Gå til innhold
Prebb

Når bruke doble stenger?

Anbefalte innlegg

Teltet mitt har plass til doble sett med stenger (Helsport Fjellheimen X-trem). Med enkle stenger virker det svært solid, men det er jo plass til to stenger i hver kopp.

I hvilket vær har jeg egentlig behov for dette og når begynner det å bli farlig å la være å bruke det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det skal ekstremt mye vær til for at det skal være nødvendig. Til vanlig turbruk i Norge ser jeg ikke at det er nødvendig, men deg gjør jo at teltet tåler mer vind og større snølast.

Til ekspedisjonsbruk i ekstreme områder blir det kanskje noe annet. Når det er sagt kan det bli i ille nok på Hardangervidda i Januar. Tror uansett ikke jeg kommer til å investere i ekstra stangsett til mitt Svalbard 3..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, whistler skrev:

Jeg vil påstå at det skal ekstremt mye vær til for at det skal være nødvendig. Til vanlig turbruk i Norge ser jeg ikke at det er nødvendig, men deg gjør jo at teltet tåler mer vind og større snølast.

Til ekspedisjonsbruk i ekstreme områder blir det kanskje noe annet. Når det er sagt kan det bli i ille nok på Hardangervidda i Januar. Tror uansett ikke jeg kommer til å investere i ekstra stangsett til mitt Svalbard 3..

Ja, du er inne på det. Jeg vet liksom ikke om det er verdt å betale for ekstra stenger når jeg ikke har planlagt en ekstremtur med det første. Det kan dog fort blåse opp på Hardangervidda. Så lenge man er pliktoppfyllende og for mye snø etterhvert, og bygger en god nok levegg, så burde jo det ikke være det store problemet. Det går jo også an å se værmeldingen an før man drar ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, Prebb skrev:

Ja, du er inne på det. Jeg vet liksom ikke om det er verdt å betale for ekstra stenger når jeg ikke har planlagt en ekstremtur med det første. Det kan dog fort blåse opp på Hardangervidda. Så lenge man er pliktoppfyllende og for mye snø etterhvert, og bygger en god nok levegg, så burde jo det ikke være det store problemet. Det går jo også an å se værmeldingen an før man drar ut.

Jeg har ikke mest erfaring, men selv med skikkelig uvær på Hardangervidda kommer man langt med et godt oppsatt telt. Når det er sagt så er kanskje Fjellheimen litt mer utsatt siden det er en rent tunnel, uten kryssende stenger. 

Levegg er en artig diskusjon i seg selv. For min del ville jeg ikke brukt krefter på levegg med mindre det var meldt ekstrem vind. Min erfaring er at snøen blåser fint av og bort fra teltet uten levegg. Med levegg er det stor fare for å bli liggende i le (hehe, hele poenget) med det resultat at all snøen legger seg på teltet. Man må ihvertfall være nøye med avstand fra vegg til telt slik at ikke all snøen blir dumpet oppå teltet.

Artig å høre andres erfaring og synspunkt på dette? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 10/30/2016 at 14.03, s-berg skrev:

Jeg har samme telt som deg, og jeg benytter alltid dobble stenger når jeg er på pulktur. Teltet blir mye mer stabilt og blafler mindre.

Så det er verdt å bruke 1500kr på ekstra stenger? Bestilte du dem direkte fra Helsport?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Levegg på vinteren er egentlig en "vitenskap" i seg selv. Det gjelder også å forutse hvor snøen havner når det føyker, slik at levegen ikke bare er noe man bruker for å ta av for vinden.

Det er lett å kun tenke på at stengene skal holde oppe teltet om det snør, kuppeltelt er bedre i så måte. Når stengene krysser så handler det også om hvordan de motstår annen belastning fordi de mekanisk er "koblet" sammen i krysningspunktene.

Det er viktig å sette opp teltet riktig i forhold til vinden, men denne kan selvsagt snu. Hvis du har prøvd å observere telt i vind, så vil du se at stengene bøyer seg (flexer). Hvor mye avhenger av tykkelsen. Doble stenger vil gjøre stengene stivere og dermed vil ikke de bøye seg så lett. 

Men bardunene har også til oppgave å ta oppkrefter fra vinden. Er de festet i stangkanalene så er også bardunretningen og strammingen viktig for å unngå at stengene bøyer seg. Det er også avgjørende for hvor bra bardunen fungerer om den har ett eller flere festepunkter i stangkanalen, og om du kan justere strammingen mot hvert festepunkt, selv om du ender opp med ett "pluggpunkt" i enden på bardunen. Doble stenger vil være mer tilgivende mot dårlig/ barduner som løsner.

