GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si man skal pÄ kano tur, denne omgngen drar man til Femundmarka.

Hva har DU med i bagasjen?

Type telt, sovepose, kĂŠr, mat osv.

MÄ man tenke pÄ vekt?

Del gjerne din pakkeliste over viktige ting.

Takk for tips:)

Annonse
Skrevet

Til (utelukkende) kanotur trenger du ikke tenke sÄ mye pÄ vekt, men hvis du skal kjÞpe inn noe nytt utstyr ville jeg har vurdert vekt veldig nÞye fÞr jeg kjÞpte. Pakk i vanntette pakkposer, husk de typiske tingene man ofte glemmer: sÞppelpose, fyrstikker, fÞrstehjelpsutstyr, lykt og dopapir. Ellers sier vel mye seg selv. Telt, sovepose, liggeunderlag, et tÞrt skift med klÊr, mat/kokeutstyr/vannflaske og klÊr. 

Ellers finner du massevis av pakkelister med Ä sÞke pÄ forumet. Jeg har ikke noen pakkeliste til kanotur Ä dele dessverre.

Skrevet

Vekt er bare viktig nÄr du skal bÊre. Jeg pakker utstyr og mat stort sett som til fottur. Er det lite bÊring blir det mer luksusting. Husk regelen om at alt som ikke ligger i tÞrrposer blir vÄtt, og alt som ikke er festa blir borte ved velt.

Jeg har kjÞpt meg en tÞrrpose pÄ 140 liter med bÊrereimer hos Eian. Den er helt genial til kanoturer. FÞr den pakka jeg i tÞrrposer i ryggsekk. Jeg pakker ogsÄ alltid en separat tÞrrpose med skift, genser og regntÞy slik at det er lett Ä fÄ tak i. Har ogsÄ ei lita tÞrrpose som brukes som hÄndveske til lommebok, telefon, osv.

• Liker 2
Skrevet

Enig i det som skrives ovenfor. Skal det bÊres endel underveis med litt lengre bÊreetapper er en god, romslig ryggsekk fint Ä pakke i. Mer behagelig Ä bÊre enn andre lÞsninger, mener jeg.

Til spesielt omrÄdet Femundsmarka/Rogen anbefaler jeg gjerne et selvstÄende kuppeltelt. Mye greiere Ä plassere i det steinete og tuete omrÄdet nÄr man har funnet en dugenes teltplass. Jeg drar ikke dit lenger uten kuppeltelt.

I kano er det plass til mer digg. Skal du via RĂžros anbefaler jeg tĂžrka reinkjĂžtt fra RĂžrosrein. DET er digg! :)

• Liker 2
Skrevet

Her var det utrolig mange gode forslag. Er litt lavvohekta, men til femundmarka er det sikkert meget ugunstig. Mye av dette hadde jeg allerede tenkt pÄ, bortsett fra myggspray og kuppetelt og ksteline. Supre forslag:D

Skrevet

Her er hva jeg pakket pÄ en kanotur sen-hÞst i TrÞndelag. Tar forbehold om noen feil og mangler, men du fÄr et generelt inntrykk av hva som skal med :)

OBS! Lang pakningsliste fÞlger:

KlÊr pÄ kropp

Jakke  (Vindtett)

Bukse

T-skjorte

UndertĂžy

Lue evt caps

Hansker (greit Ä ha arbeidshansker, sÄ slipper man blemmer)

Sko (lette joggesko i kano anbefales fra min side, behagelig Ä ha pÄ, tÞrker raskt, dette er dog en egen diskusjon i seg selv)

Sokker

Solbriller

Utstyr pÄ kropp

Kniv

Kopp (vippekopp, trekopp etc)

Fyrstikker (vanntett pakket)

Hodelykt

Spork / skje

Leatherman

Klokke

Flytevest (!)

