Gå til innhold
  • Bli medlem

Min mor trenger en lett hyttesekk.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Utfordring:

Min mor trenger en lett hyttesekk:

  • Den må være ganske lett. Formen er ikke helt på topp. Men den må samtidig være god å bære med vekten man trenger på en hyttetur om sommer/høst. En lett dumpose må det være plass til.
  • Den må ha grei plass. 55-65 liter tenker jeg.
  • Den må være god å bære med vekt opptil det man trenger på en hyttetur om sommeren. Hun må selvfølgleig pakke fornuftig, for å ikke få for tung sekk.
  • Hun er bare 153 høy. Sekken må med andre ord ha ganske kort rygg.

Jeg har kommet opp med ett alternativ. Og det er Bergans Helium Lady 55 Liter. Jeg vet ikke om denne kan bli for "spinkel" med hytte til hytte vekt i?

Har dere noen inspill til dette, eller tips til andre sekker?

Sekken skal kjøpes i Bergen, og skal også prøves i butikk for å være sikker på at den passer. Så det blir en liten ringerunde før vi drar ut i butikkene, for å høre hva de har inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har helium selv. Den blir fort ubehagelig når du er over 12 kg (eller 10 kg?) som er anbefalt maks vekt fra bergans. Dette stemmer også godt med min erfaring. Den er noe tynn i ryggen så den må pakkes fornuftig dvs ingen harde og skarpe gjenstander mot ryggen.

Det burde vel ikke være noe problem når det er snakk om hytte til hytte og sikkert ikke de lengste turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var det jeg hadde misanke om. Jeg vet av egen erfaring at en lett sekk som er lastet for tungt blir grusom å bære, og du blir helt gåen i skuldrene eller hoftene av å gå lenge med den.

Noen som har alternativ til en litt kraftigere sekk som kan passe en kort damerygg da?

Jeg vet ikke om Lowe Alpine Nanon ND50:60 som veier 1,26kg, har kraftigere bæresystem enn Heliumen: http://www.lowealpine.com/eng/prod_app_det.php?catid=10&itemid=751&type=woman

Lowe alpine Annapurna 55:65 er nok også bra, men veier nesten 1,2 kg mer enn Bergans Helium: http://www.lowealpine.com/eng/prod_app_det.php?catid=8&itemid=910&type=woman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig pakking på hytte-til-hytte-tur tilsier vel en vekt på under 10 kg...?

Ja, forsåvidt. Selv pleier jeg å ende opp med ca 10 kg. Vanligvis mer, dersom jeg går til hytter uten proviant, og må bære med meg maten selv. Drytech er glemmesak, men knekkebrød går bra.

Da ender man vel egentlig opp med en vekt som blir ubehagelig med Heliumen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så enkelt som Bergans Telemark/Norkapp Lady 60 ltr. vil fungere utmerket, og vekten er ikke avskrekkende heller.

Praktiske sidelommer, justerbar rygg og funker fint opptil 18 kg (testet den vekten med min sekk på 80 ltr dog).

Tror den nye modellen er tilrettelagt for drikkesystem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i våre Helium sekker - men noen har godt av å ha en bedre sekk komfortmessig for ryggen.

Spesielt eldre har gjerne skavanker med ryggen etter et langt yrkesaktivt liv. Sjekk opp i dette før du evt. kjøper Helium.

Den har nemlig lite støtte, komfort og justeringsmuligheter :-) Gregory er et veldig bra sekkemerke for skjeve og trengende rygger. Tilpasninger i hytt og pine her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en osprey kestrel 48L og er glad for den, syntes den sidder godt også med vægt op til 16 kg, modellen findes i en 58L også og i en kort model(om den er kort nok ved jeg så ikke)

Skal det være lettere er der osprey exos, har ikek prøvet den men hørt godt om den, dog er den nok ikke til mere end 10-12 kg

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helium'en er kjempefin dersom vekten ikke overstiger rundt 10 kg. Over det blir bærekomforten dårlig.

Jeg klarte meg fint med Helium på en ukestur i fjellet fra hytte til hytte. Ikke fullt så behagelig når jeg prøvde å pakke det jeg trengte for en telttur i samme sekk. Vekta ble for høy og bærekomforten elendig.

Muligens kan Helium'en blir litt for lang til din mor. Selv er jeg 165 cm og synes at sekken ikke kunne vært så mye lenger, men det er jo bare å ta seg en tur i butikken og prøve.

Jeg er kjempeglad i denne sekken når jeg ikke skal bære veldig tungt. Lett og fin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har bestemt seg for at hun trenger plass til ett lite telt også. Så da tror jeg 55 liter kan bli i minste laget. Rundt 65 liter passer henne sikkert bedre.

Noe så enkelt som Bergans Telemark/Norkapp Lady 60 ltr. vil fungere utmerket, og vekten er ikke avskrekkende heller.

Praktiske sidelommer, justerbar rygg og funker fint opptil 18 kg (testet den vekten med min sekk på 80 ltr dog).

Tror den nye modellen er tilrettelagt for drikkesystem også.

På nettsiden er den opgitt at den passer fra personer med høyde 160 og oppover, så denne blir nok for lang i ryggen. Ryggmålet hennes er ca 41 cm fra nakken og til toppen av hoftekammen.

