Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken av de norske 2000-metertoppene er den flotteste?


El Gringo

Hvilken norsk 2000-metertopp er den flotteste?  

34 stemmer

  1. 1. Hvilken norsk 2000-metertopp er den flotteste?

    • Store Austabotntind
      16
    • Falketind
      0
    • Galdhøpiggen
      1
    • Store Heillstugutind
      0
    • Høgronden
      1
    • Store Knutsholstind
      5
    • Kyrkja
      1
    • Lodalskåpa
      4
    • Mjølkedalstind
      0
    • Store Ringstind
      0
    • Rondslottet
      1
    • Store Skagastølstind
      4
    • Skardstind
      2
    • Storebjørn
      1
    • Uranostind
      3


Anbefalte innlegg

Agnar,

Du driter deg så jævlig ut. Jeg er på Vestlandet hver sommer, og vet nøyaktig hvor fint det er der. Jeg elsker naturen der. Men det gir ingen fjellfølelse å være like ved havet, det er hele poenget her. Fikk du det med deg nå? Fjellfølelsen er noe som hører innlandet til, og i så måte er det ingenting som slår Langfjella og det østafjellske. Jeg har dratt til Vestlandet hvert år siden jeg fikk lappen i 94 for å nyte naturen. Likevel er du frekk og dum nok til å late som at du vet at jeg ikke har vært utenfor Asker og Jotunheimen. Jeg tør vedde ganske mye på at jeg har vært mer rundt Norge og verden enn deg og sett på natur. Så hold kjeft, primærnæringsskrullingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Men det gir ingen fjellfølelse å være like ved havet, det er hele poenget her. Fikk du det med deg nå? Fjellfølelsen er noe som hører innlandet til, og i så måte er det ingenting som slår Langfjella og det østafjellske.

Du mener altså det er mer fjellfølelse å spasere opp på en kolle som rager noen få hundre meter over en østlandsdal, enn å f.eks stå på Jønshorn 1419moh med vid utsikt utover havet? Fjorden tilsvarende mange meter et "steinkast" nedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du mener altså det er mer fjellfølelse å spasere opp på en kolle som rager noen få hundre meter over en østlandsdal, enn å f.eks stå på Jønshorn 1419moh med vid utsikt utover havet? Fjorden tilsvarende mange meter et "steinkast" nedenfor?

Her tror jeg mange vil være enig i at det føles villere å stå på en topp langt inni ensomme fjellet, á la Gjertvasstind eller Larstind f.eks, enn å gå rett opp fra et naust i en eller annen fjord ved kysten. Jeg nyter også Vestlandet om sommeren, men det er vanskelig å føle at man er "på fjellet" der for dem som setter pris på det snev av villmarksfølelse man av og til kan få i Jotunheimen (utenfor T'ene).

Det er her vestlendinger er så brautende og dumme, de sliter med å forstå at noen faktisk setter pris på å slippe å ha vanvittige kontraster på en tur. Av og til fint, men som regel setter jeg pris på å konsolidere fjellfølelsen på en fjelltur.

Her er vi inne på noe viktig, synes jeg:

Folk som f.eks bor på Vestlandet eller Møre, har utrolig kort vei til flotte fjelltopper. Det er åpenbare fordeler, de kan gå på Kolåstind om dagen, og se Ålesund spille (1.divisjons)kamp om kvelden. Morsomme kontraster, men til slutt er jeg redd det blir en vane.

Se på en som bor i Oslo. Han går og lengter og lengter i uker og måneder på å få komme seg til fjells. Da setter han utrolig pris på fjellet i seg selv, og vil da kanskje være lengst mulig unna sivilisasjon og bensinstasjoner. Han må slite så meget mer for opplevelsene.

En tett kontakt med fjellet, gjør at en blir vant til å ha dem der, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbare fordeler, de kan gå på Kolåstind om dagen, og se Ålesund spille (1.divisjons)kamp om kvelden.