FlintstÄl

Bivuakk

Telt (etter behov)

Tarp / Presenning

Sovepose

Liggeunderlag

FeltkjĂžkken

Primus

Gass (fuel)

Kjelesett    

Stekespade 

Kokekar (Kaffekjele)

Fyrstikker

Hygiene

TannbĂžrste

Tannkrem   

VÄtservietter  

Negleklipper   

Pinsett + flÄttpinsett

Antibac    

Toalettrull

Solkrem

Ekstra klĂŠr

Fleecegenser1   

Mellomlag over1   

Mellomlag under1   

UndertĂžy x antall dager

Sokker (etter behov)

Lue (om ikke pÄ kropp)

Votter (evt varmere hÄndbekledning enn arbeidshansker)

Ekstra Utstyr 3.linje

Mobil  

Kamera

Kart

Kartmappe

Batterier (til hodelykt, kamera evt annet utstyr)

Sanitetsmateriell (For behandling av stÞrre og mindre skader) 

Powerbank   

Knivsliper   

Øks  

• Liker 2
Skrevet

Et par kommentarer til Vestlendingens pakkeliste. Med skarp kniv og Þks teljer du raskt en stekespade og ordner flÄtt/fliser og lange negler. 

Daglig undertÞyskift virker overkill for meg, skift til tÞrt om kvelden og ta pÄ vÄtt om morgenen gjelder all bekledning. Ta med vaskemiddel bÄde for spiseutstyr og evt undertÞyvask. Toalettpapir bruker jeg lite av, fuktig mose bÄde tÞrker og renser!

God Tur

eirikW

Skrevet

Det ligger alltid litt vann og skvalper i bunnen av kanoen, drypp fra Ärer, bÞlgeskvalp med mer. Pakker gjerne i vanntette kanosekker (sÄnne som rulles i Äpningen), har de bÊreseler i tillegg er de greiere Ä bÊre. PÄ turer uten bÊring og kun trilling er vanntette plastbÞtter med lokk og aluminiumskasser som f eks Zarges glimrende. De fungerer ogsÄ som bord eller benk. Sikrer gjerne lasten med et tau slik at det sitter fast om man skulle gÄ rundt. En del kanoer har veldig liten oppdrift, og bagasjen fungerer da som flytelementer. Gikk rundt med en Mad River TT Explorer en gang i en elv i Femunden. Den hadde jeg ikke greid Ä padle vannfylt uten oppdriftselementer. Padlet alene med tom kano ned Tufsinga. Hele kanoen gikk under vann og flÞt sÄ vidt da den kom opp. Og husk en skikkelig kanotralle (og pumpe). Finnes mye dÄrlige greier pÄ markedet.

Hvis dere skal bÊre fra RÞosen og opp til Roasten hadde jeg gÄtt for lett kano og minst mulig bagasje. Start pÄ KjÀringsjön i Rogen nasjonalpark og en runde derfra inn i Femundsmarka er mindre slit.

Skrevet

NÄ er det like fÞr turen nÊrmer seg (med forbehold at jeg fÄ lÄne meg en kano), men jeg er litt engstelig.

Tusen takk for mange gode rÄd. Skal definitivt ha med redningsvester. Ikke oppblÄsbare, men den gode gamle sorten + kasteline. Super liste som ble laget her, dog jeg tror ikke jeg trenger knivsliper;)

Har ikke mye erfaring med kano annet enn i smÄ innsjÞ uten noen bÞlger. SÄ hvordan er det egenlig i Femunden? Aldri vÊrt der... Er det greit Ä bade der? Mye innsekter (kanskje dumt spm nÄr det er innsjÞ !? )

NÄr det gjelder padleklÊr, sÄ ble det nevnt i en annen trÄd her inne - vÄtdrakter. Men det tenkte jeg sÄnn helt Êrlig at jeg ikke orket Ä gÄ til innkjÞp av. SÄ for meg lette sko/klÊr. Holder det, med tanke pÄ sikekrhet/velt?

Fungerer en ally kano til tre personer + en liten hund?

Trodde ogsÄ bagasjen mtp tyngde ville synke? GjÞr den ikke det?

Og til sist, hva ville dere ha gjort med drikkevann pÄ en slik tur?

@peik Hvis man vil gÄ, minst mulig med oppakning, er din foreslÄtte plass best Ä starte pÄ? Hvordan er det med parkering i nÊrheten?

Takk for all hjelpen jeg kan fÄ:)

Skrevet

Femunden er stor, Ä her kan det blÄse fort opp. SÄ er man uerfaren kan det lÞnne seg Ä holde seg langs land. Ellers er jo Synnervika-RÞros en fin rolig rute som annbefales, hvor det er flere Äpne koier man kan ta til bruk til f.eks tÞrking om man blir vÄt. 

