Gå til innhold
  • Bli medlem

Skoleprosjekter - Friluftsliv


Nikke

Anbefalte innlegg

Det er fint å ha friluftsliv orienterte aktiviteter innendørs i ny og ne, spesielt på vinteren. Tar gjerne imot tips her om ulike aktiviteter elevene kan gjøre inne, og fint med skapende aktiviteter/prosess.

Har sett på bruk av paracord for å lage armbånd. Noen som har tips om hvor man kan få kjøpt dette, gjerne som sett med alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TheSleepwalker skrev (3 timer siden):

Sy pyramidetelt eller hengekøye?

Takk. Valgfaget er nå på andre plass, etter fysisk. Så med +- 70 elever, blir nok slike oppgaver på flere områder for omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvo kan være et klasseprosjekt.

Lære seg et sett essensielle knuter.

Tenne bål (i skolegården) med tennstål. Twist i premie til de som får det til, og twist i trøst til de som ikke greier det. 

Når jeg tenker meg om hadde jeg friluftsliv som ekstra valgfag i VG3 i et par uker 🤓 Droppa det da vi måtte skrive rapport etter første tur 😅

Litt teori innen sjømannskap, kart og kompass, navigering, sikkerhet (kulde, varme, sola, CO, etc) må da gå ann? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Lavvo kan være et klasseprosjekt.

Lære seg et sett essensielle knuter.

Tenne bål (i skolegården) med tennstål. Twist i premie til de som får det til, og twist i trøst til de som ikke greier det. 

Når jeg tenker meg om hadde jeg friluftsliv som ekstra valgfag i VG3 i et par uker 🤓 Droppa det da vi måtte skrive rapport etter første tur 😅

Litt teori innen sjømannskap, kart og kompass, navigering, sikkerhet (kulde, varme, sola, CO, etc) må da gå ann? 

Takk!

Tenker at stramme budsjett kan nevnes med en gang😅.

Knuter, bål, kvistbrenner, tennstål, kart og kompass, sikkerhet, vinterutstyr, planlegging av tur, soveposer, telt, tarp og fiske er gjort. Likevel skal vi dykke dypere inn i enkelte av disse temaene, spesielt med 10.trinn valgfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Nikke said:

Takk!

Tenker at stramme budsjett kan nevnes med en gang😅.

Knuter, bål, kvistbrenner, tennstål, kart og kompass, sikkerhet, vinterutstyr, planlegging av tur, soveposer, telt, tarp og fiske er gjort. Likevel skal vi dykke dypere inn i enkelte av disse temaene, spesielt med 10.trinn valgfag.

Utforme eget prosjekt fra en foreslått liste temaer? Helt greit å velge annet tema også.

"Korrelasjon mellom rapportert fangst i populære lakseelver og nærhet til oppdrettsnæringen" vil jo være en skikkelig utfordring 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Nikke said:

Takk!

Tenker at stramme budsjett kan nevnes med en gang😅.

Knuter, bål, kvistbrenner, tennstål, kart og kompass, sikkerhet, vinterutstyr, planlegging av tur, soveposer, telt, tarp og fiske er gjort. Likevel skal vi dykke dypere inn i enkelte av disse temaene, spesielt med 10.trinn valgfag.

Teste bruddstyrke for ulike knuter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Nikke said:

Takk!

Tenker at stramme budsjett kan nevnes med en gang😅.

Knuter, bål, kvistbrenner, tennstål, kart og kompass, sikkerhet, vinterutstyr, planlegging av tur, soveposer, telt, tarp og fiske er gjort. Likevel skal vi dykke dypere inn i enkelte av disse temaene, spesielt med 10.trinn valgfag.

Snekre en oter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke litt ulike ferdighetsmerker som speidere bruker, kanskje mulig å hente litt inspirasjon derfra?

Selv er jeg fascinert av knuter, spleise tau, lage softshackle, men dette er kunnskap som fort blir glemt om det ikke praktiseres jevnlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
TheSleepwalker skrev (På 2.6.2024 den 7.42):

Teste bruddstyrke for ulike knuter? 

Bare et spørsmål:  Krever vel egentlig en del spesial utstyr!?? Dynamometer, skruestikke, spill/hydraulisk trekk/talje, selv på forholdsvis tynne paracord. Ingen ordentlige knuter sprekker i selve knuten, men akkurat ved knuten. Nesten som ved sveisesøm. 

Det er sikkert enklere å teste hvilke knuter, som faktisk kan løses opp etter hardt trekk/belasting. Både pålestikk og dobbelt halvstikk krever som regel rørtang og merlespir. og jeg mener HARD belasting. 

Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

 

Det er sikkert enklere å teste hvilke knuter, som faktisk kan løses opp etter hardt trekk/belasting. Både pålestikk og dobbelt halvstikk krever som regel rørtang og merlespir. og jeg mener HARD belasting. 

Elgen  

For ordens skyld vil jeg påpeke at pålestikk er enkelt å få opp etter HARD belastning. Det er en av grunnene til at det er knute nr 1 for de fleste av oss med båt. ;-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener riktig  H-A-R-D og direkte belasting på trosse på mange tons!! Har prøvd - så kan man ikke "brekke" det opp som ellers. Ikke på småbåter! Men det kan avhjelpes med diverse rundtørner mv.  Man vil aldri bruke pålestikk til bugsering eller flott-taking av store skip i håp om å få det opp.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, elgen said:

Bare et spørsmål:  Krever vel egentlig en del spesial utstyr!?? Dynamometer, skruestikke, spill/hydraulisk trekk/talje, selv på forholdsvis tynne paracord. Ingen ordentlige knuter sprekker i selve knuten, men akkurat ved knuten. Nesten som ved sveisesøm. 

Det er sikkert enklere å teste hvilke knuter, som faktisk kan løses opp etter hardt trekk/belasting. Både pålestikk og dobbelt halvstikk krever som regel rørtang og merlespir. og jeg mener HARD belasting. 

Elgen  

Måtte nok improvisert målemetode og brukt tynne rep 😅 Skjønt, statistikken og grafene er halve morroa i denne oppgaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, store skip og trosser vet jeg lite om!  14 tonns seilbåt og 20mm fortøyningstau vet jeg mye om. Men det første der er nok lite relevant for  båtfolk flest. 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn et program/Web-GUI for å lage en GPX-rute for en rute over en lengre tur. Da lære de noe om kart, pluss utvelgelse av fine steder å lette opp telt ... og så kan du lure dem til å lære dette ved å gjøre det via PC/nettprett.

Til å lage GPX kan jeg bl a anbefale https://sourceforge.net/projects/viking/

og / eller https://www.gaiagps.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.