Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kle seg riktig?


FjellDude

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan dere kler dere om vinteren (plagg for plagg)?

Scenario: Se for dere 15minus grader og frisk bris

 

 

Ekstra spørsmål:

Selv fikk jeg nettopp en "Arc'Teryx Theta SV Bib" bukse i bursdagsgave.

Flott bukse, men den er ikke foret og jeg tror den blir meget kald med kun superundertøy når jeg skal stå ski.

Hva ville dere eksempelvis gjort her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjukke ullsokkar og skistøvler. Nettingstillongs av ull og vindtett bukse. Nettingtrøye i ull, tynn ulltrøye og vindtett bomullsjakke. Ullvotter med vindvotter utanpå. Vindtett luve. Dersom du skal vera passiv, er det bare å fylle på med fleire lag ull og eventuelt ei dunjakke utanpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullnetting innerst uansett årstid. Ved stor/medium aktivitet bruker jeg kun en tynn microfiber jakke utenpå helt ned til -20. Ved lettere aktivitet brukes tynn fleece som mellomplagg. Ved pauser tar jeg på en dunjakke, eventuellt også en dunbukse dersom veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overkropp: Ullnetting innerst, tynn ulltrøye, ullbuff i halsen og vindtett bomullsanorakk ytterst. På hodet har jeg vanligvis en tynn lue, og justerer evt med hetta. Tynne ullvanter på fingrene, deretter ullvotter.

 

Underkropp: Tynn ullstilongs + ytterbukse, gjerne i bomull. 2 lag ullsokker i skoene.

 

I lomma har jeg en tørr/vindtett lue + vindvotter. Lua for pauser, vindvotter for pauser/ved behov. I sekken/pulken ligger et varmt mellomplagg og jervenduk lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på aktivitetsnivået, men i -15 ville jeg brukt følgende:

Skal jeg f.eks. stå på nedoverski eller andre aktiviteter som innvolverer stillesitting(skiheis):
Underkropp: 2x ullstilongs, skallbukse

Overkropp: Tynn ullgenser, bamsefleece/tykk ullgenser, tynn dunjakke, skalljakke

Hvis aktiv (langrenn, topptur, o.l.):

Underkropp: 2x ullstilongs (er jente så blir så kald på rumpe og lår, uansett), pustende og vindtett bukse (langrennsbukse)

Overkropp: Tynn ullgenser x2, vindtett og pustende jakke (ikke skall)

 

På føttene har jeg alltid bare ett par sokker på. Hvis ikke opplever jeg at føttene ikke får puste, skoene blir trange, og jeg blir bare enda kaldere. Bruker frotterte sokker på de kaldeste dagene. 

 

Har i tillegg som regel sekk med meg med noe ekstra klær (hvis nødvendig), og da kan jeg alltids kle av meg og putte i sekken hvis det blir for varmt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innerste lag er også netting, men jeg liker mye bedre polypropylen, bruker Brynje sin Super Thermo. Dette er helt uslitelige plagg, jeg bruker de hver eneste dag hele sesongen uansett tur eller ikke. Utenpå nettingen bruker jeg Devold aktiv, deretter vindtett enten softshell eller hardshell.

Jeg er svært nøye med å holde hodet varmt. Er det skikkelig kaldt så bruker jeg forsvarets loslue, ofte kalt BF. Det er ikke et fancy plagg for sjekking av det annet kjønn, men du verden så praktisk og varm. På hendene har jeg tovede ullvotter og vindvotter i bomull over disse hvis det er skikkelig kaldt og blåser i tillegg.

For å holde varmen ved pauser har jer en Klättermusen lett dunjakke, til beina har jeg en foret vindtett bukse som har full lengde glidelås på sidene. Den kan jeg ta på uten å ta av meg skiene engang. Vindbuksa er også inneplagget på hyttene, og fyller dermed to funksjoner.

Jeg gleder meg til skikkelig vintertur igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er sagt over og fasiten er vel ull +  ull + ull + ull + ...,  og gjerne vind og værtett skallbekledning!!  

Den generelle regelen er mange tynne (ull-)lag utenpå hverandre istedet for 2-3 tykke. Dette gjør det enkelt å ta av/på etter behov for å regulere varmen. Noen synes ull rett på kroppen er ubehagelig og da kan "nettingundertøy" ala Brynje være kjempebra innerst. Dessuten er det mye enklere å pakke små plagg i sekken enn store og volumiøse. Ytterklærne bør etter min mening puste og kun skjerme for vær og vind (ikke foret), men til gjengjeld må de være gode til akkurat dette.

 

Videre må man skjønne hvordan vinden påvirker og øker den effektive temperaturpåvirkningen og hvilke krav dette setter til (ytter-)klærne. Hodet (nese og ører), hender og bena kan være spesielt frostutsatte så disse må også ha vindtett bekledning, noe mange glemmer. Jeg har sett stygge frostskader på personer som har vært innpakket i (feil) klær, så forståelsen for riktige klær i kombinasjonen kulde og vind er viktig.

