Gå til innhold
  • Bli medlem

Real Turmat har blitt mindre, eller?


atari

Anbefalte innlegg

Jeg vil heller ha bedre smak på Realen enn mer næring.

Så jeg syns det er bra at man utvikler nye matretter, nye og mindre forpakninger og forbedrer sammensetningen slik at smaken blir bedre. Samtidig er det kanskje rart at man velger å lage forpakninger som gir 500 gram ferdig mat, men det er vel et valg man som produsent har tatt og som man som forbruker blir gjort oppmerksom på. Jeg er litt usikker på om det hadde vært bedre å selge med annet mål - f.eks. med tørket mat blir det vel en problemstilling uansett.

 

Alle vil vel ha bedre smak på Real. Når drytech kutter på innholdet i posen, er det jo klart mange kunder vil ta det negativt. For veldig mange kunder er et av hovedpoengene med et turmåltid, at det er er energirikt. Og for mange av hankjønn var allerede realposene i minste laget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Mener bestemt at Drytech har utviklet en mer kaloririk serie, som bl.a kjøpes inn av jegeravdelinger i Forsvaret.

Jeg fikk noen av disse av en bekjent - sjekker vekt og kaloriinnhold i ettermiddag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil vel ha bedre smak på Real. Når drytech kutter på innholdet i posen, er det jo klart mange kunder vil ta det negativt. For veldig mange kunder er et av hovedpoengene med et turmåltid, at det er er energirikt. Og for mange av hankjønn var allerede realposene i minste laget.

Man har byttet ingredienser. Både de gamle og de nye posene ga 500g ferdig mat - slik jeg har forstått dette.

Jeg har en stor eske med gammel Real stående. Jeg er veldig fristet til å ta en test og lage til 500 grams porsjoner av ny/gammel og sammenligne konsistes og smak. :)

 

Den grønne millitære versjonen av Real har en del mer energi.. http://www.armygear.com/drytech-feltrasjon-meny-3-kylling-karri-m.m..html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har byttet ingredienser. Både de gamle og de nye posene ga 500g ferdig mat - slik jeg har forstått dette.

Jeg har en stor eske med gammel Real stående. Jeg er veldig fristet til å ta en test og lage til 500 grams porsjoner av ny/gammel og sammenligne konsistes og smak. :)

 

Den grønne millitære versjonen av Real har en del mer energi.. http://www.armygear.com/drytech-feltrasjon-meny-3-kylling-karri-m.m..html

 

Det var da en voldsom energiforskjell? Og prisforskjell. Husk at grunnen til at de nye posene gir like mye mat, er at du spiser mer vann i de nye posene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drytech lager allerede store porsjoner som de selger til forsvaret. Jeg har selv spist en del slike, og da har de alltid vært del av et komplett måltid - slike som Kjell Iver linker til. Middagsrettene i slike pakker er imidlertid helt identisk med de vanlige bortsett fra at de militære pakkene er litt større og inneholder mer mat/energi (og er grønne). 

 

Problemet med at mange synes de vanlige pakkene er for små hadde vel blitt løst om de militære større posjonene også hadde blitt solgt til det sivile markedet. Jeg tenker da på selve middagsrettene solgt løst slik at man slipper de komplette måltidene. Da ville forbrukerne hatt et valg - vanlige små pakker eller de litt større. Vinn - vinn :)

 

Jeg oppfordrer i alle fall Drytech til å begynne med dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være at ingrediensene de har puttet oppi trenger mer vann. Blir jo det samme om man hadde spist fersk mat, full av vann den også. Jeg vil heller ha mer vann oppi, enn å få uferdig mat. Om man har oppi den rette mengden vann og det ikke blir suppe, så har man vel hatt oppi så mye vann som maten trenger for å bli ferdig. Jeg er ingen ekspert på dette, men man skal vel ikke se blindt på antall kcal heller? Er mye kcal i sjokolade, men de fleste er enige i at det ikke er en bra energi. Drytech mener de har kuttet ned på ris og pasta. Dette er karbohydrater som gir energi, men er vel ikke en god energikilde på tur. Så om de har puttet mer fett og proteiner i maten, istedefor karbohydrater så må jo det være bra. Og enig med Kjell Iver, jeg vil heller ha mat som smaker godt enn å ha mat som gir mest mulig energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre representerer frilufts sortimentet veldig lite av maten de produserer. 

