Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang hovedsakelig til ferskvannsørret


Shun

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg kommer til å bli en som fisker; holder på å lese meg opp og få oversikt, men er helt nybegynner.
Har lest Heiers 'Hekta på fiske', og har åpnet Monsens 'Villmarksboka'. Jeg er skitgod på å tilegne meg teori, men bør nok skaffe meg en fiskementor til praksisen til våren.

 

Jeg tror jeg skal begynne med å fiske ørret i vannene i Marka rundt Oslo, og skal skaffe meg Fiskekartboka og fiskekort for 2018, men jeg trenger også en grei og billig fiskestang.

Er Abu Garcia Cardinalsett Villmark 6', fiskesett, Abu Garcia Cardinalset Innsjø 7', haspelsett eller Abu Garcia Cardinalsett Perfect, fiskesett fra XXL en ok nybegynnerstang mens jeg prøver ut om jeg blir hekta på dette?
Eller skal jeg likegodt gå rett til Slakk line eller Torshov sportsfiske og be dem loppe meg for mye mer penger med én gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk: det viktigste er snella. Sneller til under kr. 500 er mest bare til frustrasjon. Shimano Alivio og oppover anbefales. :)

Her har du et bra startsett til en rimelig penge:

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/haspelsett/shimano-combo-alivio-ørret-alivio-1000-alivio-dx-240-xl-strong-158073-p0000145096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ketilring skrev:

Husk: det viktigste er snella. Sneller til under kr. 500 er mest bare til frustrasjon. Shimano Alivio og oppover anbefales. :)

Her har du et bra startsett til en rimelig penge:

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/haspelsett/shimano-combo-alivio-ørret-alivio-1000-alivio-dx-240-xl-strong-158073-p0000145096

Takk for konkret anbefaling! Den ser ut til å være tilnærmelsesvis den samme kombinasjonen som dette settet fra G-sport. Er det noen seriøse kvalitetsforskjeller jeg bør betale de 600,- kronene ekstra i forskjell for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sett til rundt 1000 lappen duger i massevis! Ikke bry deg om utstyrshysteriet. Jeg har fiska siden jeg lærte å gå og aldri hatt annet enn rimelig utstyr. Har fått fisk allikevel ;-) Først nylig spanderte jeg på et sett til nærmere 2000, men mest for pakkvennlighet og vekt. 

Legg mest i snelle. Kjøp noen sluker og spinnere og begynn å kaste. Værre er det ikke 😃

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, whistler skrev:

Et sett til rundt 1000 lappen duger i massevis! Ikke bry deg om utstyrshysteriet. Jeg har fiska siden jeg lærte å gå og aldri hatt annet enn rimelig utstyr. Har fått fisk allikevel ;-) Først nylig spanderte jeg på et sett til nærmere 2000, men mest for pakkvennlighet og vekt. 

Legg mest i snelle. Kjøp noen sluker og spinnere og begynn å kaste. Værre er det ikke 😃

Amen, samme her!

Kjøpte nylig en dyr stang, fordi jeg trodde jeg skulle få så mye mer glede igjen for det enn om jeg brukte en billig stang.

Eneste forskjellen er at den tåler mindre enn billigstangen min og jeg er mer redd for å bruke den 😂 Kaster den ett par meter lengre? Kanskje...

Favorittsnellen min er en Abu Garcia Cardinal 51 FD som kun veier 150 gram og koster 299kr på skittfiske. Shimanosnellen min som veier 280 gram ligger på reservestangen i garasjen 😂 Jeg får like mye fisk på begge snellene.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer: Må lese meg opp på sneller.

Det betyr at jeg kan begynne med et sett som ikke gjør så vondt økonomisk, og eventuelt gå bananas etterhvert. Man kan bytte etterhvert, og man kan ha reservedeler.

Hva synes dere om settet til 299,- fra G-sport da (med skrivefeil i navnet, og greier)? Hvordan skiller det seg fra anbefalingen fra skittfiske til 900,-?

Nå har jeg funnet 900,-kronerssettet til 450,- på Østerås sport, så kanskje jeg skulle ta en T-banetur i morgen. Hva betyr den kombotermen?

Snellene er Alivio 1000 henholdsvis FD og RC. Hva betyr det?

Endret av Shun
modellopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Shun skrev:

Noterer: Må lese meg opp på sneller.

Det betyr at jeg kan begynne med et sett som ikke gjør så vondt økonomisk, og eventuelt gå bananas etterhvert. Man kan bytte etterhvert, og man kan ha reservedeler.

Hva synes dere om settet til 299,- fra G-sport da (med skrivefeil i navnet, og greier)? Hvordan skiller det seg fra anbefalingen fra skittfiske til 900,-?