 

Et tankekors:

Trådstarter bruker eksempelet med klær i minus 15 og frisk bris. Dette tilsvarer ca. effektive minus 27 grader og kanskje godt over minus 30 i vindkastene.

 

--->    http://met.no/Effektiv+temperatur.b7C_wlfS3a.ips

 

 

 

"Jeg gleder meg til skikkelig vintertur igjen!"     :-P :-P :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går aktivt på ski, bruker jeg en vanlig skidress som ser ut som treningsdress, men med vindtett forkant. Under det går en stilongs som kan bli byttet ut med tykk ullstilongs om det er kaldt, eller evt. 2 stilongs. På overkroppen en undertrøye (syntetisk eller ull) og en tynn fleecetrøye. Derover skijakka. Tynne eller tykke hansker eller om det er kaldt votter. På hode en tynn eller tykkere lue med evt. balaclava under. Og jeg tar enten en Buff eller en fleecehals rundt halsen. I skoden holder dette fint. På fjellet med vind, tar jeg på en hel vindtett regnbukse og goretex jakke over det hele, pluss dunjakke i sekken og store vindvotter på.

 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk bris er jo rimelig friskt. Kler meg litt forskjellig om jeg er i skogen eller på fjellet, i skogen blir man jo tross alt skjermet litt for vinden. Men på fjellet ville jeg tatt på meg ullboxer, ullnetting over og under, ulltrøye, ullfrote over og under, et par ullsokker fordi mer enn det blir for trangt, dropper innleggsålene ortopeden mener jeg skal bruke og går for lammeull istede, har også såler med "varmekabler" i støvla, men de er bare på under pauser, jeg bruker enten en softshell bukse som er litt tykk, eller en lett foret bukse med gtx, på overkroppen har jeg G-1000 anorakk med en veldig bra hette som skjermer godt, ullvotter, lue etter hva jeg føler for der og da. I sekken har jeg, som et minimum, tynn dunjakke, vindvotter og goggles.

 

@bananskallet  Godt å få oppklart at min iskalde rumpe/lår er helt normalt. Takk for det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste i frisk bris er at du har en god hette på jakken. At jakken også er lang nok til at den dekker rumpa er helt klart en fordel. At bukse og jakke er vindtette er en selvfølge. Fy faen som jeg har frøset fordi hetta på jakken jeg hadde var ubrukelig. Det er noe du bare gjør en gang. ;)

 

Husker jeg slet mye med kalde skistøvler før, men de som kommer nå er gjerne helt ok isolert. Det er viktigere å ha god plass i støvlene enn at du har to par sokker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo vært diskutert tidligere i andre tråder. Men personlig så foretrekker jeg klær av polypropylen, helt ut til de vindtette ytterklærne. Normalt vintette jaktklær. 

 

Begynner med brynjetypen innerst (netting), bl.a. fra Aclima. Og grunnen er at "polly" transpoterer fukt utover, i motsettning til ull og da er jeg aldri klam på kroppen. Jeg brukte ull tidligere (gjennon noen ti-år) og har vokst opp med det. Men "verden har gått videre" og da benytter jeg det som er gunstigst i mine øyne. Har nå (hovedsakelig) benyttet "polly" de siste ca. 20 årene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god respons.

 

Ser flere av dere nevner netting, hva vil det si?

Er det helsetrøye lignende undertøy (altså med huller)?

Er dette istedenfor annet superundertøy, eller i tillegg?

 

 

Vil denne "North Face Glacier Pant (fleecebukse)" være ideell under skall buksen min, tillegg til superundertøy?

Eller burde jeg supplere med noe annet.

 

Da vil det bli noe slikt:

Brynje Classic Original

North Face Glacier Pant

Arc'Teryx Theta SV Bib

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men personlig så foretrekker jeg klær av polypropylen, helt ut til de vindtette ytterklærne. ..

 

Polypropylen kan ha gode fukttransportegenskaper, men jeg har stor respekt for dette materialet overalt hvor det fyres med åpen flamme, enten det er bål, primus, stearinlys, etc.  Polypropylen er veldig lett antennelig og brenner med høy temperatur. Videre er brann i dette materialet vanskelig å slokke og stoffet smelter under nedbrenningen.

 

Slike brannulykker kan gi stygge termiske skader ned i hudlagene og i dypere vevstruktur (3. gradsforbrenning), som ofte resulterer i smertefulle skader og langvarig behandling, med fjerning av dødt vev, etterfulgt av hudtransplantasjon og annen nødvendig rekonstruksjon.

 

Ull er derimot lite antennelig og nærmest selvslukkende.

Dette er et sikkerhetsaspekt jeg synes er viktig når man er på tur og stadig omgås åpen flamme.

