Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Ally-tråd - valgets kvaler


finfyr

Anbefalte innlegg

Annonse

Baugene er harde å få på plass første gangen. Når den er satt opp og får stå litt så blir flytematte "most" i baugen så det blir ikke så trangt neste gang.

Mener de anbefaler litt silikon på baugrørene første gangen. Og viktig at baug toppen kommer riktig i forhold til duk. Duk skal ligge rett i forkant av baug og røfestene øverst, hvertfal allround modellene. De andre kjenner jeg ikke.

Når jeg monterte min første gang så var vi 3 stk og brukte vel en times tid. Først finne ut litt av deler etc og så monteringen.

Når jeg hadde satt i rørene fikk jeg og innttrykk at jeg hadde fått rør til 18", men duk til 16,5".

Etter jeg hadde satt den sammen lot jeg den stå slik noen dager for å gå seg til. Etter dette monterer jeg og en til del på 20 min. Bruker ca 30 alene. Ikke så ofte jeg gjør det så jeg får ikke opp farta da.

 

Så første gang er H.......... men det går klart enklere etter det. Tips er å bruke litt god tid, prøv å få matte og alt mest mulig rett første gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter veldig med de to baugene, som liksom ikke helt vil på plass.
Det er veldig viktig å smøre inn baugene med silikon slik at den glir lettere på plass. Friksjonen på matta er høy så det er først og fremst på baugene at silikonen hjelper synes jeg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, den matta har en myk (grå) og en hard (sort) side. Det er temmelig viktig at den harde siden legges opp, dvs at den er synlig. 
Hvis ikke blir den fort veldig stygg og småbiter kan løsne. Den harde siden gir også mindre friksjon mot stengene, og dette merker man godt ved montering av baugen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått satt den sammen, etter bra bruk av spray og hjelp fra far. Ser dette ok ut? Er den for skjev? Bør den tas fra hverandre igjen?

Har det noen betydning at det er så stor forskjell på flytematten, med tanke på at den på den ene siden er høyere opp enn på den andre?

Takk

 

http://www.fjellforum.no/gallery/image/1661-/

http://www.fjellforum.no/gallery/image/1660-/

 

http://www.fjellforum.no/gallery/image/1659-/

http://www.fjellforum.no/gallery/image/1658-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått satt den sammen, etter bra bruk av spray og hjelp fra far. Ser dette ok ut? Er den for skjev? Bør den tas fra hverandre igjen?

Har det noen betydning at det er så stor forskjell på flytematten, med tanke på at den på den ene siden er høyere opp enn på den andre?

Takk

 

 

 

Det betyr ingenting for padlingen og klarer du å overse den visuelle skjevheten er det bare å kose seg på tur! Men ta en titt på om hele kanoen er litt vindskjev. Dette bør du forsøke å rette på, men det er ikke av aller største betydning. Ta paddelen og kjenn etter selv, det er du som er sjefen!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar for å ta den fra hverandre om den er skjev, og sette sammen på nytt. For det blir vel ikke like vanskelig neste gang?

Og en klarer vel å rette opp flytematten, for den er vel ikke skjev for evig etter første montering?

Ser det greit ut, bortsett fra flytematten? Ser at det ikke er full symmetri med tanke på c-festene på sidene, men fant ingen god måte å få det til helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig svart, men tar gjerne en økt til. Denne "matten" har et misunnelsesverdig minne. Lar du kanoen være montert en tid kan du bare glemme å krangle matten noen cm hit eller dit, men det har liten eller ingen betydning om det ikke er så skjevt at et langsgående stag ligger nakent mot selve kanoduken. Da vil det i så fall være litt mer sårbart for skade. Og første gangen er helt klart første gangen. De påfølgende gangene du monterer kanoen vil du rett og slett føle deg ganske "ovenpå" fordi det er en temmelig annerledes seanse å montere den, - altså lettvindt og greit!

 

Men som sagt, du er sjefen, ikke la et forum eller andre ta komandoen. Både padlingen og opplevelsene er ditt, så jeg sier bare "God tur!"

