JanRH

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    1 126
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    17

JanRH last won the day on April 1

JanRH had the most liked content!

Om JanRH

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Fotografering og fjell/skogsturer.

Nylige profilbesøk

7 658 profilvisninger
  1. Syklister fritt vilt?

    Dette svaret er rett og slett for dumt. Man må være fiende av syklister for å komme med en slik uttalelse. Her er hva Trygg Trafikk skriver om sykling på fortau:
  2. Syklister fritt vilt?

    Nok en opplevelse som gir syklister dårlig omdømme. Hvordan kan man sykle kjedekjøring på E39 i mange kilometer med kø bak, uten å slippe frem bilene når mulighetene til det var mange? Jeg er sjeleglad for at trailersjåføren hadde webkamera!!! Team Sørlandsbadet høres ut for meg som tursyklister i klassen +30 år. Når du kan ligge mange kilometer med kø bak deg, uten å legge deg inn, ja da driter du i køen bak deg! http://www.aftenposten.no/norge/-Vi-legger-oss-helt-flate-621829b.html Det er unntakene som kommer frem, på begge sider, men jeg frykter at det er ganske store mørke tall som ikke blir fanget på film/media. Syklister blir ikke mindre "fritt vilt" etter nyhetsoppslag som dette. Jeg er for kontroll og reaksjon av begge grupper. Lukas ut farlige sjåfører og bøtelegg syklister som bryter Vegtrafikkloven.
  3. Jeg falt for Nigor Spix. Til mitt bruk er forteltet stort nok. Jeg skulle egentlig kjøpe Helsport Reinsfjell 2. Må i tenkeboksen igjen. Jeg har Ringstind 2 som jeg kan bruke når teltet skal bæres over lengre strekning.
  4. Syklister fritt vilt?

    Får begynne med virtuell sykling - helt ufarlig. Vil trolig savne muligheten for knyttnever, banning og spylevæskedusj😆
  5. Syklister fritt vilt?

    Jeg var ute på en sykkeltur i full kondomdress i dag. Bevisst valgte jeg veier uten sykkelsti og veier hvor jeg vet det er lite trafikk. Der hvor det var sykkelsti lå jeg på den. Ellers lå jeg godt inntil den hvite stripen. Alle bilistene la seg godt ut når de passerte meg. Ingen sinte bilister. Det er mer regelen enn unntaket her i Vestfold. Vi er velsignet med et mylder av småveier på kryss og tvers, med lite trafikk og fin asfalt. Det er mange flere syklister på veiene i og rundt Oslo - flere som skal bruke de samme veiene. Kanskje derfor konfliktnivået blir så høyt? I Vestfold er det mer spredt. Til søndagen topper det seg nok, for da er det Vestfold rundt (165 km). Det er meldt pent vær og da kan det fort bli over 1600 deltakere. Arrangøren disker ryttere som bryter veitrafikkloven I hvert fall de som observeres.
  6. Syklister fritt vilt?

    Så lenge de ligger 3 sekunder bak bilen foran er det vel teknisk sett lov? På landevei med lite trafikk og kun fire ryttere som her, ser jeg ikke det helt det store problemet. I by og tettbebygde strøk ser jeg helt klart at det kan være problematisk. Vet bare om aktive syklister som bedriver slik trening, mulig noen meget gode amatører gjør det.
  7. Årets sykkeltur

    Jeg har et mål om å sykle Kongsberg - Rjukan - Møsvatn - Rauland - Nutheim - Sauland - Bolkesjø - Kongsberg. Når turen er gjennomført blir det en turrapport fra sykkelsetet. Jeg reiser lett med alt kjøpt og betalt. Kanskje blir turen ikke gjennomført i år. Viljen til å gjennomføre er stor. Innen august bør rapporten være klar. Føler presset nå, men kanskje er press hva jeg trenger
  8. Syklister fritt vilt?

    Jeg har skrevet i et innlegg lenger opp at det er bedre at syklister ligger to i bredden når de er fra 6-8 og oppover. Under 5-6 kan de ligge etter hverandre. Er man fire kan man fortsatt ligge to og to, men bare to syklister bør absolutt sykle etter hverandre. Unntak: På en øde vei uten biler sykler jeg gjerne to i bredden, men er da oppmerksom når det kommer bil bak. Legger meg inn da, selv om det ikke har noen praktisk betydning for bilisten som skal forbi. Bredden på veien er også avgjørende. På en smal vei er det noen ganger lurt å ligge to i bredden, slik at biler bak ikke klarer å presse seg forbi når det kommer møtende biler. Slike situasjoner kan fort føre til ulykker da klaringen til syklistene er meget liten. Enig i ditt argument om lang rekke syklister og Polo. Biler med henger er noe av det farligste, særlig ved forbikjøring og feilberegning av avstand og fart på møtende bil. Flere sykkelfelt har fått lide av en slik feil fra bilisten.
  9. Syklister fritt vilt?

