Gå til innhold
  • Bli medlem

Når bruke doble stenger?


Prebb

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg vil påstå at det skal ekstremt mye vær til for at det skal være nødvendig. Til vanlig turbruk i Norge ser jeg ikke at det er nødvendig, men deg gjør jo at teltet tåler mer vind og større snølast.

Til ekspedisjonsbruk i ekstreme områder blir det kanskje noe annet. Når det er sagt kan det bli i ille nok på Hardangervidda i Januar. Tror uansett ikke jeg kommer til å investere i ekstra stangsett til mitt Svalbard 3..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, whistler skrev:

Jeg vil påstå at det skal ekstremt mye vær til for at det skal være nødvendig. Til vanlig turbruk i Norge ser jeg ikke at det er nødvendig, men deg gjør jo at teltet tåler mer vind og større snølast.

Til ekspedisjonsbruk i ekstreme områder blir det kanskje noe annet. Når det er sagt kan det bli i ille nok på Hardangervidda i Januar. Tror uansett ikke jeg kommer til å investere i ekstra stangsett til mitt Svalbard 3..

Ja, du er inne på det. Jeg vet liksom ikke om det er verdt å betale for ekstra stenger når jeg ikke har planlagt en ekstremtur med det første. Det kan dog fort blåse opp på Hardangervidda. Så lenge man er pliktoppfyllende og for mye snø etterhvert, og bygger en god nok levegg, så burde jo det ikke være det store problemet. Det går jo også an å se værmeldingen an før man drar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Prebb skrev:

Ja, du er inne på det. Jeg vet liksom ikke om det er verdt å betale for ekstra stenger når jeg ikke har planlagt en ekstremtur med det første. Det kan dog fort blåse opp på Hardangervidda. Så lenge man er pliktoppfyllende og for mye snø etterhvert, og bygger en god nok levegg, så burde jo det ikke være det store problemet. Det går jo også an å se værmeldingen an før man drar ut.

Jeg har ikke mest erfaring, men selv med skikkelig uvær på Hardangervidda kommer man langt med et godt oppsatt telt. Når det er sagt så er kanskje Fjellheimen litt mer utsatt siden det er en rent tunnel, uten kryssende stenger. 

Levegg er en artig diskusjon i seg selv. For min del ville jeg ikke brukt krefter på levegg med mindre det var meldt ekstrem vind. Min erfaring er at snøen blåser fint av og bort fra teltet uten levegg. Med levegg er det stor fare for å bli liggende i le (hehe, hele poenget) med det resultat at all snøen legger seg på teltet. Man må ihvertfall være nøye med avstand fra vegg til telt slik at ikke all snøen blir dumpet oppå teltet.

Artig å høre andres erfaring og synspunkt på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levegg på vinteren er egentlig en "vitenskap" i seg selv. Det gjelder også å forutse hvor snøen havner når det føyker, slik at levegen ikke bare er noe man bruker for å ta av for vinden.

Det er lett å kun tenke på at stengene skal holde oppe teltet om det snør, kuppeltelt er bedre i så måte. Når stengene krysser så handler det også om hvordan de motstår annen belastning fordi de mekanisk er "koblet" sammen i krysningspunktene.

Det er viktig å sette opp teltet riktig i forhold til vinden, men denne kan selvsagt snu. Hvis du har prøvd å observere telt i vind, så vil du se at stengene bøyer seg (flexer). Hvor mye avhenger av tykkelsen. Doble stenger vil gjøre stengene stivere og dermed vil ikke de bøye seg så lett. 

Men bardunene har også til oppgave å ta oppkrefter fra vinden. Er de festet i stangkanalene så er også bardunretningen og strammingen viktig for å unngå at stengene bøyer seg. Det er også avgjørende for hvor bra bardunen fungerer om den har ett eller flere festepunkter i stangkanalen, og om du kan justere strammingen mot hvert festepunkt, selv om du ender opp med ett "pluggpunkt" i enden på bardunen. Doble stenger vil være mer tilgivende mot dårlig/ barduner som løsner.

