Popular Post Anders Eriksen Posted November 21, 2014 Popular Post Posted November 21, 2014 Det blåser kuling i kasta. Vinden er iskald, og vi kjenner kulda langt inn i ryggmargen. Snøflak etter snøflak treffer ansiktene våre i rakettfart. Hvem hadde trodd at vi kunne få slikt vær i juni måned. Nordkalotten slutter aldri å overraske værmessig. Vi får slått opp teltet og kommer oss inn. Teltveggene rister, og vi kan kjenne hvordan vinden tar tak i teltet og har lyst til å rive det med seg. Men teltet står fjellstøtt. Det skifter mellom og snø og regn. For et drittvær. I nesten to døgn ligger vi sånn, mens vi hører uværet herjer ute. Inne har vi det forholdsvis bra. Det er godt og varmt inni teltet, og ikke minst tørt. Denne dagen er vi begge glad for at vi har et skikkelig telt. Nemlig et Hilleberg Allak. Siden 2012 har Allak-teltet vårt fått opplevd mye forskjellig vær. Våren 2012 gikk vi til innkjøp av et Hilleberg Allak telt. Vi fikk tilbud om å kjøpe en utstillingsmodell og betalte kr 5500. I dag ser jeg at et nytt Hilleberg Allak ligger på ca 8000 kr. Så langt har vi nesten 200 bruksdøgn med teltet, og det har vært gjennom mye av vær og hardt bruk. Dette er det første tomannsteltet vi bruker, så sammenligningsgrunnlaget er kanskje ikke av det beste. Vi har begge en del døgn bak oss i mer tradisjonelle tunneltelt, men ikke like mange netter som i Allakteltet. Til tross for dette mener vi i beskjedenhetens navn, at vi kan uttale oss om dette teltet med en viss tyngde. Hilleberg er et forholdsvis dyrt merke, så gjør grundig resarch før du legger tusenlappene på bordet. Hilleberg Allak er et kuppeltelt med tre stenger som møtes på toppen. Vekten er 3,1 kg (selvveid). Det har en selvstående konstruksjon, en kjempefordel om du vil sjekke liggekomforten på underlaget før bardunene festes. Det er to innganger noe som gjør det betydelig enklere i bruk for to personer. Forteltene er kanskje ikke av det største, men vi har ingen problemer med å få plass til alt utstyret og i tillegg kunne bruke primusen i ett av fortelta. Dette krever jo at en er forsiktig, men det skal man være uansett når primusen blir benyttet i teltet. Det er også mulig å løsne på deler av innerteltet slik at det blir bedre plass til kokkelering i forteltet. Man kan også løsne innerteltet helt, og bruke ytterteltet som en slags gapahuk, om det er ønskelig. Noe av det beste med teltet er at det er veldig lett å slå opp (under 5 min), og minst like enkelt å demontere. Man følger et enkelt fargekodesystem for å sette opp de tre stengene riktig. I motsetning til en del andre telt, er stengene utenpå teltet, og festet til duken ved hjelp av klips. Dette systemet fungerer meget bra, og det går fort å sette opp, også i dårlig vær.Teltet har 12 bardunfester og seks hjørnepunkt som plugges fast i bakken. Med andre ord så er dette teltet godt festet til bakken om man benytter alle festemulighetene. Dermed står det fjellstøtt i sterk vind, til tross for at det er et kuppeltelt og dermed har større vindfang enn et tunneltelt.Vi har aldri hatt problemer med bardunene, og vi opplever at disse er solide. Det er en enkel stramme slakke funksjon, og pluggene er enkle å feste. Vår erfaring er at bardunene ikke tvinner seg noe særlig under frakt. Stengene virker solide, og vi har aldri opplevd at disse har knekt.Vi opplever å ha god plass inni teltet, nå skal det siste at vi ikke er av det største personene. På grunn av takhøyden går det fint å sitte inne i teltet uten at hodet tar bort i telttaket. Jeg er 183 høy, og kan ligge inni soveposen uten at hverken fotenden eller hodet tar inn i teltduken. Men tror ikke du skal være så mye høyere før dette kan bli et problem. Innerteltet er kanskje i det