Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett vandring


hSkyyy

Anbefalte innlegg

Thomas eller andre,

En ting jeg ikke har funnet er et par lettvekts regnbukser. Vi regner med at Hagløfs ozo jakkene kommer til å holde med mindre det virkelig høljer ned, og jeg kunne tenkt meg at vi fant et par matchende/lignende bukser. Noen som har noen tanker rundt dette?

Tor Magnus

Må man ha regnbukser da?

Bruker en poncho fra Sea to summit...fungerer også som en tarp. Ponchoen rekker meg ned til knærene. Om jeg gikk i vått gress eller regn en stund ble jeg alltid vått oppover beina selvom jeg brukte regnbukse. Så trenger du ikke vanntett trekk til sekken heller siden ponchoen dekker deg og sekken.

Sea to summit ponchoen veier 367 g, syntes den vekten er verdt det med tanke på alle funksjonene ponchoen kan ha. Og det er definitivt mer luftig enn min regn/vindjakke (norrøna bitihorn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har og Helsport poncho. Fint sak. Med turer hvor det stort sett er meldt fint vær gjør den nytten. Sitter man så dekker man både overkroppog bein. Men det blir for klamt å gå i så er det tur med en del nedbør er skalljakke/bukse bedre.

helsport ponchoen blir jo klam fordi den er lukket, andre ponchoer bruker knapper nedover langs siden...da får du bedre lufting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dråpene kjøpte jeg fra USA (ebay), men tror tablettene er å få kjøpt i Norge. Hvis du ikke får tak i så kan jeg evt. møte deg i Oslo når du er på vei til Rondane og overrekke noen småflasker med greiene :cry:. Har nemlig nettopp fått en forsendelse med dråpetellerflasker, og har et fullt aqua mira - sett liggende.

Har snakket med leverandøren av filteret og har kommet fram til at det kan reddes uten noen reduksjon i filterets funksjon. Så jeg satser på å gjøre det. Tusen takk for tilbudet og det frister uansett å komme innom på veien for å få testa hvordan det er å bruke og hvordan det er med smak på vannet. :D

Har sjekka litt etter salg på det i England men det virker som det ikke er på lager noe sted. :( Ser ut til at det kun kan kjøpes fra USA akkurat nå. Så også at det var litt snakking om at det var vanskelig å måle opp for mindre kvanta med vann? Stemmer det overens med din erfaring?

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en Golite Pinnacle på amazon.com til $125, håper det er siste versjonen de selger meg til 50$ redusert pris.

Ser på backpackinglight at enkelte har laget ramme til å sette inn i sekken av forskjellige typer. Noen norske her som har gjort det samme? Bilder? Link til utstyret som ble brukt for å lage rammen?

Bestilte meg også en exped UL poncho, satser på den duger og samtidig er brukendes til tarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas eller andre,

En ting jeg ikke har funnet er et par lettvekts regnbukser. Vi regner med at Hagløfs ozo jakkene kommer til å holde med mindre det virkelig høljer ned, og jeg kunne tenkt meg at vi fant et par matchende/lignende bukser. Noen som har noen tanker rundt dette?

Tor Magnus

Jeg har en lettvekts regnbukse fra salamon i gore-tex paclite. veier kun 183g. glidlås nesten opp til kneet. snorstramming i livet.

kostet 1800,- den gang jeg kjøpte, men på tilbud til 800,- på xxl. Helt briliant fin regn/overtreks bukse.

Gikk flere dagsetapper i den med tynn ull longs i forrige uke da været var grått og tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lettvekts regnbukse fra salamon i gore-tex paclite. veier kun 183g. glidlås nesten opp til kneet. snorstramming i livet.

kostet 1800,- den gang jeg kjøpte, men på tilbud til 800,- på xxl. Helt briliant fin regn/overtreks bukse.

Gikk flere dagsetapper i den med tynn ull longs i forrige uke da været var grått og tungt.

Slik jeg tenkte å gjøre det og. Dessverre ser det ut til at de ikke har den lenger. Har du navnet på den?

Tor Magnus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tenkte å gjøre det og. Dessverre ser det ut til at de ikke har den lenger. Har du navnet på den?

