Gå til innhold
  • Bli medlem

HVA SKAL FJELLENE HETE?


TrondE

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Et bra navn! Mannen hadde helt sikkert vært radikaler og fagforeningsmann! Dvs.. dersom han hadde eksistert...

Kjære "Gjest", jeg forstår ikke helt vitsen med å poste anonymt når du har et brukernavn her på forumet. Skriv i det minste "Gjeste............." ellerno, sånn at folk kan skille deg fra de andre gjestene.

Tilbake til saken, vi har jo også en navnløs topp inne i Breheimen, 2018 SV for Fortundalsbreen. Finnes det noe tidligere navneforslag på denne? Jeg kaller den "Steinkollen", etter forslag fra en slektning. Dette passer så godt sammen med "Sveinkollen" på den andre siden av breen :P Ser også på det gamle "Breheimen 1:100 000"-kartet av ryggen opp mot denne toppen kalles "Steineggi" (SØ for toppen), og det ligger en "Steindalen" nedenfor der igjen. Kanskje denne 2000m-toppen endelig kan få et navn som er den verdig?

Hvordan går man frem hvis man vil fremsette et privat forslag til navnevedtak på en topp..? Bør man først prøve å få navnet i daglig bruk, for så å ta mer formelle skritt senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå må du ikke være så skinnhellig Torgeir. Du vet forbannet godt at mange som poster anonymt har eller har hatt brukernavn.

Dersom du ikke ønsker at folk skal poste anonymt kan du jo stenge for den muligheten. Det har du full mulighet til som moderator. Men først og tillate det, for deretter å klage over det virker bare patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinkollen høres fornuftig ut. Kan ikke fordra at ikke-sekundære navnløse topper får betegnelsen FOR ett eller annet. Hvis det hadde vært stor enighet om å bruke det navnet så ville det vel det Kanskje kommet på kartene og etter en stund. I et sånt tilfelle ville vel en turguide forfatter hatt mye makt til å påvirke. Ellers er fjellsidene på nettet et bra talerør (med sine lister osv.) Om navnet aldri ville blitt offesielt så kunne vel toppsankerene kalle den for noe? Det samme med den tidligere Geita. Om det hadde vært stemning for å kalle den for eksempel grisen eller et annet dyrenavn. Hvis ingen vil gi den et navn så bør kanskje vi fjellgale gi den et kallenavn. Jeg synes iallefall det med Steinkollen var såpass bra at jeg skriver det inn i lista mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Steinkollen" er nå lagt inn på alle lister/sider på nfo2000m.no. Kanskje noe å tenke på for Morten & Julia også, i det store bokprosjektet...... :P

Vi burde finne på noe tilsvarende for 2077 (tidl. Geiti) også... Noen som har et navn som virkelig passer denne toppen? Den fortjener et skikkelig navn den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at noen kommer med navneforslag til navnløse topper. Men det siste forslaget fra Torgeir om Steinkollen på totusenmetringen SW for Fortundalsbreen, syntes jeg hørtes litt stusselig ut. For det første har jeg oppfattet denne toppen nærmest som en brekuppel. Jeg har vært der både sommer og vinter og mener å huske at det også på sommeren var snø på toppen og dermed lite stein, men det er mulig jeg husker feil. For det andre forbinder jeg navnet kolle med noe mer stusselig enn en totusenmeterstopp. Den samme følelsen har jeg når det gjelder det flotte fjellet i Innerdalen som helt til det siste på kartet har hatt navnet Såtbakkollen. Det minner meg om Zapffe som fortvilte over at en flott tind på ytre Senja som han førstegangsbesteg, hadde navnet Staven som han forbandt med en skrøpelig, gammel dame. Ørnetind burde toppen hete, mente han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det allerede så mange "dyr" rundt 2077 Torgeir, at jeg synes vi skulle hatt "ei" som passer på de!

