Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av bensinbrenner?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

Her vil du nok få omtrent like mange personlige meninger som folk som svarer (omtrent). 

Jeg har brukt 2 stk Omnilite Ti de siste 3 årene (sommer som vinter) i hvert fall. Ikke hatt noen problemer. De bråker som et lite kraftverk dog, men nuh har jeg bestilt silencer til den ene. Har kun forvarmet med bensin, men jeg kommer sikkert til å forvarme med rødsprit når silenceren ankommer da tipsene sier at silenceren soter igjen fortere. Så der kan man altså spare inn litt antatte problemer med å ha med en liten skvett rødspirt (noe jeg normalt har med uansett på vinterturer med pulk og sånn). Men til nuh har jeg kun forvarmet problemfritt med bensin. 

Har ikke hatt noe merkbare kullosproblemer, men tar selvsagt forhåndsregler ved innendørs koking. Jeg driver også lite med den aktiviteten som oftest lager kullosutfordringer, nemlig snøsmelting. De aller fleste turene mine på vinteren er forbundet med isfiske og dermed også tilgang til vann. Jeg har derfor kortere perioder hvor kjelen er iskald enn om man smelter snø/is. 

De er også forholdsvis lette, noe som selvsagt også kan være et kriterie å tenke på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til snøsmelting på vinterturer er det vel bare en bra brenner, med tanke på driftsikkerhet og kullos. Det er MSR XGK Ex. Høy effekt, forvarmingsbøyle over brennerhode (kan bruke diesel), shaker nål ( riste den for å rense dysa), minst kullos. 

Det er en bråkebrenner, så du hører godt hvordan den har det. Så du slipper å nifølge den hvis du er på soloturer. @Tessatroll mener jeg også har denne. 

Ulempene med den er: støy, litt tung, to innstillinger på effekt av og på, kostbar. Skal du steike noe må du justere effekten med hvor du holder panna omtrent som på et bål. 

Mange elsker denne og mange hater den. Men til sitt bruk er det ingen som slår den. Driftssikkerheten selv. Har to stk.

Omnilite hadde jeg ikke turt å bruke i telt. Den har liten dyse og alt for liten flammeplate, slik at bensinstrålen har bommet på plata. Omnifuel er noe bedre, men her er også flammeplate liten. På MSR XGK EX er den veldig stor. Hjelper med stillebrennerenheten, men har ikke sett dokumenterte verdier på kullos med disse. Solgt den Omniliten jeg hadde.

Whisperlight har det vært mange tilfeller med kullos. Stille og fin, driftsikker. Ok på matlaging. Har solgt den jeg hadde.

Forvarming med rødsprit gir deg mye mere kontroll, og du slipper bålet. 5-10 cm høye flammer når du forvarmer og setter de i gang -uavhengig av merke. Spesielt viktig når du forvarmer inne i teltet. Mindre soting = mindre problemer. Husk også og blåse ut flammen når du stenger hvis du ikke har snudd flaska. Det gir mindre sot. Så du velger selv om hva som er best 2,5 ml rødsprit til hver oppfyring eller soting og mere vedlikehold. Begge deler går, men å skru primus i minus 20 grader er oppskrytt. Har du med to er det mindre viktig. 

Så primus er nesten som telt, du må ta noen personlig valg, på hva som et viktig for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Radiosugge skrev:

Mange elsker denne og mange hater den. Men til sitt bruk er det ingen som slår den. Driftssikkerheten selv. Har to stk.

Jeg har en og elsker den. Når en venner seg til den kan en lage de deiligste retter på den også, har laget viltgryte på den, stekt ørret, egg og bacon m.m. 😉 Kan nevne at min ble laget til USAs styrker i midtøsten og ble levert med en simmer ring. Det er en ring en legger oppå brenneren, under gryte/panne, noe som tar ned varmen før flammene treffer gryta. Faktisk kan jeg småkoke med XGK EX med denne ringen, noe som gjør at denne brenner har et bredere bruksområde for min del.