Tor Magnus

Finner ikke noe spessielt navn.

Salomon Gore-Tex Paclite Shell

Tror den er ute av produksjon ja, finner den ikke. Her er nærmeste alternativ. Den er litt tyngere 250g

http://www.salomon.com/no/product/quest-smartskin-ot-m.html#bas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Sprekt med trail glove - vær forsiktig! :-).

Vi er tilbake fra fjellet og ville gi en liten update på trail glove. De var absolutt knall! Desverre så lurte familien meg til å pakke de tunge fjellskoene mine i sekken, så der sprakk vekt budsjettet mitt, men det eneste jeg brukte dem til var å ta skolissene for klesline... :)

For de som er vant til barfot sko så var Trail Glove et helt enestående valg. De hadde grep utav en annen verden og har nok polstring der det trengs. Tuppet skoene et par ganger men lav vekt og at sålen går godt opp foran tærne gjorde at jeg bare noterte at det skjedde og ingenting mer. Jeg forstrakk akillessen litt, men det var når jeg krysset en elv uten sko på. Skulle beholdt dem på istedet.

Skal poste en del utstyrs reviews på bloggen senere og en tur rapport i løpet av de neste dagene.

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Läser igenom allt och ser om jag får uppslag.

Regnkläder vs poncho? Min jacka väger 180 gram, byxorna 250 och regnskyddet till säcken 100,

totalt 530, så en poncho på 360 gram sparar 170 gram. Byxorna är varma och duger alltså som extraplagg de kallare dagar (ofta med nysnö) som kan uppträda i augusti-september. I Trollheimen nyss fann jag dem bra att ha när jag gick i våt terräng; de är också värdefulla vid vadning. Så än så länge är jag inte beredd att ändra den detaljen.

Ryggsäck: jag tror min dåliga rygg kräver ett drägligt bärsystem; jag använder numera en Osprey Exos 58 som väger 1.2 kg med regnskyddet.

Den har, trots den ringa vikten, mängder med praktiska fickor. Övrigt, bo-bära-sova: madrassen, en Ridgerest, väger 330 gram, sovsäcken

650 (komfort +2; på nästa tur ska jag dock ha med en aning tyngre och varmare säck, komfort -3).

Tältet är ett Hilleberg Akto, den gamla sorten

(pre 2002) som väger 1.7 kg. Så Bo-bära-sova väger strax under 4 kg; man brukar ange 3 som riktmärke. Det är speciellt tältet jag skulle kunna minska ned på, t ex genom att övergå till Terra Nova Laser (jag har mött vandrare i Skottland som kan intyga att det håller för kärva förhållanden) eller ngt Tarptent. Speciellt på min senaste kontinentala tur, med startvikt på 16 kg, kändes det som att packningen kunde få vara lättare (turen började med passövergångar på nära 2800 och 2900 meter de båda första dagarna). Det som tar emot är att jag är mycket fäst vid Aktot efter nära 300

nätter; det är varmt och bekvämt. Och jag lär inte vandra särskilt många år till. Jag blir 67 om en knapp vecka.

Den senaste förändringen gäller skor. I Schweiz gav mina kängor (vikt 1024 gram) upp och jag köpte vad jag kudne få tag i, ett par låga trekkingskor av märket Salomon, vikt c:a 900 gram. De har fungerat bra hittills.

På min senaste fjälltur packade jag mat för 7 dagar och säcken vägde 13 kg, vilket är OK, men inte precis UL. Jag har tidigare packat lite drygt 15 kg på en 10-dagarsvandring. Tack vare lättare utrustning har jag kunnat öka matportionerna, så även idag skulle en 10-dagarstur kräva 15 kg packning.

På kontinenten, där jag provianterar, och inte bivackerar alla nätter - turerna är längre, de tre senaste varade 19, 16 och 20 dagar - packar jag mat för en vecka, gas för två och kartor för tre. Jag försöker hålla packningen under 15 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg startet tråden, er at dette temaet ikke blir diskutert utenom utstyr, eller hvorvidt folk liker å gå med tung eller lett sekk.