Eller vi går på tur hele dagen, og ler av de dustene som bruker fine dager på å sparke småstein i gata og gå på fotballkamp. Hvis de først går i fjellet går de i kø på Kolåstind eller Slogen sammen med 300 andre :roll: .

Godt innlegg Espen, er litt enig med deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dere på'n igjen, ser jeg. :roll:

Kan vi ikke bare si at det er like fint begge steder??!

Selv er jeg "2k-pervo" og har derfor gått veldig mye i Jotunheimen. Og jeg synes det er flott overalt i Jotunheimen og kommer til å dra tilbake dit så lenge jeg lever, også etter at jeg har fullført totusenmetersamlingen min.

Men jeg har en far fra Sunnmøre og har vært i den delen av landet flere ganger og besøkt slekt. Fjellene der ute er fantastisk flotte de også! Den eneste skikkelige sunnmørstoppen jeg har vært på er Slogen for en del år siden, men det kommer nok til å bli flere etterhvert. Litt lenger nord ligger Sunndalsfjellene, og de har jeg kikket lenge på i kikkert hver eneste gang jeg har vært på topper i Dovre. Spennende fjell!

Og hva med naturen i nordlige deler av Hedmark? Det er da også noe helt spesielt! Femundsmarka, Alvdal Vestfjell....og Rendalssølen som ruver voldsomt over resten av terrenget i øvre Rendal, for ikke å snakke om den merkelige Elgpiggen og de svære, lavdekte viddene nord for denne!

Nordover er det jo også mange flotte fjell, f.eks Lyngsalpene.

Ellers er det morsomt å se at Store Austabotntind har fått overlegent flest stemmer. Jeg stemte på den selv. Jeg hadde trodd at Storen skulle knuse all motstand i en slik avstemning.

Som Rondane-elsker synes jeg forresten det er fint at et par stykker har stemt på Høgronden og Rondslottet også. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg mange vil være enig i at det føles villere å stå på en topp langt inni ensomme fjellet, á la Gjertvasstind eller Larstind f.eks, enn å gå rett opp fra et naust i en eller annen fjord ved kysten. Jeg nyter også Vestlandet om sommeren, men det er vanskelig å føle at man er "på fjellet" der for dem som setter pris på det snev av villmarksfølelse man av og til kan få i Jotunheimen (utenfor T'ene).

Det er her vestlendinger er så brautende og dumme, de sliter med å forstå at noen faktisk setter pris på å slippe å ha vanvittige kontraster på en tur. Av og til fint, men som regel setter jeg pris på å konsolidere fjellfølelsen på en fjelltur.

En tett kontakt med fjellet, gjør at en blir vant til å ha dem der, enkelt og greit.

Tja, mange syns det er greit å bare gå rett opp på en topp også. Å slippe å gå 2-3 timer før man er ved foten av fjellet. Her er kysten "unik".

Jeg har ikke tall på hvor mange hundre ganger jeg har kjørt med bil gjennom Velledalen i Sykkylven. Vakrere dal skal man lete lenge etter :? Og jeg blir garantert ALDRI lei av de høie, skarpe tinde som kneiser halvannen kilometer over den frodige dalbunnen. Men jeg ser helt klart faren for at man "tar for gitt", men så langt har det ikke vært noe problem. Så godt som alle fjellturer inneholder rikelig med stopp-for-å-bli-imponert-pauser :wink:

Hehe... Mange steder i distriktsnorge er vel snart så fraflyttet at de går inn under villmarksdefinisjonen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnar,

Du driter deg så jævlig ut. Jeg er på Vestlandet hver sommer, og vet nøyaktig hvor fint det er der. Jeg elsker naturen der. Men det gir ingen fjellfølelse å være like ved havet, det er hele poenget her. Fikk du det med deg nå? Fjellfølelsen er noe som hører innlandet til, og i så måte er det ingenting som slår Langfjella og det østafjellske. Jeg har dratt til Vestlandet hvert år siden jeg fikk lappen i 94 for å nyte naturen. Likevel er du frekk og dum nok til å late som at du vet at jeg ikke har vært utenfor Asker og Jotunheimen. Jeg tør vedde ganske mye på at jeg har vært mer rundt Norge og verden enn deg og sett på natur. Så hold kjeft, primærnæringsskrullingen.