    Jeg synes at det er tullete å ligge to i bredden når man bare er to syklister. Det er et av de store irritasjonsmomentene. Selv når man er fire bør man ligger etter hverandre (min mening). Er man 6 til 8 og oppover er to i bredden å foretrekke.
  10. Syklister fritt vilt?

    Les gjerne dette https://www.landevei.no/Nyheter/TO-I-BREDDEN
  11. Ny tre(fire) sesong sovepose

    En i en stor nettbutikk holdt varmen i en Rab Summit 600 i -18. Selv har Rab satt sleep limit -12. Andre fryser rundt 0 grader. Egentlig veldig vanskelig å anbefale soveposer da vi er så forskjellige i forhold til hvor mye kulde vi tåler.
  12. Syklister fritt vilt?

    Syklister gjør ikke alltid de riktige valgene i trafikken, og det er lov å bli irritert, men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hva som skjer med bilister som rett og slett kjører syklister i senk. Finnes alt for mange tilfeller av dette. Selv om de fleste syklister gjør gode valg og er aktpågivende, risikerer de å bli kjørt ned/presset ut av veien i stor fart. Hva med den mannen som raste forbi en gruppe syklister og bilen deres i vilt sinne, for så å bråbremse, hvor en av syklistene stupte igjennom bakruta på følgebilen foran. De hadde fartstrening med bil foran. Så vidt jeg kan erindre holdt de stort sett lovlig hastighet. Helt syk oppførsel!!! Han kunne fort blitt drapsmann. Er det veiene våres som ikke er gode nok for begge grupper? Eller er det holdningene? Hvorfor klarer andre europeiske sykkelland å gjøre plass til begge grupper, med de samme smale veiene? Jeg vet om syklister som tror de eier veien (for det meste uorganiserte). Det er bilførere som kjører som svin og tror veien er BARE deres. Enhver "hindring" må ryddes bort, hardt og brutalt. Tikkende bomber, spør du meg. Som @Impskrev er det ikke lett å komme forbi en gruppe på 20 syklister. Jeg har selv ligget i en slik gruppe mange ganger. Da er det viktig at syklistene er mest mulig hjelpsomme med å slippe bilen fram. En måte er å redusere farta på en åpen strekning, for så å vinke bilen forbi. Det bruker å fungere bra, men ikke alle veier er like oversiktlige. Som i tidligere innlegg synes jeg det er viktig å velge veier med lite trafikk, samt å styre unna den verste rushtrafikken. Det er ikke mulig over alt da det bare finnes én vei. De fleste syklister sykler også om ettermiddagen/kvelden og i helgene, hvor det mange ganger er mye trafikk.
  13. Ny tre(fire) sesong sovepose

    Dunkvalitet en er vesentlig bedre - mer fillpower. Gåsedun og ikke andedun. Impregnert dun. Bedre konstruksjon - trapeskammer. Bedre stoffer som Pertex Quantum. Og høyere pris naturligvis. Nå betalte vel trådstarter 3499 kr Nå var vel også Viking 600 litt kort til trådstarter. En ny Viking 600 i L koster vel 2399 kr, så da blir ikke prisforskjellen hinsides 😉 Selv om trådstarter valgte Rab nå er Viking 600 fortsatt en bra sovepose, som mange er fornøyd med. Jeg hadde ikke betalt 5999 kr, for det hadde vært en hinsides prisforskjell.
  14. Syklister fritt vilt?

    Syklister som bruker veien må vise hensyn til bilister. Dumt å lage kø. Syklister som ikke bryr seg og ikke viker bør bøtelegges. Har ligget etter flere bobiler, men husker særlig en j.......... tysker som overhodet ikke brydde seg. Lå etter han i veldig mange mil. Han kunne stoppet og sluppet den enorme køen forbi. Var passe lynings da.
  15. Syklister fritt vilt?

    De med musikk i ørene er skumle for oss syklister da de ikke hører noe som skjer rundt dem. Når de i tillegg vimser rundt på sykkelstiene er det bare tilfeldigheter som hindrer ulykker. Det er ingen fartsgrense på en sykkelsti, men mange av oss synder mot "gangfart" ved passering av fotgjengere. Når man trener med fart som er høy nok, er ikke sykkelstiene egnet på dager hvor de brukes av barn, familier etc. da man hele tiden må justere farten ned. Jeg har passert fotgjengere i for høy fart på bred sykkelsti, men med barn tar jeg aldri den sjansen. Det er gangfart og hendene på bremsene som gjelder. I dag hadde jeg en herlig fartsøkt på gamle E18 (går parallelt med ny E18). Møtte kun på 3 biler på 7 kilometer. Poenget mitt er at jeg bevisst holder meg unna trafikkerte veier og dager med mye trafikk. I Vestfold er det mange slike småveier, og gamle E18 er rene motorveien for oss syklister. Dessverre kan man ikke ha kontroll på hvor de bilistene som det svartner for befinner seg.