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de to øverste bildene, er det øverste staget plassert på selve flytematten på den ene siden, mens det ligger over flytematten på det andre. Hva er ønskelig?

Sitter og tenker at jeg skal ta den fra hverandre etterpå, for så å prøve på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det andre bildet er det øverste langsgående staget plassert litt for langt opp. Da vil de sorte plasttappene kunne gnage seg inn i duken/matta. Ikke noe krise, men det kan føre til raskere slitasje.

Forstår ikke helt hva du mener her, dessverre. For langt opp, som at de er plassert over flytematten?

Når jeg søker litt etter Ally-bilder på google, så ser jeg at på de fleste kanoene, så ligger det øverste røret over flytematten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min kano ligger ligger det øverste røret over flytematten. De sorte plasttappene presser da inn i duken, men det har ikke skapt noe problem. Kanoen har blitt brukt mye og den er fortsatt like fin:) La kanoen stå montert noen dager, så den får utvide seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildene ser den litt vindskjev ut, men det kan skyldes kameraets vidvinkel. Jeg er ingen ekspert på Ally, men slik gjør jeg det.:

Justerer matta i lengderetningen så den ligger like langt fram i baug og i akter. Trer inn essingrørene for så å stille meg med et ben på hver side av kanoen. bøyd over kanoen tar jeg tak i hver side og "rister" duken opp og ned med vekselvis h og v hånd. Opp og ned bevegelsene gjør jeg mens armene gradvis føres nærmere hverandre, altså mot kanoen midt/senterlinje. Jeg foretrekker å gjøre denne sentreringen alene, mest pga koordineringen av bevegelsene. Fortsett så monteringen etter bruksanvisningen. Visst matta etter montering ligger like høyt opp på hver side kan du ta en vannfast tusj å sette en langsgående strek på duken. Da ser du lett ved neste gangs montering hvor duken skal ligge. Vær nøye med at rørene ligger på riktig side av de små plaststopperne til spantene for å unngå unødig slitasje. Jeg har også nummerert alle tverrspant fra baug til akter og dette gjør monteringen raskere når fisken vaker og jeg bare vill utpå.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt; Har tatt alt fra hverandre igjen, og tenker å sette den sammen igjen senere idag. Da skal jeg prøve å få matten til å ligge midt i kanoen. Men for å få det inn med teskjee, vannlinjen skal ligge over matten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vist du med vannlinjen mener de 2 langsgående rørene. På Allysprog heter det korteste langsgående rørsettet innerbunn. De nest lengste heter ytterbunn og de lengste heter vannlinje. Matta blir liggende et sted mellom det lengste og nestlengste rørsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt; Har tatt alt fra hverandre igjen, og tenker å sette den sammen igjen senere idag. Da skal jeg prøve å få matten til å ligge midt i kanoen. Men for å få det inn med teskjee, vannlinjen skal ligge over matten?

 

Matten skal ligge like langt nedenfor ripa på begge sider. På bildene dine ser det fryktelig skeivt ut. Det er ikke rart du har hatt problemer, når du har lagt flytematta så skeivt i. Da kommer den i komflikt med den øverste langsgående røret på den ene siden. Det røret skal være på oversiden av flytematta.

 

De langsgående rørene skal ligge oppå de svarte knottene på spantene. ALLE plasser det er svarte knotter, spantne i endene har ikke knotter til alle rørene.  Elllers kommer du til å få hull i duken og ting detter fra hverandre når du padler.

 

Røret som danner ripa ligger også skeivt i på bildene dine. Det skal matche med hullene i duken på begge sider. Hvis ikke kommer baugen og akter skeivt i og den blir vindskjev, som på bildene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill. Skal prøve igjen idag, å få matten på rett plass. Prøvde såvidt nå, men fikk det ikke til alene. Kona skal få slite med meg senere.

Forstår det slik at jeg gjorde lurt i å ta den fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dytte inn ripene før jeg putter i flytematta. Da kan du sette et bein midt i kanoen og dra i ripene oppover. Da ser du fort om matta ligger skeivt i forhold til ripene.