MSR XGK EX er førstevalget på turer der enkelhet og driftssikkerhet er viktig 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR XGK EX har en stiv slange. inne i denne er det en kraftig wire og går helt gjennom forvarmingsbøylen. Dette gjør at du kan rense slangen  og helt frem til dysa ved behov. Kovea Booster +1 tror jeg ikke har denne. Den ser meget bra ut rent konstruksjonsmessig. Men jo lengre slangen er - og det ikke er kran på Brennerhode jo værre å juster inn, og at trykket på tanken må stemme veldig bra for at det ikke skal bli pulsering på full effekt.... Noe han demonstrerer på filmen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Radiosugge skrev:

MSR XGK EX har en stiv slange. inne i denne er det en kraftig wire og går helt gjennom forvarmingsbøylen. Dette gjør at du kan rense slangen  og helt frem til dysa ved behov. Kovea Booster +1 tror jeg ikke har denne. Den ser meget bra ut rent konstruksjonsmessig. Men jo lengre slangen er - og det ikke er kran på Brennerhode jo værre å juster inn, og at trykket på tanken må stemme veldig bra for at det ikke skal bli pulsering på full effekt.... Noe han demonstrerer på filmen over.

I følge denne beskrivelsen har EX myk slange isteden for stiv?

XGK EX er stabil og pålitelig noe som sørger for en trygghet på tur der du er avhengig av brenneren.
Til forskjell fra den tideligere modellen så har EX blitt utstyrt med en myk drivstoffslange, noe som igjen sørger for at den blir mer kompakt når den pakkes sammen. Da kan den pakkes iin i en av kjelene i turkjøkkenet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Radiosugge skrev:

MSR XGK EX har en stiv slange. inne i denne er det en kraftig wire og går helt gjennom forvarmingsbøylen. Dette gjør at du kan rense slangen  og helt frem til dysa ved behov. Kovea Booster +1 tror jeg ikke har denne. Den ser meget bra ut rent konstruksjonsmessig. Men jo lengre slangen er - og det ikke er kran på Brennerhode jo værre å juster inn, og at trykket på tanken må stemme veldig bra for at det ikke skal bli pulsering på full effekt.... Noe han demonstrerer på filmen over.

Trenger ikke bruke full watt på Kovea. Den har 3500 watt som maks, mot MSR XGK EX som har 2800. MSR kan heller ikke reguleres, og da blir den vel mest brukt til koking av vann? Kovea har også veldig lite soting, og funker veldig bra i telt. Trenger heller ikke å rense dysa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har Kovea Booster 1+. Jag har aldrig haft några problem med den och någon pulsering på full effekt har jag aldrig märkt. Kanske kan det variera beronde på bränsle?
 Booster 1+ går också att köra med gas, med samma dysa som bensin. Inte så jätteeffektivt, men helt OK. Jag brukar köra på gas när jag är vid tältet eller bilen, och bensin "i fält". Tänk på att det är bensin kvar i slangen som sprätter iväg när man slår på gasen, så var försiktig.

Skulle jag köpa något nytt idag så skulle jag köpa denna:

http://www.edelrid.de/en/edl-edl-20.html

Bränner gas, bensin och fotogen. 220 gram (pump tillkommer om du skall köra med bensin). I princip en modifirad firemaple F5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fiskekongen Slangen på de jeg har går å bøye men er veldig stiv sammenlignet med andre slangeprimuser. Har den inni kjelene på turkjøkkenet. Tror jeg har siste modell, da den siste kom fra importøren Vertikal nå i desember. Fordelen med den stive slangen er vel at den ikke knekker så lett, bøyer seg i en fin bue.