De er hoffleverandører til Forsvaret. Både her i Norge og en stor del av de andre skandinaviske landene. Samt andre land i Europa. 

Så det å klage til dem er nesten nyttløst. 

 

For min egen del er porsjonene nå mer passelig så jeg klager ikke. (bare på prisen) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

De nye posene fungerer som mellom måltid, men ikke som en fullverdig middag etter en lang dagsetappe.

Jeg får gå over til å lage egen middag. Litt mer vekt å bære, samt mer oppvask. Utover dette finner jeg ingen andre ulemper:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grønne millitære versjonen av Real har en del mer energi.. http://www.armygear.com/drytech-feltrasjon-meny-3-kylling-karri-m.m..html

Det står da ingenting om det der? Det er jo hele dagsrasjoner samlet verdiene er oppgitt for og ikke bare en del av middagen.

Forøvrig enig i at det var dårlig prioritering av drytech å nedjustere energiinnhold. Skikkelig godt kommer et slikt måltid aldri til å bli og for min del spiser jeg det bare på turer der jeg har en veldig funksjonell tilnærming til mat. The most bang for the buck. Da er lavere energiinnhold ikke en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står da ingenting om det der? Det er jo hele dagsrasjoner samlet verdiene er oppgitt for og ikke bare en del av middagen.

 

 

 

Det er for hele dagsbehovet det der, men millitærversjonen er 800 Kcal på en middag.

Om man sjekker hjemmesiden til Drytech kan man sammenligne  Real Turmat Lapskaus sivil og Real Field Meal millitær.

 

 

post-10401-0-02328300-1381314666_thumb.j

 

Det er faktisk mer energi pr gram mat i den sivile enn i den millitære - eller tolker jeg dette feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets middager finnes både i 500kcal som er lik den vanlige og i 800kcal som bare finnes i grønn pakke.

Den det er linket til over er en hel døgnrasjon. Det de har gjort nå er å splitte den opp slik at man kan kjøpe separate måltider av døgnrasjonen.

Hver pakke inneholder i tillegg til selve turmaten ting som energitdrikk, kaffe, pålegg i form av poste eller syltetøy, sport/proteinbar, kjeks, zippose til avfall/oppbevaring etc. Altså litt ala innhold i gamle stridrasjon de fleste stiftet bekjentskap med i forsvaret.

En middagspakke der er typisk ca 1300kcal. Men der er jo inkl. kjeks, sportsdrikke etc. Man trenger jo ikke hive i seg alt på en gang. Eks drikke sportdrikke under vandring, spe på med liee kjeks og bra ved pause. Så ta selve middagsretten til middag. Middagsporsjon i disse er vanlig 540kcal.

Oversikt over menyene Field Ration finner du her http://www.drytech.no/index.php/no/real-field-ration

 

Alt vedrørende de grønne versjonene finner du her http://www.drytech.no/images/Katalog/Feltmat-norsk/real%20produktkatalog%20vinter.pdf

 

Men å få kjøpt disse er ikke så enkelt. Snakket med de og de ser på muligheten for å selge det i noen vanlige butikker men var usikker på hvor stort potensialet for salg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen "ernæringsfysiolog", eller noen annen ekspert på ernæring og mat. Men jeg har en del erfaring av hva kroppen min og mange av de jeg har vært på tur, med trenger av næring. Selv de damene jeg har hatt med på late kanoturer, har lite problem med dagens middagsposer.