slakkeste laget, men dette har ikke vært et større problem at vi aldri har orket å gjøre noe med det. Det er fult mulig å stramme opp innerteltet ved å stramme strikkene som fester innerteltet til ytterteltet. Om vi hadde gjort dette hadde kanskje plassen inni blitt enda bedre. Innerteltet har myggnetting som fungerer bra, og teltet fungerer ypperlig når man trenger en pause fra blodsugerne. Der er to ventilasjonsåpninger på hver side av toppen på teltet, og disse åpnes enkelt med en glidelås. Teltet har også en topphatt som dekker over disse ventilasjonsåpningene. Dette gjør at det ikke regner inn under våte forhold, og man får god ventilasjon i tillegg. Dette topplokket lar seg lett fjerne om man skulle ønske det. Om en vil ha enda mer lufting kan en åpne innerteltet, men la myggnettingen være lukket. Den løsningen har vi benyttet mye.For maksimalt gjennomtrekk kan man ha både inner og yttertelt åpnet, dette gjør seg virkelig på varme dager, og gjør det levelig inni teltet når midnattssola sender sine varme stråler mot teltduken.Vi har ikke hatt særlig problemer med kondens inni teltet når vi har vært flinke til å lufte/ventilere. Men det er viktig å si at vi kun har brukt dette teltet sommerhalvåret. Om vinteren stilles det høyere krav til ventilasjonen, om Allak teltet fungerer under slike forhold, har vi ikke grunnlag for å uttale oss om. Men vi har hørt fra andre at teltet også skal fungere bra på vinterturen.Vi har opplevd at bunnduken fikk seg en rift. Dette skjedde under en to ukers tur i Femundsmarka. Dette lot seg lett lappe midlertidig med tape. Når vi kom hjem fikk vi dette reparert hos ei systue vi kom i kontakt med via hjemmesiden til Hilleberg. Mener å huske at dette kostet oss et par hundre kroner. Denne riften oppstod nok mer på grunn av dårlig valg av teltplass, enn dårlig kvalitet på teltbunnen. Det var kun den ene gangen dette skjedde, da hadde allerede teltet blitt brukt i nesten 100 døgn til sammen.Det er vanskelig for oss finne noen negativt med teltet. Men som sagt, vekten er kanskje litt høy, innerteltet er litt i slakkeste laget, og om det er to røslige karer som skal bruke teltet er det kanskje i minste laget. Spør om å få slå opp teltet i butikken før du kjøper, så du kan legge deg inni og bedømme om det er stort nok for deg og dine. Som nevnt er prisen ganske stiv, så følg med når det er tilbud.Oppsummert kan vi si at dette er er et telt som har fungert meget bra til vårt bruk, og vi kan absolutt anbefale dette til andre. Vi kommer nok ikke til å gå tilbake til et mer tradisjonelt tunneltelt med det første. Til det mener vi at fordelene med kuppeltelt er for mange. Det er så herlig å kunne våkne på morgen, åpne opp teltet, sette seg opp og koke seg en kaffe mens man ser ut av teltåpningen. Uten å måtte flytte seg en meter.Jeg vil påstå at dette er et telt for de som er mye på tur. Det er solid, og man føler seg trygg når uværet herjer. Da er det verdt å legge noen ekstra kroner på bordet. Du må nesten vurdere selv hvor mye du er villig til å bruke på et nytt telt. For oss var det hvert hver en krone. Så har vi også brukt teltet mye, det er lettere å forsvare prisen da. Lykke til med valget. Utstyrssiden. Matsiden. Det går fort å slå opp et Hilleberg Allak. Vi surrer bardunen rundt teltstangen før pluggen settes i bakken. Vi har ikke hatt problemer med bardunene på dette teltet. Vi har bra med plass i teltet. Der er ei lomme på hver side av teltet som kan brukes til diverse småsaker. Har man en liten taustump kan disse løkkene brukes til å lage tørke oppheng. Med mine 183 cm tar jeg ikke bort i teltduken med hode eller bena. Topphatten. Ventilasjonsåpningene i taket på teltet Med begge inngangene åpen får du meget