Gå til innhold
  • Bli medlem

Bitihorn - Lett er relativt... et lite hjertesukk


Halkatla

Anbefalte innlegg

Gikk Bitihorn i dag! Er dritstolt, pm det er lov å si det. :D Første ordentlige gåtur i fjellet på 20+ år. Nydelig utsikt og ingen folk (men jeg så veldig mange komme opp da vi gikk ned)! Bergans 55 liter ble testet ut og godkjent, men det blir nok en mindre dagstursekk etterhvert for det ble tungt. Tungt hadde det nok forresten vært uansett. Delvis fordi jeg i mangel på fjellsko gikk i knehøye vinterstøvel beregnet på mer urbane strøk - OG fordi jeg har trent maks 2 ganger i måneden det siste året(ja, fy skam).. Men jeg må si at selve terrenget var heller ikke lett. På sisten var det direkte skummelt, med is som dekket glatte steiner, dårlig merket sti og så bratt at man må bruke henda skikkelig.

Jeg har sett denne turen beskrevet som lett, og det er den kanskje, om man er oppvokst med hytte på fjellet, skiturer i marka og hele den stereotypiske norske greia? Eller er den lett fordi det finnes fjell som er så veldig mye vanskeligere?

For nybegynnere vil jeg ikke beskrive den som lett, ihvertfall. Hadde jeg vist hvor krevende det var hadde jeg begynt med noe lettere! Men det er kanskje veldig erfarne fjellfolk som skriver det meste av disse turrapportene og bloggene - det er vel naturlig.

Det fristet uansett til gjentakelse, total utmattelse til tross, haha. Den norske fjellheimen er noe for seg selv! Det er synd fjellsporten er så lite tilgjengelig for oss fattigfolk, men med store avstander og dyrt utstyr og overnatting blir det jo slik.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For nybegynnere vil jeg ikke beskrive den som lett, ihvertfall. Hadde jeg vist hvor krevende det var hadde jeg begynt med noe lettere! Men det er kanskje veldig erfarne fjellfolk som skriver det meste av disse turrapportene og bloggene - det er vel naturlig.

Det fristet uansett til gjentakelse, total utmattelse til tross, haha. Den norske fjellheimen er noe for seg selv! Det er synd fjellsporten er så lite tilgjengelig for oss fattigfolk, men med store avstander og dyrt utstyr og overnatting blir det jo slik.

 

Bitihorn ligger relativt tilgjengelig, det er vel derfor folk anser det som en lett tur. Alt avhenger av form. Spreke folk bruker gjerne lettere utstyr til slike turer. Har du lesset på deg tunge sko og sekk og i tillegg ikke har gått i bratt terreng på ei stund blir det tyngre. Uansett en fin start. Og så er det ikke noe automatikk i at fjellsport trenger å være kostbart. Møtte i sommer folk som til vanlig bruker tida si på å lete etter mat i kontainere, på en av klassikertoppene i Jotunheimen. Atter andre i flashy utstyr som satt og pleiet ølmagen ved hytteveggen i påvente av kveldens rødvinsaften. Lykke til videre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det lov å være stolt - det har du da også all grunn til. :) Veldig godt å høre du er lysten på nye forsøk også! 

 

Det er to ting som er verdt å ha i tankene når det gjelder vurderingen av Bitihorn. Når det blir omtalt som en enkel tur, så er det i forhold til andre toppturer. I den sammenhengen er det en lett tur. Sammenligner man med turen fra Sognsvann til Ullevålseter her i Nordmarka er den jo knalltøff. I tillegg kommer de aktuelle forholdene, som særlig på fjellet kan gjøre hva som helst til en tøff tur akkurat den dagen. Nå er det sent i september, og da kan det være isete og skummelt. Sånne ting er ikke tatt inn i den generelle vurderingen, det forandrer seg fra dag til dag. 

 

Jeg er i alle fall delvis enig med deg i at fjellsporten er dyr. Det er ikke tvil om at utstyrshysteriet noen ganger tar over, og at vi (i alle fall jeg) innimellom føler at vi må ha ting som slett ikke er nødvendig. Litt grunnutstyr må til. Gode støvler er viktig, særlig på denne tiden av året. Reise og overnatting koster også, hvis man ikke telter. Da må man til gjengjeld ha utstyr til det også, og det blir fort noen kroner. Det beste tipset er vel å følge med på salg og loppemarkeder, der kan det dukke opp mye til gode priser. 

