Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket dyr?


Anbefalte innlegg

Hadde en liten skrekkhistorie for noen år siden da jeg lå i telt i øvre Birtedalen, Fyresdal, Telemark. Dette var på toppen av en høyde, en slags ås på en halvøy ved Birtevatn. Det var påske. Jeg lå i teltet og leste ganske lenge, til ca. 01 på natta. Da gikk jeg ut og lenset i stappmørket. Så gikk jeg inn og etter kanskje en halvtime hørte jeg noen skumle lyder. Det var svært dype åndedrag og hørtes ut som et stort rovdyr. Det er svært vanskelig å si hvor nærme det kan ha vært. Dette vedvarte ganske så lenge. Jeg lå og hadde høy puls og ante ikke hva jeg skulle gjøre. Lydene kom med jevne mellomrom. Det kunne ta flere minutter mellom hver gang. Lydene minnet om (ikke le!) løver. Men jeg skjønner jo såpass, så jeg lurer veldig på hva det kan ha vært. Jeg lå slik lenge, sikkert over en time. Jeg tenkte at jeg skulle ut og løpe avgårde ned til hytta som ligger i nærheten når det var lenge siden jeg hørte lydene, men hver gang som kom de igjen. Jeg tok mot til meg når jeg hørte lyden av ski i det fjerne. Når jeg kom ut av teltet var det lysnet. Jeg kikket raskt rundt meg men så ingenting og løp ned til teltet. Dagen etter var jeg oppe og så etter spor men så ingenting. Det var en del bare flekker og områder.

Nå er det jo svært vanskelig å anta hva dette var for noe. Jeg har hørt bjørnelyder på TV og synes det likner. Men bjørn ligger kanskje i hi på den tiden? Antar man lokaliteten, årstiden og hyppighet av dyr...hvilket dyr er det mest sannsynlig at det kan ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper også Gaupe, men Jerv ..... Vet sannelig ikke om det finnes noe Jerv i det fylket - tror ikke det! Se forøvrig denne linken:

http://www.naturforvaltning.no/wbch3.exe?p=2930

Det samme gjelder bjørn - Telemark er ikke noe bjørnefylket! Det eneste måtte kanskje være en omstreifer fra Hedmark eller Trøndelag, men hverken årstiden eller avstanden tyder jo på det!

Bjørnen går jo vanligvis ut av hiet i april - mai, så jeg tviler på at det kan ha vært et slikt dyr, men man vet jo aldri! En bamse på langtur senhøstes ..... :):D

__________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en skrekkopplevelse selv for noen år siden da jag og kona lå i telt rett ved en idyll av ett vann ikke langt fra svenske grensen.

Jeg våknet ganske tidlig(det var begynt å lysne)av skumle lyder i småtrærne rundt teltet vårt. Det knakk kvister og romsterte verre. Jeg lå stiv , men ville ikke vekker kona. Ikke vits at hun ble redd hun også. Men hun lå selvfølgelig like redd hun også , fikk jeg vite etterpå. Mer og mer syntes jeg dette tiltok , og nærmere og nærmer teltet kom udyret . Helt til det hoppet opp på taket på det gamle husteltet vårt og jeg tydelig kunne se avtrykkene av beina og skyggen av halen på ett ekorn.

Jeg begynte å puste igjen , og skrekken gikk litt over til irritasjon . For jeg ville sove lenger. Slo i duken , men det endte bare i att ekornet spratt fra telttaket og bort i nærmerste tre og begynte å snadre.Historien endte selvfølgelig med at ekornet holdt oss våken resten av morgene.

Jeg vet ikke hva du hørte , men jeg har ved flere anledninger enn denne opplevd at lydene om natten av selv små dyr kan virke "store" og skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, det der var ikke noe ekorn! Det var pusting som hørtes ut som dype "drønn", svært høyt.

Jeg ser at nabokommunen har noe som likner på bjørn i kommuneskjoldet; http://www.tokke.kommune.no/

, eller er det kanskje jerv det skal forestille?