 

Duresukker er det som opptas raskest, dernest søtsaker som bl.a. sjokolade. Og det kan hjelpe en "over den siste bakketoppen, eller de siste meterene. Men det hjelper kun for noen få minutter, avhengig av energifirbruk. Idrettsutøvere bruker mye pasta (lettfordøyd karbo.) som siste måltid, før en kort kraftkrevende øvelse, eks. sprint i langerenn. Og når langerennsløpere skal ut på lengere distanser som 5 mil., må de over på annen mat og bruker mer tungfordøyd karbo som korn som siste måltid. Men det holder ikke med bare karbo heller. For tunge dagsetapper (eller idrett) en trenger mye proteiner og en del "fett". Ellers får en ikke den næringen en trenger og får vedlikeholdt (og kanskje byggd) muskelmasse.

 

Hvis jeg ikke har missforstått, bruker polfarere fra 6 - 8 kcal/døgn. Da jeg for mange år siden jobbet som tømrer, vil jeg annta at jeg lå på 2 500 kcal og enkelte tunge perioder noe mer. På bl.a. jakt, har jeg normalt bruk for en god del mer energi, enn da jeg arbeidet som tømrer. Og da var det lite mekanisk hjelp til sjauing og løfting.

 

Jeg vet ikke hvem og hva Drytech utviklet maten for, men de begynte å selge den til forsvaret. Ikke til turfolk, eller jegere. Men jeg tror potensialet er ganske stort hvis en tenker på forsvar, jegere og turfolk i hele Skandinavia og kanskje en del av nordeuropa. Hvor mange jegere og turfolk som har behov for slik mat, er jeg usikker på. Da mange er på korte dagsturerturer, eller dagsturer ut fra hytte/fjellstue, o.l. Men bare i Norge, er det ca 200 tusen jegere og for en del av dem hadde det vært praktisk, at de fikk middager som var tilfredstillende. Samme med forsvaret, når de er på øvelse. Hvor mange turfolk, som ikke benytter hytter/hjemm/fjellstuer, som  utganspunkt/mål, for dagsturer vet jeg heller ikke. Men jeg tviler på om det er så mange tusen, som har behov for posematen, da de enten får mat på ovenattingsstedet, eller lager mat på eks. hytte. Bare et fåtall av turfolk går hele dager og har heller ikke samme behovet. Men de som bærer tungt og er på langtur, trenger også ekstra næring.

 

Jeg bruker noen ti-talls middagsposer i løpet av året. På late kanoturer er porsjonene ok og normalt blir det 10 - 20 døgn året. Men på høstjakt (normalt fra lavvo) bruker jeg det hver dag. Også noe på ettervinteren, når jeg enten jakter på ryper, eller kun trener jakthund (ut mars mnd.) Jeg har sluttet å bruke telt på vinteren, men etter en lang dag i fjellet, er det lite fristende å begynne med mye matlaging, selv om en er på hytte. Middager på jakt og treningsturer blir ofte seint på kvelden, gjerne fra kl 20: - 22:00 og da er det greit at det er lettvindt. En skal jo også fore hunder, ordne tøy/utstyr/våpen og lage niste for neste dag. Og ut i grålysningen, helst før. Og ingen oppvask. :)

 

Personlig tror jeg Drytech ville tjent på, å vurdere forskjellige serier med mat, for de forskjellige behovene brukerene har. Kjøre en bra markedsundersøkelse og tatt utganspunkt i det. Det bor den del mennesker i Skandinavia, så potensialet er stort, både for div. forsvar og for det private markedet.

 

Personlig så synes jeg prisen er noe høy. Jeg har ikke behov for deres frokost, eller lunch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En middagspakke der er typisk ca 1300kcal. Men der er jo inkl. kjeks, sportsdrikke etc. Man trenger jo ikke hive i seg alt på en gang. Eks drikke sportdrikke under vandring, spe på med liee kjeks og bra ved pause. Så ta selve middagsretten til middag. Middagsporsjon i disse er vanlig 540kcal.

