Gå til innhold
  • Bli medlem

Klisterføre? - spørsmål om skismørning


Anbefalte innlegg

Har tenkt meg en tur på Blefjell (eller vesle-ble alt ettersom) til helga og ser at det er meldt ganske kaldt.

Fra -4 og kaldere http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Flesberg/Blestua/langtidsvarsel.html

 

Jeg vet det har vært plussgrader der oppe og det har ikke kommet noe snø i mellomtida, så jeg tipper det er rimelig isete/grovkornet snø. Har tenkt å gå i oppkjørte løyper som jeg tipper blir kjørt opp på torsdag eller fredag, muligens t.o.m. på lørdag morgen.

 

Spørsmålet mitt er: blir dette klisterføre, eller vil jeg kunne bruke helt vanlig blå voks? Hvis det er klisterføre - hva slags klister?

 

Jeg føler jeg har grei kontroll på skikkelig vinterføre, men på dette vårføret så føler jeg meg rimelig grønn, så jeg setter pris på gode råd. Tok en tur i Kongsberg på mandag i +5 grader og prøvde med rødt klister og jeg hadde kjempefeste opp bakker (det kladdet), god glid (kladdene slapp med en gang), men å gå diagonalgang på flatene var nesten umulig, ettersom jeg ikke hadde feste. Kan ikke si jeg helt skjønner meg på klister mao. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På det føret ville jeg lagt et universalklister i bunnen. Enten Swix Universal eller kanskje heller Rode Multiwax. Gni den godt ut (og fjern klister fra midtranden også). Så kan man legge en voks oppå etter dagens føre. La klisteret bli kaldt før du smører voksen på. Legg voksen i tynt lag og kork den godt. Dette hindrer ising. Selv om det blir varmt i lufta kan det være kaldt i snøen pga kalde netter, og det er snøtemperaturen du skal bruke for å finne ut hvilken voks som passer. Jeg vil tippe at en lilla voks vil gå bra. Det har jeg brukt i kveld i Nordmarka, og det var helt topp.

 

Rødt klister er for skikkelig påskeføre. Ikke rart det ble trått..

 

Redigert: Ser nå at det er forventet minus fire. Da er det blå swix på toppen. Siden snøen har smeltet er den omdannet til "store" sammensmeltede klumper i stedet for snøkrystaller. Bare voks holder ikke på sånt føre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er færdig med at lægge klister på, stiller du skiene ud i kulden, så klisteren bliver hård. Når du derefter lægger almindelig voks uden på klisteren og glatter den ud, er det vigtigt, at du er forsigtig, så du ikke får "rørt op" i klisteren. Det skal ligge som to lag uden på hinanden uden at blive blandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis kan jeg også si at zeroski fungerer brukbart på klisterføre. Det er greit alternativ for de som misliker klister og som ikke har behov for superfeste og superglid. Det har fungert for meg på litt isete løyper og på sørpeføre med mange plussgrader. De har et større range enn bare ved 0 grader.

Varsel: så snart du møter fersk snø og minusgrader får du uhåndterlige kladder. Skiene fungerer ikke noe særlig ved minusgrader, bortsett fra noen gang når det er isete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg: Isklister eller universalklister i bunn som nevnt over. Mrk; dette er primært for at voks som legges oppå skal festes skikkelig og ikke slites av etter 200 meter. Derfor et meget tynt lag med isklister med så lite søl som mulig. Varmes/smeltes inn i sålen. Deretter skia ut som nevnt, slik at klisteret blir helt hardt og feks blåvoks forsiktig lagt på i flere tynne lag og forsøkt gnidd ut oppå klisteret og ikke sauset sammen med. Å bruke varme (smørejern) gjør jeg alltid. Mye bedre resultat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flere tips.

Snøens beskaffenhet har jo uendelige variasjoner. Ofte kan det være grovkornet våt, frossen kornet, frossen fin og isete blanke spor på samme skitur. Særlig på ettervinteren når sola tar.

 

 

Link:

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CEUQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.skiaktiv.no%2Fartikkel%2F376%2Fklister-eventyr.html&ei=54w4Uc7CMszBswaY_4CADw&usg=AFQjCNGG9UEgwE8HaVptSZyv7c82zTjc7w&bvm=bv.43287494,d.Yms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar først isklister i bunn.

Å bruke et hardere klister i bunn er vanlig på alle føre. Er det isete løyper legger man gjerne type grønt klister i bunn og så isklister over som feste. De gjør at isklisteret ikke slites så fort.

Ved plussgrader og vår snø bruker men isklister eller et violett klister som base under universal, rødt, gult klister. Det gir klisteret bedre fest samt at det begrenser hvor mye klisteret oppå flytter seg bakover. Er nemlig slik at myke klister flytter seg underveis.,

Universal er vanskeligere å beksrive konkret for det brukes til så mangt.

