsÄ tyngre og bredere full isolerte underlag.

i @Terka sitt tilfelle havner han akkurat mellom to stoler desverre. De litt stÞrre underlagene passer ikke pga total bredde i innertelt mens winterlite ville akkurat gjort det :)

Endret av Tor-Erik-L-77

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.