Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv vs idrett


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Er drita lei av alt som har med idrett å gjøre.

OL, VM, V-cup, birken osv osv er bare et egokjør som medfører en todeling av befolkningen.

En del som driver aktivt og en annen del som sitter og ser dette på TV og blir feitere og feitere..

Nei friluftsliv er tingen.

Hva er mer sosialt en å gå på tur med familie, venner eller bare med seg selv.

Komme seg ut og oppleve naturen, ikke bare stirre på den samme grusen på joggetur for å greie et eller annet merke, mens unga sitt hjemme med playstation osv. osv

Nei idretten er et blindspor i kampen for god folkehelse.

Muligens skulle de latt trucken stå hjemme av og til......

tjukkebollefeita.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel en ting man kan ta stilling til når vi snakker ungdom at idrett kan jo være vel så bra for å få ungdom i aktivitet osv, det er jo såklart mye konkurranse og prestasjon innen greia, har jo selv venner som driver med mye idrett. Idrett var jo ikke egentlig greia mi fant jeg ut etter hvert, er nå aktiv blandt annet i dnt ung som turleder, mange ungdommer som finner glede der og inspirasjon til videre friluftsliv, kan ikke si noe negativt om idrett, men friluftsliv er helt klart nedprioritert i form av økonomisk støtte osv i forhold til idrett! Det burde bli mer inkludert i hverdagen særlig for ungdom. Har mange turvenner/turledere som driver med idrett og friluftsliv, er jo ikke noe i veien der, er bare hva man velger.

Er det et stort dilemma for friluftsfolk at ungene vil drive med idrett? Går vel an å kombinere idrett og friluftsliv, ser det bare som et pluss om ungene mine skulle gjort det når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig innlegg. Idrett er et egokjør til like stor grad som denne posten. Alle er forskjellige og liker forskjellige ting. Deal with it.

"Hva er mer sosialt en å gå på tur med familie, venner eller bare med seg selv."

Hva med gruppetilhørigheten på ett fotballag?

Sosialt å gå turer med seg selv? Ikke narr meg til å le.

For ikke å snakke om adrenalinkicket idrett gir. Der kan friluftslivet bare gå å legge seg.

Har man problemer med barn som ikke vil bevege seg blir det for dumt å klage på de når de da velger å drive med en idrett..

atheists.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig innlegg. Idrett er et egokjør til like stor grad som denne posten. Alle er forskjellige og liker forskjellige ting. Deal with it.

"Hva er mer sosialt en å gå på tur med familie, venner eller bare med seg selv."

Hva med gruppetilhørigheten på ett fotballag?

Sosialt å gå turer med seg selv? Ikke narr meg til å le.

For ikke å snakke om adrenalinkicket idrett gir. Der kan friluftslivet bare gå å legge seg.

Har man problemer med barn som ikke vil bevege seg blir det for dumt å klage på de når de da velger å drive med en idrett..

atheists.png

Jeg er spent på å høre hva slags aktiviteter du har til gjengjeld å prøve innenfor friluftsliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../

For ikke å snakke om adrenalinkicket idrett gir. Der kan friluftslivet bare gå å legge seg. /...

Har du noen gang klatret en rute du tvilte på om du skulle klare, og så klart den og gjennomført den på en god måte også?

Har du noen gang snørekjørt igjennom et vinterlandskap i full fart, mens du behersket både skiferdigheter, terreng samt også samarbeid med hunden(e)?

Har du noen gang navigert gjennom vanskelig terreng med dårlige værforhold og kommet rett på målet som var langt unna da du startet?

Har du noen gang elvepadlet... o.s.v.

Friluftsliv er langt mer enn en rolig søndagstur i skogen i godt vær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er drita lei av alt som har med idrett å gjøre.

Jeg kan skjønne utsagnet til Dag G hvis du bytter ut "idrett" med "toppidrett" (men jeg er ikke helt enig likevel...).

Breddeidretten i Norge må vi aldri finne på å redusere, for den tror jeg bidrar til mye positivt for folkehelsa! Slik som aktivt friluftsliv gjør.

For meg er dette "ja takk - alle tre" (toppidr - breddeidr - friluftsliv).

Og jeg er helt enig med martin.m; de heftigste adrenalinkickene kan likesågodt komme gjennom friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om adrenalinkicket idrett gir. Der kan friluftslivet bare gå å legge seg.

Ta en god kikk på hvilke muligheter friluftsliv har for adrenalinkick. Om du aldri har fått skikkelig adrenalinkick innen friluftsliv er det du som ikke har oppsøkt de delene av friluftslivet som inneholder det. Og adrenalinkick i idrett er vel strengt tatt veldig varierende etter idretten man så velger..så om du mener noe gruser frllufsliv får du være mer presis ;) driver selv men en lang rekke ekstremsporter, og en ting er i alle fall sikkert..de beste og mest spennende adrenalinkickene kommer når du "kjemper mot" naturkreftene på naturens premisser, ikke i en gjennomsnittelig idrettshall.