godt gjennomtrekk. Det har blitt noen timer i dette teltet de siste åra. Kokkelering. Som nybegynnere på å skrive utstyrsomtaler har vi ikke tatt mål av teltet. Hverken inni eller i forteltet. Det er bare å beklage.Hillebergs egene spesifikasjoner på teltet finner du her. Noen flere bilder av teltet i "aksjon" Det er noe eget å starte dagen med slik utsikt. Fra Enaresjøen. Det regner kraftig ute. Inne er det tørt og godt. Fra Øvre Dividal nasjonalpark. Kathrine søker ly for myggen. Fra Øvre Dividal nasjonalpark. Innerteltet løsnes og vi bruker ytterteltet som gapahuk. Fra en vindfull dag i Femundsmarka. Ikke alltid like ryddig i forteltet. Fra Stabbursdalen. Solnedgang i Femundsmarka. Ta gjerne kontakt om du har spørsmål eller legg igjen kommentar. Vis artikkelen på bloggen 16 Quote
LA3QMA Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 Fint innlegg. Angående kondens om vinteren så er ikke dette et stort problem. Lufter man for dårlig har jeg fått litt snø på innerteltet der man puster ut når man sover. 1 Quote
Anders Eriksen Posted November 28, 2014 Author Posted November 28, 2014 Fint innlegg. Angående kondens om vinteren så er ikke dette et stort problem. Lufter man for dårlig har jeg fått litt snø på innerteltet der man puster ut når man sover. Takk for det. Godt å høre at kondens ikke er et problem om vinteren. Har store planer om å få noen netter ute de neste månedene.. Har Hilleberg snøplugger? Eller bruker du en annen variant? Har lite erfaring med teltlivet om vinteren... Quote
steinmb Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Vi tok vår Allak ut for et par uker siden på en liten tur. Var en testtur da vi ikke egentlig er utstyrt for vinterturer. Da vi kl. 13 kom oss avgåre sa måleren på bilen -14°C og utover kvelden ble det neppe noe varmere (hadde ikke med måler). Med en pose ned til -29, to lag underlag holdt vi varmen. Var dog så kaldt at det lite med lufting, hadde liksom ikke så lyst å miste den varmen vi opparbeide oss. Var kansje dumt siden vi fikk en god del rim inne i innerteltet. Utpå dagen etter slakket frosten opp og det skyet over. Når vi var tilbake til bilen var den bare usle -8°C. 1 Quote
martin.m Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Takk for det. Godt å høre at kondens ikke er et problem om vinteren. Har store planer om å få noen netter ute de neste månedene.. Har Hilleberg snøplugger? Eller bruker du en annen variant? Har lite erfaring med teltlivet om vinteren... Hei Anders . Først; Hilleberg har snøplugger. De er aldeles eminente, lange nok og har en egen snor med hurtigklips festet i midten på pluggen slik at det er lett å feste barduner og gulvløkker. Har gode erfaringer med disse pluggene sammen med mitt Hilleberg Jannu telt. Luftingen på Jannu er lik som på Allak. Ved vintertelting er det viktig å huske lufting, varme i teltet på kvelden får jeg fra dunjakke og sovepose. På morgenen bruker jeg omni'en for å gjøre det litt mer komfortabelt å krype ut av posen. Før øvrig; med riktig lufting vil mye av kondensen fryse i toppseilet og ikke kun i innerduk. Ellers skal du ha takk for en utførlig testrapport. 1 Quote
gauperaa Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Takk for informativ anmeldelse! . Dette er et telt kona og jeg vurderer så det var nyttig å høre hva dere synes om det. 1 Quote
Johan2000 Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Mycket bra recention av detta tält. Jag har det på listan över tänkbara base-camp-tält. En liten grej bara: Hur stort är det när det är packat? Quote