Hva med Budeia :)

Kalven og Geiti er vel de eneste husdyrene her..? Veslebjørn og Storebjørn klarer seg vel uten passer, og Skeii, Saksi og Kniven kan kanskje brukes for å beskytte husdyra mot bjørnene... Poenget er bare at det ikke er så mange dyrenavn i området som folk har fått inntrykk av, like mange er jo navn på mer eller mindre skarpe gjenstander. "Budeia" er et godt forslag, men pjacklam har et poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at noen kommer med navneforslag til navnløse topper. Men det siste forslaget fra Torgeir om Steinkollen på totusenmetringen SW for Fortundalsbreen, syntes jeg hørtes litt stusselig ut. For det første har jeg oppfattet denne toppen nærmest som en brekuppel. Jeg har vært der både sommer og vinter og mener å huske at det også på sommeren var snø på toppen og dermed lite stein, men det er mulig jeg husker feil. For det andre forbinder jeg navnet kolle med noe mer stusselig enn en totusenmeterstopp. Den samme følelsen har jeg når det gjelder det flotte fjellet i Innerdalen som helt til det siste på kartet har hatt navnet Såtbakkollen. Det minner meg om Zapffe som fortvilte over at en flott tind på ytre Senja som han førstegangsbesteg, hadde navnet Staven som han forbandt med en skrøpelig, gammel dame. Ørnetind burde toppen hete, mente han.

Nå er ikke dette akkurat noen staselig tind, så jeg synes "kollen" passer fint :) På samme måte som Svånåkollen (Bruri) på Dovre, en rund haug under den flotte Storstyggesvånåtinden. Her får vi en tilsvarende situasjon; en rund kul like i nærheten av Tverrådalskyrkja... Så jeg går 100% inn for "Steinkollen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde passet bedre med en gjeter (Gjetaren) enn ei budeie, men det klinger dårligere enn Budeie. Synes Budeie klinger ganske bra jeg. Ellers har vel fjellet mer form som en okse (Uksin), litt avlang og kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde passet bedre med en gjeter (Gjetaren) enn ei budeie, men det klinger dårligere enn Budeie. Synes Budeie klinger ganske bra jeg. Ellers har vel fjellet mer form som en okse (Uksin), litt avlang og kraftig.

Eller kanskje vi kan være "kjedelige" og kalle den Midtre Smørstabbtind ellerno..? Er veldig i tvil her, for et slikt navn er kanskje litt for "mektig" for en sånn liten topp. Bare et forslag som ramlet inn i hodet mitt her.

Synes egentlig den ligner litt på en hval... En sånn Donald Duck-hval, sort skinn og bratt panne... Ikke det at hvaler har så mye i fjellet å gjøre, men likevel :) Legger inne et bilde nedenfor, så alle nåværende og tidligere Donald Duck-lesere skjønner hva jeg mener :)

Kniven.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har vel fjellet mer form som en okse (Uksin), litt avlang og kraftig.

Ja, en okse som ligger og hviler. Ikke dumt forslag! :)

I det hele tatt kan toppen ligne på et hvilende dyr. Synes egentlig at Geiti var et greit navn på denne toppen. Da var ringen av topper rundt Leirbreen komplett med dyrenavn, bestikk og andre spisse gjenstander (foruten store Smørstabbtind selvfølgelig). Ellers kan 2077-toppen også ligne på ei liggende geit (med litt fantasi :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen topp jeg synes fortjener et eget navn og det er - som den kalles på Etojm - Stølsnostind ø1. Grunnen er at det er en skikkelig primærtopp med PF på 115 m (etter Etojm). Kanskje Store og Vesle Stølsnostind? Eller formalisere Stølsnostind ø1 som Austre Stølsnostind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid kalt 2077 for Lommekniven på ræl i påvente av et bedre navn. Nå tror jeg at jeg går for Uksin. Det er iallefall et dyr som har vært viktig opp igjennom tidene, akkurat som de andre dyrene rundt Smørstabbreen (selv om kanskje bjørnene ikke var så øsnket) Er det noen som er med på den? eller finnes det et bedre forslag til navn? Hva med et annet kjent rovdyr, Ulven? Det er kanskje nok av rovdyr der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stølsnostind, Ø-1 er iallefall bedre enn det røyne kaller den (Ø-for Stølsnostind) Men skjønner poenget. Jo flere topper med nummer og retnings beskrivelse fra hovedtoppen man får fjernet jo bedre. Men jeg synes vi bør ta litt hensyn til Ø-2 også. Den skal vistnok være en ekte topp (etter primærfaktor 30 regelen som de fleste går etter når det gjelder skillet mellom sekundære og primære topper)