Er ellers enig i at alle har sin greie, og idrett kan være en flott sosial greie for barn og ungdom! Og ser ikke på meg selv som noen sofagris, men elsker å se ski på tv på vinterhalvåret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idretten er vel stort seg grei den, men det er en svært uheldig side ved idretten og det er foreldre som står på sidelinja og kjefter og smeller. Ikke et helt uvanlig fenomen i følge mine kilder. Har ikke hørt om tilsvarende innenfor friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker sikkert på fotball og håndball for aldersbestemte lag?

Der er det mye gruff fra foreldre på sidelinjen ja! Heldigvis tar mange klubber tak i dette og tar opp dette med foreldregrupper, både på egne lag og hos motstandere. Hvis dette gjøres på en OK måte tror jeg de aller fleste voksne skjønner hvor idiotisk dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang klatret en rute du tvilte på om du skulle klare, og så klart den og gjennomført den på en god måte også?

Har du noen gang snørekjørt igjennom et vinterlandskap i full fart, mens du behersket både skiferdigheter, terreng samt også samarbeid med hunden(e)?

Har du noen gang navigert gjennom vanskelig terreng med dårlige værforhold og kommet rett på målet som var langt unna da du startet?

Har du noen gang elvepadlet... o.s.v.

Friluftsliv er langt mer enn en rolig søndagstur i skogen i godt vær.

Endorfinrus og adrenalinrus er ikke det samme. Nok av endorfinruser i idrett og. Elvepadling? Hvor går "grensen" mellom idrett og friluftsliv?

Det finnes selvfølgelig nok av eksempler på begge sider av saken, samt en gylden middelvei. Poenget mitt var å få frem hvor idiotisk det er å prøve å fremstille idrett som ett tåpelig alternativ til friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endorfinrus og adrenalinrus er ikke det samme. Nok av endorfinruser i idrett og. Elvepadling? Hvor går "grensen" mellom idrett og friluftsliv?

Det finnes selvfølgelig nok av eksempler på begge sider av saken, samt en gylden middelvei. Poenget mitt var å få frem hvor idiotisk det er å prøve å fremstille idrett som ett tåpelig alternativ til friluftsliv.

Ikke helt enig at det jeg har beskrevet kun gir et rush av endorfin, har klart følt adrenalinet stige radikalt på disse tingene jeg beskriver. Fordi om du kanskje får endorfinkick av det jeg beskrev kan du ikke benekte at andre får adrenalinkick av disse aktivitetene.

Grensen mellom idrett og friluftsliv kan være vag og kan nok variere alt etter hvem man snakker med.

Selv bedriver jeg ikke idrett men friluftsliv, selv om elementer av konkurranse (mot andre og seg selv) og forbedring av bl.a. form/dyktighet klart spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne utsagnet til Dag G hvis du bytter ut "idrett" med "toppidrett" (men jeg er ikke helt enig likevel...).

Breddeidretten i Norge må vi aldri finne på å redusere, for den tror jeg bidrar til mye positivt for folkehelsa! Slik som aktivt friluftsliv gjør.

For meg er dette "ja takk - alle tre" (toppidr - breddeidr - friluftsliv).

Og jeg er helt enig med martin.m; de heftigste adrenalinkickene kan likesågodt komme gjennom friluftsliv.

Enig med begge. Breddeidrett er greit nok. Men toppidrett, neitakk.

Heftige adrenalinkick får en mye av som friluftsmenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer til bachelor i idrett og friluftsliv, og der har vi nylig diskutert litt ala det samme. Jeg mener nå man fint kan kombinere begge delene, og hvis ikke skal man være glad så lenge folk velger en av delene. All aktivitet er bra, enten man liker rolige turer i skogen eller å rase rundt på fotballbanen. breddeidrett er veldig viktig for å holde barn og unge i aktivitet, det sosiale, lære å kommunisere og jobbe i team/lagfølelsen osv. Sier ikke at man ikke kan få det gjennom friluftslivet - men ser man på tallene ser man at breddeidretten favner om svært mange. Toppidrett er viktig for at de unge skal ha gode forbilder, ikke bare Justin Bieber og James Bond eller hvem det nå er barna liker for tiden :) samt at det er super underholdning for oss idrettsinteresserte :-) Men JA, mer penger til friluftslivet burde også vært prioritert. men ikke i stedet for idrett, i tillegg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men JA, mer penger til friluftslivet burde også vært prioritert. men ikke i stedet for idrett, i tillegg til.

Mulig jeg sporer av nå, administrator får evt. flytte tråden, men hva skulle egentlig mer penger til friluftsliv gått til? Mer penger til tilrettelegging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis fiskekort til alle? :)

Gratis fiskekort høres bra ut, Jegerjente.

Så skulle staten ha brukt masse kroner på å bygge flotte varder på fjelltoppene våre. Det er alt for mange av dem som ser ut som de er satt opp i fylla.

Fjellsko og turtøy på på blå resept skulle vært en forbannet selvfølge.

Momsfritt klatreutstyr, friluftsutstyr, turski mm selfølgelig. Hvorfor skal staten tjene på friluftsliv og god folkehelse. Det burde vært motsatt.

Grønt kort på buss og NSB for alle som skal på tur ville vært fint. Minst 50% rabatt !!

Gratis medlemskap på Fjellforum. (Ja, det er det vel allerede ..... :mrgreen: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.