Gå til innhold
  • Bli medlem

ultralett regntøy, noen tips?


Pausureren

Anbefalte innlegg

Hei dere:)

Jeg er han som vil ha og trenger en ultralett regnjakke og aller helst en likedan bukse. Men jakken er viktigst. Jeg har en veldig bra regnjakke som tar større plass, men nettopp derfor har jeg den ikke alltid med meg. En ultralett en, en “packable” er hva jeg alltid har med meg på alle turer, og mindre turer, som fast følge i kanskje en mindre rumpetaske, sågar i bukselummen. Denne er hva jeg ønsker skal være veldig tynn og lett, og samtidig holde unna regnet så lenge som mulig. Holder den f,eks bare unna regnet i 2 timer, så er det to timer mer enn å ikke ha med seg regnjakke hvor jeg går kortere turer med bare rumpetaske og regnet overrasker meg på turen. I disse tilfeller er det fantastisk med en ultralett en.. Jeg lurer på om noen har tips til meg? Og har noen testet denne?

https://outdoorvitals.com/products/used-tushar-rain-jacket?_pos=2&_sid=b0adc1958&_ss=r

 

Ønsker produktet uten WDR. Og mye for pengene produkt. 

 

På forhånd takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som bukse til å trekke over på tur har jeg de par siste årene forsøkt denne og den har fungert glimrende til tross for å ha fått kjørt seg på støkkjakt i busker og kratt når det har slått ut med kraftig regnvær. Holder bra på andre året nuh. Klokker inn på 100 gram, glidelås hele veien opp og jeg fant den på Sport Outlet til helt overkommelige 600,- en klam sommerdag i Finnmark:

https://www.outdoorresearch.com/collections/mens-rain-pants/products/mens-foray-gore-tex-pants-279479

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pausureren skrev (8 timer siden):

Ønsker produktet uten WDR.

Praktisk talt har vel alle klassiske regnjakker/skalljakker/membranjakker i dag en DWR-behandling (Durable Water Repellent) for å unngå at ytterskallet vætes opp og holder på vannet. Uten slik behandling vil jakka fortere suge vann og bli tyngre. I tillegg vil vel pagget puste dårligere, og man blir fortere klam. Så om det kravet er fast, så har du et veldig begrenset utvalg å forholde deg til – oljehyre og silnylon har vel ikke slik behandling, blant annet. Oljehyre er vel uaktuelt uansett. Om membranjakke er ønskelig, så kan det være verdt å se etter Gore-Tex Paclite eller tilsvarende, da disse skal være pustende. Men jeg har ikke hørt om noen jakker med Gore-Tex-membran uten DWR-behandling av ytterskallet. Da tror jeg nok at du må over til ikke-pustende materialer. i alle fall.

Men eventuelt kan det kanskje være en idé å sjekke ut jakker laget av silnylon/silpoly? Det er enkelt forklart et vanlig teltduksmateriale, og består av nylon eller polyester som er silikonbehandlet, enten tosidig eller i kombinasjon med PU/PE/PeU-behandlet innside. Jakkene lages ofte i tynnere/lettere materiale enn teltduker, gjerne helt ned i 7D, og er derfor nokså pakkbare og lette. Disse puster ikke, og man blir derfor avhengig av ventilasjon i form av glidelåser, typisk i armhula, for å unngå kondens ved aktivitet. Jeg kjenner ikke til noen slike jakker som forhandles i Norge, men det finnes flere på markedet i USA, blant annet. Enkelte er ikke sømforseglet, noe som kan være nødvendig om det skal «fullverdig» regnjakke. Eksempelvis selger Warbonnet Outdoors eller LightHeart Gear slike jakker. Sistnevnte har vel også en lignende bukse. Alternativt er det mulig å sy egen dersom man er stødig med symaskin.