Cathrine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polypropylen kan ha gode fukttransportegenskaper, men jeg har stor respekt for dette materialet overalt hvor det fyres med åpen flamme, enten det er bål, primus, stearinlys, etc.  Polypropylen er veldig lett antennelig og brenner med høy temperatur. Videre er brann i dette materialet vanskelig å slokke og stoffet smelter under nedbrenningen.

 

Ull er derimot lite antennelig og nærmest selvslukkende.

 

Ser ikke problemet. Når det er kaldt, har jeg alltid noe annet utenpå pollyklær. :) Og jeg har hundrevis av turer/ovenattinger, med polly i minusgrader. Og polly bruker jeg når det er kaldt.

 

Sommertid kan en jo bruke hva som helst. :) I værste fall så benytter jeg polly kun innerst, hvis det er sure sommer/tidlig høst dager og det er fare for svetting. Forøvrig så er vel de fleste av mine polly klær så gamle, at de er behandlet med flammehemmende. Har mange sett, de fleste noen år gamle. Det er vel også en type polly, i både mitt fjelltelt og i min lavo. Men, det er greit at folk er klar over faren ved bruk av div. produkter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. .....

 

Jeg har ikke noe med hva du foretrekker, Tiur3, og vil ikke overprøve hva som fungerer best for deg :)

Hva jeg skriver over er ment generelt og hvor de som ønsker det kan ta med seg tipset  hvis det er av interesse når de skal velge klær til friluftsbruk.

 

Imidlertid har jeg sett (og behandlet) noen tilfeller av brannskader med disse stoffene og det er ikke alltid like pent.

Dessuten lukter det ikke godt ....  :???:

 

Cathrine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god respons.

 

Ser flere av dere nevner netting, hva vil det si?

Er det helsetrøye lignende undertøy (altså med huller)?

Er dette istedenfor annet superundertøy, eller i tillegg?

 

 

Da vil det bli noe slikt:

Brynje Classic Original

North Face Glacier Pant

Arc'Teryx Theta SV Bib

Når vi nevner "netting", så er det bare en av flere benevnelser som brukes. Andre er "brynje". Og noen bruker begrepet superundertøy (noe upressist, da det også er heldekkende superundertøy), men har den "huller" så er det også riktig. Og tidligere ble det ofte sagt helsetrøye. Men, den var av bomull.

 

Den første linken jeg har med i min kopi/sitering, er ikke en brynje, men ei bukse av polly og beregnet som "mellomlagsplagg". Så langt ok. :) Etter min mening, egner den seg litt dårlig som eneste mellomlagsplagg. Av bildet er den ganske vid/løstsittende. Kanskje egnet som ytterste mellomlagsplagg, hvis du må bruker to stk. Jeg mener første mellomlagsplagg (og eventuelt eneste) bør sitte løst utenpå innerste plagg (brynjetype). Men den du har link til, er FOR løs. Ved behov, bruker jeg flere lag mellomlagsklær. Innerst og ytterst er normalt det samme, uannset minusgrader. 

 

Den andre linken din er sikkert bra, som innerste plagg. Og jeg ser det er en kombinasjon melleom meningo ull og polly. Interessant!

 

Angående din siste link, så har jeg lite erfaring med skallbekledning. Trolig bra bukse. :) Selv bruker jeg jaktklær i skog og på fjellet når det er kaldt.

 

Og så må du prøvre deg litt frem, ikke legg ut på langtur med uprøvd bekledning. Prøv i nærområdet fra hjem, hytte, o.l. da er veien tilbake kort. Litt ekstra i sekken, er også en bra ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo individuelt hva folk liker plast eller ull, Jeg sverger til ull fordi jeg syns det gir best varme og polypropylen stinker etter veldig kort tid. Men Ulvemor har også et meget godt poeng med tanke på brannfare. Antiflame skal man ikke stole på og har plagget blitt vasket med skyllemiddel er det nesten garantert at det ikke er flammesikkert lenger. Dette gjelder ikke alle tilfeller, men jeg har sett splitter nye antiflame-klær stå i fyr og flamme pga en gnist fra f.eks vinkelsliper. Men selv henger jeg over bålet med gtx-klær, sikkert ikke bra det heller, selvom jeg alltid har ull under. 

 

Her kan du lese hvilke egenskaper ull og poly har:

 

http://www.aclima.no/products/coolnet

http://www.aclima.no/products/woolnet

 

Grunnen til at jeg bruker netting innerst er for å få fukt bort fra huden og fordi lufta i nettingen gir en veldig bra isolasjon. Regner med at du til nå har forstått hva som menes med netting. De finnes jo så klart i mange varianter. Lang under, kort under, trøye uten ermer, med ermer og med korte ermer. Jeg har lang både over og under på vinteren.

Men som andre skriver her, du må nesten finne ut av hva som passer deg selv, og teste før du legger ut på langtur :)

 

Kan anbefalle deg å sjekke ut magasinet.no, de har ofte noen veldig gode priser på undertøy :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.