Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbjørn i Norge, etter istiden ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Her går diskusjonen livlig.

Var det isbjørn på halvøya vår da isen begynte å trekke seg tilbake ?

Sikkert det mener jeg. Naturlig at den skulle holde seg i iskanten langs kysten,

og at den sener er blitt klimafordrevet mot nord.

Eller utryddet av konkurenten homo sapiens ?

Noen som har noen vitenskaplig teori på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I et (mitt førstekjøpte) natuleksikon fra -78 står det: "Det går mange år mellom hver gang denne kolossen svømmer helt sør til våre kyster. Naturlig nok er det Nord-Norge som får flest besøk, men de har faktisk hendt at de har dukket opp på vestlandet også" (!)

Vil tro de fleste (av de sikkert få tilfeller) av isbjørn som er observert i Norge i moderne tid kommer fra tiden hvor fangstfolk hadde med isbjørnunger ned til fastlandet.

Så til det egentlige tema. Ville jo tro isbjørnene måtte ha levd i iskanten på bl.a vår halvøy, for lengre nord kan det jo umulig ha vært leveforhold for dem? Så rent "lekmannslogisk" er jeg enig med Dag G - Evje.

På en annen side synes jeg i så fall å ha hørt lite om funn som støtter dette.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observeres en og annen isbjørn på finnmarka, siste noen meldte fra om var i 2006.

På 1870-tallet var isbjørn ofte sett og skutt på land i Finnamrk og nord-Troms; i perioder lå havisen så langt sør at den kunne sees fra Nordkapp.

Har for dårlig linje til å google, men søk litt på brk.no, de har en brukbar artikkel om isbjørnens historie som nok svarer på det trådstarter lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ser på kartet er det igrunnen merkelig at isbjørnen ikke har vandret vestover på de 10.000 årene som har gått. De dype fjordene og Kvitsjøen er jo i seg selv neppe noe hinder. Det må være restene av golfstrømmen og naturlig svakere jaktutbytte videre vest som ikke frister den. Det er jo isbjørn på Novaia Semlia (eller hvordan det nå skrives) og Franz Josef Land.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.