Jeg har ikke Fjellheimen, men både tunnel og kuppel i den tøffeste serien fra Hilleberg. På tunellteltet er det 2 festepunkter på stangkanalene, disse strammer jeg sånn at teltet akkurat ikke deformerer seg, og passer på at bardunen går skrått mot vinden. Da blir det veldig mye stivere. Kuppelteltet har et bånd innerst som kveiles rundt stangkrysningene som da både kobler stengene bedre mekanisk sammen, og er starten på bardunen som har til oppgave å "holde igjen". Jeg har enda ikke opplevd forhold der jeg har tenkt at nå skulle jeg hatt doble stenger. Jeg har tidligere tenkt jeg skulle anskaffe det, men da et nummer tynnere stenger i stedet for samme som originale. Grunnen til det var at det var da en måte å spare vekt på når jeg dro på "godværscamping" ved å ta med tynnere/lettere stenger. Etter hvert som jeg har fått erfaring med teltene har jeg slått doble stenger fra meg. 

Jeg har teltet i vær der noen telt reiste avgårde, på andre vrei og bøyde stengene seg som våt spaghetti, og det var utrolig at de ikke brakk. Samme vind plaget ikke teltet mitt nevneverdig. Et annet telt som "ler" av vind er TNF VE25.

Har du doble stenger er du selvsagt på den sikre siden og har større sikkerhetsmargin. Kjenner du teltet ditt vet du også litt om hvordan det oppfører seg i dårlig vær, du vet kanskje ikke hvor grensa går, men du vet kanskje når du begynner å føle deg ukomfortabel. Har du mulighet til å la være dra på tur om værmeldingen er dårlig, trenger du kanskje ikke sikkerhetsmarginen, men når du først er ute er været en av de tingene du ikke får gjort noe med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under kryssing av hardangervidda i februar fikk jeg dårlig vær og måtte sette opp teltet svært værutsatt på 1380m på en naken topp. Var også så kald at jeg hadde allerede kuldeblemmer, samt at skaftet på snøspaden min var fryst fast, slik at denne var ubrukelig. Var veldig glad for å ha dobble stenger på mitt Patagonia telt når vinden røsket og dro i teltet. Følte meg rett og slett sikker på at teltet tålte det som måtte komme, og jeg sovnet ikke engstelig.

Nå var jeg alene på tur, og da kimser man ikke med sikkerheten. Teltet er huset og beskyttelsen din på tur, og jeg mener man ikke sparer på sikkerheten her, iallefall ikke fordi man er redd ekstra vekt. Da sparer man heller på ekstra batterier, radio eller annen luksus!

En annen ting som er viktig hvis man skal sette opp telt i sterk vind er lange nok teltplugger. Har selv lagd meg noen 60cm lange plugger av sorte brøytestikker. Dette gjør teltoppsettet mye raskere og enklere når været her hardt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Familienoss
      Noen som kan tipse meg om ett telt som er kjapt å sette opp. Tenker da på ett som fungere fint for en natt eller tre på små turer 
    • Av gramjeger
      Selger min 3F UL LanShan2. Ikke alle forsår at man ikke kan ha for mange telt, så for å teste ut nye telt selger jeg et telt jeg er meget fornøgd med ...
      Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Nisset
      Jeg er en student på mitt siste i Tromsø og har nylig blitt interisert i friluftsliv. Jeg vil derfor bruke dette året til å utforske naturen rundt meg.
      Jeg ser etter et tomannstelt som kan brukes store deler av året. Helst noe som kan brukes til og med Oktober eller lengre.

Har dere noen råd til hvilket telt jeg burde kjøpe? 
      Jeg er ute etter noe billig, ett best mulig telt for 3000-4000 kr da jeg er helt nybegynner og ikke vet om dette er noe jeg kommer til å fortsette med.  
    • Av Anders P
      Hei. 
      Her om sommeren har eg hatt nokon teltturer inne i Oslomarka. Her er det mange trær, ganske varmt og relativt lite vind. I den samanheng lurte eg på om det kunne vere på sin plass å ha eit lett sommertelt med berre ein duk ? Har folk prøvd dette ? Blei det veldig mykje fukt inne i teltet ? 

Eg lurte også om folk har erfaring med dette Black Diamond teltet ? 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Å ha eit telt som berre veg 725 gram pluss gåstaver høyres svært forlokkande ut. 
      Kva trur folk ? 

• Av Barlind
      Hei!!
      Jeg ønsker å selge mitt favoritt-telt of all times. 
      Kort historie, jeg ble syk. Teltet er helt nytt og bare åpnet for å sjekke at alle parter er på plass. 

Kjøpepris: 8999
      Pris(teltet er ubrukt): 7000,-
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.