GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til Ä kjÞpe meg fjellski siden vintersesongen nÊrmer seg og jeg innser at jeg neppe klarer Ä sove innendÞrs frem til snÞen gÄr igjen. Har imidlertid lite peiling pÄ ski til turbruk (har bare sÄnne smale, fancy racingski) og tenkte derfor Ä hÞre med dere kloke mennesker her inne.

Skiene skal brukes pÄ hÞyfjellet og i skogen utenfor lÞypenettet. Det er utenetter som er mÄlet, med tilhÞrende telt, soveposer osvosv, sÄ jeg regner med Ä mÄtte gÄ med sekk eller pulk (mulig det er pulk som er tingen om vinteren?). Er 171 og veier 65 kilo, noen tips?

Skrevet

Kva skidugleikar har du? Eg slĂ„r eigentleg eit slag for Åsnes Nansen spesifikasjonsmessig, berre synd kvaliteten har vore so som so pĂ„ dei siste Ă„ra. Ei god allroundski som gir dei fleste skiglede og ei kjensle av kontroll pĂ„ same tid som den gir deg att littegranne pĂ„ bortoverstrekka.

Om turane dine er dominert av flatt terreng kan det vÊre du vil ha ei meir gÄretta ski som gir deg meir respons for energi lagt ned. Likevel kjenner eg fleire som har velt denne skia til langsing og tversing av bÄde det eine og det andre pÄ grunn av allsidigheita.

SjÞlv er eg veldig glad i den, og sjÞlv om eg no kjÞper eit par ski til, vert det som eit tillegg, for i kuppert norsk fjellheim er det lite som slÄr denne skia si allsidigheit. Flyt godt gjer den og, til tross for at den ikkje er sÄ brei. Truleg pÄ grunn av det moderate langspennet. 

Eg har brukt mine til alt frÄ viddekryssingar til skitur pÄ Svalbard og bratte fjellskiturar pÄ SunnmÞre. Personleg likar eg ikkje den lyse solen dei har velt til den nyaste Ärgangen, men eg lyt vel berre leve med han til dei har teke til vettet att (er pÄ mitt tredje par).

Elles er eg nysgjerrig pÄ den nye Fischer E99 som kom i fjor, med kortfellesystem og rocker. Fischer har gjennomgÄande ein annan solekvalitet, og dersom kortfellesystemet og lÞftet i front funkar, er denne seriÞst oppe til vurdering. 

• Liker 1
Skrevet

Bredde: Bredere ski gir bedre stabilitet og bĂŠreevne. Ved bruk av pakning og utenfor preparerte lĂžyper bĂžr du velge bredere ski.

Lengde: Lenger ski gir bedre bÊreevne, kortere ski er enklere Ä hÄndtere og Ä styre (ikke det viktigste med fjellski hvis du primÊrt gÄr bortover).

Binding: 75mm og manuell BC er gode valg for fjellski. De fleste bruker 75mm, da den er enkel Ä hÄndtere og iser ikke. Erfaringsvis gÄr det ogsÄ greit med en manuell BC binding, fordi du kan Äpne den. 75mm gir bedre stabilitet og gjÞr svinging enklere, mens BC gir mer bevegelsesfrihet.

StÄlkanter er enkle Ä vedlikeholde og tÄler mye. Hvis du har hund anbefales ikke dette, men er man forsiktig, eventuelt sliper ned kanten, gÄr det stort sett bra.

https://www.oslosportslager.no/magasinet/hvordan-velge-riktige-fjellski-604.aspx

https://www.fjellsport.no/velge-fjellski?gclid=CKWQ0aKEjM8CFSvqcgodd5MKzQ

Selv bruker Jeg Åsnes Combat med manuell BC binding fra Rottefella. Noe kortere ski enn anbefalt, noe som gir dĂ„rligere bĂŠreevne, men er enklere Ă„ manĂžvrere med. Hvis du skal bruke feller har flere ski innfesting til kortfeller. Det fungerer greit til allround bruk, men skal du gĂ„ mye oppover anbefaler jeg feller som dekker hele skien.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Min erfaring med fjellskistÞvler er at stÞvler til 75mm binding er stivere i sÄlen enn stÞvler til BC-binding. Stive sÄler/stÞvler kan lettere gi gnagsÄr (kipping/glipping i hÊlen) enn mykere sÄler, spesielt om man er ganske lett.

Endret av qwer993
  • Liker 1
Skrevet

Er enig i Fischer E99 til det skisserte bruket. Fischer sine kortfeller fungerer veldig fint. "Rocker" er vel en overdrivelse, men den har mykere tupp enn Nansen.