Så da, i det hissige hjørnet i dag igjen.

Kvar du får fjellfølelse er din oppfatning, og kvar eg får den er mi oppfatning. Så det å kåre den flottaste 2000 m toppen,

eller det finaste fjellområdet vert veldig individuelt.

Ellers er det jo litt tamt på forumet for tida, etter som det ser ut som dei fleste har avslutta sesongen, så eg tenkte ein

liten provokoasjon kunne få opp temperaturen, og det verka jo bra?

Primærnæringsskrulling - går det an å få ein definisjon av det ordet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austabotntind - Kjært barn med mange navn .....

Etter å ha kikket litt på navnebruken på denne toppen, har jeg kommet frem til 5 forskjellige måter å stave denne toppen på - det er følgende:

1) - Austabottind ..... uten N i austa (brukt på eldre kart og i bøker).

www.google.no/search?hl=no&ie=ISO-8859-1&q=Austabottind&btnG=S%F8k&meta=

2) - Austadbotntind ..... med D i austad!

www.google.no/search?hl=no&ie=ISO-8859-1&q=Austadbotntind&meta=

3) - Austabotntind ..... med N i botn!

www.google.no/search?hl=no&ie=ISO-8859-1&q=Austabotntind&btnG=S%F8k&meta=

4) - Austanbotntind ..... med N i austan (nyere kartutgivelser og litteratur).

www.google.no/search?hl=no&ie=ISO-8859-1&q=Austanbotntind&btnG=S%F8k&meta=

5) - Austebotntind ..... med E auste!

www.google.no/search?hl=no&ie=ISO-8859-1&q=Austebotntind&btnG=S%F8k&meta

Finnes det enda fler ..... :):wink:

________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det enda fler ..... :D:D

________________________

Rune.

Tro det eller ei Rune, men på den nye utgaven av kartet over Hurrungane i 1:50000-serien, utgitt i 2002, står det: Austanbottstind..! :wink: Med s etter bott!

Det ser ut til at det er ubegrenset med måter det navnet kan skrives på. :) Bare å velge og vrake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er tilbake på tema Austabotntind (kommer aldri til å si annet :wink: :

første gang jeg så den slo det meg at fjellet ser ut som et digert drog av et dyr, en svær forsteinet drage. Assosiasjonen kommer tilbake gang på gang, uansett vinkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei Rune, men på den nye utgaven av kartet over Hurrungane i 1:50000-serien, utgitt i 2002, står det: Austanbottstind..! :wink: Med s etter bott!

Er det mulig ..... :):D Hva blir det neste !!! ..... Austan(d)bottatind :D

______________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austadott'ndinden... aaaatjo.. :lol:

Forkjøla Svein ? :D Kjært barn har mange navn :P

Jeg synes det er ufattelig at folk syns Austabottind er flottere enn Storen. Austabottind er ikke vakker fra alle kanter, slik Storen er. Sett fra Gravdalen ser Austabottind klumpete og rar ut.

Tildels enig Espen. Men synes uansett det er håpløst å sette topper opp mot hverandre . Det visuelle og følelsesmessige inntrykket av en topp avhenger av så mye; bl.a. vær, føre, lys og ikke minst sportslig opplevelse......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forkjøla Svein ? :D Kjært barn har mange navn :P

Tildels enig Espen. Men synes uansett det er håpløst å sette topper opp mot hverandre . Det visuelle og følelsesmessige inntrykket av en topp avhenger av så mye; bl.a. vær, føre, lys og ikke minst sportslig opplevelse......

Sant det, gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.