Gå til innhold

FranzJosef

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    256
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Hvilke fjell?

    Det var nok helt sikkert Styggemann og de andre Skrimfjella rundt som jeg antok.
  2. Hilleberg Unna XL

    Er også 189 cm og har i en del år vært på akkurat samme jakt som trådstarter, gjort meg en god del erfaringer. Helst vil de fleste ha kuppeltelt med 2 innganger, det er rett og slett så utrolig mye enklere å stå opp, tilgang til teltet osv osv. Men utfordringen er å få teltet langt nok, det er nesten umulig. Den lengden som er oppgitt må være på helt rett gulv (noe du ikke finner i naturen) og maksimalt strukket (som du aldri får til selv i naturen), allerede her har det gått bort en del cm. Så er problemet om veggene skrår, med høye oppblåsbare liggeunderlag på oppunder 10 cm (har Exped 9 cm) så stanger en jo litt fortere i veggen. Har en del netter i dette:https://www.fjellsport.no/black-diamond-mesa-marigoldgray.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category2 Oppgitt til 234 og innerteltet går faktisk lenger enn ytterduken så det er nok det som skal gjelde. Det er altså 45 cm å gå på til å bøte på ovenstående problematikk, konklusjon: alt for kort. Det er ikke mulig å strekke seg ut og en må sove med litt bøyde knær. Samt ha hodet klistret oppetter veggen. Et annet problem er innerduken, som det er nevnt her; myggnetting går ikke i taket. En ting er om en må sette opp i regnvær. Men det legger seg dråper og kondens oppunder ytterduken. Så litt vind eller et lite rist i teltet så får en seg noen iskalde små dråper midt i nepa, det er ikke behagelig midt på natta. Så myggnetting kan evt være på sidene, men i taket MÅ det være noe annet. Det vil hjelpe noe om veggene har en konstruksjon som gjør at de er rettet opp tilnærmet vertikalt. Som f.eks. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/marmot-limelight-2p-cinder-rusted-orange-one.html En kan i hvertfall glemme å kjøpe et telt basert på oppgitt lengde, det må pakkes opp, settes opp og helst testes med et liggeunderlag. Har satt opp en del slike i butikk. Mye jobb og styr.
  3. Hvilke fjell?

    På senvinteren kunne vi tydelig se to områder med snø i høyere fjell og jeg tippet da det var henholdsvis Skrim og Blefjell. Men vanskelig å vite. Kanskje Norefjell og Høgevarde er en vel så aktuell kandidat. Forøvrig er det veldig mye lettere å skille fjelltopper mot himmelen enn et snev av flatt vann nedi mellom annet landskap.
  4. Hvilke fjell?

    Se vedlagte bilder. Dette er horisonten mot vest sett fra Jeløy ved Moss. Spm er om noen kan identifisere hvilke fjell vi ser. Ut fra kartet så er aktuelle fjellområder Skrim og Blefjell på den siden av fjorden. Er det noen som kan for eksempel plukke ut Styggemann, høyeste toppen i Skrimfjella? Kan det være i senter av bildet jeg har zoomet litt inn?
  5. Ønsker: - være enkel batteriløsning, helst AA eller AAA - kunne vare lenge på batterier, gjerne en modus for sparebluss og en til å virkelig lyse opp skogsveier el.l. - gi litt bedre lys enn bare å bli sett av andre, kunne lyse opp noenlunde selv også Lykter med egne batteripakker og slikt som gir bra lys men må lades etter hver tur er helt uaktuelt.
  6. Sykkel til jobb - kort strekk 3,5 km - vedlikeholdsfri

    http://www.syklistene.no/syklopedia/vintersykling/hva-slags-sykkel/ SLF anbefaler her navgir, dette er spesielt at mange så direkte advarer mot navgir mens mange anbefaler det. Det er kjekt å anbefale noe man ikke har prøvd selv. Og dem som jobber på verksted får jo inn sykler som skal fikses og ser problemet.
  7. Sykkel til jobb - kort strekk 3,5 km - vedlikeholdsfri

