Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverse Spørsmål ang Villmarka


Anbefalte innlegg

Vi skal til Femundsmarka i starten av Juni. Er det sannsynlig å se bjørn i området der ? Blir å gå fra røa, der 50% av turen er på norsk side, og 50% på svensk side. Jeg lurer også på om det er godt merket med stier den veien. Jeg sender ved link til utno sin side. Takk i forkant. Er det en typisk ting som jeg bør ha med på denne turen, som man vanligvis overser ?

https://ut.no/turforslag/1115652/svensk-flrt-i-femundsmarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok ikke vanlig, men absolutt mulig. Jeg så bjørn der en gang. Det var i slutten av april (sen påske). Stedet var ca en mil sør for Røamunningen, i skråningen ned mot Femunden. Avstand var 100-150m, og bjørnen forsvant firt når den oppdaget oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett bjørn i Femundsmarka de gangene jeg har vært der.

Vi var på tur tidlig i juni i fjor, rett etter at isen hadde gått i høyereliggende vann.
Vi startet i Sverige, og der var det ikke lov å fiske så tidlig. Forbudet var gjort av hensyn til kalving for reinsdyra (fiskeforbud=mindre folk), dette bør du sjekke opp på svensk side.

Vær også obs på strenge regler for bål i svenske nasjonalparker. Ellers så er svenskene flinke til å bygge nødly og legge til rette for bål, med utkjørt ved på leirplassene.

Jeg ville ha sjekket om det går å få taxibåt over Grövelsjön, da når du vel noe flere fiskevann.

Se også her, https://www.engerdal-fjellstyre.no/fiske med oversikt over arter i de ulike vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mountainking said:

Vi skal til Femundsmarka i starten av Juni. Er det sannsynlig å se bjørn i området der?

Femundsmarka er ett av områdene i Norge hvor du kan være heldig å se dem, men sannsynligheten er allikevel veldig lav.

 

https://www.klikk.no/helse/trening/tester/her-kan-du-mote-pa-bjorn-i-norge-2485986

Quote

- Selv om bjørnestammen i Norge har doblet seg mange steder de siste ti årene, er det svært sjelden at noen kommer nært innpå dyret. På 80-tallet gikk jeg 4000 kilometer på bjørnesporing og så bjørn bare tre ganger. I Finland og Russland har jeg gått ca 150 kilometer i samme hensikt, og så da bjørn en gang. I Lierne er det jo kjent for å være en del bjørn, men på de seks årene jeg har jaktet elg der, har bjørnen bare tatt elgrester fra oss én eneste gang, forteller Sørensen.

Å se en bjørn i Norge er omtrent som å vinne i lotto. Du kan bo i bjørneområder et helt liv og fremdeles være heldig om du ser den en gang eller to. Eller gå tusenvis av kilometer, spesifikt på utkikk etter bjørn uten å finne en eneste en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, esw said:

Er nok ikke vanlig, men absolutt mulig. Jeg så bjørn der en gang. Det var i slutten av april (sen påske). Stedet var ca en mil sør for Røamunningen, i skråningen ned mot Femunden. Avstand var 100-150m, og bjørnen forsvant firt når den oppdaget oss.

Wow. Fett ! Når/om du ser en bjørn. Fortsetter du bare løypa som vanlig, selv om retningen er imot der bjørnen var/løp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sofasliter said:

Jeg har ikke sett bjørn i Femundsmarka de gangene jeg har vært der.

Vi var på tur tidlig i juni i fjor, rett etter at isen hadde gått i høyereliggende vann.
Vi startet i Sverige, og der var det ikke lov å fiske så tidlig. Forbudet var gjort av hensyn til kalving for reinsdyra (fiskeforbud=mindre folk), dette bør du sjekke opp på svensk side.

Vær også obs på strenge regler for bål i svenske nasjonalparker. Ellers så er svenskene flinke til å bygge nødly og legge til rette for bål, med utkjørt ved på leirplassene.

Jeg ville ha sjekket om det går å få taxibåt over Grövelsjön, da når du vel noe flere fiskevann.

Se også her, https://www.engerdal-fjellstyre.no/fiske med oversikt over arter i de ulike vannene.

Skal gjøre det. Takk !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Gabs88 said:

Femundsmarka er ett av områdene i Norge hvor du kan være heldig å se dem, men sannsynligheten er allikevel veldig lav.

 

https://www.klikk.no/helse/trening/tester/her-kan-du-mote-pa-bjorn-i-norge-2485986

Å se en bjørn i Norge er omtrent som å vinne i lotto. Du kan bo i bjørneområder et helt liv og fremdeles være heldig om du ser den en gang eller to. Eller gå tusenvis av kilometer, spesifikt på utkikk etter bjørn uten å finne en eneste en.

Tviler ikke på det. Hadde vært utrolig kult å sett en bjørn på turen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (1 time siden):

Er nok ikke vanlig, men absolutt mulig. Jeg så bjørn der en gang. Det var i slutten av april (sen påske). Stedet var ca en mil sør for Røamunningen, i skråningen ned mot Femunden. Avstand var 100-150m, og bjørnen forsvant firt når den oppdaget oss.

Jeg har verken sett bjørn eller ørret i Femundsmarka 🙄
Bare hørt andre skryte snakke om det...