Anders Eriksen Posted November 30, 2014 Author Posted November 30, 2014 Hei Anders . Først; Hilleberg har snøplugger. De er aldeles eminente, lange nok og har en egen snor med hurtigklips festet i midten på pluggen slik at det er lett å feste barduner og gulvløkker. Har gode erfaringer med disse pluggene sammen med mitt Hilleberg Jannu telt. Luftingen på Jannu er lik som på Allak. Ved vintertelting er det viktig å huske lufting, varme i teltet på kvelden får jeg fra dunjakke og sovepose. På morgenen bruker jeg omni'en for å gjøre det litt mer komfortabelt å krype ut av posen. Før øvrig; med riktig lufting vil mye av kondensen fryse i toppseilet og ikke kun i innerduk. Ellers skal du ha takk for en utførlig testrapport. Takk for info. Får gå til innkjøp av Hilleberg sine snøplugger. Gleder meg til å prøve:) Quote
Anders Eriksen Posted November 30, 2014 Author Posted November 30, 2014 Takk for informativ anmeldelse! . Dette er et telt kona og jeg vurderer så det var nyttig å høre hva dere synes om det. Godt å høre. Tror ikke dere vil angre, men gjør god research. Finnes sikkert mange gode telt på markedet. Lykke til med valget:) Quote
Anders Eriksen Posted November 30, 2014 Author Posted November 30, 2014 Mycket bra recention av detta tält. Jag har det på listan över tänkbara base-camp-tält. En liten grej bara: Hur stort är det när det är packat? Ca 43 cm i lengden når du pakker stengene og teltet i medfølgende pakkpose. Ca 80cm rundt. Kan sikkert komprimeres mer om du kjøper en mindre pakkpose. Vi bruker å pakke stengene og teltet separat, da blir målet på pakkposen med teltet ca 37 cm i lengden og 75 cm rundt. Håper det var et svar:) 1 Quote
Anders Eriksen Posted November 30, 2014 Author Posted November 30, 2014 Et bilde av teltet når det er pakket. Ikke så god kvalitet på bildet, men, men. Quote
Stig Erik Olsen Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Super anmeldelse! Har sett litt på dette da jeg vil ha noe som er lettere enn Staika. 1 Quote
Johan2000 Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Ca 43 cm i lengden når du pakker stengene og teltet i medfølgende pakkpose. Ca 80cm rundt. Kan sikkert komprimeres mer om du kjøper en mindre pakkpose. Vi bruker å pakke stengene og teltet separat, da blir målet på pakkposen med teltet ca 37 cm i lengden og 75 cm rundt. Håper det var et svar:) Tack för det! Ungefär lika stort och tungt som mitt nuvarande baslägertält. Helt uteslutet att gå och släpa på, men kanske OK att köra på bakdäcket på kajaken. I alla fall i insjövatten som ju är stilla. Verkar vara ett bra tält. 1 Quote
viddal Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Bra anmeldelse, jeg anbefaler også Allak på det sterkeste. Synes nok det blir litt lite for to personer på vintertur men ellers er det topp. Fikk testet det skikkelig i fjor hvor vi lå 3 dager i vinterstorm på Dovre med målinger på 26-28 m/s. Trodde seriøst at teltete skulle revne i fillebiter så jeg satt med klærne på for evaukering, men Allak bestod med glans. 1 Quote
nitraM Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Jøss, så grundig! Vi har også Allak og har stort sett det samme inntrykket som dere har. For å sikre god ventilasjon, særlig på vinteren, lønner det seg å åpne mest mulig opp i toppen av teltet. Med Allak er det veldig gode muligheter for dette. Vi har bare unntaksvis på topphatten. Den blir som regel liggende i teltposen, da kan man noen ganger være så heldig å kunne ligge og se på stjernene 1 Quote