Kjør på med 299,- settet. Da har du en rimelig start. Når du eventuelt har lyst til å oppgradere litt blir 299,- settet perfekt som reserve eller markstang. 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk salg på høsten og bruk da samme sum som du ville bruke i høysesong :-)
Skal man fiske småabbor så spiller ikke brems noen rolle på sneller.
Kjøpte en billigsnelle en gang og den knela etter 3 fisk.
Har fortsatt samme lette snella som jeg kjøpte for 20 år siden og den holder i 20 år til :)
Billig å kjøpe bra med en gang :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shun skrev:

Takk for konkret anbefaling! Den ser ut til å være tilnærmelsesvis den samme kombinasjonen som dette settet fra G-sport. Er det noen seriøse kvalitetsforskjeller jeg bør betale de 600,- kronene ekstra i forskjell for?

Absolutt! Settet fra G-Sport inneholder en plastsnelle til rundt 50-lappen. Dette skal du holde deg langt unna. :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Shun skrev:

Takk for konkret anbefaling! Den ser ut til å være tilnærmelsesvis den samme kombinasjonen som dette settet fra G-sport. Er det noen seriøse kvalitetsforskjeller jeg bør betale de 600,- kronene ekstra i forskjell for?

Bruker lignende sett Shimano stang med hyperloop snelle (G-Sport settet) på leirskolen jeg jobber. Elevene får fisk, og er bra for litt uvøren bruk for folk som ikke har fisket før. Har dradd opp laks fra elva med stanga selv. Men som alle billige sett er fiskeopplevelsen og holdbarheten deretter. 

Ville heller anbefalt settet fra skittfiske med Alviosnelle siden denne er betraktelig bedre, selv om det er noen kroner mer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, whistler skrev:

Kjør på med 299,- settet. Da har du en rimelig start. Når du eventuelt har lyst til å oppgradere litt blir 299,- settet perfekt som reserve eller markstang. 😃

Frarådes. Se innlegg ovenfor. 

Gå heller for settet Alivio-snellen jeg linket til. Dette er en solid snelle uten slark og med holdbare kulelager. :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Shun skrev:

Okei!

Hva synes du om dette settet fra Østerås sport til 449,50, da? Der heter snella Alivio 1000 RC.

Hva står FD og RC og alt det andre for?

Ja, den er brukbar. :)

F = fromtbrems

R = bakbrems

C og D er produktgenerasjon (D er nyere).

 

Front- eller bakbrems er egentlig en smaksak, men fronbrems gir jevnere bremseefekt. :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ketilring skrev:

Ja, den er brukbar. :)

F = fromtbrems

R = bakbrems

C og D er produktgenerasjon (D er nyere).

 

Front- eller bakbrems er egentlig en smaksak, men fronbrems gir jevnere bremseefekt. :)

Herlig! Jeg elsker å lære nye ting! Kan nok hende at jeg kjøper min første fiskestang i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt relativt hva som er billig, og hva som er dyrt.

Jeg tror billigsegmentet til kvalitetsmerker generelt er bedre enn biltema/europris, selv om de kanskje koster litt mer.

Jeg har kjøpt billig AbuGarcia snelle, kjempefornøyd, jeg tror ikke de engang lager 50 kroners sneller. Den kostet 299 på "tilbud" på skittfiske, samme som hele g-sport settet til sammen, men jeg synes denne var kjempebillig. Andre sneller koster jo over 2000kr...

Europris snellen jeg hadde var laget av deler inni som ikke var rustfrie og som derfor smuldret opp etter ett par år (i saltvann), ikke mulig å reparere. Samme kan sikkert biltema finne på å lage. Slik genererer søppel, og blir rett og slett for dårlig/billig...

Senen som følger med billigsett er som oftest dårlig. Dvs. tåler mindre, har mye "minne", kaster dårligere.

Det fiskesettet til bare 450kr er dette sikkert ett knallkjøp, det er jo veldig billig for stang og snelle. Jeg kjenner ikke senen som følger med, men sufix lager kvalitetssener.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

Det fiskesettet til bare 450kr er dette sikkert ett knallkjøp, det er jo veldig billig for stang og snelle. Jeg kjenner ikke senen som følger med, men sufix lager kvalitetssener.

Takk for tilbakemelding.

Det settet har bakbrems, og flere erfarne fiskere har overbevist meg om at det er smart å vente på salg til vinteren og heller kjøpe noe tilsvarende med frontbrems.
Jeg jo ikke ha fiskestang i dag, selv om det er moro å kjøpe med én gang når jeg orienterer meg i et nytt marked. Jeg kjøler ned pengebruken, og tar meg tid til å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Shun skrev:

Takk for tilbakemelding.