Jeg vil vite hva for erfaring folk har med hjemmelagede brennere på 20g. Jeg vil diskutere teltløsninger/alternativer. Noe jeg er veldig nyskjerrig på, er hvilke ting folk har med seg, som kan brukes til to ting. (eksempelvis han som har med seg 5 teltplugger istedenfor 6, og heller bruker titan spork som den siste). Jeg har også lest om folk som har fått kartet printet på t-skjorta. Ahh....deilig nerdisme!

Dette var en tråd jeg har mye glede av og mange kommentarer til, så jeg får begynne et sted og tar det kronologisk ettersom jeg får tid. Ved leilighet kan jeg poste bilder også.

Jeg har ihvertfall 4 gassbrennere, 1 bensinbrenner og 1 multifuel. Og en haug med spritbrennere, bl.a. Den tyngste spritbrenneren veier 80 gram, den minste (som er en ren kuriosa) veide så vidt jeg husker 1,6 gram. På de aller fleste turene bruker jeg spritbrenner. Unntaket er overnatting om vinteren. Rent generelt bruker jeg aldri konvensjonelle messingbrennere med veke. Av tre grunner. De er tunge. Når de brenner ut gløder gjerne veken slik at en av sikkerhetsmessige grunner bør vente til de er avkjølte før de fylles igjen. Det tar faktisk litt tid å fylle dem maks og konstruksjonen og veken gjør at de soter til og mister effekt etterhvert. Selv om du kan stikke dem kjapt opp soter de igjen raskere for hver gang.

Den mest typiske turbrenneren min er en Cat Stove (det finnes mange varianter, jeg "har dem alle"), men bruker den enkleste. Den veier 6 gram og jeg har laget en sprittablettholder på 2 gram til den fordi jeg koker/varmer med det i teltet. På en vanlig fjelltur for to inntil 5 dager har jeg med 250 ml rødsprit og ett dusin sprittabletter fra "Eagle Sharp". Da skal det sies at vi nesten uten unntak fyrer bål på turen, selv om vi gjerne befinner oss på 1400-1600 moh, men til dags dato har jeg ikke kommet hjem uten brendseloverskudd.

Jeg koker typisk 2 dl kaldt vann på 2:50 min (+ forvarmin, varierer fra 20 - 45 sek avhengig at type og temperatur) og til det går det med i underkant av 10 ml. Altså kan jeg i utgangspunktet på bare rødspriten koke 5 ltr vann som tilsvarer 25 kaffekopper på 2 dl. På husk mener jeg det går en halv tablett til en kopp kaffe, så om jeg ser bort i fra oppvarming kan jeg altså koke 50 kopper kaffe eller 10 liter vann. Selvsagt må en ta høyde for vind, temperatur og litt spill, men dette er helt greie utgangspunkt. F.eks brenner gjerne brenneren 10-30 sek etter at vannet koker, dessuten trenger ikke vannet normalt å koke for te, kaffe eller real turmat m.v.

En typisk kjøkkenutstyrsliste ser for mitt vedkommende veier 5-600 gram og er ikke i nærheten av det letteste oppsettet mitt. Det består gjerne av følgende detaljer pakket i transportpose og tar minimalt med plass:

Alukjele 4 dl m/lokk, kjeletang, underlagsplate i alu, vindskjerm alu, sprittablettholder, cat stove, kjeleholder for sprittablettfyring, fyrstikker vakuumpakket, 250 ml rødsprit, 12 sprittabletter, 0,4 dl skål m/tett lokk, spork, salt, blandetkrydder, snyltekopp m/lokk, spork, Zalo.

Til sammenligning veier bare brennerhodet til min Nova 313 gram, altså uten pumpe, flaske og drivstoff...

Jeg har holdt på med dette i mange år uten dårlige erfaringer. I år har jeg "lekt" mye med gass og har hatt to dårlige erfaringer. Begge på turer lokalt heldigvis, med det var irriterende nok. Men jeg tror jeg har vært ekstremt uheldig.

En annen ting er at det er utrolig morsomt å lage sitt eget, det er slett ikke bare fluebinding som hever opplevelsen. Turlivet har de seneste årene blitt utrolig komplett og givende for min del!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg driver å planlegger en tur til England og ligger nå på en basisvekt rundt 6.6 kg. (9.5 med forbruksvarer) og ser nå på de to tingene hvor jeg kan kutte vekt igjen, sekk og underlag.

