Gå til innhold
  • Bli medlem

Liner (vante) som tåler tiltenkt bruk mer en 2-3 ganger.... noen tips?


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Begynner å bli lei av liners som ikke tåler normal bruk. 

Bildene er er av LillSPort, Icebreaker og Hestra. Fått hjelp av en nabo til å sy igjen når det blir hull. 

Alle bildene er av unike vanter. Bilde øverst til venstre er den jeg brukte i går og i dag (Lill-Sport... den var hel i går morges)

Jeg tar av hansker når jeg f.eks skal se på kart, ta bilder, spise eller bruke GPS... 

Noen som har tips om Liner som er litt mer holdbar. 

Siste påSkjermbilde.PNG.354e2ff76dae36d190240a54702c52c4.PNGSkjermbilde2.PNG.560f61032ffec56edb58b2753e6f9064.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du liners som nettopp det, altså som ekstra lag inni andre hansker/votter? I og med at flere liners er laget av nærmere 100 % merinoull, og ganske tynn sådan, så har de ikke all verdens slitestyrke mot mekanisk slitasje i seg selv. De er med andre ord ikke beregnet på «normal» hanskebruk.

Jeg har brukt både Lill-Sport, som forresten har levert slike til Forsvaret også, og Icebreaker. Ved bruk inni andre slitesterke hansker (Hestra og Granqvist) har jeg ikke fått hull på linerhanskene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de jo ikke til "normalt" bruk. Det å holde i et kart eller ta et par brødskiver er jo ikke hard bruk. 

Jeg pleide før å bruke billige HM-vanter når jeg skulle spise, får vel gå tilbake til det om ikke det finnes liners som holder mål. 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Icebreaker Sierra som har funka utmerket til selvstendig bruk i to-tre vintere nå. Disse har 9 % nylon, silikondotter i håndflata og touchskjerm-kompatibel tommel- og pekefinger. Disse er altså beregnet på mer enn rein liner-bruk.

Ser ut som det finnes flere utgaver av disse. Kjøpte noen nye i fjor, de er litt annerledes med forsterket håndflate uten silikondotter, men de virker fortsatt mer solide enn andre reine linerhansker. Skal fortsatt være 9 % nylon i disse også. Blant annet Fjellsport selger disse, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring med liner-hansker i ull. De kan _kun_ brukes som linere, og selv da er ikke levetiden lang på de. Jeg merket at jeg har fått noen hull i tommelen på mine Hestra liner hansker nå etter bare én sesong. For alt "arbeid" inne i teltet bruker jeg heller noen andre tynne hansker som tåler bruken.

Tidligere har jeg brukt de vindtette Norrøna Falketind-hanskene som sitter som et skudd på hånda og tåler relativt mye juling (les: Gåing med gå- og skistaver + lett klyving i fjellet). Desverre så kommer de til et punkt hvor også de plutselig ryker (skjedd 2 ganger :)). Nå er jeg på Hestra Ergo Grip Tactility som også sitter som et sabla skudd på hånden (du kan plukke nesehår med disse omtrent), men som det gjenstår å se hvor mye tåler. Litt mer "gods" enn Falketind-hanskene, men jeg er veldig fornøyd så langt. Et minus er at de ikke fungerer godt på telefonskjermen. På en annen side gjør det at jeg bruker telefonen mindre, som for så vidt er et pluss. Både Falketind og Ergo Grip Tactility hanskene egner seg ikke som liner-hansker, så linerne må med de også uansett.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Nå er jeg på Hestra Ergo Grip Tactility som også sitter som et sabla skudd på hånden (du kan plukke nesehår med disse omtrent), men som det gjenstår å se hvor mye tåler.

Jeg har brukt Hestra Ergo Grip Active i noen vintere nå, både til skigåing (langrenn og fjellskiturer), toppturer og det meste annet på vinterstid, og de holder fortsatt. Mitt inntrykk er at disse er veldig slitesterke, og veldig komfortable. Har vært innom et par hundekjefter med disse, men ingen hull eller skader har kommet ut av det. Har også skaffet meg et par Granqivst Desert Combat som foretrekkes av mange fordi man får god fingerfølelse, samt at de er slitesterke som få. Bruker disse sammen med linerhansker selv.

