Gå til innhold
  • Bli medlem

Sun hoodies i Norge?


derp

Anbefalte innlegg

Annonse

Aldri sett klær som viser UV beskyttelse her i Norge. Tipper at det ikke er noe marked for det, da normenn river av seg klærne så fort sola kommer frem og tempen bikker over 18 grader. Andre deler av verden finner man fram topplua og tar på seg tjukk genser om tempen kryper under 20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ut i samme ærend. Kjøpte noen fra Fjellsport (trudde jeg iaf) men finner ikke igjen ordren, så da blir det vanskelig å huske hvilke modeller dette var. 
Begge ble returnert da jeg syntes det var for mye stretch og generelt veldig klam og syntetisk følelse.

Bestilte deretter en Fjällräven Abisko sun hoodie som jeg er veldig fornøyd med. Denne er akkurat som jeg vil ha en sun hoodie. 
Eneste ulempen med Abisko er at den er 100% syntetisk, som gjør at den vil stinke brukbart etter en stund. Dette er ikke en feil, men bare sånn det er med syntetisk. Fordelene veier som regel opp for ulempene, men noen ganger ønsker en å ha litt kontroll på lukt, så jeg har nylig bestilt en Outdoor vitals Tern ultralight merino hoodie som bør dukke opp i neste uke eller deromkring (i god tid før sola blir ett problem her i trøndelag iaf).

Som du nevner, nesten ingen har noe særlig utvalg av slike klær, men jeg trur markedet for slikt her på berget er undervurdert av bransjen. 
Jeg foretrekker iaf nesten alltid å dra på en sun hoodie framfor å kline meg inn i solkrem.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, derp said:

Har kikket en del på sun hoodies på nett, men finner svært få(så si ingen) norske butikker som selger dette. Kalles det noe annet eller er det bare ikke et marked for sånt her?

https://www.patagonia.com/shop/collections/sun-protection-clothing

 

Simms Bugstopper og Simms SFlex, Solarflex selges i Norge. Det virker som om butikkene har prøvd å selge ut mye av det den siste tiden, men regner med at det er fordi det kommer ny kolleksjon.

 

 

Bugstopper er satt inn med permethrin som hjelper mot innsekter som mygg og flått, og varer gjennom rundt 50-70 vask.

Men de beskytter også mot sol og har SPF/UPF mellom 30 og 50 avhengig av plagget.

https://www.simmsfishing.com/collections/fishing-sun-protection

image.png.66514ba1995d42ba6d61d2ac39e3ae22.png

 

Har 3 stk i forskjellige versjoner, det er stort sett de her jeg har på meg når jeg er på fisketur om sommeren.

Kjøpte også noen Solarflex  hansker.

image.png.e42a050920adbc2137a80ad465bdca0a.png

 

Veldig godt fornøyd med både innsektsbeskyttelsen og solbeskyttelsen i dette tilfellet.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Jeg har vært ut i samme ærend. Kjøpte noen fra Fjellsport (trudde jeg iaf) men finner ikke igjen ordren, så da blir det vanskelig å huske hvilke modeller dette var. 
Begge ble returnert da jeg syntes det var for mye stretch og generelt veldig klam og syntetisk følelse.

Bestilte deretter en Fjällräven Abisko sun hoodie som jeg er veldig fornøyd med. Denne er akkurat som jeg vil ha en sun hoodie. 
Eneste ulempen med Abisko er at den er 100% syntetisk, som gjør at den vil stinke brukbart etter en stund. Dette er ikke en feil, men bare sånn det er med syntetisk. Fordelene veier som regel opp for ulempene, men noen ganger ønsker en å ha litt kontroll på lukt, så jeg har nylig bestilt en Outdoor vitals Tern ultralight merino hoodie som bør dukke opp i neste uke eller deromkring (i god tid før sola blir ett problem her i trøndelag iaf).

Som du nevner, nesten ingen har noe særlig utvalg av slike klær, men jeg trur markedet for slikt her på berget er undervurdert av bransjen. 
Jeg foretrekker iaf nesten alltid å dra på en sun hoodie framfor å kline meg inn i solkrem.

Ja det var den Abisko Sun hoodie'n jeg også fant, men som du sier, den er syntetisk. Northern Playground har en hoodie i merino ull som jeg vurderer. Riktig nok ingen UV beskyttelse i den, men den dekker jo kroppen. I verste fall får jeg bestille en Patagonia en fra EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (7 minutter siden):

Ja det var den Abisko Sun hoodie'n jeg også fant, men som du sier, den er syntetisk. Northern Playground har en hoodie i merino ull som jeg vurderer. Riktig nok ingen UV beskyttelse i den, men den dekker jo kroppen. I verste fall får jeg bestille en Patagonia en fra EU.

Stemmer det, jeg vurderte NP mot Outdoor vitals. Vil jo helst støtte norske merker og handle lokalt, men OV er tynnere og kommer i tilsynelatende lysere fargevariant - og jeg foretrekker begge deler mtp. å holde temperaturen nede.

Ingen UV-beskyttelse blir feil, den er bare ikke oppgitt (vurdert/testet). Men det var kanskje det du mente? Både ull og polyester absorberer UV godt, så beskyttelsen er der. Polyester er menneskeskapt og kan produseres med veldig jevn kvalitet med tilsvarende repeterbar UPF. Ull vil ha mye større naturlig variasjon og det er vanskelig å få en repeterbar UPF. Jeg tipper det er mye av grunnen til at mange ikke oppgir UPF på ullplagg selv om de er utformet for å gi god dekning mot sola. 