Pausureren skrev (47 minutter siden):

Hei Kjell Iver, bekl om jeg har oversett en regel her inne. Linket til et produkt på hjemmesiden til de som produserer den. Det var en jakke som fikk god omtale i en test jeg leste. Var det feil så bekl jeg det

En del slike testsider har ofte affiliate-samarbeid med ulike butikker/leverandører som gjør at testsiden mottar et lite beløp for hvert salg som stammer fra kunder som har kommet via testsiden. Det er et halvveis rødt flagg i min bok, for da er det jo i testsidens interesse at det selges flest mulig produkter, og det kan derfor stilles spørsmål ved objektiviteten i testen.

Hvor kunden kommer fra vet nettbutikken bare ved at lenken har slik sporingsinformasjon innebygd, i affiliate-lenker er det som oftest i form at en affiliate-ID. Alle samarbeidsavtaler har altså en unik ID som benyttes for å spore hvilke steder salget «stammer fra».

Det er fullt lovlig å poste lenker på forumet, men når det ligger inne slik sporing i lenka kan det fremstå som at du er den som har et slikt affiliate-samarbeid, og da er det plutselig ikke helt i henhold til reglene mot annonsering på forumet. Tips: de aller fleste lenker funker helt fint om man dropper alt etter "?" i URL-en, det som finnes bak der er bare ekstra informasjon som blir sendt til serveren. Slik info brukes til at fra statistikk, spissing av annonsering (de ser om de får flest salg via lenker sendt på e-post, sosiale medier, affiliate-samarbeid og slikt), eller å gjøre valg på nettsiden (f.eks. valg av farge, størrelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 13.10.2023 den 8.17):

Som bukse til å trekke over på tur har jeg de par siste årene forsøkt denne og den har fungert glimrende til tross for å ha fått kjørt seg på støkkjakt i busker og kratt når det har slått ut med kraftig regnvær. Holder bra på andre året nuh. Klokker inn på 100 gram, glidelås hele veien opp og jeg fant den på Sport Outlet til helt overkommelige 600,- en klam sommerdag i Finnmark:

https://www.outdoorresearch.com/collections/mens-rain-pants/products/mens-foray-gore-tex-pants-279479


Jeg har også OR Foray og er fornøyd med den, men jeg skulle gjerne sett at glidelåsene gikk 15-20 cm høyere på lårene, slik at jeg hadde fått hånden inn i lommene på buksen under (hvis jeg har det). Bruker den til sykkelpendling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Pausureren

Du kan se på jakker i Gore-Tex Shakedry. Dette er 1-lags Gore-tex, dvs. bare membran, uten beskyttende tekstil hverken på innsiden eller utsiden.
Dvs. så lett og pustende som det er mulig å lage ett membran-"tekstil". Det tar også bort behovet for DWR ettersom overflaten er hydrofobisk i utgangspunktet.
https://www.gore-tex.com/technology/original-gore-tex-products/shakedry

Baksiden av medaljen er at du ikke har noe som beskytter membranet. Det er nok også derfor de fleste produsentene av Shakedry jakker sikter seg inn mot syklist- og løpesegmentet.

Ja takk, begge deler? Vel, hvis Ole Brumm har penger så finnes det alternativer:
https://www.norrona.com/en-GB/products/lyngen/lyngen-gore-tex-active-jacket-men/?color=5648
Denne shakedry-jakka har vanlig tekstilbelagt GTX i mer utsatte områder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. Outdoor Vitals så har jeg ingen erfaring med produktene deres, men har som du hørt mye positiv omtale av produktene generelt. Kan ikke huske noe om den jakken spesielt.
Jeg hører også "ganske" regelmessig på podcast'en deres, som i liten grad handler om produktene og mest om variert friluftsliv og opplevelsesreiser - så uten å ha prøvd produktene så sitter jeg med ett inntrykk av at det er entusiaster som står bak, som bruker produktene selv og utvikler formålstjenlig utstyr for aktivitetene de selv liker. 