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Har samme erfaring med liner-hansker i ull. De kan _kun_ brukes som linere,

Støtter denne. Tynn ull er dessverre ikke veldig slitesterkt i seg selv, og man er derfor avhengig av forsterkning i form av innblanding av andre sterkere materialer, typisk nylon. Dette gjelder både tynne ullsokker og ullhansker; om de skal tåle noe som helst, så bør det være noen prosenter med nylon i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Mine Aclima liners ble fort filler. Hestra linersene mine har tåle mye mer, faktisk uten hull enda, og ha touch-skjerm-belegg på pekefinger og tommel.

De er tykkere enn de supertynne fra aclima. Anbefales.

Om Hestra har en type merino-liners funker ikke de på på meg. To av bildene er dette. 

Fikk faktisk noen Hestra av en bekjent, Ser ut som disse: https://www.fjellsport.no/herreklaer/hansker-votter/hestra-touch-point-dry-wool-5-finger-marin-12. De er litt tykkere enn https://www.fjellsport.no/herreklaer/hansker-votter/hestra-merino-wool-liner-long-5f-svart-12 som er komplett ubrukelige til annet enn å ligge i hylla i gangen. 

Har hatt disse også, https://www.fjellsport.no/herreklaer/hansker-votter/hestra-merino-wool-liner-active-5-finger-koks-12. Bare dritt. 

Lill-sport sine er jo litt tykkere, men de holder som sagt heller ikke, og når jeg nå fikk to hull i helga.... 🤬.

Det er jo ikke veldig stor påkjenning å ta ut inn av en Hestra-hanske, og spise et par brødskiver. 

 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme flere ganger selv. Vil slå et slag for fingerløse vanter i ull, spesielt dersom du har det som en del av et 2- eller 3-lags vottesystem. Da har du full funksjon med fingertuppene til betjening av f.eks. mobiltelefon etc, i tillegg til at du slipper problemet med ull. Selveste Ousland foretrekker dette framfor vanlige linerhansker, og han har tross alt en og annen vintertur bak seg. Er det godt nok for han, funker det nok for de fleste! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (4 timer siden):

Om Hestra har en type merino-liners funker ikke de på på meg. To av bildene er dette. 

Fikk faktisk noen Hestra av en bekjent, Ser ut som disse: https://www.fjellsport.no/herreklaer/hansker-votter/hestra-touch-point-dry-wool-5-finger-marin-12. De er litt tykkere enn https://www.fjellsport.no/herreklaer/hansker-votter/hestra-merino-wool-liner-long-5f-svart-12 som er komplett ubrukelige til annet enn å ligge i hylla i gangen. 

Har hatt disse også, https://www.fjellsport.no/herreklaer/hansker-votter/hestra-merino-wool-liner-active-5-finger-koks-12. Bare dritt. 

Lill-sport sine er jo litt tykkere, men de holder som sagt heller ikke, og når jeg nå fikk to hull i helga.... 🤬.

Det er jo ikke veldig stor påkjenning å ta ut inn av en Hestra-hanske, og spise et par brødskiver. 

 

 

Mulig ett hanskesystem med en type langrennhanske (uten skinn som suger vann), pluss en tykkere hanske utenpå, og skallvott man kan trekke over?

På den måten har man langrennshanskene og god fingerførlighet. Dette er også varmt nok når man er i høy aktivitet. På vei bortover/nedover, eller når det er kaldt, kan man ta hansken over uten å bli helt handicappet i hendene.

Blir dette også for kaldt kan man dra over skallvottene, jeg pleier å ha snor på disse slik at de kan henge og slenge når jeg må regulere varmen eller gjøre ting som er vanskelig med votter.

 

Jeg kjører liner innerst, hestra heli ski hansker med løst fór over, og skallvotter (ligger mest i lommen). Jeg vurderer å kutte ut liner og innnerhansken til fordel for en langrennshanske, og prøve modellen nevnt over i vinter. Jeg blir ofte svett på hendene på vei oppover, da er det digg med noe tynnere å gå med.

EDIT: mine godt slitte trollveggen hansker passer inne Hestra Heli ski når jeg tar ut foret. Kanskje dette er en mer fleksibel løsning, trollveggen hanskene er ganske god fingerførlighet med, og ikke så alt for varme på vei oppover. Jeg kan prøve en løsning på hver hånd i vinter, og se hvordan det funker.

Skallvottene som passer utenpå har jeg ikke avbildet.

IMG_3467.jpeg

IMG_3468.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.