Gå til innhold
  • Bli medlem

Er friluftsfolk mer intelligente enn gjennomsnittet?


Alek

Anbefalte innlegg

Er friluftsfolk mer intelligente en gjennomsnittet?

Dette er noe jeg har lurt på lenge. I hverdagslivet treffer jeg på utrolig mye tafatte skrullinger som virker helt bortreist. Jeg har til nå aldri møtt på personer på mine toppturer som gir meg samme inntrykket som disse skrullingene har gjort. Jeg tror at det å like natur og ha en søken etter opplevelser er et tegn på god intelligens. Bare det å ha en hobby der man er aktiv og kan utvikle seg selv må tyde på at en person er kreativ og inteligent.

Flere av disse "skrullingene" jeg treffer på har ofte ingen særlige interesser i det hele tatt og ofte heller ingen mål som de vil nå her i livet. Skrullingene sier ofte på sin side at det er idioti å gå på et fjell og at det må da være mye bedre å være hjemme å kose seg.

Det kan virke som friluftsfolket er et folk med sterk egenkarakter og at de ofte har sterke meninger om hvordan ting bør være. Og da snakker jeg om skikkelige friluftsfolk og ikke om alle engangsbesøkende fjellturister som tar båten til Memurubu for å gå besseggen.

Noen som er enige/uenige i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarte på denne, men dessverre har moderator vært et rasshøl og fjernet svaret. De gutta der blir bare mer og mer patetiske for hver dag som går.

Jeg tror folk generelt er skrullinger, men at det muligens er noe færre blant friluftsfolk - med unntak av de sensurkåte moderatorene her som er mer skrullinger enn både sosialister og muslimer til sammen.

Jeg tipper at blant folk flest er rundt 9 av 10 skrulling, mens blant friluftsfolk kun 8,5 av 10.

Til mod: Jeg har nå lagret denne i word-format. For hver gang du sletter skriver jeg innlegget 10 (ti) ganger inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Man kan godt være dum som en stut og fortsatt like å gå i fjellet.

Det friluftsfolk gjerne har i litt større monn enn "folk flest", hvem nå det er, er forkjærlighet for naturen og en viss innsatsvilje til å nå sine mål. Men det er dessverre slett ikke det samme som intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg er ikke helt uenig. I alle fall virker det som det er litt mindre sauementalitet ute og går hos fjellfolk enn hos mange andre Homo sapiens. Kanskje vi rett og slett bare mangler flokkinstinkt? :)

Jeg treffer fremdeles folk på mine toppturer som må ha seg en røyk på toppen.

Men regner vel med at disse er typen "besseggen engang i året"- iallefall blir jeg veldig lei meg av denne mangel på intelligens og lengsel til urbanismen og blir pent nødt å stige ned et hakk til friskere luft.

Jo - det er flokk instintektet du !

Jeg går på lange fjellturer (type Svarthetta og Trollhøtta) 12 ganger i snitt pr. måned, som regel alene og trives med det, og er forlengst blitt stemplet som en "asosial raring"

Men når alternativet er å sitte i soffaen og knastre på en fjernkontroll så er det et greit valg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt er det flere former for intelligens, og det kan også være komplekst å gjøre grensedragning mellom intelligens og kunnskap - f.eks. har neppe rettskriving noe med intelligens å gjøre :wink: - mens f.eks. evne til å se sammenhenger og kombinasjoner har det.

Når det er sagt, viser vel diverse undersøkelser at friluftsliv i stor utstrekning bedrives av såkalt høyere sosiale lag, at andelen akademikere og høytlønte er betydelig - og hvis disse gruppene generelt scorer bedre på IQ-tester enn gjennomsnittet - noe som ikke er helt utenkelig - kan vel Alek ha et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor innlegget til Tom ble fjernet.

Å finne det innlegge støtende klarer jeg ikke med min beste vilje.

tubbs det har sin enkle forklaring i det at Tom i sitt første innlegg navngir 3 personer her på Fjellforum som skrullinger, brødhuer og en skam for Norge. Det ble moderert bort, p.g.a brudd på nettikette. I sitt nye innlegg navngir Tom ikke enkeltpersoner, og da er innlegget passerbart....

så enkel er den saken !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jo hende at de tre ble såret, stakkars. Bra at de har barnehagetante Lyngve til å passe på dem, men litt synd for Norges psykologstand som går glipp av verdifulle inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs det har sin enkle forklaring i det at Tom i sitt første innlegg navngir 3 personer her på Fjellforum som skrullinger, brødhuer og en skam for Norge. Det ble moderert bort, p.g.a brudd på nettikette. I sitt nye innlegg navngir Tom ikke enkeltpersoner, og da er innlegget passerbart....

så enkel er den saken !!

Personlig ville jeg føle meg beæret ved å bli utsatt for Toms skjellsord. :) Det har noe å gjøre med å mangle injurierende kraft.

Men for å forsøke å være litt seriøs, så skjønner jeg jo at visse retningslinjer må følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er friluftsfolk mer inteligente en gjennomsnittet?

Ja, det er nok riktig.

Om ikke nødvendigvis så mye mer intelligente, så i hvertfall mere oppegående mennesker, som er mer 'med' på ting.

Friluftsfolk er også trivelige folk med godt gemytt, det ser du best om du går en plass der det er lite folk, treffer du andre da slår du alltid av en prat.