 

Og stå på!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må reagerer her! På to ting...

Men først skal det siges at selvfølgelig er det lov å være stolt!!! Følelsene dine knyttet til friluftslivet, er det bare en som har lov å bestemme over - det er deg! Vis du synes det er nået å være stolt over, da er det slikt! Dritt i hva andre måtte tenke!


Bitihorn er enkel for "fjellfolk" om en finner enkleste vei opp, men forholdene og forberedelsene spiller jo en rolle. Ut fra din beskrivelse, trur jeg du har tatt en litt vanskeligere vei en enkleste vei (men var ikke det moro?) ;)

Fjellsport er dyrt... Det mener jeg er feil... alt er selvfølgelig relativt. Men utstyret du trenger koster ikke mange 1000 lapper, og mye utstyr en bruker i andre sammenhenger kan og brukes på fjellet.
Du skriver du har en Bergans 55 liter, men skriver også det nok blir en dagstursekk i tillegg... Hvorfor det? Så mye mer veier den ikke mer. Spar penger der...
Eneste du trenger er solide fjellsko, kler (som ikke trenger være "frilufts-kle", men et sett med vind og vann tett må du ha om ikke du har). Et telt og en sove pose (som ikke trenger å være dyrt lettvekt og mærkevarer), nået å lage mat på, og da er du klar til å springe på bussen, toget eller nytte naturen rett fra døren (uten for byen kanskje)...

Trur ikke der finnes en fritidsaktivitet som kan gjøres like billig som å drive med friluftsliv - om en gi'r F i hva andre tenker og hva andre mener er et "must".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi parkerte ved "sameleiren" og gikk derfra. Var masse folk som gikk der da vi kom tilbake, inkludert barn, og de så ikke på langt nær like halvdøde ut som meg på vei oppover, så at jeg er i dårlig form er et utvilsomt faktum, hehe.. Nedover gikk vi på andre siden, men merkingen endte midt i et høyt gjerde så etter det laget vi vår egen sti. Og ja, selvsagt var det gøy ☺ Har hatt lyst til slik i årevis!

Jeg endte opp med 55 literssekk for a bruke som reisebag, fremtidig hytte-til-hytte-sekk, samt til overnattingsturer hjemme i skogen ☺ Han jeg kjøpte av mente den ville være egnet til alt sånt.

Ang penger så er jeg heldigvis snart ferdigstudert selv, og da blir det nok fart på sakene, men jeg synes definitivt å merke et visst klasseskille mellom oss grandiosaspisende ufaglærte østfoldinger, og fjellheimsfolket med sine hytter og range rovers og merke-turklær :) Det er en slags kulturell og økonomisk barriere som ligger der, selv den sikkert er større mentalt enn reelt. Men å klandre noen for det blir nok en meningsløs affære.

Vi ble uansett ikke ordentlig skremt, verken av stilige fleecegensere eller bratt sti, så alt er jo vel ;D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei. Klart du skal være stolt. Jeg er i hvert fall helt på linje med RAS og Lone wolf. Mange år siden jeg var på Bitihorn, og opplevelsen avhenger selvfølgelig av tidligere erfaring. Det finnes vanskelige "veier" (les ruter) opp også.

Men uansett, jeg synes en ting bør nevnes, jmf tråd om uvettighet i fjellet. Er man lite vant til tur, tinderangling og fjellsport er forberedelser og utstyr svært viktig. Selv den mest banale fjelltur kan bli livsfarlig om man feks ikke har bra nok fottøy. For noen år siden falt en venn av meg i døden på en veldig lite farlig topp fordi han som uerfaren ikke skjønte hvor glatte isbelagte steiner kan være. Og dette var begynnelsen av august. Ikke, som i aldri, undervurder skikkelige støvler, gjerne muligheter for stegjern, tørre og varme nok klær. For å være ærlig, urbane gummistøvler hører ikke hjemme i bratt fjellterreng. Det er ikke meningen å være surpomp, se på det som konstruktiv tilbakemelding slik at gleden ved tur og fjellsport bare blir bedre og tryggere i årene som kommer.