 

OK - så selv den grønne pakken de selger på Armygear er bare vanlig Real størrelse da?

 

Jeg innbiller meg at de tidligere hadde en egen "Millitær lunsj" på ca 400 kcal. Var borti det på en tur for noen år siden - men mulig jeg husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere huske på at et valig døgnbehov, for en mann på ca 70 kg, er på ca 1800 kcal. Men dette er jo ikke beregnet for de som jobber fysksik tungt. Og absolutt ikke for de som er på tunge turer, i 8 -10 timer om dagen. En middagsporsjon på bare 500 til 800 kcal, blir da lattelig. Dette er jo ikke mer energi, enn en trenger for vanlige dager, uten fysiksk arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - så selv den grønne pakken de selger på Armygear er bare vanlig Real størrelse da?

 

Jeg innbiller meg at de tidligere hadde en egen "Millitær lunsj" på ca 400 kcal. Var borti det på en tur for noen år siden - men mulig jeg husker helt feil.

 

Den på Armygear er vel fra den gamle serien døgnrasjoner. Nå selges der kasser med 24 stk pakker, 7 frokost og 17 lunsj/middag i hver kasse.

De har endret litt på produktene gjennom årene. Før var de døgnrasjonene i 3800 og 5000kcal. Nå er de delt opp i enkeltmåtilder. Stemmer at det var noen egne lunsjporsjoner i grønn versjon. I orange var det bare middager og 2 typer frokost. Men det har jo kommet noen lunsjporsjoner i orange eterhvert bl.a betasuppe og gulasjsuppe.

 

De grønne rasjonene koster dog en del. Er jo mye i tillegg til selve maten. Kjøpt som kasse vil vel hvert måltid i snitt koste 145 kr. Man trenger jo ikke alt av servietter, kjeks, bars, kaffe etc. De fleste har jo med slikt i annen forpakning uansett. For meg hadde det hjulpet bra om det var mulig å få kjøpt 800kcal versjonen i orange. Dog kunne en slik rasjon eller to vært greit å ha i sekken som backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere størrelser på porsjonene er en god ide. For meg blir en eller to poser alt for lite på en dag der jeg er aktiv. Jeg pleier å spe på med litt ymse. Ulike pølser kan man knuppe oppi for å drøye måltidet. Tom. wienerpølser holder seg 2-3 dager hvis det ikke er altfor varmt. For å øke metthetsfølelsen er potetmos fint. Hvis jeg er på en tur der det er spesielt viktig å få i seg mye energi så har jeg av og til med meg en flaske med rapsolje. To, tre spiseskjeer med olje i Realposen, øker energiinnholdet drastisk. Rapsolje regnes blant de sunneste planteoljene og smaker lite. Du kan ha i så mye olje du synes er godt. Selv synes jeg alt fra et par skjeer til en halv desiliter kan funke alt etter type måltid. Hvis konsistensen blir for "oljete" er det ikke godt. Rapsolje inneholder nesten 1000 kalorier pr. hundre gram så det skal ikke rare skvetten til før du har doblet energiinnholdet i en Realpose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomgangstonen her er vel at de som ikke liker, er lei eller ikke spiser særlig mye Real, synes det er helt greit at det blir mindre i posene.

 

Eg er ein av dei som ikkje likar real fordi eg vart lei for mange år sidan. Ettersom rasjonane alltid har vore for små for meg, det vil seie at eg må lage meir mat i tillegg, kan eg likegjerne lage heile måltidet av anna mat. Derfor er eg heller ingen storforbrukar av real (det er vel omlag 15 år sidan sist eg åpna ei slik pakke). At pakkene har fått endå mindre innhald, gjer dei ikkje meir aktuell for min del. Dersom porsjonen hadde vore stor nok, skulle eg nok brukt real til enkelte anledningar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Forklaringen til DryTech er også ganske oppsiktsvekkende.