    Nå har akkurat disse aktørene sånne 3-års service avtaler. Men hva hjelper egentlig det at de har eget verksted? Ser man på hva disse serviceavtalene så inkluderer det kun en gang i året og det som er inkl er så enkle ting at det er mye mer jobb å frakte sykkelen dit enn å bare gjøre det selv. Det er type pumpe opp dekket, smøre kjedet o.l. Og de skal ha betalt for delene. Høres bra og trygt ut men inkluderer i praksis svært lite. Dessuten så risikerer man at de setter en 16-åring til å fikse sykkelen din. Min erfaring er gjerne at folk på dedikerte sykkelforretninger aldri er helt blåst, men her i byen finnes ikke lenger den slags. Kun XXL og G max.
  8. Sykkel til jobb - kort strekk 3,5 km - vedlikeholdsfri

    Var innom to sportsbutikker i går (GMAX og XXL, de virket til å ha bra peiling selv om disse har ikke de beste rykte). De mener at navgir ikke er noe å satse på, vedlikeholdsfritt ja, men det er helt det er noe som helst galt med det. Da koster delene flere tusen og det tar veldig arbeidstid å sette sammen sånt. Ofte mer enn en ny sykkel. Dessuten var de svært skeptiske til hvordan dette ville fungere i kulde, det vil fort være veldig tregt. De mente faktisk at det beste var et helt åpent girsystem, en må bare ta jobben med å rengjøre og vedlikeholde det og når det går i stykker så er det ikke en formue å få det byttet. I så fall er jeg over på en mer "vanlig" sykkel med: - skjermer - hydraulisk skivebrems Spm er om jeg skal ha en offroader (26"?, 29"?) eller en hybrid til vinterbruk. Tenker å ha sommerdekk bak, to komplette hjul foran (sommer/vinter) som jeg bytter på gjennom vinteren etter føret.
  9. Sykkel til jobb - kort strekk 3,5 km - vedlikeholdsfri

    Ja, tror du kanskje er inne på noe her. Trommelbremser, er det når du tråkker pedalen bakover for å bruke bakbremsa? Nå vet jeg at XXL er fy-fy. Men hva med denne? https://www.xxl.no/velocity-by-white-com-ut-7-gent-bysykkel-15/p/1108921_1_style Hva er det egentlig å vedlikeholde på noe sånt i forhold til bremser og gir? Smøre kjedet og forsøke å holde den noenlunde ren så er en godt på vei?
  10. Sykkel til jobb - kort strekk 3,5 km - vedlikeholdsfri

    Veldig mange fine råd om vasking og olje her, men hadde kanskje håpet på å få litt mer konkrete forslag på type sykkel som kan være aktuell til spec-en også. Leser om dette innvendige giret Alfine og hydrauliske skivebremser som høres ut som er tingen her, selv om det første kanskje fordyrer mye? Er det kanskje også perler for svin å bruke mye penger på en vintersykkel? Tenker enten at en investerer i slike ting eller så kan man tenke at sykkelen ruster og blir full av søle og dritt etter relativt kort tid likevel og da går får en rimelig løsning. Har mulighet for å spyle på jobb innendørs, men ikke hjemme. Men ellers er jeg ikke flink med å pusse og fikse på sykkel, mest pga tilgjengeligheten/tid/interesse. Bor i blokk og det er egentlig ikke noe sted det passer å ha sykkelverksted. Hvilke steder har kvalitet? I Moss ser det ut som sykkelboden har flagget ut, så jeg finner ingen rene sykkelbutikker. Da er det kun sportsbutikker, XXL og Gmax o.l. Birksport i Vestby, er det noe å satse på?
  11. Sykkel til jobb - kort strekk 3,5 km - vedlikeholdsfri