Og forresten, det finnes så mye sekker og utstyr som ligger ubrukt rundt omkring. De fleste av oss har mer enn vi trenger. Send meg pm neste gang/hvis du skal på tur i Nordmarka så skal du få en av meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger nødvendigvis ikke det dyreste utstyret, men det riktige utstyret for ens bruk - har man ikke det venter man til en har nok penger spart til det og koser seg med andre turer i stedet inntil videre! *etsåntkoseligsmilefjeshersomsikkertmangehar,mensomikkejegharpånettbrettettmitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, ordentlige støvler står på lista-av-ting-som-bør-anskaffes. (Til mine stakkars gamle støvlers forsvar må det nevnes at jeg ikke sklei eller vrikka foten en eneste gang, i motsetning til mine fjellstøvlekledde turkamerater. :) Så de var ihvertfall ikke farlige, bare sabla tunge. Men jeg hadde nok ikke begitt meg utpå noen stup .. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far sverger til de rimeligste støvlene som Fellekjøpet selger, Rontani Gommaforte Farm, når han skal bevege seg på vått fjell. Sålen er ganske tynn og veldig myk, så ujevnheter og småstein kjennes tydelig under foten, men fatter'n har rett - på våte svaberg og barfjell sitter de faktisk ualminnelig godt. Kan glemme de til is/snø, finskåren steinur og lange dagsmarsjer - men for korte turer i regnet på vått barfjell oppfatter jeg dem som et helt greit valg for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt slik at Bitihorn er nærmeste fjell til de nye hyttelandsbyene på Beitostølen, så du vil finne mange velstående folk som kjører fra hytta til butikken og så fiser rett opp til nevnte parkering og går opp. Det er nok ikke representativt for fjellsportslivet generelt. Men nå er vel nordmenn som går i naturen jevnt over høyere utdannet og har gjerne arvet interessen fra generasjonen før, som gjerne også var akademikere eller hadde tilknytning til mer tradisjonsbundet forhold til natur i bygdene. Men fra gammelt av er ikke utspjåking og merkeflashing noe som har hatt god grobunn. Tvert imot. 

 

Kan forresten nevne at tindesportens grand old lady her i landet var fra Østfold, eller Smaalenene som det het dengang, Therese Bertheau. Hun var første kvinne på Store Skagastølstind. Klatret i bukser, men hadde med seg tungt skjørt for sømmelig avbildning. 

 

bertheau_ullen-2501.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på, da jeg leste innlegget ditt, at det å bare være, det å nyte nuet og den brusende lykke fjellet gir er viktigst av alt. Altså at du kunne også gått halvveis, gitt F i hva andre oppnår, drukket kaffen/teen og slappet av halvveis oppe. Tenkt at neste år skal jeg gå til topps i mye bedre form, lent deg litt tilbake, sett utover og kjent på den deilige følelsen det er å være i Jotunheimen. Men det går ikke like bra å nyte med forstuet fot, så få deg absolutt fjellstøvler! Hva gjelder mote, kostnader og snobberi, skal du vite at den med flotteste antrekk av alle er Jotunheimen selv ikledd sin rødgule høstdrakt, og denne bryr seg svært lite om hva du har på deg, bare du er varm og har på deg støvler tilpasset forholdene : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Bitihorn i dag! Er dritstolt, pm det er lov å si det. :D Første ordentlige gåtur i fjellet på 20+ år. Nydelig utsikt og ingen folk (men jeg så veldig mange komme opp da vi gikk ned)! Bergans 55 liter ble testet ut og godkjent, men det blir nok en mindre dagstursekk etterhvert for det ble tungt. Tungt hadde det nok forresten vært uansett. Delvis fordi jeg i mangel på fjellsko gikk i knehøye vinterstøvel beregnet på mer urbane strøk - OG fordi jeg har trent maks 2 ganger i måneden det siste året(ja, fy skam).. Men jeg må si at selve terrenget var heller ikke lett. På sisten var det direkte skummelt, med is som dekket glatte steiner, dårlig merket sti og så bratt at man må bruke henda skikkelig.

Jeg har sett denne turen beskrevet som lett, og det er den kanskje, om man er oppvokst med hytte på fjellet, skiturer i marka og hele den stereotypiske norske greia? Eller er den lett fordi det finnes fjell som er så veldig mye vanskeligere?

For nybegynnere vil jeg ikke beskrive den som lett, ihvertfall. Hadde jeg vist hvor krevende det var hadde jeg begynt med noe lettere! Men det er kanskje veldig erfarne fjellfolk som skriver det meste av disse turrapportene og bloggene - det er vel naturlig.

