Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjortelusfluen - enda en plagsom krabat


tronn

Anbefalte innlegg

Sist jeg gikk dagstur i Østmarka ble jeg hele tiden landingsplass for det jeg nå i ettertid har funnet ut er Hjortelusfluer.

Det er visst noe det blir mer og mer av her i Oslomarka. De er blodsugere, men trives ikke med menneskeblod. De er visst ikke farlige heller om man blir bitt, men kan klø en god stund.

Men de sitter noe innforj**** godt fast. Utrolig irriterende krabater.

 

 

http://www.osloby.no/nyheter/Plagsom-flue-inntar-Oslo-7322006.html#.UkSWz9I4VyQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse har jeg møtt på i østmarka og lillomarka iallfall de siste 3 åra, om ikke lenger. Dukker opp midt i august og blir fler og fler utover høsten. I en 2-ukers periode før frosten kommer, kan du gå igjennom digre svermer av dem. Særs utrivelig å ferdes i marka på den tida, når de bombarderer deg konstant, 4-5 om gangen. Krabber kjapt gjør de og, når de har landa og kasta vingene. Trøsten får være at de ikke kommer videre når du først har plukka dem av deg.

 

Og dessverre Dag G, men de kommer nok til å spre seg dit det finnes mye hjortedyr, bl.a. sett i Lillesand så tidlig som 2011:

http://www.flattogflue.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få skremt et par elg nordover mot Trøndelag i helgen så dere får være med på moroa også ;)

Jeg håper de brenner godt på bålet.

 

Finnes de kun i skogen?

 

De finnes der hjortedyr ferdes, i grove trekk. Jeg bor på Ellingsrudåsen, som jo er kloss inntil Østmarka, og har ikke merket noe til dem i bebyggelsen der.

Funnet følgende på snl.no:

 

Hjortelusflua slår seg om høsten ofte ned på menneske, hund og andre dyr, uten å kunne utvikle seg videre. Dyr og mennesker kan angripes i tett skog så vel som i åpne områder som hogstfelt, men mest i nærheten av der elg eller andre hjortedyr har hatt sine hvileplasser gjennom vinteren. Hjortelusflua er nemlig en dårlig flyver som venter på sin vert til den er innenfor synsavstand. Er man uheldig kan over 50 individer slå seg ned. De krabber rundt i hår og skjegg, i klær og innenfor klær. Å klemme dem i hjel er ikke mulig mot hud, da de er læraktige og flate. Det beste er å knipe dem med fingrene og kaste dem vekk så snart de oppdages. Fra hår kan de med fordel kjemmes ut med kam. Vanligvis stikkes ikke mennesker, men om den gjør det kan stikket være smertefullt. Noen opplever at det utvikler seg en kul på bittstedet som kan klø i månedsvis.

 

Kilde: http://snl.no/hjortelusflue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye æljlus i mine hjemtrakter på høsten. Må jeg i skauen i de værste periodene kler jeg meg i jakke med hette og snører stammer godt igjen så de ikke kommer innenfor klærne. Kan ofte være helt greit å gå på skogsbilvei mens noen skritt ut i terrenget fører til massivt angrep. Men holder meg stort sett unna skauen seinhøstes. Nå har det jo vært et par frostnetter så nå står skautur igjen på agendaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også den artikkelen i dag, og stusset litt. Denne flua har vi da hatt i skogsområdene rundt Oslo i mange år. Har støtt på den i Nordmarka, Lillomarka Romeriksåsene og Krokskogen. Den er utrolig seiglivet. Hvis man har en på armen kan man klemme alt man orker til den er helt flat. Etter et par minutter har den "blåst seg opp" igjen og krabber videre. Den søker inn under klærne og vil gjerne til armhuler og andre hårete og varme områder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Er det noe disse kan forveksles med? I går kom det et heslig kryp på meg, det var ikke bare å koste vekk sånn som en flue, kjentes annerledes ut, den liksom "grep" seg mer merkbart fast. Var veldig flat, og jeg synes den så ut som hjortelusfluene gjør på bildene.