    Etter å ha lest en del foruminnlegg om vintersykling tror jeg at jeg er enig med deg, den sikkerheten en får med pigg er verdt det. Uansett hvor forsiktig man sykler kan man fort ende i bakken og da kan man skade seg ganske stygt selv i lav fart. Min bror gjorde akkurat det du nevner, han valgte å kjøre piggfritt bak hele året. Men han hadde to felger til forhjulet og byttet mellom to komplette sett felg/dekk i vintermånedene. For min del er hybriden jeg har såpass uegnet som vintersykkel at jeg tror jeg bør ha en mer dedikert sykkel til dette formålet.
  12. Ser etter en sykkel til bruk om vinteren og i ruskevær (høst/vår med regn), dvs. kanskje 75% av året. Jeg har en lett hybrid uten skjermer til 10' og bruker nok den også til jobb på dager med tørre og isfrie veier. Siden det er såpass kort vei er hastighet fullstendig underprioritert på farkosten. Det som er viktig er: - skjermer for søle/sprut (antar jeg må sykle med et ytre skall-lag, men det er mye jobb å få av slik søle) - enklest mulig vedlikehold (er dårlig på å skru og mekke og det vil føre til at sykkelen droppes om den krever for mye), kan godt ha enklere gir Problemet med piggdekk er at jeg vil fort sykle mye i plussgrader på vinteren. Dette er i Moss og selv om denne vinteren har vært knallharde minus og mye is på vegen så blir nok det mest av 1-10 pluss og fuktige/sølete veger i løpet av vinteren. Da sliter man vel kanskje bare fort ut piggene? Siden jeg tross alt vil sykle ganske mye på sykkelen selv om det er veldig kort avstand er jeg ikke redd for å legge litt kroner i det. 5-10' kanskje? Vil absolutt ikke kaste bort penger på noe design-citybike-greier.
  13. Fant ikke andre passende kategorier. Har flyttet til Moss og leker litt med tanken på å anskaffe en liten fjellhytte. Spm er hvilke områder som bør anses som gunstigst i forhold til reiseavstand herfra. Antar at det er mest aktuelt å ta ferja over til Horten og så se på de nærmeste områdene. Bør helst være under 2 timer fra Horten, gjerne mindre hvis mulig. - Behøver ikke ha en endeløs snøsesong, men bør være såpass at en får gått på ski i løpet av vinteren. - Liker veldig godt å gå fjellturer, helst toppturer om sommeren. (Inneforstått med at en ikke får Jotunheimen-topper, så en del småtopper må være akseptabelt)
  14. Sykkelpumpe med nøyaktig trykkmåler

    Kom på en ting, et svært dumt spm, men et svært viktig et! Når min sykkelpumpe sier 14 psi...(den har 0 og går ganske langt oppover), snakker den da om faktisk trykk eller er dette det den legger til atmosfærisk trykk? Nei, jeg får ikke nobelprisen i fysikk. Det får så være. Kom til å tenke på dette når jeg leste at tennisballer skulle være 10-13 psi OVER atm. Når jeg forsøker å presse inn luft i denne trykkposen ser den ut som den holder på å eksplodere når jeg nærmer meg 14 psi, og når jeg konverterer og forsøker å finne ut av hvor mye 14 psi faktisk er så skal gjennomsnittlig atm være ca 14,6 psi. En ganske vesentlig forskjell og ikke så lett å forstå uten videre med alle trykk-enheter som er der ute. Det er lov å le behersket og diskre, gapskratting derimot er forbudt. Men jeg får tallene på pumpa til å måtte være det man legger til atm, så altså om jeg måler trykket med pumpa og den sier 14 psi så betyr det 28,6 psi. Spurte bikeshop.no, de sa alle sykkelpumper målte spesielt unøyaktig på slikt trykk fordi det ikke var noe man syklet på.. Den trykkmåleren var jo i hvertfall en billig løsning. Men enda bedre hadde jo vært om den var koblet til ei pumpe så en kunne bare pumpe inn det som manglet og tappe det som var for mye. I stedet for å gjette, skru av pumpa og på med måleren osv... Og Arve, i følge Oslo Sportslager sykkelavdelingen så anbefalte de Micro floor drive pumpe fra Lezyne som skulle gi mindre lekkasje ved frakobling.
  15. Har et spm vedr sykkelpumpe. Skal pumpe inn luft i en trykkpose til tennisballer, http://www.pressureball.com/. Den har bilventil. Sykkelpumpa jeg har viser trykkregisteret ganske upresist. Skal pumpe inn 14 psi, maksimalt 20. Det er gunstig med ei pumpe som har trykkmåler som kan vise relativt nøyaktig enkelt-streker per hele psi i dette registeret 14-20psi. Et annet problem er at når en løsner ved frakobling slippes en del luft ut som vanlig er ved sykkeldekk også. Hvordan kan man minimere dette trykktapet ved frakobling?
×