Jeg vet det er en del elg og rein i området men de skulle da ikke puste på den måten..

Jeg husker forøvrig under samme oppholdet at jeg var på en lengre skitur i området og så da noen svært store spor i nærheten av en topp. En diameter på anslagsvis 15-20 cm. Altså for smått til å være truger og for stort til å være elg, rein, hjort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at nabokommunen har noe som likner på bjørn i kommuneskjoldet; http://www.tokke.kommune.no/, eller er det kanskje jerv det skal forestille?

Det er bjørn, men disse dyrene forekommer kun som streifdyr idag (i likhet med Jerv).

Kilde:

http://www.miljostatus.no/telemark/tema/biologisk_mangfold/dyr_og_planter/rovviltforvaltning/index.htm#Tilstand

_________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis elgokse. Disse kan tidvis ha de merkeligste lyder når de fx værer mot ting de er usikre på, og samtidig kan bli noe usikre eller irriterte. Dette kan være djupe rumlende lyder, surkling, prusting, fnysing, sukk og stønn... Husk dette er branndigre dyr, så basspreget er så absolutt tilstede. På våren er jo disse også noe i farta, da de søker ut igjen fra de ofte lavereliggende vinteroppholdsstedene, og tester ut forholdene tilbake mot "sommerlandskapet". Da kan de også være mer nattaktive enn ellers i året...

Og spor på 15-20 cm er slettes ikke for stort for elgokse. Store dyr kan ha inntil 25 cm klauver. At du så lite spor på stedet, er i så fall normalt, da elgen under slike forhold søker å skjule sine spor, ved å foretrekke å ferdes på barflekkene.

Jeg tror bestemt en bjønn mye raskere ville forlate åstedet, hvis den hadde et minste snev av mistanke om mennesker. Og det får den ganske fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om rådyr finnes i Birtedalen, men en Råbukk er kapabel til å lage de styggeste og høyeste brøl. En skulle ikke tro at så små og søte dyr kunne lage slike lyder.

Ja det kan være en mulighet. fy, for noen lyder de lager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svært dype åndedrag...

Gaupa er selve "ånden som går" landskapet, så den hører du aldri, med mindre den skriker sin kalde halvbjeffende lokke/parringslyd om våren, eller den kommer brått og uforvarendes på folk, og skriker så det iser i ryggmargen på deg! Definitivt ikke gaupe etter ovenstående beskrivelse!

Jerv er tvilsomt så langt sør. Den er videre ekstremt sky, og alltid nesten stum.

Rådyret skriker hest og temmelig rått, en slags blandig av bjeff og hyl det også.

Men djupe og rumlende lyder har det bare ikke. Og når et rådyr først varsler, så er det skremt, og lyden taper seg fort når dyret da alltid flykter unna.

Etter beskrivelsen kan det kun være elg eller bjønn. Sistnevnte er normalt meget sky, og vil heller skygge unna enn å bli værende og bråke rundt et telt.

Konklusjonen er altså fortsatt elg, sannsynlig okse. Både tid, sted og beskrivelse kan stemme. So no worry, man! :wink:

PS. Velkommen til forumet, Celine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummeringen til herr "eaa" låter plausibel. Jeg understreker altså at lydene var som dype, "sagende" åndedrag som låt som om de kom fra noe veldig stort...

Jeg kommer akkurat nå fra en uke fra samme hytta og så en elg i området samt digre elgtråkk rett ved hytta.

Ellers leste jeg i en lokal bok at det var såpass vanlig med bjørn at i nærheten hadde vært jakt på bjørn. Men jeg skjønner jo at bjørn tross alt ikke er så veldig vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummeringen til herr "eaa" låter plausibel.

"Herr eaa" gitt! - svært så formelle vi er da...?

Er vel neppe undertegnedes stil her på forumet (ei ellers heller, forøvrig) som inngyter en slik respektfull tittulering?

Her kan man jo la seg forlede til å bli rent høy på pæra!

Men neppe slik, tenker jeg!

Har vel heller noe med alder å gjøre da, kanskje... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.