Jeg har ikke Fjellheimen, men både tunnel og kuppel i den tøffeste serien fra Hilleberg. På tunellteltet er det 2 festepunkter på stangkanalene, disse strammer jeg sånn at teltet akkurat ikke deformerer seg, og passer på at bardunen går skrått mot vinden. Da blir det veldig mye stivere. Kuppelteltet har et bånd innerst som kveiles rundt stangkrysningene som da både kobler stengene bedre mekanisk sammen, og er starten på bardunen som har til oppgave å "holde igjen". Jeg har enda ikke opplevd forhold der jeg har tenkt at nå skulle jeg hatt doble stenger. Jeg har tidligere tenkt jeg skulle anskaffe det, men da et nummer tynnere stenger i stedet for samme som originale. Grunnen til det var at det var da en måte å spare vekt på når jeg dro på "godværscamping" ved å ta med tynnere/lettere stenger. Etter hvert som jeg har fått erfaring med teltene har jeg slått doble stenger fra meg. 

Jeg har teltet i vær der noen telt reiste avgårde, på andre vrei og bøyde stengene seg som våt spaghetti, og det var utrolig at de ikke brakk. Samme vind plaget ikke teltet mitt nevneverdig. Et annet telt som "ler" av vind er TNF VE25.

Har du doble stenger er du selvsagt på den sikre siden og har større sikkerhetsmargin. Kjenner du teltet ditt vet du også litt om hvordan det oppfører seg i dårlig vær, du vet kanskje ikke hvor grensa går, men du vet kanskje når du begynner å føle deg ukomfortabel. Har du mulighet til å la være dra på tur om værmeldingen er dårlig, trenger du kanskje ikke sikkerhetsmarginen, men når du først er ute er været en av de tingene du ikke får gjort noe med.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Under kryssing av hardangervidda i februar fikk jeg dårlig vær og måtte sette opp teltet svært værutsatt på 1380m på en naken topp. Var også så kald at jeg hadde allerede kuldeblemmer, samt at skaftet på snøspaden min var fryst fast, slik at denne var ubrukelig. Var veldig glad for å ha dobble stenger på mitt Patagonia telt når vinden røsket og dro i teltet. Følte meg rett og slett sikker på at teltet tålte det som måtte komme, og jeg sovnet ikke engstelig.

Nå var jeg alene på tur, og da kimser man ikke med sikkerheten. Teltet er huset og beskyttelsen din på tur, og jeg mener man ikke sparer på sikkerheten her, iallefall ikke fordi man er redd ekstra vekt. Da sparer man heller på ekstra batterier, radio eller annen luksus!

En annen ting som er viktig hvis man skal sette opp telt i sterk vind er lange nok teltplugger. Har selv lagd meg noen 60cm lange plugger av sorte brøytestikker. Dette gjør teltoppsettet mye raskere og enklere når været her hardt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

God tråd og mange gode svar her! Startet en tråd selv om dette samme spørsmålet. Har gått til innkjøp ekstra sett med stenger for mitt fjellheimen xtrem. Snart påsketur og været ser rusket ut ;-) så det blir sannsynligvis for at det blir mer telting og korte forflytninger. Har leste meg gjennom flere tråder relatert til vinter, telt og dårlig vær. Jeg tenker at dobbelt stangsett er bra og kan gjøre teltet mer stabilt, mindre plafring og tåler mer snø. Nå er det meldt en del snø fra onsdag til lørdag og det skal bli morsomt å teste dette ut. Men jeg tenker også at når man bruker dobbelt stangsett så må man plassere og sette opp teltet skikkelig mht. vind, vær bardunering osv. Kommer nok ikke til å plassere teltet på fjelltopp og der det er mest vind :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke muligheten for doble stenger til mitt "forhistoriske" Svea. Dermed har vi endt opp med noen solide levegger ved et par anledninger. Første gang etter å ha våknet av en teltstang som kilte meg på nesa ca midt i teltet. Da ble det påkledning og frem med spaden. (Teltet hadde allerede stått 2 døgn og vinden snudde til å komme ca 45 grader inn fra siden. 

Etter det blir man litt mer kjent med hva som funker av vind og ikke og dermed kun spadd opp levegg på forhånd når det evt risikerer å dra seg opp mot 20m/s. Tror likevel vi ville gjort dette med doble stenger. Det blir stort sett mye mer ro med levegg. 