ULA Circuit'en er en god sekk, men den er også den nest tyngste delen av oppsettet. Sekkene jeg har tenkt på er GossamerGear Gorilla og Laufbusche HuckePACK. Er det noen som har andre forslag i samme kategori eller har erfaringer med en eller begge av disse som kan gi noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

GoLite pinnacle er i hus og en del annet nytt lettere utstyr. Skal testes i helgen. Men er desverre ikke helt sikker på om jeg klarer å la 9DLX liggeunderlaget mitt ligge hjemme.... Denne komforten er uvurderlig, granbar kan kjøsse meg bak :)

Krysser fingra for at jeg får plass til det jeg trenger i sekken.

400g Real Turmat frysetørket, potetmos, powerade pulver og noen rett i koppen poser.

1kg Ekstra ullklær - ekstra genser, trøye, ullstilongs, og et ekstra par sokker.

400g Paclight regntøy

150g Balaclava og votter

400g Optimus Crux med kokekar og fat/matboks med spork, krydder og olje.

250g Gassboks

400g Førstehjelp utstyr

2,5kg Fiskestang, fiske kroker, snelle, leatherman.

1,2kg 9DLX liggeunderlag

800g Ajungilak Sphere sommersovepose

600g Kniv

75g Tennstål og lighter

300g Kompass og kart

450g GPS kan kanskje ligge hjemme?

40g Et par t-lys

1,2kg Telt

100g Led lykt

60g Toalettpapir

200g Tursag

900g Sekk egenvekt

100g Tau

600g Diverse mat kos, kaffe, bamsemums, cognac

100g Soppbok

150g Nalgene 1l flaske / eller thermos.

200g Microflees håndduk

80g Myggnetting

12,63 KG ca

Noe jeg har glemt eller som jeg kan kaste ut fra sekken? :)

Får jeg plass til alt dette i Golite Pinnacle??

Vi får se i morgen...

Mulig jeg tar med en tarp også. Det gjør bare bålkosen optimal om det skulle vise seg å være meldt regn. Blir fort 1,5kg ekstra da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på en tur fra Sulitjelma til Kvikkjokk hvor jeg for første gang prøvde ut ultralett vandring. Sekken veide 10,5 kg ved starten, og må si det var fryktelig komfortabelt å ikke ha mer på ryggen. Tilbakela i overkant av 100 km på tre dager; to av dagene medførte over 40 km, noe jeg aldri har gjort før. Nå skal det sies at jeg foretrekker et roligere tempo, men var artig å se hvor langt man faktisk kan gå, uten å bli helt dausliten.

Utstyret fungerte også meget bra, selv om sommerposen, en Mountain Equipment Xero MM (400 g), lå akkurat på grensen når temperaturen datt 3-4 grader under frysepunktet. Da lå jeg med alle klær jeg hadde med meg. Gikk med lave hikingsko (5.10, Camp Four), og følte absolutt ikke at jeg trengte mer støtte, selv ikke i storsteinet ur. Bakdelen er at skoene ikke er vanntette, men de tørket relativt raskt, selv etter et vad.

Følte ikke at det lette oppsettet gikk utover sikkerheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoLite pinnacle er i hus og en del annet nytt lettere utstyr. Skal testes i helgen. Krysser fingra for at jeg får plass til det jeg trenger i sekken. Men er desverre ikke helt sikker på om jeg klarer å la 9DLX liggeunderlaget mitt ligge hjemme.... Denne komforten er uvurderlig, granbar kan kjøsse meg bak :)

Helt enig at man skal ligge komfortabelt. Jeg har en Downmat 7 selv og den er god. Men, det er andre gode matter der ute som er mye lettere enn 9DLX da, og som du sikkert ligger like godt på. Jeg har nå bestilt en Synmat 7 UL S, og det halverer vekta på liggeunderlaget mitt. Skal bli spennende å se hvordan det sammenligner.

Du får lage en liten rapport for hvordan det funket for deg da. Spent på hvordan Pinnacle'n kommer til å fungere for deg. Har bestilt meg en Laufbursche huckePACKchen nå, og jeg er litt spent på om det er plass der og! :)

Rearrangerer lista di litt jeg...