Jeg bruker de samme klÊrne som pÄ fot tur nÄr jeg padler kano, funker fint for min del.

Mygg/Knott og tildels klegg er det mye av, sÄ myggnett og myggmiddel er en nÞdvendighet. 

AngÄende Allykano og 3 pers sÄ spÞrs det hvilken stÞrrelse du har. Det er mange Ä velge i.

I Femundstraktene er vannet rent, ihvertfall nÄr det er rennende, men her som alle andre plasser, kan det lÞnne seg Ä sjekke omrÄdet rundt der du hentet vann, at det ikke ligger dÞde gnagere/dyr rett ved. 

Skal du inn i nasjonalparken, er kjÀrringsjÞen det letteste alternativet, men da mÄ man vÊre forsiktig nÄr man krysser Rogen. Her kan det, som i Femunden, blÄse fort og kraftig opp. I fjord sommer omkom en dansk far, med to unger pÄ Rogen, sÄ det kan skje fort.

God tur i ett ubeskrivelig vakkert omrÄde :)

Skrevet

Tufsingdalen, Femundsenden eller ElgĂ„ er greie steder Ă„ starte om man Ăžnsker en tur pĂ„ selve Femunden. Men som sagt tidligere i trĂ„den, det kan blĂ„se opp slik at man blir liggende vĂŠrfast. Er det bĂžlger mĂ„ man gjerne padle langt fra land pĂ„grunn av langgrunt og steinete som skaper krappe bĂžlger som bryter rundt store steiner. Har hatt et par turer pĂ„ Femunden og Rogen i bĂžlger og vind, men det var med havkajakk med spruttrekk. Fint Ă„ bade i Femunden og flere fine sandstrender. Å krysse over Femunden kan vĂŠre risikabelt. Det kan blĂ„se opp under krysningen.  En lĂžsning kan vĂŠre Ă„ ta fergen Femund 2 eller hva den heter. Tror det er mulig Ă„ ta med kano. Du kan Google den pĂ„ nett og sjekke ruten.

Skrevet

Flott da blir det KÀringsjön og inn til Rogen8)  Vi gleder oss, og hÄper vÊret er med oss.
Takk for hjelpen, alt er notert bak Ăžret, og lagret i harddisken :ike:

Skrevet (endret)

Et lite tips hvis du pakker i ryggsekk. Putt en sÞppelsekk ned i ryggsekken og pakk i den. NÄr du er ferdig pakket sÄ tar du Þverste del av sekken og vrir den rundt til den ser ut som en pÞlse eller et tykt tau. SÄ stikker du denne vridde enden ned mellom ryggsekkstoffet og plastsekken og du har en vanntett ryggsekk som flyter. Ingen ryggsekker er vanntette hvis du velter og de havner i vannet. 

Surr fast all bagasje i kanoen. Jeg var med pÄ en kanovelt i en elv en gang. Alt unntatt sÞppelsekken var surret fast og ble med til land, men alt sÞppelet som ikke kunne brenne og som var i sÞppelsekken ble liggende igjen pÄ bunnen av elva. Selve sekken flÞt i elven og ble hentet opp senere.. 

En annen liten ting er Þsekar. Det blir ofte til at det ligger litt vann i bunnen av kanoen, spesielt nÄr den padles av uerfarne kanopadlere. Grunnen er at en uerfaren padler ofte skifter padleÄren fra side til side for Ä holde rett kurs og nÄr du svinger Ära over til den andre siden sÄ drypper det alltid litt vann inn i kanoen. Erfarne padlere slipper Ä skifte Ära fra side til side og unngÄr da ogsÄ en del vann i kanoen. En regnbyge fÞrer ogsÄ til at det blir vann i kanoen og regn mÄ du alltid regne med.

Med et Þsekar tar du ut det meste av vannet, men den siste skvetten som ligger og skvalper rundt i bunnen tar du enklest med en svamp. Stikk innom en byggevarebutikk som selger murerverktÞy eller flisleggingsverktÞy. De har noen store svamper som funker perfekt i kanoen. 