2 sett eller ikke ville jeg vurdert ut fra typen tur man drar på. Er man på soloturer og/eller turer det man "må stå i det" om det drar seg til så hadde jeg økt sikkerheten ett hakk med doble uten tvil. Er man som oss ofte på turer der man både er flere, har med utstyr som gjør at du antakelig berger et par dager selv om teltet ryker og med greie retrettmuligheter dersom det skulle dra seg til og endre mot vesentlig verre enn spådd/forutsett så mener jeg man klarer seg fint uten. 

Dessuten er det fin trim for kompisene når du lar dem spa litt solid borg ;-) 
 

Calm after the storm

 

 

Dersom det er spådd mye snø kjører vi normalt en alarm eller 2 med vekking i løpet av natta så man kan banke litt i teltet så man blir kvitt litt snøvekt. Det pleier i hvertfall å kunne utsette gravingen til utpå morgenkvisten....
 

A calm morning after a windy and snowy night...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd doble teltstenger, men det kan sikkert ha sin funskjon.. opplevde ganske guffent vær like ved Geiterygghytta en gang, da ble vi liggende værfaste to døgn - og rakk mye fabulering om lemur eller ikke lemur, hvor langt unna osv. I utgangspunktet synes jeg teltet mitt (da Hilleberg Keron 3GT) står fint uten, og det sto også veldig fint i mot første døgnet da vinden kom rett mot kortsida. Men så dreide den etterhvert og kom mer inn fra sida, og da dro vi i gang lemur-prosjektet. Det andre teltet var et North Face VE25 (ellernoesånt), og tålte skifte av vindretning noe bedre. Jeg husker ikke hva vi kom fram til i lemur-forskninga, annet enn av det er kjedelig å ligge værfast åkke som. Vinden lå stabilt mellom 20-23 sekundmeter de døgna vi lå fast, i følge nærmeste måler. (Vi luska til slutt slukøra ned til Jan Eira på Geiterygghytta).

 

Skarvheimen.jpg

skarvheimen 2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (51 minutter siden):

Første gang etter å ha våknet av en teltstang som kilte meg på nesa ca midt i teltet. Da ble det påkledning og frem med spaden. (Teltet hadde allerede stått 2 døgn og vinden snudde til å komme ca 45 grader inn fra siden. 
 

Har du noen anelse på hva vindstyrken kan ha vert når stangen knakk?

Er det 10,2 mm stenger som er til sveaen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 minutter siden):

Har du noen anelse på hva vindstyrken kan ha vert når stangen knakk?

Er det 10,2 mm stenger som er til sveaen din?

Knakk ikke - vi hadde 25m/s++ ihht vindmåler 7 km borte i gata der forholdene kanskje var litt roligere...


Vi lå på en liten forhøyning på en eller stor flate som på et eller annet vis gjorde at vind eller turbulens virket omtrent omvendt av hos deg og rett og slett presset teltet ned. Første tur ut av teltet krabet jeg rundt og la ekstra barduner i form av paracord og ski og staver, men det hjalp rett og slett ingenting mot problemet da vinden klemte teltet ned. Men stengene hodlt altså. Kanskje mest fordi vi vekslet på å sitte med ryggen mot "problemstangen" mens den andre var ute og gjorde tiltak frem til problemet avtok. Det var levegg som skulle til den gangen...

Er jaggu ikke sikker på de stengene, men kan ta meg en tur i boden med skyvelære i morgen...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (12 minutter siden):

Knakk ikke - vi hadde 25m/s++ ihht vindmåler 7 km borte i gata der forholdene kanskje var litt roligere...


Vi lå på en liten forhøyning på en eller stor flate som på et eller annet vis gjorde at vind eller turbulens virket omtrent omvendt av hos deg og rett og slett presset teltet ned. Første tur ut av teltet krabet jeg rundt og la ekstra barduner i form av paracord og ski og staver, men det hjalp rett og slett ingenting mot problemet da vinden klemte teltet ned. Men stengene hodlt altså. Kanskje mest fordi vi vekslet på å sitte med ryggen mot "problemstangen" mens den andre var ute og gjorde tiltak frem til problemet avtok. Det var levegg som skulle til den gangen...