Det fristet uansett til gjentakelse, total utmattelse til tross, haha. Den norske fjellheimen er noe for seg selv! Det er synd fjellsporten er så lite tilgjengelig for oss fattigfolk, men med store avstander og dyrt utstyr og overnatting blir det jo slik.

Du ska vara stolt av det du gjort, ingen fjälltopp är lätt att klara när stenarna på väg upp är istäckta.

Jag vet inte helt hur dessa turer graderas, tekniskt lätt och fysiskt lätt är ju två olika saker. Ett tips här är att se på höjdkurvor på kartan, ju tätare de ligger, desto mer slitsamt att gå upp, selv om det inte är något tekniskt vanskeligt.

Bergans har vad jag funnit två 55L säckar, Glittertind och Helium, Glittertind ligger på dubbla vikten mot Helium,2300 g respektive 1150 g,jag hoppas det är Helium du har. :-)

Transport till fjällen kommer man inte ifrån, men är man biten av vandring lönar det sig ganska fort att sova i tält och det finns en god del ok utstyr som inte är allt för dyrt. Att leta brukt utstyr kan också ge en del mycket goda fynd. Lite inspiration kan du finna på denna tråden http://www.fjellforum.no/topic/35661-superlett-og-superdyrt-mytknusing/?hl=mytknusing och tält behöver inte kosta skjortan heller se till exempel http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/tents-shelters-c25/one-person-tents-c74#sort3:page1:infscr1829 sök på two eller three-person tent eller vad som passar om du inte går soloturer.

Här går att få tag på tält för ett par tre tusenlappar nya, i alla fall om man har möjlighet att skicka dem via vänner eller poste restante till Sverige och hämta dem där.

Att satsa på rimligt lätt utstyr gör turen upp på toppen mycket lättare, men bruktmarknaden för de normaltunga alternativen är självklart mycket större.

Det finns inga facitsvar vad som är de bästa alternativen här,det är dina preferenser och din lommebok som avgör.

Lycka till med fortsatta turer i framtiden, och jag hoppas att glädjen i turer inspirerar till lite ökad motivation att träna också, då går turerna lättare.

Gym, löpning eller skogsturer i närområdet,all träning är bättre än ingen träning! :-P

Hoppas vi ses i skog och mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Da kjørte jeg nok forbi når du var på tur :) Du var heldig med været...

Når det gjelder vanskelighetsgrad (jeg var jo en av dem som anbefalte turen i den opprinnelige tråden), så er jo det relativt og avhengig av mange faktorer, egen form, vær osv - men jeg vil fremdeles hevde at det er blant de lettere "skikkelige" toppturene. Den er relativt kort, men bakken er stedvis forholdsvis tung.

Men blås i det - du gjennomførte med en positiv følelse, og da var det nok sikkert en passe utfordring.

En fin måte å "trene" til turer er å gå motbakker. Det er en treningsform som har god effekt og samtidig er skånsom for kroppen. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første joggetura er også tunge :-). Til mer du går til bedre blir det. Stå på, nå har du tatt dørstokkmila, som jo er den aller hardeste. Glem merkejaget, tenk funksjonelt når det gjelder utstyr og du vil finne mye bra til ok pris. Range Rovere og flashy klær blir det mindre av jo lenger inn i fjellheimen du kommer, men mange med for mye penger i dag, så helt bort blir de ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!

Det er vanskelig å anbefale en tur som lett eller tøff uten å kjenne den man snakker med. Man vet ikke om personens kondisjon, styrke, smerteterskel, erfaring, utstyr osv. Gjennom denne turen på Bitihorn har erfaringene dine økt veldig, og du vil være bedre i stand til å gjøre vurderinger på senere turer. Nå kan du gå inn på kartet og se at turen til Bitihorn er på ca 600 høydemeter (toppen er 600 m høyere enn starten). Når du vurderer nye turer kan du se på bratthet og høyde i forhold til denne.

Når det gjelder turutstyr, så er det mye som er sykt dyrt, men det er også mulig å gjøre gode kjøp på Finn.no, og ikke minst loppis. Sjekk Marius Nergård Pedersen sin blogg. Han kjøpte utstyr til en skikkelig overnattingstur på Vinteren på loppemarked.

http://manepe.no/blog/2013/loppetur-del-1/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.