Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke - med mer romslig form bryst/mage


lesko

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen problemer med å finne rett størrelse av både dunjakker, treningsjakker, ullskjorter etc etc. Når det gjelder skalljakker er dette langt mer problematisk. En skalljakke som vil passe mitt behov rundt bryst/mage vil både bli for sid og alt for lang i armene. Jeg har behov for en skalljakke som er mer romslig og uten å ha for lange armer eller være for sid. Er det noen med gode råd her innenfor prisområdet 1000-3500 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TheSleepwalker skrev (31 minutter siden):

Lundhags og

Jeg oppfatter Lundhags som stikk motsatt😄 Smale i overkroppen, i forhold til skulderbredde og armlengde. Har dog ingen erfaring med skal jakkene til Lundhags, bare de i bomulls- polyseterblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Larix said:

Jeg oppfatter Lundhags som stikk motsatt😄 Smale i overkroppen, i forhold til skulderbredde og armlengde. Har dog ingen erfaring med skal jakkene til Lundhags, bare de i bomulls- polyseterblanding.

Gjelder kun etter en kjapp prøving av Traverse-jakken på XXL, så må kanskje tas med to store klyper salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er liten og tykk, og har slitt med å finne passende skalljakker med de samme problemene som du nevner (korte armer og stor mage :) ).
 Jeg har nå endt opp med Arcteryx skalljakke (Rush oh Beta) etter mye prøving og feiling, og synes passformen er bra til min kropp. De skalljakkene til arcteryx med tykt skall (AR og SV) har videre passform enn de tynnere jakkene for å gi plass til mellomplagg under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bare må prøve deg fram.

Jeg har motsatt problem, ganske lang og litt for tynn, og har litt problem med å finne overdeler som er lange nok i armer og kropp uten å bli alt for vide. Min erfaring er at det er store variasjoner selv innenfor samme merke.

Som nevnt over finnes det noen modeller som er laget for vinterbruk mtp. flere/tykkere lag under, og de fleste merkene har dette.

Om jeg skal si noe litt mer spesifikt så vil jeg si at typiske arbeidsklær er kronisk korte ifht. kropps-omkrets. Jeg bruker vanligvis small hvis jeg finner noe som ellers er langt nok (186cm høy), men i arbeidsklær må jeg minst opp på M og ofte opp til L for å få noe som er langt nok i armene/beina. DA har jeg plass til mange lag under, for å si det sånn ;)
Og det finnes faktisk helt greie skalljakker å få kjøpt fra noen typiske arbeidsklær-merker. Ofte til en gunstig pris også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å prøve enkelte produsenters modeller spisset mot klatring/tinderangling. Arcteryx Alpha SV for eksempel. Disse er gjerne både litt kortere og videre (for bevegelsesfrihet) enn typiske "gå tur i drittvær-jakker". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.