Er jaggu ikke sikker på de stengene, men kan ta meg en tur i boden med skyvelære i morgen...

Ok, det er jo bra å høre at stangen ikke knakk :) De tåler da en del bøy før de sier takk for seg høres det ut som :) 

Jeg prøvde å finne specs på teltstengene til helsports extrem telt, men fant ingenting.

Jeg har aldri sett teltduker ryke, kun stenger (på bilder/video altså), så det kan virke som at de fleste teltduker av kvalitet er ganske så sterke, (ihverfall når de er enda i god stand og ganske nye).

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også "pressa ned"-effekten. Den ene natta satt jeg med ryggen opp mot teltstanga for å støtte mot vinden. Snedig effekt den Marius opplevde nå, at teltet ble løfta opp - tross at det var delvis gravd ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (3 minutter siden):

Vi hadde også "pressa ned"-effekten. Den ene natta satt jeg med ryggen opp mot teltstanga for å støtte mot vinden. Snedig effekt den Marius opplevde nå, at teltet ble løfta opp - tross at det var delvis gravd ned

Jeg bare spekulere. Men siden teltet var gravd litt ned, så får man lav fart på vinden langs bakken, og høy fart oppe. Blir det som en flyvinge? Lufthastigheten over flyvingen er nemlig raskest, og da «suges» vingen oppover. (For det er sånn en flyvinge virker, sies det).

Er ihvertfall en teori 🤔

Kanskje dette kan utnyttes i praksis til å unngå nedtrykt telt?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

Jeg bare spekulere. Men siden teltet var gravd litt ned, så får man lav fart på vinden langs bakken, og høy fart oppe. Blir det som en flyvinge? Lufthastigheten over flyvingen er nemlig raskest, og da «suges» vingen oppover. (For det er sånn en flyvinge virker, sies det).

Er ihvertfall en teori 🤔

Kanskje dette kan utnyttes i praksis til å unngå nedtrykt telt?

Tror du har rett.

Flyvinge-effekten kan du se her (det tar et halvt minutt før du kommer til teltet):

https://youtu.be/t8eiMYmTILY?t=451

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 minutter siden):

Tror du har rett.

Flyvinge-effekten kan du se her (det tar et halvt minutt før du kommer til teltet):

https://youtu.be/t8eiMYmTILY?t=451

Wow! Altså, når telt med Red Label duk, tåler slike vinder, på vedvarende 39m/s, kan jeg ikke forstå annet enn at telt med lettere duker (eks Hilleberg red label og Fjellreven Abisko) vil tåle det aller meste så lenge stengene holder.

Jeg har tenkt litt på det nemlig, at teltet mitt er ett 4-sesongs «helårstelt» i Abisko serien, med litt lettere duk enn rene vintertelt. Jeg valgte kraftigere stangsett siden på alle videoene jeg har sett av telt som kneler i vinden er det stengene som ryker, ikke duken.

I videoen du linker til holder alt da. Helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske ny på vintertelting og fikk testa vårt Spitsbergen under et polart lavtrykk for et par uker siden. Ifølge værmelding var det sterk kuling med storm i kastene, og øyemålet anslår ca. 60-70cm snøfall i løpet av ene natten.

I starten fikk vi vinden skrått fra sida, noe som presset duken langt inn i innerteltet. Kastene var litt ekle. Levegg var utfordrende å få bygget fordi snøen ikke ville henge sammen. Brukte sikkert halvannen time på å lage en haug som sikkert ikke var en meter høy en gang, og da måtte jeg bygge den dobbelt så bred for at snøen ikke skulle ramle ned. Da kunne det sikkert vært greit med doble stenger så man hadde sluppet å tenke på det,men vi klarte oss fint. 

Teltet ble nedføyka langs bakken, men pga muren ikke var høy nok var det ikke noe som la seg på taket. Føler dog at denne snøen som pakket seg rundt teltet tok for vinden. Fikk også oppleve at en beskjeden glipe i glidelåsen medførte at forteltet ble rimelig nedsnødd 😅

Hvis man har anledning til å snu teltet mot vinden er jeg trygg på at teltet klarer en storm med ett stangsett,men ønsker meg gjerne dobbelt jeg også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.