Det pleier Ä komme veldig bra tilbud nÄr butikkene skal rydde inn skiutstyret i butikkene. pleier Ä vÊre i oktober/november.

Skrevet
1 time siden, Lompa skrev:

Er enig i Fischer E99 til det skisserte bruket. Fischer sine kortfeller fungerer veldig fint. "Rocker" er vel en overdrivelse, men den har mykere tupp enn Nansen.

Det pleier Ä komme veldig bra tilbud nÄr butikkene skal rydde inn skiutstyret i butikkene. pleier Ä vÊre i oktober/november.

Har du denne skia? EVt korleis synes du den oppfÞrer seg samanlikna med den gamle e99? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer ogsĂ„ pĂ„ hvordan den nye integrerte fellen er kontra Åsnes sin kortfell? Noen som har prĂžvd den med pulk i mye oppoverbakker?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er usikker pĂ„ hva den "nye" er, men kortfellene til Åsnes (integrert) fungerer bra til generell bruk. Ok feste og ok gli. De er enkle Ă„ ta av og pĂ„ og sitter godt pĂ„ skien. Hvis jeg skal trekke pulk og/eller gĂ„ mye oppover foretrekker jeg helfeller.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da jeg skulle kjÞpe ski sto valget mellom Nansen og Amundsen. Nansen er lettere Ä styre i nedoverbakke. Den har ogsÄ bedre bÊreevne, siden den er bredere.  Amundsen er mer som en vanlig langrennski, men med stÄlkanter. Dette innbÊrer at den har bedre spenn ( dobbeltspenn) og er mer retningsstabil.  

Jeg er veldig fornÞyd med at jeg valgte Nansen. Jeg synes manÞvrerbarheten veier opp for den reduserte retningstabiliteten. 

Det skal nevnes at jeg sÄ langt kun har benyttet skien pÄ dagsturer. 

Endret av zupertramp
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Tessatroll skrev:

Har du denne skia? EVt korleis synes du den oppfÞrer seg samanlikna med den gamle e99? 

KjÊresten kjÞpte den. Har bare hennes erfaringer :) Hun synes den er lettsvingt og ikke minst lett. Men hun hadde ikke Fisher fÞr, sÄ kan ikke sammenligne direkte. Jeg hadde gÄtt for denne skulle jeg ha byttet nÄ.

Fellefestet som er integrert i skien er mye bedre enn pĂ„ Åsnes. Den har ikke den metallgreia som bremser. Men man trenger ikke bruke kortfell. Madshus' Intelligrip feller gjĂžr det samme som en kortfell, og passer pĂ„ alle ski.

Skrevet

Slenger meg med😁 Noen som har gjort seg noen tanker rundt den nye Falketind skia fra Ă„snes da? Ser jo ut som en storetind arvtaker. Kommer i 2 midtbredder, 62 med gĂ„spenn og 68 uten noe sĂŠrlig gĂ„spenn. Bredden er vel ca 2cm bredere foran/bak enn Nansen. Ser for meg og kunne velge en kortere ski, og fremdeles beheholde bĂŠreevne i lĂžssnĂž.

Skrevet

Tusen takk for veldig mange bra svar, det setter jeg virkelig pris pÄ,super at sÄ mange gidder og sette seg ned og skrive lange svar pÄ spÞrsmÄlet mitt. Jeg skal fÄ lest igjennom alt og kommet med litt oppfÞlgerspÞrsmÄl nÄr jeg har litt bedre tid :D 

Skrevet
17 timer siden, Lompa skrev:

KjÊresten kjÞpte den. Har bare hennes erfaringer :) Hun synes den er lettsvingt og ikke minst lett. Men hun hadde ikke Fisher fÞr, sÄ kan ikke sammenligne direkte. Jeg hadde gÄtt for denne skulle jeg ha byttet nÄ.

Fellefestet som er integrert i skien er mye bedre enn pĂ„ Åsnes. Den har ikke den metallgreia som bremser. Men man trenger ikke bruke kortfell. Madshus' Intelligrip feller gjĂžr det samme som en kortfell, og passer pĂ„ alle ski.