De forsøker å komme med en svak bortforklaring og påstår at innholdet ikke har blitt redusert. Det er posens innhold som er viktig (det er her næringen ligger), ikke den totale volum av tilberedt mat (som kun inneholder vann).

 

De har redusert antall kalorier i en rett... pga posens smak, type råvarer og konsistens. De har utrolig mange andre retter som har høyere kalorinivå en Denne retten hadde i utgangspunktet. Så hvis det er innholdet av kalorier som er viktig for deg bør du jo kjøpe en av de, de koster akkurat like mye.

Problemet løst...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere huske på at et valig døgnbehov, for en mann på ca 70 kg, er på ca 1800 kcal. Men dette er jo ikke beregnet for de som jobber fysksik tungt. Og absolutt ikke for de som er på tunge turer, i 8 -10 timer om dagen. En middagsporsjon på bare 500 til 800 kcal, blir da lattelig. Dette er jo ikke mer energi, enn en trenger for vanlige dager, uten fysiksk arbeid.

Egentlig er det ikke så latterlig. Frokosten burde være det måltidet som inneholder mest kcal, også lunsjen, så middagen og til slutt kveldsmaten. Det lønner seg å få i seg energien før du skal bruke den og ikke når du gir deg for kvelden. En real pose inneholder mellom 600 og 700 kcal, får du i deg en frokost på 800-900 kcal, lunsj på omtrent det samme og kveldsmat på 400-500 kcal så er du oppe i 2600-3000 kcal, pluss litt nøtter og annet snacks så har du dekket dagsbehovet og vel så det til de aller fleste turgåere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har redusert antall kalorier i en rett... pga posens smak, type råvarer og konsistens. De har utrolig mange andre retter som har høyere kalorinivå en Denne retten hadde i utgangspunktet. Så hvis det er innholdet av kalorier som er viktig for deg bør du jo kjøpe en av de, de koster akkurat like mye.

Problemet løst...

 

Feil. Les første side i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg er ingen ekspert på dette, men man skal vel ikke se blindt på antall kcal heller? Er mye kcal i sjokolade, men de fleste er enige i at det ikke er en bra energi. Drytech mener de har kuttet ned på ris og pasta. Dette er karbohydrater som gir energi, men er vel ikke en god energikilde på tur. Så om de har puttet mer fett og proteiner i maten, istedefor karbohydrater så må jo det være bra. ....

 

Vanligvis er ikke kjappe karbohydrater noe godt alternativ, ettersom kroppen må sende ut insulin for at karbohydratene skal bli gjort om til fett. Karbohydrater er derimot en ypperlig energikilde når man er på tur. Når du er på en lang slitsom tur, så brenner kroppen så å si alt av karbohydrater (i form av glykogen) som vanligvis er lagret i lever og muskler. Når du så får i deg karbohydrater så blir musklene og leveren fyllt opp med glykogen fra karbohydratene og det blir lite bruk for insulin for å gjøre om karbohydrater til fett.

 

Btw, så innholder karbohydrater og protein ca like mye energi, 4kcal pr gram, mens fett har 9kcal pr gram. De har mao ikke byttet ut karbohydratene med protein/fett, ellers hadde kalorimengden økt/holdt seg lik, og det samme gjelder vekten. De har rett og slett fjernet innhold. Som nevnt først i tråden, en fin måte å øke fortjenesten når man holder prisen lik.

 

Hvis man skal øke kalorimengden, men senke vekten, så øker man gjerne fettmengden, ettersom det inneholder mer enn 2x så mye energi pr gram som protein/karboyhydrater. Typisk vil polfarere ha dietter som består av mye fett for å få så lite vekt som mulig å dra på.

 

Litt off topic

En som f.eks krysser sydpolen e.l. forbrenner kanskje 7000kcal om dagen. Hvis man skulle hatt med dette i protein/karbohydrater, så ville det veid 1,7kg. De samme kaloriene som fett veier 800 gram. Hvis du skal ha med deg mat for 40-50 dager, så blir det enten 85kg eller 40kg hvis du hadde gått for fett.