Men hvor stor er sjansen for at det da er hjortelus det er snakk om? Det var forresten ikke bare én, det var tre–fire som landet på meg og en til, på ca. samme stedet. Er det andre skapninger som kan være til forveksling like? (Jeg vil gjerne at ikke hjortelusa skal ha kommet helt hit ennå.😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Grimner said:

Du beskriver hjortelusflue godt, @Miamaria. Det er bare å ta vel i mot - det er mer der de kommer fra 😝

https://www.fhi.no/sk/skadedyrveilederen/fluer-og-mygg/hjortelusflue-/?term=

  Men hvor raskt kaster de vingene, egentlig? Umiddelbart, leser jeg hos noen myndigheter, men de jeg fikk på meg og så kastet ikke vingene før jeg fikk fjernet dem. Nå var jo dette rimelig raskt da, men de falt i hvert fall ikke av på direkt'n da de landet. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fått hjortelusflue på meg på tur, har noen sluppet vingene kjapt, mens andre ganger har jeg funnet de når jeg har kommet hjem fra tur, da med vinger. Så varierer veldig hvor kjapt de slipper vingene etter min erfaring.

Kan forresten tipse om at å ha en kam med på tur er kjekt, da er de lettere å ta om de lander i håret.
hjortelusflue.jpg.90d221f9d9365ad7373c5fa0465bc3d1.jpg

Endret av Kristian V.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dette som en påminnelse om å styre unna skogen så mye som mulig frem til kuldegradene kommer😅 Nå trodde jeg at August kanskje var litt tidlig, men tydeligvis ikke iflg. FHI-siden som ble linket over her.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er liten tvil om at det er dritten vi har fått hit. Da mistet jeg et soppterreng for denne høsten, i hvert fall. 😵 Ikke snakk om at jeg drar tilbake dit nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjorrtelusfluga er skikkeleg dritt og meir irriterande enn flåtten altså. Men eg nektar å slutta å gå i skogen desse haustmånadane fram til frosten, så eg bruker hue eller hatt og ein glatt genser/tynn vindjakke når hjortelussesongen startar. Då er det lett å bare kosta dei av kroppen når dei landar. Heimestrikka ullgenser er verst har eg oppdaga. Og så er dei veldig lokale. Enkelte stader i skogen vår er det masse av dei men bare 100 meter unna (eller mindre) nesten ingenting. Men eg har ein hund som blir veldig plaga av hjortelusfluga. Hjortehunden Nanna er stor, grå og hårete og liknar nok meir på ein hjort enn meg så ho må eg gå og kosta av kontinuerleg for å unngå at dei bit seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vingene har varierende fasthet kan jeg skrive under på. Det er også hjortelusfluer som later til å ha adskillig bedre flyvedyktighet enn andre. Kanskje en sammenheng? Stiller ikke som frivillig til det forskningsprosjektet.

Støtt dine lokale elg,- og hjortejegere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nordligste jeg har opplevd f@#nskapen var på kommunetoppjakt i skogene langs grensa sørom Elverum. Det kan jo bety at flua har hoppet over heile Trøndelag og rett inn i Nordland. Det kan jeg leve med 😀. Men nå leser jeg at utysket ikke går lenger nord enn 61 grader nord foreløpig og det stemmer bra med mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, famjsv said:

Hvor er hit, forresten?

Vesterålen, så det er ganske langt nord. Men jeg har lest to ganger i avisen at de er funnet i nabokommuner her, så det er nok ikke umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, esw said:

I tillegg til hjortelusflue finnes det en del lignende arter, som trives på andre dyr, f.eks. denne, som trives på fugl: https://snl.no/fuglelusfluer. Muligens det er en slik som har forvillet seg opp i nord?

Det vil jeg jo mye heller tro, i hvert fall. Men jeg syntes disse oppførte seg annerledes, fuglelus har jeg sett på død fugl før, den har ikke vært interessert i meg, mens de jeg møtte nå nærmest angrep meg. Påtrengende, på en måte. Men kan sikkert være tilfeldig. Hvordan ser man forskjell, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.