Gå til innhold
  • Bli medlem

Artikkel om når en regnjakke er som en våtdrakt?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Det gjelder nok Gore-Tex også. Jeg blir søkkvåt i Gore-Tex, enten jeg føler det er regnet som trekker igjennom, eller om det er svette/kondens.

 

Dermizax synes jeg puster bedre, men er dårligere på å holde vannet ute. Jeg trenger ikke stå lenge stille i regnvær for at bergansjakka skal være søkkvåt tvers igjennom.

 

Men opp igjennom årene her på forumet er det tydelig at det er forskjellige erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fremkommer i artikkelen er egentlig "gammelt" nytt, men det er skrevet - og forklart på en bedre måte enn det jeg har sett tidligere.

Vi har hatt en del diskusjoner på fjellforum opp gjennom årene, rundt jakker - og en del av oss har vel kommet til at det er bedre å være varm og våt (i Gore-Tex) enn kald og våt i ikke vanntette klær.

Og at ull eller fleece er best som mellomlag.

 

Og at bomull er "døden".

 

Det var vel omtrent det artikkelen også hevdet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fremkommer i artikkelen er egentlig "gammelt" nytt, men det er skrevet - og forklart på en bedre måte enn det jeg har sett tidligere.

Vi har hatt en del diskusjoner på fjellforum opp gjennom årene, rundt jakker - og en del av oss har vel kommet til at det er bedre å være varm og våt (i Gore-Tex) enn kald og våt i ikke vanntette klær.

Og at ull eller fleece er best som mellomlag.

 

Og at bomull er "døden".

 

Det var vel omtrent det artikkelen også hevdet?

 

Jo det stemmer veldig bra - og som du sier skrives dette på en godt forklart måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender oftere med "våtdraktmodellen" når jeg bruker tynne regnjakker/packlitemembraner, enn når jeg bruker litt tykkere og stivere tøy. Dette har med at vann kondenserer og slipper ikke gjennom membran når lagene ligger helt kliss inntil hverandre. Med en tykkere jakke så blir det noe mer luft, hvor vann kan finnes i lufta som damp.

Skal man gå for en sånn våtdraktmodell, så foretrekker jeg to tynne lag. Et tynt lag ullnetting innerst, og et lag fleece utenpå. Det er også viktig å ha et tørt sett til pauser, og så ta på seg det våre når man skal begynne å bevege seg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var i butikken til DNT så de at det var viktig at ytterklærne var tettsittende.

Grunnen til er at når det er luft mellom undertøy og jakke så vil etterhvert luften bli så fuktig at den kondenseres på jakken.

Jakken vil også puste bedre når den er tettsittende.

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gå for en sånn våtdraktmodell, så foretrekker jeg to tynne lag. Et tynt lag ullnetting innerst, og et lag fleece utenpå. Det er også viktig å ha et tørt sett til pauser, og så ta på seg det våre når man skal begynne å bevege seg igjen.

 

Det er akkurat det jeg gjør også, funker gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakken vil også puste bedre når den er tettsittende.

Er dette riktig?

 

Stiller meg skeptisk til en jakke som påstås å være vannTETT og pustende samtidig. Derimot kan en jakke, med mindre det er PU, være vannAVSTØTENDE inntil en viss grad, og da vil den også kunne slippe litt luft ut gjennom membranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var i butikken til DNT så de at det var viktig at ytterklærne var tettsittende.

Grunnen til er at når det er luft mellom undertøy og jakke så vil etterhvert luften bli så fuktig at den kondenseres på jakken.

Jakken vil også puste bedre når den er tettsittende.

Er dette riktig?

Jeg er ikke enig i dette. Den viktigste faktoren er etter min mening hvorvidt det er en blank innside, eller om det er en form for "mesh" eller lignende (løst eller fast). Det dannes mye lettere dråper på det blanke stoffet. Men jeg refererer bare til min erfaring. Har ingen vitenskapelig belegg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg skeptisk til en jakke som påstås å være vannTETT og pustende samtidig. Derimot kan en jakke, med mindre det er PU, være vannAVSTØTENDE inntil en viss grad, og da vil den også kunne slippe litt luft ut gjennom membranen.

Umm...det er jo ikke det han skriver heller da  :D

 

Jeg er ikke enig i dette. Den viktigste faktoren er etter min mening hvorvidt det er en blank innside, eller om det er en form for "mesh" eller lignende (løst eller fast). Det dannes mye lettere dråper på det blanke stoffet. Men jeg refererer bare til min erfaring. Har ingen vitenskapelig belegg..

Kan det være fordi at kondensen trekker inn i meshen ?

Når det ikke er mesh, danner det seg da så store dråper at de er for store til at Polyetheren vil "dra" de med seg ut gjennom Polyesteren ? Jeg bare gjetter.

http://www.explainthatstuff.com/goretex.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt noe tvil også om vannet kom innenfra eller utenfra når jeg ble våt under goretexjakken. Etter å ha brukt goretex vadebuker i en del år er jeg ikke i tvil lenre. Når jeg står stille under fisking blir jeg aldri våt under buksa (med mindre det er hull), hverken i regnvær eller når jeg står opp til midjen i vannet. Har også prøvd og gå i vadebukse, med sekk på litt anstrengende turer i regnvær og har veldig fort blitt søkkvåt. Forklaringen er rett og slett at goretex puster noe, men ikke er i nærheten av å kunne ta unna svettemengden en produserer under anstrengelse. Mangel på impregnering og våt ytterstoff vil ytterlige forverre situasjonen. Vadebuksene har jeg aldri behøvd å impregnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.