Madshus intelligrip har eg negative erfaringar med, samt andre eg har vore pĂ„ tur med har hatt negative erfaringar med dei, sĂ„ desse kjem ikkje i hus. Men eg trivast veldig godt med Åsnes sitt kortfellesystem, sĂ„ om fischer funkar like bra er det nok eit argument pĂ„ plussida for Fischer :)

Skrevet
14 timer siden, Omnilite skrev:

En forskjell pÄ Fisher og Åsnes nĂ„ det gjelder fellene er at Fisher ikke har metallfeste foran. PĂ„ Åsnes sĂ„ kan det i enkelte tilfeller bremse litt, det gjelder mest pĂ„ hardt underlag, men da bremser hele fellen mer ogsĂ„. Det kan forĂžvrig hende at Fisher fellen slites der kommer gjennom skien, men akkurat det mĂ„ isĂ„fall noen som har erfaring med Fisher sitt system svare pĂ„.

Dtte kan nok tenkast Ä vÊre korrekt. Likevel vil eg tru sjÞlve fellen er gÄen fÞr den tid? HjÄ meg varer eit par kortfellar varar meg berre ein sesong uansett, maks to, sÄ dette er forbruksvare (diverre). 

Det einaste eg tenkjer er ein fþremun med Åsnes sine er at vedhþgt forbruk kan ein gjenbruke metalldingsen og lafe fellar sjþlv. Om ein er spesielt interessert.

Skrevet
1 time siden, Tessatroll skrev:

Madshus intelligrip har eg negative erfaringar med, samt andre eg har vore pĂ„ tur med har hatt negative erfaringar med dei, sĂ„ desse kjem ikkje i hus. Men eg trivast veldig godt med Åsnes sitt kortfellesystem, sĂ„ om fischer funkar like bra er det nok eit argument pĂ„ plussida for Fischer :)

TĂžr jeg spĂžrre hva de erfaringene er? Jeg har likt de veldig godt. Glir veldig mye bedre enn Åsnes sine kortfeller. Jeg synes Fischer sine er bedre enn Åsnes'. Det eneste jeg setter spĂžrsmĂ„l med er om det relativt store hullet i skien gjĂžr den svakere? Tenker da pĂ„ tunge personer som bruker en del kraft.

Skrevet

Utgangspunktet mĂ„ vĂŠre skiferdighetene dine. Skal du gĂ„ i utfordrende terreng? Mest med pulk, eller mest med sekk. Skal du oppsĂžke bratt terreng med vanskelige snĂžforhold mĂ„ du ha kraftige ski med gode "nedover"egenskaper. Skal du gĂ„ flatt og trekke pulk trenger du ikke bakeski. Du er ikke allverdens tung, sĂ„ du trenger kanskje ikke ski som er vankelige Ă„ trĂ„kke ned smĂžrelomma pĂ„. Hva med Ă„ prĂžve Åsnes Mountain racing 48? De har godt innsving og er en ski som ogsĂ„ kan brukei i oppkjĂžrte spor. 

Lykke til med valget. 

EirikW

Skrevet
1 time siden, Lompa skrev:

TĂžr jeg spĂžrre hva de erfaringene er? Jeg har likt de veldig godt. Glir veldig mye bedre enn Åsnes sine kortfeller. Jeg synes Fischer sine er bedre enn Åsnes'. Det eneste jeg setter spĂžrsmĂ„l med er om det relativt store hullet i skien gjĂžr den svakere? Tenker da pĂ„ tunge personer som bruker en del kraft.

Mine erfaringer er i alle fall at limet ikke er all verden selv rett ut av pakken, spesielt pÄ omrÄdet med glidsone.

MÄ forÞvrig nevne at jeg ogsÄ har brukt de som anmarsjfell pÄ Rando skiene, det fungerer faktisk greit, selv om de ikke klatrer veldig bratt. Bruker mye mindre krefter i flatt terreng, men Þkt fart og inntjente minutter forsvinner i felle av/pÄ prosessen. Men pÄ rando skiene mÄ jeg ikke finne pÄ Ä svinge med de om det er litt nedover. Da lÞsner de, og havner selvsagt under stÄkanten, det kan vÊre "innmari guffent" pÄ feil sted.

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Henger meg pÄ her istaden for Ä starte ny trÄd:

Tenkjer pĂ„ Åsnes Combat, men er usikker pĂ„ om eg skal velge 200 eller 210 lengde. Tradisjonelt har eg brukt 210, men ser at det er meir vanleg med kortare ski no. Eg er knapt 180 og i overkant av 80 kg.

synspunkt??

Skrevet

I fĂžlge Åsnes hjemmesider bĂžr du velge en ski pĂ„ 190 eller 195  http://www.asnes.com/produkt/combat-nato/   ( trykk pĂ„ skivelger sĂ„ kommer tabellen frem).