Jeg er veldig glad i våre Helium sekker - men noen har godt av å ha en bedre sekk komfortmesssig for ryggen.

Spesielt eldre har gjerne skavanker med ryggen etter et langt yrkesaktivt liv. Sjekk opp i dette før du evt. kjøper Helium.

Den har nemlig lite støtte, komfort og justeringsmuligheter :smile: Gregory er et veldig bra sekkemerke for skjeve og trengende rygger. Tilpasninger i hytt og pine her!

Gregory skal jeg sjekke ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helium'en er kjempefin dersom vekten ikke overstiger rundt 10 kg. Over det blir bærekomforten dårlig.

Jeg klarte meg fint med Helium på en ukestur i fjellet fra hytte til hytte. Ikke fullt så behagelig når jeg prøvde å pakke det jeg trengte for en telttur i samme sekk. Vekta ble for høy og bærekomforten elendig.

Muligens kan Helium'en blir litt for lang til din mor. Selv er jeg 165 cm og synes at sekken ikke kunne vært så mye lenger, men det er jo bare å ta seg en tur i butikken og prøve.

Jeg er kjempeglad i denne sekken når jeg ikke skal bære veldig tungt. Lett og fin :smile:

Ja, mulig heliumen ikke passer.

Når hun i tillegg ønsker å ha plass til ett lite en- eller tomanns telt og en sovepose så blir nok ikke heliumen det beste valget lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte tur-ryggsekk til teltet, soveposen og lignende på XXL og der var utvalget veldig bra med ryggsekker. Der har de ryggsekker som er egnet til hytteturer, sykkelturer og teltturer. Prisen variere mye avhengig av kvaliteten. Jeg tror XXL har en butikk i Bergen, men jeg ville sett om de har greie ryggsekker som dekker behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte tur-ryggsekk til teltet, soveposen og lignende på XXL og der var utvalget veldig bra med ryggsekker. Der har de ryggsekker som er egnet til hytteturer, sykkelturer og teltturer. Prisen variere mye avhengig av kvaliteten. Jeg tror XXL har en butikk i Bergen, men jeg ville sett om de har greie ryggsekker som dekker behovet.

XXL har to store butikker i bergen. Og jeg har vert på den ene å sett etter sekk tidligere. Det var ett virkelig dårlig utvalg. De fleste knøttsmå sportsbutikker har samme eller bedre utvalg.

En diger vegg med noen få modeller fra Helsport, norrøna og Lundhags, og ikke noe mer. I tillegg var de utsolgt for norrøna sin sekk, så da var det bare rundt 100 Helsport sekker av samme modell igjen, og noen lundhags sekker. Begge de var langt under Lowe Alpine og norrøna, så det var ikke noe reelt utvalg dersom ikke pris var det viktigste.

Uten tvil

http://www.fjellspor...-sort-dame.html

eneste er at fjellsport har den kun i tall og ikke i small som hun må ha. men uten tvil en utrolig god sekk.

et rimelig alternativ kan være Helsport Fjellheimen 65. God sekk til en god pris, kommer også i small rygglengde.

Kanskje den kan være noe ja :)

Helsport sine sekker har jeg lite til overs for. Jeg prøvde en sekk en gang, og den var helt rævva. Kanskje det var en dårlig modell, men den var ihvertfall ett stort steg bak konkurrentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikne helt at et lett enma nstelt og litt mat skal dra vekten over ti kg? Snakker vi vinter eller barmarkstelt?

Sekk + sovepose + telt + liggeunderlag + "kjøkkenutstyr" + mat + drikkeflaske med vann + klær + toalettsaker +++ blir fort noen kilo det ja. Spesielt om du ikke lever på drytech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kestrelserien til Osprey har fått mye god omtale. Greie løsninger og god bærekomfort etter sigende. Jeg venter på en 38-liter fra Outnorth.

Ser at den 68-literen ikke er veldig dyr. Kan det være noe? Kommer i to rygglengder som er justerbare.

Link til Outnorth : http://www.outnorth.no/no-osprey/kestrel-68-sm-tarn-blue.php

Edit: Beklager feilen. Toalettsaker tenker jeg hun kan bedre selv ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kestrelserien til Osprey har fått mye god omtale. Greie løsninger og god bærekomfort etter sigende. Jeg venter på en 38-liter fra Outnorth.

Ser at den 68-literen ikke er veldig dyr. Kan det være noe? Kommer i to rygglengder som er justerbare.

Link til Outnorth : http://www.outnorth....a68b0a46-fancy1

Haha! Tror den linken er litt feil :P

Toilet bag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kestrelserien til Osprey har fått mye god omtale. Greie løsninger og god bærekomfort etter sigende. Jeg venter på en 38-liter fra Outnorth.

Ser at den 68-literen ikke er veldig dyr. Kan det være noe? Kommer i to rygglengder som er justerbare.

Link til Outnorth : http://www.outnorth....m-tarn-blue.php

Edit: Beklager feilen. Toalettsaker tenker jeg hun kan bedre selv ;-D

He-He.............. Prøv nå :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min mor har den sekken du foreslår i start innlegget, og hun er veldig fornøyd. Moren min er også en liten dame og den sekken sitter godt på ryggen hennes.

Kan anbefale å ta en tur innom Platou (enten den i Fjøsanger eller den i byen) for å få hjelp, der en de veldig flink og profesjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.