Det settet har bakbrems, og flere erfarne fiskere har overbevist meg om at det er smart å vente på salg til vinteren og heller kjøpe noe tilsvarende med frontbrems.
Jeg jo ikke ha fiskestang i dag, selv om det er moro å kjøpe med én gang når jeg orienterer meg i et nytt marked. Jeg kjøler ned pengebruken, og tar meg tid til å vente.

Det settet jeg linket til har frontbrems da. Det kan jo hende det kommer på tilbud til vinteren ja, selv om det allerede er ganske rimelig. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ketilring skrev:

Det settet jeg linket til har frontbrems da. Det kan jo hende det kommer på tilbud til vinteren ja, selv om det allerede er ganske rimelig. 😊

Ja, jeg har lagret din anbefaling som en av de beste, og ser at det allerede er et ganske godt tilbud, men har tid til å vente på eventuelle salg utover vinteren.

Jeg prøver å være fornuftig og økonomisk, og trenger ikke stang før sesongen i 2018, og har mye kunnskap å tilegne meg før det blir ørretmiddager i skogen/på fjellet. Har fått lov til å henge meg på folka i Wild X's avdeling Urban Anglers hvor jeg har gått jegerprøvekurs, og håper å få all ny informasjon inn i hender og praksis etterhvert.

Endret av Shun
nyansering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Shun skrev:

Ja, jeg har lagret din anbefaling som en av de beste, og ser at det allerede er et ganske godt tilbud, men har tid til å vente på eventuelle salg utover vinteren.

Jeg prøver å være fornuftig og økonomisk, og trenger ikke stang før sesongen i 2018, og har mye kunnskap å tilegne meg før det blir ørretmiddager i skogen/på fjellet. Har fått lov til å henge meg på folka i Wild X's avdeling Urban Anglers hvor jeg har gått jegerprøvekurs, og håper å få all ny informasjon inn i hender og praksis etterhvert.

Som nybegynner er det heilt uviktig for deg om det er front eller bakbrems, ro ned utstyrsfokuset. Gå for 450 settet og invester meir peng i sluker. Det som er viktig for ein nybegynner er å fiske masse og ofte, og du må jo berre komme deg ut sjølv om det er haust. Harr og abbor (og aure og røye) bit i mange månader enda. Du får ikke meir fisk med ei snelle til 1000,-.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter siste taler! Det 450-kroners settet er mer enn bra nok og da har du 500 kr til fiskekort (eventuelt dagskort på sms) i Oslomarka som varer til neste vår og også kan brukes til isfiske. Fiske med stang krever nær sagt ingen forkunnskap, da er det mye viktigere å komme seg ut og praktisere. Her er det ikke boklig kunnskap, men "learning by doing" som gjelder ;-)

Endret av RoyN
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! :-)

Jeg har aldri sett motsetningen mellom hode og hender, og elsker å sette meg inn i nye kunnskapsområder.Sånn som jeg gjør med ferskvannsfiske nå. Jeg liker å planlegge, og trenger å planlegge innkjøp fremover.

Jeg er i markedet for min første fiskestang - altså én fiskestang. Da vil jeg gjerne ha noe som ikke er noe ræl. Det er unødvendig bortkastede penger med saker som går i stykker, eller som ikke fungerer tilfredsstillende.

Jeg liker at nerdene kommer med råd og anbefalinger, men gjør selvfølgelig egne vurderinger av nytte/kost og prioriteringer, og begynner med fiske i 2018 fordi fiskekortene fra OFA nå gjelder per kalenderår. Da kan jeg gjøre andre ting jeg også har lyst til frem til årsskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, josteink skrev:

Som nybegynner er det heilt uviktig for deg om det er front eller bakbrems, ro ned utstyrsfokuset.

Er vel ikke poeng å anbefale Stella som første snelle nei, men få ting skaper mer frusterasjon enn sneller som tvinner sena som en vinopptrekker og som harfjærer som får bøylen til å slå over midt i kastet om man bruker litt tyngre sluker.
Helt enig i at man ikke trenger å bruke en månedslønn på stang og snelle men synes fortsatt det å vente til fiskesesongen (ikke isfiske)er overog heller kjøpe på 50% salg er mer fornuftig!
Hva er feil med å få bedre kvalitet på både stang og snelle når prisen er den samme?
Eneste "feil" blir kansje at man blir så fornøyd med utstyret at man ikke trenger å kjøpe nytt på endel år.
Sett med stang,snelle og sene er som regel så pressa ned i pris at de sjeldent er på salg heller.

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.