Hadde Øst-2 vært sekundær ville "navnet" Øst-1 vært å gi en ekte topp et dårlig navn på bekostning av en sekundærtopp. Men her ville ikke dette vært tilfelle da Ø-2 er ekte.

På Hellstuguryggen for eksempel, kaller Røyne 2218 for N-3 på bekostning av de to sekundærtoppene N-1 og N-2. Men jeg tror heldigvis at de fleste sier Nordre/Nørdre om denne toppen og heller setter N-3 i parangtes i listene sine. Så mitt poeng er at Østre Stølsnostind kun burde blitt brukt om Øst-2 hadde vært sekundær. Da kunne vi i listene skrevet Østre Stølsnostinden (Ø-1) og Stølsnostinden Ø-2.

Men et forslag kunne jo vært å kalt Ø-1 for Midtre og Ø-2 for Østre/Austre.

Eller at vi går for Austre og at Ø-2 blir Austraste (men det høres kanskje noe dumt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et annet kjent rovdyr, Ulven? Det er kanskje nok av rovdyr der oppe.

Dette er en liten topp blant mange store mektige... Gi den gjerne et dyrenavn, men jeg er ikke helt med på mektige navn som Oksen/Uksin eller Ulven. Finn heller et lite dyr, og helst noe ikke forvrenges fullstendig når det transformeres til døladialekt :? Hva med Reven..? Hunden..? Sauen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en liten topp blant mange store mektige... Gi den gjerne et dyrenavn, men jeg er ikke helt med på mektige navn som Oksen/Uksin eller Ulven. Finn heller et lite dyr, og helst noe ikke forvrenges fullstendig når det transformeres til døladialekt :? Hva med Reven..? Hunden..? Sauen..?

Killingen?

Nå er det riktignok en liten topp i helt nord på Blefjell som heter Killingen (1080 moh./30 m p.f.), men det er neppe egnet til forveksling.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nestnørdre Knutsholstinden synes jeg blir for dumt. Jeg i likhet med mange andre kaller denne Nordre og Burchardtstind kun for Burchardstind. Blir dumt med to navn på denne toppen. Mener man kun bør bruke navnet Burchardstind fordi det gir historisk sus og mer variasjon fra de andre navnene i området.

Vi kunne jo satt opp en del dyrenavn og stemt fram en vinner når det gjelder topp 2077.

Det skal vel gå ann å stemme her? Ser folk har gjort det på tråden: Canada på tvers med Lars Monsen. Jeg har ikke peiling på hvordan man får det til.

For eksempel. Hva mener du topp 2077 ved Smørstabbreen skal hete.

Hvalen, Kue, Lommekniven, Uksin, Rotta, Budeia/e, Reven, Jerven, Gaupa osv.

Og som sagt har ikke vi noen makt til å bestemme hva ting skal hete offesielt, men hvis alle de ivrigste tindebestigerene på fjellforum blir enige om hva som bør stå i listene på nettet, har vi makt til å påvirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Killingen?

Nå er det riktignok en liten topp i helt nord på Blefjell som heter Killingen (1080 moh./30 m p.f.), men det er neppe egnet til forveksling.

Peter

Hehe.. Den var god, og så henspeiler det litt på tidligere Geiti... Jeg kan definitivt akseptere Killingen :)

Gjestetorgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.