De 3 store

900g Sekk egenvekt

1,2kg Telt

800g Ajungilak Sphere sommersovepose

1,2kg 9DLX liggeunderlag

4.1kg her. Dette kunne du jo tyne ned endel hvis du var villig til å velge et lettere underlag, men jeg skjønner godt at du liker 9'ern. Men noe å tenke på kanskje?

Kokkelering

400g Optimus Crux med kokekar og fat/matboks med spork, krydder og olje.

75g Tennstål og lighter

150g Nalgene 1l flaske / eller thermos.

Ikke noe å utsette på dette egentlig. Det finnes dog lettere flasker hvis du ønsker å spare litt mer vekt. Vet ikke

Div utstyr

400g Førstehjelp utstyr

600g Kniv

200g Tursag

300g Kompass og kart

450g GPS kan kanskje ligge hjemme?

40g Et par t-lys

100g Led lykt

100g Tau

100g Soppbok

2,5kg Fiskestang, fiske kroker, snelle, leatherman.

400g førstehjelpsutstyr? Mitt er under 100g inkludert ziploc posen det er i. Her er det vekt å spare.

Du har også en solid kniv der. Liker en god kniv selv, men når jeg skal gå langt med den så velger jeg meg noe mindre og lettere. Det har blitt litt sånn at jeg føler at hvis jeg skal bære rundt på noe som skal med hjem igjen så må det virkelig ha gjort seg fortjent til vekten sin. :)

Er leathermanen med fordi du trenger en tang til fisking? Kan du plukke med deg en lett superliten tang istedet? Kniv har du jo med separat.

Klær

1kg Ekstra ullklær - ekstra genser, trøye, ullstilongs, og et ekstra par sokker.

400g Paclight regntøy

150g Balaclava og votter

200g Microflees håndduk

80g Myggnetting

200g microfleece håndduk? Er det badehåndkle? Mitt microfleece håndkle veier 68g og er mer enn stort nok. Er vel på størrelse med et vanlig håndduk, ikke dusjhåndkle.

Mat og andre forbruksvarer

400g Real Turmat frysetørket, potetmos, powerade pulver og noen rett i koppen poser.

600g Diverse mat kos, kaffe, bamsemums, cognac

250g Gassboks

60g Toalettpapir

Ikkeno å si på det.

Får jeg plass til alt dette i Golite Pinnacle??

Vi får se i morgen...

Mulig jeg tar med en tarp også. Det gjør bare bålkosen optimal om det skulle vise seg å være meldt regn. Blir fort 1,5kg ekstra da...

Det var en tung tarp. Her burde du vel kanskje kunne finne deg noe lettere i silnylon kanskje? Fikk du plass til alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en sommerpose på 500gr så det er litt å spare der. Dog er den for kjølig til bru nå og utover.

Underlag er jo tungt men veldig digg, har det selv. Men jeg har og Synmat UL7 som veier under halvkiloen. Jeg synes det og fungerer supert. er 187 og litt bredere enn vanlig.

Bruke Ajungilak Airpillow til 149 som pute i tillegg.

En tarp som er letter og billigere finner du på Magasinet.no. 3x3 m veier ca 750gr. koster 399. Det er vel halvparten av vekt du har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret fungerte også meget bra, selv om sommerposen, en Mountain Equipment Xero MM (400 g), lå akkurat på grensen når temperaturen datt 3-4 grader under frysepunktet. Da lå jeg med alle klær jeg hadde med meg.

Wow. Det må ha vært på grensen ja. Nå som det begynner å bli kaldere i været hadde ikke jeg vært komfortabel med det. Props til deg for å ha gjort det da. :)

Gikk med lave hikingsko (5.10, Camp Four), og følte absolutt ikke at jeg trengte mer støtte, selv ikke i storsteinet ur. Bakdelen er at skoene ikke er vanntette, men de tørket relativt raskt, selv etter et vad.

Ja jeg er helt solgt på det å gå i lave lette sko. Jeg lurer på om det at man skal gå i store, tunge og stive sko er rett og slett noe som henger igjen via tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.