@Friluftsnoob Drivstoff og hvordan du forvarmer, stenger og driftstid påvirker soting og rengjøringsbehov. Men å gå så langt at å si at du ikke trenger å rense dysa må nok stå for din regning. Alle primuser jeg har vært borti som har blitt brukt mye, har blitt bedre å bruke etter en skikkelig rens, selv om jeg prøver å gjør det etter boka. Erfaringsmessig er det mange som slutter å virke etter kort tid når de er nye. (lest 15-30 minutter) Det er vel en grunn til at @dsk @Omnilite og @runegutt123 anbefaler å testfyre minst en time med en ny primus, for så å gjøre den ren, samt å bli kjent med akkurat din primus. Synd at mange får en dårlig opplevelse av primuser, med ustabile og driftsproblemer når de er ferske med de. Dette er nok grunnen ti at det ligger mange nesten nye på finn. Mange kan ikke forvarme riktig, åpner for fort, bruker mye makt - livredde for at det skal lekke. Da blir det garantert problemer.....

Ifølge MSR sine egne sider:

  • Superfast: Boils 1 liter of water in just 2.8 minutes (using kerosene fuel).
  • Boil time (white gas), 1 liter 3.5 minutes
    MSR sine sider om XKG der står mye spesifisert info, men ikke noe om watt. Det vil jo også variere med drivstoffet du bruker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Radiosugge skrev:

@fiskekongen Slangen på de jeg har går å bøye men er veldig stiv sammenlignet med andre slangeprimuser. Har den inni kjelene på turkjøkkenet. Tror jeg har siste modell, da den siste kom fra importøren Vertikal nå i desember. Fordelen med den stive slangen er vel at den ikke knekker så lett, bøyer seg i en fin bue.

@Friluftsnoob Drivstoff og hvordan du forvarmer, stenger og driftstid påvirker soting og rengjøringsbehov. Men å gå så langt at å si at du ikke trenger å rense dysa må nok stå for din regning. Alle primuser jeg har vært borti som har blitt brukt mye, har blitt bedre å bruke etter en skikkelig rens, selv om jeg prøver å gjør det etter boka. Erfaringsmessig er det mange som slutter å virke etter kort tid når de er nye. (lest 15-30 minutter) Det er vel en grunn til at @dsk @Omnilite og @runegutt123 anbefaler å testfyre minst en time med en ny primus, for så å gjøre den ren, samt å bli kjent med akkurat din primus. Synd at mange får en dårlig opplevelse av primuser, med ustabile og driftsproblemer når de er ferske med de. Dette er nok grunnen ti at det ligger mange nesten nye på finn. Mange kan ikke forvarme riktig, åpner for fort, bruker mye makt - livredde for at det skal lekke. Da blir det garantert problemer.....

Ifølge MSR sine egne sider:

  • Superfast: Boils 1 liter of water in just 2.8 minutes (using kerosene fuel).
  • Boil time (white gas), 1 liter 3.5 minutes
    MSR sine sider om XKG der står mye spesifisert info, men ikke noe om watt. Det vil jo også variere med drivstoffet du bruker.

Beklager, mente selvsagt rensing ifm. bytte av type drivstoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Radiosugge said:

@Kjellis har du et bilde og mål på plata du bruker? Det er mange varianter ute å går, fra hermetikklokk til proffe utgaver. 

@Radiosugge ,plata nede til høyre i bildet er nok den han sikter til. Legges er lite stykke ned i mellom kjelestøttene.

Det finnes også diverse silencere til disse? Noen som har testet?

$_1.JPG

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jonas1986 skrev:

Hei!

Lurer på hvilken brenner man bør gå for til vinterbruk med bensin ? tenker da på kullos og stabilitet.. Er ikke interrisert i en brenner som må/bør forvarmes med noe annet enn bensin..

 

Som Espen sa, her får du nok ulike svar fra alle, nok til å ende i komplett forvirring, vil jeg tro. Har ikke noe fasitsvar, men skal du bare varme vann/smelte snø så er Soto et bra valg: http://tinyurl.com/h9antcj
Skal du lage mat derimot bør du ha noe som kan finjusteres mot svak varme. Kullos må man alltid regne med, og jo mer varmen blir avkjølt (varmeveksler, kald kjele, kort avstand til brenner) jo større blir faren.  Her må man uansett bruke innsiden av hue!  Brennere med regulering på brenneren og ikke bare på flaska er lettere å regulere for matlaging. Multifuel er ofte kompromisser, rene bensinbrennere er best på bensin!  Hvis du nå klarer å beskrive behovene bedre så blir svarene bedre.