Universal mixes ofte med annet klister. Ved kornet snø rundt null med både istete og lett bløte partier vil man ofte mixe en type isklister/violett med universal. Da gir isklisteret litt mer slitestyrke samt feste der det er isete og universal fobedrer feste i de våte partier.

På vår snør blander man ofte universal med rødt klister. Er som regel bare på skikelig slushføre og i regn at man evt bruker rent rødt/gult klister.

Universal kan og brukes alene og vil ofte være et bra alternativ når snøen har blitt litt grov og hverken er veldig isete eller våt. Også vanlig å bruke et universalklister når man skal dekke med voks.

Bruker her som regel Blå Rex som underlagsklister. Er det langt og skikkelig slitende bruker jeg guruwax klister eller legger en "gurupute"

Men universalklister er ikke helt universal. Finnes flere versjoner. Versjoner med sølv er å foretrekke når det er partier med mer finkornet snø i løypa.

Ved våte fører er det bedre uten sølv da sølv ofte kan gi litt sug.

Start Universal Wide er et populært klister med sølv, dog er det ikke det krafigste klisteret. Passer fint der man trenger litt klister blandet under voksen. Det sitter ikke så godt alene på våte forhold.

Noen av mine klister.

Grønn - Swix spray baseklister

Blå grunnklister - Blå Rex, Guruwax Hard

Blå isklister - Normalt bruker jeg Swix Isklister. Blandin med Swix KR40 ved veldig grov snø.

Violett - Vahuti Violett, SkiGO Violett, Rode Violett Special.

Universal - Rode Multigrade, Start Universal, Swix VM Universal.

Rødt - Rode Rossa(hvis fare for litt tørre partier), Rode Rossa Special.

Vått - Skigo HF yellow, alt Swix Aqua(heter vel KR70). Dette er skikkelig klissvått føre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan si noe vettugt om når man skal ha isklister i bånn av skia og når man skal ha universal?

Jeg bruker isklister i bunnen som baseklister store deler av vinteren.  All annen smøring sitter mye bedre med baseklister. Kan gjerne legge annet klister oppå det. Flere tynne lag er bedre enn ett tykt.

 

Desto mildere det er, dess mer klister og mindre voks. Ved problematisk nullføre bruker jeg ofte Rode Multigrade som jeg drar ut med håndbaken. Deretter legger jeg voks oppå mens klisteret er vått, dvs før det har fått dannet hinne. (mange liker ikke å legge voks direkte, men på nullføre synes jeg det funker). Korkes. Lar så skia kjøle litt, før jeg legger et nytt (tynt) lag voks oppå og korker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at værmeldingen har blitt endret litt, nå er det meldt -8 grader på det varmeste med bittelitt snøfall (under en centimeter)...

 

Er litt skeptisk til å bruke klister her i det hele tatt på sånt føre, men det kommer nok til å være knallhardt under. Det jeg tror blir riktig utfra kommentarene ovenfor blir blått isklister med blå voks oppå hvis det faktisk har snødd litt. Noen andre forslag til knallhardt underlag med en tynt, tynt lag med nysnø oppå og -8 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg en tur på Blefjell (eller vesle-ble alt ettersom) til helga og ser at det er meldt ganske kaldt.

Fra -4 og kaldere http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Flesberg/Blestua/langtidsvarsel.html

 

Jeg vet det har vært plussgrader der oppe og det har ikke kommet noe snø i mellomtida, så jeg tipper det er rimelig isete/grovkornet snø. Har tenkt å gå i oppkjørte løyper som jeg tipper blir kjørt opp på torsdag eller fredag, muligens t.o.m. på lørdag morgen.

 

Spørsmålet mitt er: blir dette klisterføre, eller vil jeg kunne bruke helt vanlig blå voks? Hvis det er klisterføre - hva slags klister?

Hei!

Jeg var innover en tur på vesleBle i dag. Gikk fra Høgda , der ble det kjørt oppp i løpet av dagen. Jeg vet ikke om han kjørte lenger enn Strutåsen, men det ser du jo på Skisporet.no.

Jeg hadde blått klister i bånn og pakka det inn med Blå Ekstra. Kun voks vil nok slites fort, men du har greit feste så lenge det holder. Utafor de maskinkjørte spora var der ei tynn skarehinne over korna snø, de skuterkjørte løypene er ikke noe fine å gå i nå.

Dro ned i ett-tida, da var det såpass kaldt i snøen at det nok ikke ble kramt utover ettermiddagen.

 

Mitt råd blir derfor et lag klister i bunn og blå voks utapå.  

 

God tur!

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at værmeldingen har blitt endret litt, nå er det meldt -8 grader på det varmeste med bittelitt snøfall (under en centimeter)...

 

Er litt skeptisk til å bruke klister her i det hele tatt på sånt føre, men det kommer nok til å være knallhardt under. Det jeg tror blir riktig utfra kommentarene ovenfor blir blått isklister med blå voks oppå hvis det faktisk har snødd litt. Noen andre forslag til knallhardt underlag med en tynt, tynt lag med nysnø oppå og -8 grader?