 

Menneskekroppen er litt spesiell, fordi den trenger en av to former for energi for hjernen:

  1. Glykogen, som dannes av karbohydrater
  2. Ketoner, som dannes av fett

Med vanlig livsstil vil du ikke lage ketoner, så hvis du går en dag uten mat så kan du bli rimelig sliten i hodet og føler deg slapp. Har du derimot gått noen dager uten mat, så vil kroppen ha begynt å gjøre om fettet til ketoner, og du klarer deg relativt fint. Det er ikke noe særlig å spurte av gårde, men du kan holde det gående i time etter time uten å få den slapphetsfølelsen. (Ihvertfall så lenge man har noen ekstra kg fett å tære på).

 

Jeg leste en artikkel en gang om to polfarere som levde så å si kun på protein og fett på ekspedisjonen, og de hadde med ca 5500kcal med mat pr dag. Det viste seg å være litt lite, så de gikk ned 20kg på turen, men det viser hvor tilpassningsdyktig kroppen kan være. Vi er jo alt-etere, noe som betyr at vi klarer å overleve på utrolig mye forskjellig mat og matsammensetninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for hele dagsbehovet det der, men millitærversjonen er 800 Kcal på en middag.

Om man sjekker hjemmesiden til Drytech kan man sammenligne  Real Turmat Lapskaus sivil og Real Field Meal millitær.

 

 

Det er faktisk mer energi pr gram mat i den sivile enn i den millitære - eller tolker jeg dette feil?

Det stemmer som du sier, sivil-varianten har mer karbohydrater/fett, men mindre protein enn den militære. Forskjellen er faktisk ganske stor på proteininnhold pr 100g. 14g vs 21. Forskjellen blir enda større når man sammenligner pr porsjon: 15g vs 32g protein. Tipper den sivile varianten er vesentlig billigere å produsere. Det er proteiner som er dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er ikke kjappe karbohydrater noe godt alternativ, ettersom kroppen må sende ut insulin for at karbohydratene skal bli gjort om til fett. Karbohydrater er derimot en ypperlig energikilde når man er på tur. Når du er på en lang slitsom tur, så brenner kroppen så å si alt av karbohydrater (i form av glykogen) som vanligvis er lagret i lever og muskler. Når du så får i deg karbohydrater så blir musklene og leveren fyllt opp med glykogen fra karbohydratene og det blir lite bruk for insulin for å gjøre om karbohydrater til fett.

 

Det er ikke det at jeg betviler dine kunnskaper, jeg er bare nødt til å spørre når det er noe jeg ikke skjønner. Hvorfor er jeg tom etter en time hvis jeg har spist en god posjon havregrøt til frokost, mens jeg sikkert kan gå i 3 timer om jeg får i meg kjøtt istede? Tror jeg får i meg mer havregrøt enn kjøtt i ren vekt, men det holder ikke på langt nær like lenge. Min forklaring er jo da at man kan gå lenger på proteiner enn karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det ikke så latterlig. Frokosten burde være det måltidet som inneholder mest kcal, også lunsjen, så middagen og til slutt kveldsmaten. Det lønner seg å få i seg energien før du skal bruke den og ikke når du gir deg for kvelden. En real pose inneholder mellom 600 og 700 kcal, får du i deg en frokost på 800-900 kcal, lunsj på omtrent det samme og kveldsmat på 400-500 kcal så er du oppe i 2600-3000 kcal, pluss litt nøtter og annet snacks så har du dekket dagsbehovet og vel så det til de aller fleste turgåere :)

Nå begynner jeg å lure litt og her var det mye rart. For det første, så har jeg ikke uttalt meg om frokoster, eller lunch. Og hvis du hadde lest det jeg skrev, så er det ikke tid til både middag og kveldsmat, for de som utnytter dagene. To måltider etter kl 20:00, helst etter kl 21 - 22 på kvelden? Tullete! Og regnestykket ditt........