Velg ikke brenner fordi noen sier den er best, svaret er like pålitelig som å gå ut å spørre uten å spesifiesere noe mer: Hvilken bensinlbil er best? Hvilke tursko er best? Hvilket telt er best?

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Radiosugge skrev:

@Kjellis har du et bilde og mål på plata du bruker? Det er mange varianter ute å går, fra hermetikklokk til proffe utgaver. Har en thermo-elektrisk lader som ikke tåler over 450 grader, som jeg skal tilpasse til primus bruk. 

Ja, bilde skal du få😊 Ringen er original fra MSR, jeg har samme som på bildet til @Terka med to grønne flasker og denne simmer ringen. 

IMG_0554.thumb.JPG.6e601b560ee9978dc55428157b51b636.JPG

Utvendig diameter er 9,5 cm og innvendig diameter 4,4 cm.

IMG_0555.thumb.JPG.356c17f6b9a923dfb69dadee0b3b0c8e.JPG

 

@fiskekongen, jeg tror teksten du kopierte er fra når XGK EX kom på markedet. Forrige modell XGK hadde jo et stivt rør frem til pumpa, samenlignet med denne har dagens modell en slange, som ikke er myk sammenlignet med f.eks. omnifuel, men i alle fall mykere enn drivstoffrøret på forrige modell 😊

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror jeg sier at det er opp til hvert enkelt om de stoler på MSR-pumpene. Jeg har ikke hatt problemer av noe slag med pumpene de 10 årene jeg har hatt MSR, Dragonfly og XGK EX. Det virker som Primus har hatt mer pumpeprobler med sin ergopumpe de senere år enn MSR sine synes jeg.

Dog er pumpa såpass viktig at jeg har nylig kjøpt en ekstra pumpe til min XGK EX så jeg har en i reserve på neste langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noe problem med MSR pumpa, hverken på Whisperlight eller XGK. Bruker siliconspray på pumpene.

Det som er mest irrierende er at pumpehendelen stikker ut, så jeg har en flaske over nå, så den ikke skal knekke. Enkel å vedlikeholde, men øv hjemme, litt småtriks for å få den fra hverandre. 

Primus ergopumpa jeg har må ofte ha litt starthjelp når det er kaldt, ellers får jeg ikke opp trykk. Virker som læret stivner når det blir kaldt. Men denne kjøpte jeg brukt i sin tid, så jeg vet ikke hva som den har blir smurt med før. Så hvor mye det skal vektlegges er litt usikkert. Men irriterende å åpne puma for å vie ut læret når det er som kaldest. Skjer som regel bare en gang i ny og ne pr tur når det er kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Soto Muka Stove. Pålitelig og veldig bra vinterprimus hvor du slipper forvarming på den tradisjoelle måten. Jeg har brukt både MSR XGK, Dragonfly og må si at Soto Muka er den jeg helst tar med når snøsmelting er i fokus. For kokkelering er det Dragonfly som er tingen. Forsvarets Optimus 111 er også bra, men det fordrer jo at du kan reparere og skru litt om du er uvøren ved bruk. men mer solid og påitelig enn 111 skal du lete lenge etter om du behandler den korrekt (noe som 90% ikke gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Omnilite ti som har vært på avveie tell no nettop, kom heim så sto den på trappa etter etterlysning på Facebook :) Så da trur eg det blir en tur til byen i mårra å spander på den en silencer i stedet før ny primus :D så får eg se om det kanskje bi en tell etterkvart så eg har en som ikke e Montert i stormkjøkken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker primus omnilite med silencer. Hadde problemer med forvarming og soting i starten, men fant ut at man må slippe ut litt mer bensin til forvarmingen når man har silencer. Er strålende fornøyd med den, ingen bråking, enkel å justere, mer drivstoff gjerrig enn omnifuel og veldig enkelt å rense dysa om det skulle bli problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.