Jan Erik Hansen Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Solid utstyrsrapport Anders! Har mange av de samme erfaringene med Allak. Brukte det mest på vinteren da jeg hadde teltet, og da var erfaringen at det er det teltet jeg har opplevd minst kondens i. Åpnet lukene i toppen slik at det ble full "gjennomtrekk" om det ikke var mye vind. Som snøplugger brukte jeg Hellsport 50cm snøplugger, siden det var det som var i butikken da jeg trengte plugger. Fungerte godt. Ellers var jeg mindre fornøyd de gangene jeg våknet med snø oppover halve innerteltet i hodeenden. Siden det ikke er stormmatter kan det være en utfordring å dekke til nede langs kantene om det er hardt underlag. Resultatet er at snøen lett kommer inn mellom ytterteltet og innerteltet og legger seg opp langs veggen om det blåder en del. Var også en hel del runder rundt teltet som skulle til når en er en person som setter det opp alene. Et tunneltelt er enklere å sette opp for en person, spesielt om det blåser en del når en slår leir. Solgte teltet siden det var for tungt å dra med seg for en person, og ble lite brukt. Ellers meget fornøyd. 1 Quote
LA3QMA Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Som viddal beskrev så er også min erfaring at det er litt lite for 2 personer om vinteren. Selv om man lar noe være ute så blir det lite plass. Andre årstider er plassen helt ok. Har benyttet mitt i kraftig vind hvor jeg var glad jeg gikk over barduner etc før jeg krøp i hi. Når uværet kom så stod teltet like godt men jeg sov ikke så godt som vanlig. 1 Quote
Tessatroll Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Mi oppleving er også at ved verfaste dagar så er det litt lite for to. Kan hende har det med å gjere at eg har opplevd å ligg verfast i eit Allak, med influense, høg feber og muskelsmerter. Erfaringa var bere måteleg festleg, og Allak har ikkje freista som telt til vintertur etter det. 1 Quote
Anders Eriksen Posted December 2, 2014 Author Posted December 2, 2014 Takk for tilbakemeldingene folkens. Setter stor pris på det. Tror lett på at teltet kan bli i minste laget for to på vinteren. Vi får prøve oss litt frem. Heldigvis er vi tynn og smal begge to:) Har uansett ikke økonomi til å kjøpe et nytt vintertelt nå, så Allaken får duge. Men veldig nyttig informasjon for meg å ta med videre, så takk for det. Quote
psychodaddog Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Allak sin store fordel er utvilsomt ventilasjonen. litt trangt til 2 og fortelt som nesten ikke kan bruke til noen ting, samtidig for tungt som solotelt. Endte opp med Nallo 2GT. Quote
Tessatroll Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Allak sin store fordel er utvilsomt ventilasjonen. litt trangt til 2 og fortelt som nesten ikke kan bruke til noen ting, samtidig for tungt som solotelt. Endte opp med Nallo 2GT. Sluttar meg til Nallo. Likar det teltet mykje betre, dog berre 2, utan GT 1 Quote
Anders Eriksen Posted December 3, 2014 Author Posted December 3, 2014 Nallo ser bra ut. Kanskje det blir neste telt:) Men ikke før Allaken er utslitt.... 1 Quote
Tomasnl Posted December 18, 2014 Posted December 18, 2014 Allak sin store fordel er utvilsomt ventilasjonen. litt trangt til 2 og fortelt som nesten ikke kan bruke til noen ting, samtidig for tungt som solotelt. Endte opp med Nallo 2GT. Hvordan er ventilasjonen, muligheten for gjennomtrekk i Nallo på vinteren? Ser for meg at det blir vanskelig å holde åpen ventilen i fotenden, helt nede med bakken om det skulle blåse opp mef en del snø, som det jo gjerne gjør... T Quote
psychodaddog Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Hei Tomasnl. Jeg er helt enig med deg. Tror nok den ventilen helt nede er ment som avkjøing/kondensfjerner sommerstid og vil fungere dårlig om vinteren. Har aldri prøvd Nallo om vinteren, da jeg har et Keron som fungerer utmerket. Nalloen har jo 2 innganger i forteltet, men blir jo uansett vanskelig å få gjennomtrekk gjennom hele teltet. Jeg forstår ikke hvorfor Hilleberg ikke har montert 2 høye ventiler slik som på Nammatj/Keron men det er vel med tanke på vekt tipper jeg. Quote
Recommended Posts