Jeg har to kanoer og det ligger alltid en svamp i hver.

Endret av REs
  • Liker 1
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei, padlet GrÞnningen-gjevsjÞen-holderen-grÞnningen med Sportspal 14 i fjor, og ble da nok et offer for gjevsjÞstrÞmmen. Dette pga vi var for tungt lastet. Hadde den samme oppfatningen om at med kano er det bare Ä ta med det man vil. Vi var to voksne karer pluss oppakning(ca240-270kg) og kanoens lasteevne var pÄ ca 360 kg. Fikk et realt vannskyll i front, og kanoen bare forsvant under oss. Vil anbefale Ä vÊre litt kritisk med tanke pÄ vekt, det er min erfaring.

Skrevet
Den 8.7.2016 at 7.25, Mizzy skrev:

Flott da blir det KÀringsjön og inn til Rogen8)  Vi gleder oss, og hÄper vÊret er med oss.
Takk for hjelpen, alt er notert bak Ăžret, og lagret i harddisken :ike:

Hvordan gikk denne turen? :)

• 4 Ă„r senere...
Skrevet
Martin HJ skrev (PĂ„ 11.8.2016 den 16.23):

Hvordan gikk denne turen? :)

Denne trÄden hadde jeg helt glemt. Ser det er mange Är siden du spurte. Men turen var kjempefin. Det var en del klegg og fluer nÄr vi ankom Rogen, ble liggende i telt der fÞrste natta. HÄplÞst Ä oppholde seg utendÞrs. Mye folk. Men ruta vi valgte var vi heldigvis heldig med, sÄ sÄvidt folk i lÞpet av de dagene vi hadde der. Fikk med oss en helt vanvittig nydelig solnedgang.

Padlet langs smĂ„ elver, sĂ„ ingen fare for velt heldigvis. MĂ„tte dog bĂŠre kanoen et godt stykke, fĂžrst bagasje, sĂ„ tilbake og hente resten. Litt smĂ„tungt, men gikk helt fint selv om det regnet 😀

Skrevet

Var nylig i Femunden. Ble litt amputert tur, da en i gjengen fikk kneet ut av ledd i det han slang tungsekken pÄ ryggen(gammel korsbÄndskade), da vi entret kaia pÄ RÞa(digresjon, men egentlig emne for eget tema). Poenget er at langs vassdraget oppover pÄ hÞyresiden, gÄr det en umerket sti, som jeg ble tipset om for noen Är siden. Den kalles "kanostien", og gÄr pÄ moreneryggen oppover. LettgÄtt og vakker(med nÊrkontakt til elva og fiske, samt utsikt), og langt mer trivelig enn DNT lÞypa opp via RÞvollen pÄ tidvis svÊrt steinete strekker(by th way...brua i nerkant, ved stidelet, trenger en real oppgradering). Sti langs vassdraget pÄ trÞndelags siden er og flott, med mulighet for telting og gode fiskeplasser, men ikke i nÊrheten ift fremkommelighet. Men der fÄr man i hvert fall med seg en beverdemning nedstrÞms DNT hytta. Slapp kleggen denne gangen;)

IMG_20210620_162325.jpg.b1d27c40628bda656b974997fd2ce338.jpg

• Liker 1
Skrevet
Mizzy skrev (PĂ„ 29.6.2021 den 14.23):

Denne trÄden hadde jeg helt glemt. Ser det er mange Är siden du spurte. Men turen var kjempefin. Det var en del klegg og fluer nÄr vi ankom Rogen, ble liggende i telt der fÞrste natta. HÄplÞst Ä oppholde seg utendÞrs. Mye folk. Men ruta vi valgte var vi heldigvis heldig med, sÄ sÄvidt folk i lÞpet av de dagene vi hadde der. Fikk med oss en helt vanvittig nydelig solnedgang.

Padlet langs smĂ„ elver, sĂ„ ingen fare for velt heldigvis. MĂ„tte dog bĂŠre kanoen et godt stykke, fĂžrst bagasje, sĂ„ tilbake og hente resten. Litt smĂ„tungt, men gikk helt fint selv om det regnet 😀

Wow takk for seint svar da hvertfall :D 

• Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.