Abisko har heller ikke en oppgitt UPF, noe som er litt merkelig mtp. at det er 100% polyester, men det er først og fremst designet som gjør den til en sun hoodie og ikke det spesifikke tallet på solbeskyttelsen. For bruk i Norge ser jeg ikke på høy UPF som viktig, heller motsatt. UV i riktig doser er sunt og med den korte sommeren vi har her på berget er det fint om det slipper gjennom litt. For langvarig bruk på veldig solrike plasser blir høy og forutsigbar UPF viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (20 minutter siden):

Stemmer det, jeg vurderte NP mot Outdoor vitals. Vil jo helst støtte norske merker og handle lokalt, men OV er tynnere og kommer i tilsynelatende lysere fargevariant - og jeg foretrekker begge deler mtp. å holde temperaturen nede.

Ingen UV-beskyttelse blir feil, den er bare ikke oppgitt (vurdert/testet). Men det var kanskje det du mente? Både ull og polyester absorberer UV godt, så beskyttelsen er der. Polyester er menneskeskapt og kan produseres med veldig jevn kvalitet med tilsvarende repeterbar UPF. Ull vil ha mye større naturlig variasjon og det er vanskelig å få en repeterbar UPF. Jeg tipper det er mye av grunnen til at mange ikke oppgir UPF på ullplagg selv om de er utformet for å gi god dekning mot sola. 

Abisko har heller ikke en oppgitt UPF, noe som er litt merkelig mtp. at det er 100% polyester, men det er først og fremst designet som gjør den til en sun hoodie og ikke det spesifikke tallet på solbeskyttelsen. For bruk i Norge ser jeg ikke på høy UPF som viktig, heller motsatt. UV i riktig doser er sunt og med den korte sommeren vi har her på berget er det fint om det slipper gjennom litt. For langvarig bruk på veldig solrike plasser blir høy og forutsigbar UPF viktigere.

Ahh, okay. Har ikke satt meg så nøye inn i det. Bare sett at utenlandske nettsider reklamerer med X antall UPF, og så ikke det hos de norske. Men så lenge det dekker kroppen så regner jeg med det skal funke godt nok for min bruk. Tanken er å bruke det på en lang sykkeltur sydover over flere uker, så vil gjerne unngå stekende sol i mange timer/dager i strekk 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

 

Simms Bugstopper og Simms SFlex, Solarflex selges i Norge. Det virker som om butikkene har prøvd å selge ut mye av det den siste tiden, men regner med at det er fordi det kommer ny kolleksjon.

 

 

Bugstopper er satt inn med permethrin som hjelper mot innsekter som mygg og flått, og varer gjennom rundt 50-70 vask.

Men de beskytter også mot sol og har SPF/UPF mellom 30 og 50 avhengig av plagget.

https://www.simmsfishing.com/collections/fishing-sun-protection

image.png.66514ba1995d42ba6d61d2ac39e3ae22.png

 

Har 3 stk i forskjellige versjoner, det er stort sett de her jeg har på meg når jeg er på fisketur om sommeren.

Kjøpte også noen Solarflex  hansker.

image.png.e42a050920adbc2137a80ad465bdca0a.png

 

Veldig godt fornøyd med både innsektsbeskyttelsen og solbeskyttelsen i dette tilfellet.

Takk for tips. Hvordan er størrelsen på klærne? Er de normale i størrelsen som vi er vant med her på berget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Peacemaker said:

Takk for tips. Hvordan er størrelsen på klærne? Er de normale i størrelsen som vi er vant med her på berget?

Jeg vil si størrelsen stemmer men passform er litt mer Amerikansk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

derp skrev (12 timer siden):

Northern Playground har en hoodie i merino ull som jeg vurderer. Riktig nok ingen UV beskyttelse i den, men den dekker jo kroppen.

Aclima har denne:
https://www.aclima.no/aclima/107215/lightwool-140-hoodie-m-s-ranger-green-jet-black-l

Jeg var og på jakt etter en sun hoodie, men endte opp med denne merinoull-trøya fra Aclima som uansett vil være bedre enn bar hud og fjellsol for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordisk Fiskeutstyr på Lysaker Brygge er en av de få jeg vet har hatt dette i butikk tidligere. Handlet UV-motstandig klær der før fluefisketurer i Karibien...

De har hatt både Patagonia og Simms i butikk før i hvert fall så tipper det er et kurant sted å begynne å lete...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en Bugstopper tror jag, med nån sorts snakescalemönster på. Den är bra mot mygg men är litt för varm när det är över 24-25 och vindstilla. Lite tjockare tyg i den än en vanlig tshirt. Det är såklart en smaksak och jag är ganska varm av mig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (På 9.2.2024 den 1.56):

Aclima har denne:
https://www.aclima.no/aclima/107215/lightwool-140-hoodie-m-s-ranger-green-jet-black-l

Jeg var og på jakt etter en sun hoodie, men endte opp med denne merinoull-trøya fra Aclima som uansett vil være bedre enn bar hud og fjellsol for min del.

 

Lassen skrev (På 10.2.2024 den 9.30):

Her var det masse gode valg, takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.