Prøv deg først frem med vanlig tørrvoks på vanlig måte først. Legg først på grunnvoks (blå eller grønn grunnvoks) hvis du gidder. Da varer smørningen litt lengre. Hvis du ikke gidder, så går det og helt glimrende. Begynn så med den kaldeste voksen du tror kan funke: eks. grønn eller blå. Gir det for dårlig feste går du over til blå extra, gir det for dårlig feste så er det lilla spesial neste.

Fungerer dette bra nok er du lykkelig for å slippe å grise til med klister.

Hvis dette ikke funker, skrap av med skrapen, og begynn med klister. Dekk gjerne med voks slik som nevnt dersom det er litt nysnø. Trenger ikke å gå helt crazy avansert heller.

Tips: Får du klister på hendene, tørk vekk det du kan på papir/fiberlene, så drar du fingrene godt gjennom håret noen ganger. Fettet i håret nøytraliserer nesten klisteret på ett vis. Det fungerer faktisk meget meget bra, uten at frisyren blir for vill.

Utrolig, men sant..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Mindvirus krev:
Tips: Får du klister på hendene, tørk vekk det du kan på papir/fiberlene, så drar du fingrene godt gjennom håret noen ganger. Fettet i håret nøytraliserer nesten klisteret på ett vis. Det fungerer faktisk meget meget bra, uten at frisyren blir for vill.
Utrolig, men sant..

 

Eller skrell en appelsin og tørk fingra med skall / olje fra skallet!

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lett å legge harde klister utendørs uten smørejern.

Alternativet er å kline hurtigklister over voks. Noe jeg syntes hva praktisk å ha i sekken for å etterfylle klister på lengre turer var en serie fra Toko.

http://www.skistart.com/nor/toko-carbon-klister-spray-utforsaljning.html

Men den serien er på vei ut så jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i.

Skal du bare bruke tubeklister ville jeg heller lagt tynt med isklister hjemme. Så lagt på voks over der oppe når du ser forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å legge på klister når det var ca 0 grader og det var ikke så veldig morsomt. Det ble vanskelig når det ble -2. Tipper det er praktisk umulig å legge på isklister når det er -8 grader. Sist gang jeg la på klister var det 5 plussgrader og jeg satt å holdt på tuben i bilen på veien opp for å varme den. La på klisteret på to par ski og det var allerede begynt å bli hardt på det siste parret når jeg skulle dra det ut.

 

... til klisterets forsvar, så må jeg si at jeg ikke synes det er spesielt vanskelig å legge på når man gjør det hjemme. Hvis man bare er litt forsiktig så får man det jo stort sett på skiene og det er relativt greit å dra ut. Har mindre klisterskrekk nå etter å lagt det på to ganger enn jeg hadde utfra det jeg husker av fattern sin irritasjon når det var klisterføre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av sola, er det utruleg kva for temperaturar ein kan greie å få til på ein svart skisåle. Små smørejern med gassfyring finnst også, sjølv har eg eit som fint går ned i sidelomma på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Blefjell kom det etterhvert nærmere 10cm nysnø i dag og det var skikkelig blått-føre. Gadd ikke ta av det blå klisteret (hadde lagt vanlig blå voks oppå) som lå under skiene mine - det funket greit. På skiene til dama som har litt for dårlig spenn i skiene gikk det heller trått . Oh well. Det største "problemet" var snøværet som dama ikke satte så god pris på. Morsomt når snøen legger seg pent på den ene siden av ansiktet. :D

 

Dro innom fattern som hadde har hytte der oppe (den lille gule på venstre side når man går mot Strutåsen fra Blestølen) og han var ikke helt i form, og hadde noe mat og en lysekrone i jern i bilen som jeg sa jeg kunne hente. 15kg sekk gjorde at jeg nå fikk litt av samme føret til dama og må si at hadde jeg vært henne, så hadde jeg takket ja til tilbudet om å smøre om skiene.

 

Fikk prøvd meg ute i løssnøen også, og må si at det er vanskelig å kjøre nedover når lyset er helt flatt og du såvidt holder øynene åpne pga snøen som kommer i mot. På den andre siden så gjør 10cm nysnø landingen veldig myk. Å svinge på samme måte som i oppkjørte løyper var vel også kanskje 10x tyngre enn vanlig og ikke så lett i relativt myke langrensstøvler.

 

Konklusjonen er ihvertfall at vi skal opp på fjellet i morgen. Det er meldt sol, -10 grader, bittelitt vind og ellers rimelig knallvær og med 10cm nysnø så kommer forholdene til å bli superbra. Gleder meg som en liten unge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg klistertuben i innerlommen, og legg på en ski av gangen, og put tuben i innerlommen igjen med en gang.

Ellers så hjelper solen veldig på også.

Samme gjør jeg. 

Og jeg bruker håndbaken til å gni ut klisteret med. Blir varmere, og fordeles jevnere enn skrape. Sitter bemerkelsesverdig lite igjen på hånda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.