Det er også gjort undersøkelser som viser en klar sammenheng mellom utdannelsesnivå og det å gå/kjøre på ski; jo høyere utdannelse, jo mere skikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er ikke helt enig i alt som sies her. For ti år siden var det nok slik at mennesker i skauen var ute for å slappe av, nyte frisk luft og snakke med mennesker. Noen er fortsatt det, men det du oftere og oftere møter i dag, er en som stresser opp gjennom fjellløypa. Gjerne med med ski som er bredere enn ræva, randonnee-utstyr til 20.000 kroner. Klær for 20.000 fra en merkeleverandør er saker. Drikkesysten er en selvfølgelig, samme hvor kort turen er. Tåpelig, synes jeg. Veldig ofte tar vedkommende tiden på sekundet hvor lang tid han/hun bruker opp. De tramper i vei med feller på de brede fjølene sine. Med hjelm, ryggskinne og stive sko er ganglaget omtrent som robocop's. Snakker man til dem, får man et grynt tilbake om at de er ute for å trene, ikke for å snakke. Overdriver jeg? Ja, kanskje litt. Men noe sannhet er det, ikke sant? Takke meg til kvikklunch og god norsk tur-kultur! Og hvem vet om de som har mer utdanning er mer intelligente enn andre? En som er intelligent bruker forstanden på en hensiktsmessig måte, og lærer fort. Jeg vil påstå at det er mange bønder som er langt mer intelligente enn data-nerder som sitter hele dagen, for ikke å si natta, for å programmere et nytt Nintendo-spill. Og hvem er vel mer friluftsfolk enn bønder..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor tror du at du er det, egentlig?

Det er basert på erfaringer med en del "ekte" friluftsfolk (i følge dem selv..)

Jeg er jo selv et friluftsmenneske, men jeg blir kvalm av andre likesinnede som går rundt og tror de er så mye bedre bare fordi de har så supersunne interesser. Det er vel en klar tendens av dette på fjellforum uten å nevne navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan byrje med å prøve å skrive 'intelligens' rett, så kan me diskutere korleis grupper ser på andre grupper. Generelt ser alle grupper på seg sjølv som sentrum, og definerar seg sjølv og andre deretter, difor oppstår denne type debattar i alle samfunnslag og subkulturar.

Elles støttar eg tanken til Tom. Det er idiotar alle stadar, men kanskje der er færre i fjellet enn andre stadar? Eg ser iallefall uvettig framferd over alt. For å sette det på spissen rikiskerar fleire livet i fjellet enn i kvardagen, der folk flest ventar på grønt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har då sett mange døme på at intelligens og dysleksi kan gå hand i hand! så om ein skriv ordet rett eller ikkje, er i alle fall knekkande likegyldig!

ellers trur eg det har meir med kva som er "dei gode verdiane" i forskjellige "samfunnslag og yrkeskretsar som er avgjerande, enn intelligensen til individa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Dette er en litt syk problemstilling.

Definer friluftsfolk?

Du har mange typer friluftsfolk

- Jegere / fiskere.

- Turgåere ski / fots.

- Tinderanglere.

- Skuterkjørere

- Bærplukkere

forts.

Om noen er mer intelligent enn andre er slik jeg ser det bare vås.

Friluftsglede er noe du enten er oppvokst / opplevd i barndommen og tatt det med deg videre i livet. Eller du har fått interessen inn etter hvert.

Du kan jo se det slik at folk med friluftsinteresse kanskje har bedre og sunnere verdier (økologi, forurensing, dyr, fauna etc.) enn kansje andre har Men om dette gjør deg klokere.... Neppe.

Tinderanglere er kanskje folk med klare mål, og kanskje de er flinkere til å stille mål for seg selv i livet også?? Klokere neppe.

Har gått mye på fjellet, opp gjennom tidene, og har møtt på flere idioter som ikke burde legge av gårde på langtur ivertfall, korttenkt og uten erfaring. Men hva er definisjonen på klok? Er det kun intelligens målt i en eller annen mensatest, er det praktisk sans, er det erfaringer, er det sosial intelligens, eller er det en kombinasjon av alt?

Uansett er du neppe klokere, har hørt om folk som har frosset i hjel på tur, med soveposen enda i ryggsekken.

Har opplevd folk som har gått på fjellet i dongeriklær og som ikke kunne tenne bål engang, med utstyr som var null verd på tur. Der og da så tenker du hvor dum de er, men for alt jeg visste kunne de godt være klokere enn meg, men jeg har mer erfaring.

Men det er kanskje slik her på forum, at enkelte ser ned på andre og tenker at jeg / vi er bedre enn dem, kanskje fordi vi har bedre og sunnere interesser og bedre livskvalitet.

Er nok en egen "klikk" eller elite av "superfriluftsinteresserte" med utstyr og gortex i alle retninger som består av høyt utdannede folk, med høy sosial status som har som mål og nedlegge mest mulig topper, ta bilder, legge ut sider og skryte vilt og uhemmet av dette. Tror og det er flere her på forum som passer inn under denne kategorien.

Men er de klokere? Er du klok hvis du presser deg gjennom en høyere utdanning eller har en jobb som er godt betalt?

Nå begynner det virkelig å ligne nikkersadeldiskusjon……….(innad i gruppa) :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.