HegeJohnsen Skrevet 6. mai 2014 Skrevet 6. mai 2014 Ingen helter på meg, men mange som inspirerer. Sånn sett blir Helge Ingstad, Nansen, Amundsen, Ousland & co for "høytflyvende" for meg. Jeg kommer aldri noen gang til å være i nærheten av disse gutta. Mer nærliggende er derfor inspiratører her på forumet. Masse flotte folk som støtt og stadig er ute på fine turer som er mulig å gjennomføre også for meg. Heller ikke jeg kommer unna Lars Monsen. Han har gjort ting jeg bare kan drømme om, men også turer som er gjennomførebare selv for en som ikke ble født i et telt 5
HannKatta Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Jo Gjende:http://no.wikipedia.org/wiki/Jo_Gjende "Jo Gjende var en kjent reinjeger og skarpskytter i Jotunheimen, bygde flere buer ved Gjende, og flyttet også dit i 1842." 1
Mountain Top Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Amundsen, Ousland, Nansen, Monsen og Rune Gjeldnes troner høyt oppe på en slik liste hos meg. Videre er helt klart Cecilie Skog en stor inspirasjon. Hvis jeg får nevne noen utenlandske så er helt klart Cody Lundin en person jeg har veldig respekt for, og ingen kan vel betvile Les Stroud. Folk som Bear Grylls og Joe Teti er andre inspiratorer, men de har en noe annen stil (Edit: klarte å glemme en stor inspirasjon: Sir Ranulph Fiennes)
famjsv Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Fjellforum er en stor inspirasjonskilde for meg! Ikke en person kanskje, men mange små og store "helter" som bidrar til friluftsinteresse for stadig flere personer. Hvis jeg må nevne personer, kommer Monsen, Skog og Ousland høyt opp... 5
Gnukk_og_ute Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Må nok bli Monsen. Jeg trodde ikke jeg hadde noe særlig sansen for han før jeg ved en tilfeldighet fikk med meg premiæren på "Monsen på villspor", etter det har jeg sett alt han har laget på nrk nett-tv og blitt veldig inspirert.
stsolem Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Monsen er uten tvil en stor inspirasjon. Det samme kan sies om Gamme, Skog, Ousland og Gjeldnes. Og jeg har absolutt sansen for Jarle Andhøy. Men størst blir nok Ingstad. 2
Gjest Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Mange flotte forbilder som allerede er nevnt. Vil legge til Hans Lidmann her som har inspirert med sinne flotte villmarks- og fiskehistorier.
eirikw Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Catherine Kølle må komme høyt opp. Hun brøt kjønnsrollemønsteret så det holdt og vandret ut i det ukjente med revolver i håndveska! EirikW 1
HannKatta Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Mange flotte forbilder som allerede er nevnt. Vil legge til Hans Lidmann her som har inspirert med sinne flotte villmarks- og fiskehistorier. Torbjørn Tufte og Even Rise bør nevnes også. 1
Skaukraft Skrevet 7. mai 2014 Skrevet 7. mai 2014 Helge Ingstad, Lars Monsen og Waldemar Hakkelberg. Mange store navn og forbilder på lista til villmarksliv, men jeg ser ikke på mange av dem som villmarkinger. I allefall ikke etter min definisjon av ordet. 1
Dag G - Evje Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Skrevet 9. mai 2014 Som ventet ble det en god del andre "helter" folket ville ha med på en slik liste. Men nå begynner de fleste heltene kanskje å dra på årene. Jarle Andøy er muligens den yngste, født i 77. Er tilveksten av "villmarkshelter" stoppet opp ? Kan jo være at det meste er gjort. Hvermansen krysser nå Grønnland, Hardangervidda, går Norge på langs, går til Nordpolen, klatrer høye fjell og all slags stunt.
tronn Skrevet 9. mai 2014 Skrevet 9. mai 2014 Du er nok inne på noe der. Dagens "villmarkshelter" må vi mest sannsynligvis se oppover etter. Siste i rekken er vel Felix Baumgartner? http://en.wikipedia.org/wiki/Felix_Baumgartner Husker når jeg så det hoppet live, og tenkte at det der kan aldri gå bra når han startet å spinne ukontrollert rundt. Men jaggu gikk det bra! Og tenk å koke kaffe på 111en på Mars?
afe Skrevet 9. mai 2014 Skrevet 9. mai 2014 Er tilveksten av "villmarkshelter" stoppet opp ? Så lenge kriteria er at personen skal vera godt kjent, og kjent for å ha gjort mykje og formidla dette, er det opplagt at personen må ha hatt tid på seg. At det ikkje er så mange under 40år er slik sett ikkje så overraskande. Eivind Astrup er vel i denne samanhengen det store unntaket, og hadde truleg vore langt meir kjent dersom han hadde levd lenger.
Gal Krokfot Skrevet 9. mai 2014 Skrevet 9. mai 2014 Har vel eigentleg ingen heltar men skal dei sette opp ei liste over villmarkspersonlegheitar bør vel også Arne Randers Heen være med? Og kva med Olav Skattebu?
Stormer Skrevet 9. mai 2014 Skrevet 9. mai 2014 Helt klart nymotens eventyrer Jarle Andhøy og Old style Roald Amundsen for og ikke glemme vår lokale Inge Solheim
Dag G - Evje Skrevet 10. mai 2014 Forfatter Skrevet 10. mai 2014 Johanne og Kristine. Villmarksjentene fra Reisadalen blir muligens den neste generasjons villmarkshelter..?? Bannskap og pipeveiving ser ikke ut til å dempe interessen for damene.
Hokus Skrevet 10. mai 2014 Skrevet 10. mai 2014 Monsen pga flotte programmer. Sverdrup pga fantastiske bragder, selv om han ofte havner i skyggen av Nansen og Amundsen.
eirikw Skrevet 10. mai 2014 Skrevet 10. mai 2014 Skulle gjerne ha hatt med Shackleton på lista, han overgår de fleste. EirikW
Hege P. Skrevet 10. mai 2014 Skrevet 10. mai 2014 Villmarksjenta, fordi hun er en glimrende inspirasjonskilde for unge friluftselskere! 1
Ole-Kristian Adolfsen Skrevet 11. mai 2014 Skrevet 11. mai 2014 Mr Monsen, Villmarksjenta og min farfar, som forøvrig har vært død i flere 10-talls år nå, men som, da han levde, var en stor laksefisker i Beiarelva
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå