Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynner Helsport å prise seg ut av markedet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Når man ser prisutviklingen Helport har hatt, og hvordan det har utviklet seg siste 2-3 årene, så begynner jeg å merke at de begynner å bli urimelig høy priset? Ofte 10.000+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan har det utviklet seg siste 2-3 årene? Er kvaliteten blitt dårligere mener du? Burde de ikke øke prisen i takt med konkurrentene? Eller kanskje de burde sette prisen ned for at de er blitt dårligere på kundeservice? Burde de være billigere enn alle andre? 
Har selv et helsport telt jeg har hatt siden 2015, den gangen kostet det 4000,- (kampanje tror jeg) Et fjellheimen Camp 3 pro. Å det har jaggu fått kjørt seg. Jeg hadde glatt betalt dobbelt igjen for samme teltet om det holder like lenge og bra som det jeg har i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (5 timer siden):

Kvaliteten har jeg alltid stolt på fra Helsport, men synes det begynner å bli urimelig dyrt. 

Jeg forstår ikke hvordan du kan si at det er urimelig dyrt!? I forhold til hva? 
 

å betale 10.000 for et telt som ligger i boden kan jeg forstå er mye penger! Men å betale 10.000 for et telt med 30-60 utedøgn i året som kan garantere å holde deg tørr og av høy kvalitet? 
jeg vet om jeg er helt enig i at det begynner å bli dyrt? Det er vel bare vi som er blitt så forbanna bortskjemt at vi helst skal ha maks kvalitet til lavest mulig pris (pga Kina markedet kanskje) 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 er tre netter for to pers på et bra  hotell.  I forhold til antall netter du kan ha i et 10k-kr telt er teltet nesten gratis. Man må bare finne en grei synsvinkel på ting. 😊

10.000 er mye penger, men ikke dyrt synes jeg. Dyrt og mye penger er ikke alltid det samme. 
 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ca. 20% av en gjennomsnittlig brutto norsk månedslønn.

Ikke at jeg liker å betale mer enn jeg må, men ting er generelt for billig. Hadde nok vært bra om vi måtte planlegge forbruk litt mer, gjøre litt hardere prioriteringer og spare litt lengre for å få råd til det vi ønsker oss.

Det er vanskelig å ta overpris i ett marked med konkurranse, så hvis Helsport fortsatt selger telt, så er vel prisen riktig, uansett hva vi skulle ønske at den var.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10000 er mye penger, men sammenligner man med kjøpekraften en arbeider hadde på 70 tallet, er alt slik mye billigere i dag. Min far kjøpte ett Helsport Børgefjell ( ett helt annet telt enn dagens telt med samme navn) en gang på 70 tallet, og jeg mener å huske at det kostet drøyt tusenlappen. På ett tidspunkt da  hans månedslønn var mindre enn 2000. Og kvaliteten var ikke i nærheten av det vi forventer som ett selvfølge i dag, selv om det var blant det beste man kunne få da.  Vi må nok se det i øynene, tidligere generasjoner vil kunne hevdet at vi er blitt en smule bortskjemt, siden det finnes noen på andre siden av kloden som er villig til å produsere ting for oss, uten mer  lønn at de kan ha råd til å spise seg mett hver dag. 

Endret av Robinson
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 time siden):

Hvor produseres helsport telt i dag? Er ikke barents outdoor gamle helsport. Har ikke testet barents outdoor men prisen er ikke mye dyrere enn helsport sine telt. 

Tore

Stod Kina på mitt Reinsfjell fra 2021.. 

Generelt er jaget på omsetning og prispresset for stort. Derfor de fleste produsenter ender opp med å flagge produksjon til Kina, da går også kvanta opp og kvaliteten går ned, og forbrukerne får kastet produkter etter seg. 
 

Så ond spiral fordi man ikke vil betale for hva lokal produksjon og kvalitet koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå følger jeg dårlig med, men så vidt jeg vet så har vel Helsport ennå et stykke å gå før de har monopol på telt. Hvis du ikke synes at kvalitet og pris står i forhold til hverandre, så er det mange andre muligheter.

Hva med heller å spørre forumet følgende: "Her er Helsport-teltet jeg ser på, men jeg liker ikke prisen. Hvilke andre telt anbefaler dere?"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt så det holder her, 2 tre-manns, 2 fire-manns og en varanger camp 8-10 lavvo komplett. Men det jeg ofte hører når folk/familier begynner å summe sammen er; det er jaggu ikke billig å campe gitt…. Å jeg må si meg enig. 
Så jeg har sagt: følg med på salg å hopp på når de kommer. Du kan lett spare snart halve utgiften på dette.

Når jeg selv begynner å legge sammen for 1 komplett sett for 4 her hjemme, fikk jeg litt sjokk på hva det faktisk koster.

her er et lite eksempel på varanger camp


 

4892008F-CF9F-4725-8466-2E42A4E23160.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (På 21.5.2022 den 22.59):

Når man ser prisutviklingen Helport har hatt, og hvordan det har utviklet seg siste 2-3 årene, så begynner jeg å merke at de begynner å bli urimelig høy priset? Ofte 10.000+++

Jeg er enig, de er blitt temmelig dyre. Exped har også hatt en stor prisøkning.

Prima telt er det ikke alle som har råd til.

Materialprisene har kanskje gått mye opp, for alt jeg vet? Steindyrt er det uansett, så jeg kjøper ikke nytt ubrukt telt før det er tvingende nødvendig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye utstyr har gått opp senere år. Det har vært en økning i råvarepriser. Noe tilskrives covid men det begynte gå opp lenge før det. 
Ser f.eks på Recon pack som en kompis kjøpte 2015. De lå gjerne på 4000-5000 den gang, nå er det 7000.
Så dette gjelder nok ikke bare Helsport. Vurderte Hilleberg Kaitum for et par år siden, da koster det under 10000. Nå 12000 eller så.
Får være glad at teltetikke bruker strøm i tillegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Kina-produkter med vestlig merkelapp har blitt for dyre. Når jeg kan kjøpe håndlaget småskala produkt fra europeisk eller amerikansk produsent for det samme som et masseprodusert Kina-produkt er valget enkelt. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (11 timer siden):

Stod Kina på mitt Reinsfjell fra 2021.. 

 

Banglasdesh på mitt fra 2019. 

Er vi virkelig der at vi har nasjonalromantiske illusjoner om at det skal sitte noen ariske budeier på Melhus å sy telt?

Helsport har for meg vært veldig trivielt å handle nettopp fordi man kan gjøre gode kupp på salg samtidig som det er egne rimelige-serier beregnet for XXL f.eks Nordmarka. Jeg ser ikke helt at dette har endret i det siste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lite ´is i magen´så köper man utr på hösten på rea samt säljer det som ej annvänts ser ju att vissa har flera hyllmeter med utr på biderna.

Det är för närvarande tillverknings störningar på Silnylon som driver upp priserna i år samt i år högre inflation brist på transport containers och högre drivmedelspriser samt höjda koldioxid beskattning.

Förra året sålde jag en tält på våren som jag trodde var bra men jag ej litade på efter ett test (MSR h.h.nx2) och hade tur att det dök upp ett 1v beg HB unna och det blev mitt bästa val hitils men krävdes att kolla på annonser många timmar.(och kanske ej lönar sig om man jobbade dessa timmar ist.)

Tält är ju en produkt som går att sälja ifh till sovsäckar tex som är lite svårare pga hygen.

Sedan är ju detta med priserna att man kanske ej har råd köpa bra kvallitet när man är ung och kanske behöver det mest,utan senare i livet när man ev ej anv produkterna så mkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Jeg har, eller er en familie på tre. Vi skal campe i sommer. eier ikke noe utstyr: 
3 stk liggeunderlag (Exped) 1500,- pr stk = 4500,-

3 stk Soveposer (Mamut) 3000,- pr stk = 9000,- 

3 atk camping stoler 500,- pr stk = 1500,- 

1 stk 3-4 manns telt (helsport) = 9000,-

Trangia 25 med gassbrenner = 1500,- 

3 stk hodelykter (petzl) 500 pr stk = 1500,-

Totalsummen er da 27.000,- Dette er for at jeg måtte ha alt i dag og ikke har planlagt i forkant. 

Skal jeg 14 dager til syden, er samme sum 35.000,- for jeg har ikke mulighet til å reise utenom fellesferien. Så under en månedslønn for å ha godt utstyr til alle tre som varer i mange år framover, som jeg kan benytte meg av året rundt. Vel, vi får være enige om at vi er uenig. Jeg syntes ikke dette er dyrt, ikke er det mye penger heller. 

Men, til den historier hører det også med at vi er blitt ekstremt bortskjemt de siste generasjonene. Når jeg var liten dro vi på camping med lånt utstyr. kvaliteten var ræva og vi kunne bruke en hel dag på å samle vann som dryppet gjennom telt duken. Å nåde den som tok i teltduken når det regnet. 
I dag skal vi ha 2 biler, kajakker, hytte, minst en tur til syden, 3 par ski, klatreutstyr, fotball sko, rulleskøyter, skateboard, sykkel, å x antall fiskestenger. Men ikke bare det, vi skal ha 3 - 4 forskjellige telt også, for at vi må ha ett til hver dag i uken. 
Sorry, dette er en liten rant fra min side. Men jeg blir så provosert når jeg hører folk si at ting er så dyrt i dag. Det er billig, og har vel strengt talt aldri vært billigere? 
Ja, noen har dårlig råd.... slik er det i dagens samfunn. Noen har ikke til å betale strømregningene sine, de får knapt endene til å møtes. Men da ligger som regel problemet et annet sted, ikke at det er så dyrt å campe..... Mener jeg! å jeg legger ekstra trykk på JEG! dette er min synsing og basert på egen skråsikkerhet. Andre skal få lov å mene det motsatte 😇

Og så har vi finn.no i dag.
3 stk liggeunderlag (Exped): 1000 + 1200 + 1250 = 3450
3 stk sovepose: 2300 (nu Mammut sphere) + 1850 (ny Mountain Equipment) + 2300 (ny Mammut protect) = 6450
(er man villig til å ta brukt sovepose og vaske får man de for noen få hundrelapper pr stk)
3 stk campingstol (jeg mener sitteunderlag er bedre): 2 stk gratis + 200 = 200
1 stk telt (her kan man få mye billig, men jeg velger ett i mellomklassen): 4000 (Helsport Svalbard X-treme 3 camp)
1 stk campingkjøkken: trangia 25 (helt nytt uten gassbrenner): 380 kr + 449 (ny trangia gassbrenner) = 829
(her fant jeg dessuten en hel pakke med turutstyr, 3 kopper, eggholder, bestikk, drikkeflaske, lykt, gryter og panner inlusive Trangia med både gassbrenner og gassbokser: 1500)
3 stk hodelykter: her var det mye rart, men jeg skulle fint finne 3 lykter jeg kunne bruke selv til rundt 350 kr stk = 1050


Totalsum: 15979,- (men jeg ville gått for den campingkjøkkenpakken fordi den inneholder mye nødvendig "smårask" som man også trenger og ender da opp med 16650,-

 

Dette var ikke ment som et innspill om en veldig seriøs turpakke for tre, men gir kanskje en liten pekepinn på hvor mye det er å spare på å bruke finn.no mer aktivt. Og her har jeg ikke valgt det billigste rasket jeg kunne finne, men valgt ting jeg selv mener jeg kunne gå for personlig om jeg trengte noe utstyr (noe jeg ikke trenger mer av da jeg har for mye allerede).

;-)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (3 minutter siden):

Banglasdesh på mitt fra 2019. 

Er vi virkelig der at vi har nasjonalromantiske illusjoner om at det skal sitte noen ariske budeier på Melhus å sy telt?

Helsport har for meg vært veldig trivielt å handle nettopp fordi man kan gjøre gode kupp på salg samtidig som det er egne rimelige-serier beregnet for XXL f.eks Nordmarka. Jeg ser ikke helt at dette har endret i det siste?

Det er nok ikke mulig å flytte all produksjon inn i landet, spesielt komplekse produksjoner som krever spesialiserte produsenter og store maskinparker - som ville resultert i enorme produksjonskostnader (eks sekker, telt osv). 
Men når lokal etterspørsel forsvinner helt, så forsvinner også kompetansen og muligheten for å produsere noe som helst lokalt - og det er synd. 
Et annet dilemma med asiatisk produksjon, er arbeidsforhold og vilkår. Det er selvfølgelig mange seriøse, men også mange useriøse produsenter. Nå sikter jeg ikke til Helsport, men er dessverre ikke alle som er så opptatt av at dette skal være på stell. 

Så får jeg bare beklage om jeg lar tråden skli ut 😅
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (32 minutter siden):

Og det er jo faktisk bra. Både for lommebok og miljø. 

Ja, absolutt. Helt enig der!

Jeg så faktisk etter om jeg skulle supplere med ett telt til forrige uke. Siden jeg skal på 2 ukers kajakktur fra Kristiansund til Sandnessjøen i sommer kunne jeg tenkt en litt romsligere bolig enn mitt snart 20 år gamle Hilleberg unna (kjøpt brukt), særlig om det blir mye regn. Men Exped Orion var blitt så dyrt at jeg lot vær (og jeg fant ingen brukte). 

Jeg kjøper selvsagt heller kvalitet som varer, enn billig søppel som ikke varer.

Samtidig synes jeg litt synd på de som virkelig er interessert i friluftliv og ikke har allverdens økonomi. Det blir en skikkelig dyr inngangsbillett for dem, og da ender de gjerne opp med å kjøpe «billige kinatelt» som ikke varer. Det er heller ikke bra for miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.