Du burde være litt nøye de første gangene for som Koppen sier har den matta en fantastisk hukommelse.

 

Det andre supertrixet er å sette et av de spantene som er nest størst på plassen til det som er størst først. (Det er i midten av kanoen) Det er lettere siden det er for lite. Så kan du sette i det andre spantet som er nest størst på sin riktige plass, ta ut det første spantet du satte i før du setter det størst på plass der det skal. Da tar du det litt mer gradvis og det kan være lettere.

 

Håper tipsene hjelper litt. Jeg var kansje litt bysk i mitt første innlegg beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva du mener her, dessverre. For langt opp, som at de er plassert over flytematten?

Når jeg søker litt etter Ally-bilder på google, så ser jeg at på de fleste kanoene, så ligger det øverste røret over flytematten.

Jeg uttrykte meg nok litt upresist ja, men det virker som Barskekarsten har forklart det jeg siktet til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kølla, takk for innspill. 

Ikke bestilt enda, men det blir veldig snart. Med litt snø i luften idag, så haster det vel ikke. Vi går nok for 16,5 fot, det har vi landet på. 

Hva er for dere "to gode årer"? Vil gjerne ha tips til konkrete årer, både for meg, kona og barna. Er vel flere varianter av årer, både med tanke på lengde og "bøy"? Hun største er fire år, så jeg ser for meg en liten barneåre, så hun kan få følelsen av at hun bidrar. 

Ser biltema har flere alternativer, både plast og tre. F. eks denne, som kanskje kan passe for barna? 

Gleder oss til å komme oss på tur :)

http://www.fjellforum.no/topic/23408-lengde-kano%C3%A5re/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dytte inn ripene før jeg putter i flytematta. Da kan du sette et bein midt i kanoen og dra i ripene oppover. Da ser du fort om matta ligger skeivt i forhold til ripene.

Du burde være litt nøye de første gangene for som Koppen sier har den matta en fantastisk hukommelse.

 

Det andre supertrixet er å sette et av de spantene som er nest størst på plassen til det som er størst først. (Det er i midten av kanoen) Det er lettere siden det er for lite. Så kan du sette i det andre spantet som er nest størst på sin riktige plass, ta ut det første spantet du satte i før du setter det størst på plass der det skal. Da tar du det litt mer gradvis og det kan være lettere.

 

Håper tipsene hjelper litt. Jeg var kansje litt bysk i mitt første innlegg beklager det.

Jeg gjør det på samme måte. Trer i de to stengene som danner ripa før jeg legger i matta. Når man setter inn baugene, FØR kjølrøret monteres, så kan man gjøre en siste justering av matta. 

 

Hvis man har fått presset matta litt skjevt har den, som flere har skrevet, et veldig minne. Dette er vanskelig å få bort, men det er mulig å lage et nytt spor/minne. Hvis man tegner en strek nøyaktig langs midten av matta går det an å legge en planke under (før matta er montert i båten) og presse ned langs streken i endene. Jeg har brukt en knivslire i plast som er rundet i enden. En kamerat banket sporet flatt med en hammer. Det funket også.

 

Det er veldig viktig at rørene ligger oppå de svarte "knottene", slik at ikke disse gnager i duken. Har selv laget et lite hull i min da jeg la dem på feil side en gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg brukt en times tid igjen, etter å ha sugd til meg alt jeg kan av tips og råd fra dere.

Tok den fra hverandre i morges, og satte den sammen igjen nå. Det var naturligvis mye "lettere" nå, men jeg vil gjerne ha deres dom.

Er skjevhetene rettet ut? Er dere fornøyde med hvordan matten ligger, ligger den omtrent likt på begge sider osv?

Igjen, takk for all hjelp.

post-3318-0-93423500-1367175386_thumb.jp

post-3318-0-67894000-1367175394_thumb.jp

post-3318-0-08945600-1367175403_thumb.jp

post-3318-0-72853700-1367175410_thumb.jp

post-3318-0-60634300-1367175472_thumb.jp

post-3318-0-40222500-1367175480_thumb.jp

post-3318-0-38193100-1367175487_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.