 

Personlig så er jeg ikke interessert i frokostblanding fra Real og lunch har de ikke. Men deres frokostblanding inneholder 412 kcal og ikke 800 -900 kcal! Middager er maks 684 kcal. Så deres frokost og middag er på kun 1096 kcal. Men du mener kanskje, at en skal spise frokostblanding til frokost og lunch og to middager. Tja..... . I så tilfelle, blir det maks. 2192 kcal.

 

Tror ikke du har så mye å bidra med her, hverken når det gjelder mat for folk, eller hunder som går/arbeider hardt/tungt på "lange dager".

 

Til forkost og på dagtid (under "arbeid") trenger folk lettfordøylig karbo og det er i hovedsak kornprodukter. Men det holder ikke med bare lettfordøylig karbo, for å oppfylle dagsbehovet, ved tung gange 8 - 10 timer om dagen. Og det er her middagen kommer inn med fett og proteiner, da fortrinsvis fra animalsk mat. (Eller feit fisk, som Real ikke har) Slik tungfordøylig kost, bør en spise når kroppen har god tid til å fordøye og nyttig gjøre seg av silk næring.

 

Jeg har etterlyst en middag som inneholder mer næring og det står ved lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å lure litt og her var det mye rart. For det første, så har jeg ikke uttalt meg om frokoster, eller lunch. Og hvis du hadde lest det jeg skrev, så er det ikke tid til både middag og kveldsmat, for de som utnytter dagene. To måltider etter kl 20:00, helst etter kl 21 - 22 på kvelden? Tullete! Og regnestykket ditt........

 

Personlig så er jeg ikke interessert i forkostblanding fra Real og lunch har de ikke. Men deres frokostblanding inneholder 412 kcal og ikke 800 -900 kcal! Middager er maks 684 kcal. Så deres frokost og middag er på kun 1096 kcal. Men du mener kanskje, at en skal spise frokostblanding til frokost og lunch og to middager. Tja..... . I så tilfelle, blir det maks. 2192 kcal.

 

Tror ikke du har så mye å bidra med her, hverken når det gjelder mat for folk, eller hunder som går/arbeider hardt/tungt på "lange dager".

 

Til forkost og på dagtid (under "arbeid") trenger folk lettfordøylig karbo og det er i hovedsak kornprodukter. Men det holder ikke med bare lettfordøylig karbo, for å oppfylle dagsbehovet, ved tung gange 8 - 10 timer om dagen. Og det er her middagen kommer inn med fett og proteiner, da fortrinsvis fra animalsk mat. (Eller feit fisk, som Real ikke har) Slik tungfordøylig kost, bør en spise når kroppen har god tid til å fordøye og nyttig gjøre seg av silk næring.

 

Jeg har etterlyst en middag som inneholder mer næring og det står ved lag. 

 

Hvor skrev jeg at man skulle spise Real sin frokost og lunsj? Ehhh...skal vi se, ingen steder. Men enhver ernæringsfysiolog anbefaler å spise mest på den tiden hvor man faktisk trenger det. Og hadde du lest så hadde du også sett at jeg snakker om de fleste turgåere. Real er ikke laget bare for de som jakter så mange timer i døgnet at de ikke har tid til å spise, men som alikevel er veldig opptatt av å få i seg nok mat. Den maten du er ute etter tror jeg virkelig ikke passer til gjennomsnittsbrukeren. Normale mennesker hadde blitt skamdårlig av det.

Og når du da allerede er inne på unødige spydigheter så forstår jeg hvorfor folk kaller deg troll. Du har virkelig bare evnen til å se ting gjennom dine egne trangsynte øyne og tolker ting den veien du vil bare for å lage kvalme. Alt sirkler ikke rundt deg Tiur3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.