Kortere ski har bedre manÞvrerbarhet, men ogsÄ mindre bÊreevne og spenn. Er det noen egenskaper du verdsetter mer enn andre, er det selvsagt lov Ä velge en annen lengde.

Skrevet
9 timer siden, erlings skrev:

Henger meg pÄ her istaden for Ä starte ny trÄd:

Tenkjer pĂ„ Åsnes Combat, men er usikker pĂ„ om eg skal velge 200 eller 210 lengde. Tradisjonelt har eg brukt 210, men ser at det er meir vanleg med kortare ski no. Eg er knapt 180 og i overkant av 80 kg.

synspunkt??

GÄ for 190, jeg er 180 og veier 20%mer enn deg, jeg har Ingstad i 190 ville ikke hatt de lengre. Du vil oftere trenge manÞvrerbarheten enn den marginalt bedre flyten du fÄr med Ä velge de lengre. 

Jeg har Amundsen i 201, de er mye mer langrenns-rettet sÄ de passer litt lengre.

Skrevet

Takk for rask og god hjelp, verdifult at de deler erfaringar.

Da ser det ut for Ä vera mest aktuelt med 190,  210 er i allefall  kutta ut.

Nato/Ingstad er da ogsĂ„ litt breiare enn skia eg  hadde fĂžr, altsĂ„ for noksĂ„ lenge sidan (som Landsem og Åsnes treski).

Skrevet (endret)

Jeg hadde ogsÄ 210 fÞr i noe som hette "Ulriken Utfor", Platou fikk de laget av Atomic. De var fra den tiden fjellski var det man gikk pÄ vidda med og de skulle vÊre lange.

10cm lengre ski gir deg mindre enn 74cm2 ekstra bÊreevne pr ski. Jeg gikk ca 500km pÄ Ingstad i fjor og syntes ikke en eneste gang at de burde vÊrt lengre. Er det bunnlÞst pudder synker du langt ned uansett, skal du kjÞre i pudder mÄ du ha bra fart for Ä flyte uansett.

90% av tiden er fÞret hardere og da spiller det ikke sÄ stor rolle med flyten pÄ samme mÄten. Det du vil merke med lengre ski er at bakskiene blir vanskeligere Ä fÄ med rundt i svingene med mindre du har veldig gode ferdigheter og guts til Ä gi pÄ. Dette er spesielt merkbart pÄ litt kram snÞ nÄr snÞen er tyngre.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

NÄr har denne trÄden levd sitt eget liv en stund, men etter Ä ha lest litt her sÄ har jeg kommet frem til at jeg prÞver Ä finne et par Cecilie Skog eller Nansen ski, eventuelt Fisher e99. Det ble spurt litt fÞlgespÞrsmÄl ang bruk og ferdigheter og de har jeg prÞvd Ä svare pÄ her: 

Jeg er nybegynner pÄ fjellski, har gÄtt mye pÄ langrenn. Dette er ski som skal brukes bÄde i fjell og skog, men fortrinnsvis fjell. Det er mest teltturer, sÄ sekken vil gjerne vÊre en 25 kilo tipper jeg. Det blir turski og formÄlet er Ä kunne ta seg fram i nasjonalparkene vi har, vil derfor brukes i alt slags terreng. MÄ vÊre noe allround-aktig med de kompromissene som det innebÊrer, og noe som passer en nybegynner, sÄ fÄr jeg ta de mer nyanserte valgene etter hvert som jeg finner ut hva som funker og ikke funker. 

Er litt usikker pÄ hvordan det Ä gšÄ med tung sekk vil pÄvirke feste pÄ skiene, som langrennslÞper vil jeg intuitivt tenke at det er bedre med litt korte ski som tÄler mye vekt, men jeg vet ikke om det er riktig? Kikket litt pÄ amundsen blant annet. 

Skrevet
5 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Er litt usikker pÄ hvordan det Ä gÄ med tung sekk vil pÄvirke feste pÄ skiene, som langrennslÞper vil jeg intuitivt tenke at det er bedre med litt korte ski som tÄler mye vekt, men jeg vet ikke om det er riktig? Kikket litt pÄ amundsen blant annet. 

Lengre ski tÄler mer vekt siden det gir deg stÞrre flate Ä fordele vekten pÄ snÞen. Kortere ski er lettere Ä svinge med. Fjellski i allround-klassen er som oftest laget for Ä bÊre sekk eller trekke pulk sÄ de klarer seg fint i "riktig" lengde.

Om du kan gÄ i bratt terreng med mye vekt kan det vÊre gunstig med full-felle, men i flatt terreng burde kortfeller eller smurning holde.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.