Skal du få se bjørn, så må du være veldig heldig, og stille. Bevege du deg i feks Goretex eller har ting som skramler i sekken blir bjørnen var deg i god tid og holder seg unna.

Svensk kart over Rogen, dekker antagelig hele turen deres, jeg synes det er bedre enn det norske.

Endret av sofasliter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (44 minutter siden):

Wow. Fett ! Når/om du ser en bjørn. Fortsetter du bare løypa som vanlig, selv om retningen er imot der bjørnen var/løp ?

Vi stoppet opp da vi så bjørnen. Så fort den oppdaget oss løp den bort i full fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sofasliter said:

Jeg har verken sett bjørn eller ørret i Femundsmarka 🙄
Bare hørt andre skryte snakke om det...

Skal du få se bjørn, så må du være veldig heldig, og stille. Bevege du deg i feks Goretex eller har ting som skramler i sekken blir bjørnen var deg i god tid og holder seg unna.

Svensk kart over Rogen, dekker antagelig hele turen deres, jeg synes det er bedre enn det norske.

Flott. Altså dette kartet ?

https://www.kartbutikken.no/rogen-svensk-fjellkart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, esw said:

Vi stoppet opp da vi så bjørnen. Så fort den oppdaget oss løp den bort i full fart.

Forstår godt det :D Men gikk dere tilbake der dere kom ifra. Eller bare fuglte løypa som vanlig. Hørt at man ikke burde gå i retning mot der bjørnen løper.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Generelt spørsmål: Jeg skal ha med kart, men kan man gå den løpya jeg sendte uten kart på bare stier ?

Kommer man til å møte på mye folk der i starten av Juni ?

Endret av Mountainking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det kartet jeg brukte i sommer. Tidlig juni i fjor traff vi ingen i Sverige, vi padlet Hävlingen og videre inn i Norge. Når vi kom til Øvre Roasten traff vi på folk. Gjetter på at du nok kan treffe på noen, men så tidlig i sesongen er det nok ikke så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (28 minutter siden):

Generelt spørsmål: Jeg skal ha med kart, men kan man gå den løpya jeg sendte uten kart på bare stier ?

Kommer man til å møte på mye folk der i starten av Juni ?

Fysisk kart er et must. Mobildekning forsvinner, men du kan klyve en haug og være heldig.( Lurt å følge sti i blokk-terreng). Ikke sett bjørn der, selv om den krysser nord-sør/ øst-vest(var en innpåsliten en i Rørosområdet for ett par år siden, som stakk snuta sørover via Femunden. De vil du ikke treffe(om ikke i de traktene, våknet jeg en natt av en bjørn som snuste på teltduken...ung sak, som raidet rundt bl.a. i søplekasser). Hatt reinsdyr flyende rundt..."mor og barn" som lette etter hverandre. Gikk like opp i teltet, dag som natt, og håpet simla så bardunene. En annen kar fikk for noen år siden herpet telt og turutstyr av en moskusfar, som ryddet vei for kone og barn på den smale eskeren, som går gjennom den største av Langeggtjønnan...der du har planer om å gå. Mange folk ser du ikke på den tiden. Femunden 2 har ikke startet transportruta. Men har planer om de tider selv. Eneste jeg vil se er ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mountainking said:

Generelt spørsmål: Jeg skal ha med kart, men kan man gå den løpya jeg sendte uten kart på bare stier ?

Kommer man til å møte på mye folk der i starten av Juni ?

 

Nei, man kommer ikke til å møte så mye folk. I starten av Juni kan du risikere at alle vann fremdeles er isdekte, eller at du kommer midt i isløsningen. Det er bløtt i bakken og stiene vil nok være fulle av gjørme. Det vil nok være enkelte som begir seg inn i området men det er mer fornuftig å vente til slutten av Juni før man begir seg inn dit.

Forøvrig så ville jeg ha vurdert Packraft i Femundsmarka hvis du skal dit senere enn 10 Juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (1 time siden):

Forstår godt det :D Men gikk dere tilbake der dere kom ifra. Eller bare fuglte løypa som vanlig. Hørt at man ikke burde gå i retning mot der bjørnen løper.. ?

Vi krysset sporet og gikk ut på isen på Femund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gabs88 om usikkerhet rundt snø- og issmelting. Men siden det er meldt over gjennomsnittet varm vår, så er planen hvertfall å prøve seg...(lurt å sjekke sattelitbilder før utflukt)

Her en link til kar som var der våren 2021;

https://www.fjellforum.no/topic/61902-femundsmarka-vår-2021/#comment-536422

Andre har og hatt fine turer der mai/ juni har jeg lest her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Myriameter said:

Enig med Gabs88 om usikkerhet rundt snø- og issmelting. Men siden det er meldt over gjennomsnittet varm vår, så er planen hvertfall å prøve seg...(lurt å sjekke sattelitbilder før utflukt)

 

Varm vår men det kom også en del snø, så veldig usikkert. Jeg har håpet oppe om en god start på året men venter fremdeles spent.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (På 13.3.2024 den 14.35):

Generelt spørsmål: Jeg skal ha med kart, men kan man gå den løpya jeg sendte uten kart på bare stier ?

Kommer man til å møte på mye folk der i starten av Juni ?

Jeg tar alltid med papirkart men selv uten dekning kan jeg bruke google maps men stoler ikke helt på det. Men google maps er fin om du er litt usikker på hvor du er på papirkartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.