Alt dette er bare inntrykk, jeg kan ikke på noe vis gå god for merket. Jeg har definitivt trua på noen av produktene, og hadde utvilsomt prøvd noen allerede om de var litt enklere å få tak i. Bestilling fra utlandet er jo for så vidt greit nok, men hvis noe må byttes pga. feil størrelse eller feil på produktet, så baller det fort på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volum skrev (På 13.10.2023 den 13.03):

Klättermusen har noen fine lette slik som Fjorgyn og Asynja. Alle har riktignok DWR (men det har også den du linker til), viktigst er nok at DWR er fri for fluorkarboner.

Jeg har Asynja-jakken, som kanskje ikke kvalifiserer som ultralett, men den er lett, og solid og tett, med gode brystlommer og god hette. Mangler egne glidelåser til lufting, er meningen at luftingen skal skje via lommene. 

En jakke som derimot virkelig kvalifiserer som ultralett er denne vindjakken fra Houdini: https://houdinisportswear.com/en-no/clothing/jackets/ms-come-along-jacket-247694?color=247694174

Den veier litt over 100 g og får definitivt plass i lomma. Det er ikke en regnjakke, men vil ta støyten hvis du trenger å hive på deg et ekstra lag hvis det kommer noen dråper i løpet av turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! : ) 

Mange av tripsene som ikke er akkurat ultralett, men lett er også veldig godt å få, siden jeg også skal ha det også når den tid kommer, men nå gjelder det dette ultralette som jeg har med meg på mindre turer, som f,eks en to timers i skogen hvor man bare kan ha den i forlommen, eller i en mindre rumpetaske, som gjør at man alltid kan ha den med..  Og da er jeg nesten der at jeg skal kjøpe Montane sine regnklar som er ultralette, og ble så glad da jeg så at fjellsport faktisk tar inn Montane. Dette er hva jeg tror jeg da kjøper siden jeg har så god erfaring med Montane fra før:

Jakken: https://www.fjellsport.no/herreklaer/jakker/treningsjakker/montane-minimus-nano-pull-on-charcoal-448815

Buksen: https://www.fjellsport.no/herreklaer/bukser/treningsbukser-og-tights/montane-minimus-nano-pants-charcoal-448816

Det jeg har er HH sin regnjakke som er fantastisk, men på kortere turer og kanskje uten ryggsekk er det så fint med ultralett regntøy.. På noe lenger turer, kanskje med en mindre sekk, er lett også bra, så skal ta med meg alle de andre tipsene hva gjelder neste regntøy kjøp.. 

Blindgjenger, ponchoen er veldig interessant og liker poncho godt når jeg går med sekk. Ser på bildet hvordan den er pakket inn, men ikke størrelsen i forholdt il noe, som hvis f,eks ved siden av en appelsin eller noe.. Hvor stor blir den. Veldig interessant og har lyst på den!

Og tipset fra Aleksander Jacobsen om houdini regnjakken så så interssant ut at den må sees nøye på før jeg lander på Montane, for den var også hva likner det jeg ønsker å få meg. Takk for det, Aleksander : )

Tipset fra aico om Gore-Tex Shakedry er også så innenfor at den må sees igjennom nøye først. Det kom mange bra tips!

 

Takk for alle tips🙏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pausureren skrev (8 timer siden):

Ser på bildet hvordan den er pakket inn, men ikke størrelsen i forholdt il noe, som hvis f,eks ved siden av en appelsin eller noe.

Tok et bilde av den nå. Den er ikke superduperliten, men det går an å pakke den mer kompakt enn jeg har gjort her. Har bare stappa den nedi posen, kunne brettet og rullet for å spare plass.20231015_092751_copy_768x1024.thumb.jpg.7420bf8cdcb90153cc6d9f8fa3e73a47.jpg

Veide den tidligere til 202 gram.

20221029_121341_768.jpg.ef61eb61b165df447b2d79b02f3ca708.jpg

Som tarp:

20221029_131342_1024.jpg.64780351894dae18a3e34a583fdacf06.jpg20221029_131406_1024.jpg.5f8aeba90093630d69c0a0636821f020.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Blindgjenger! Med tanke på at den da må sammenliknes med en innpakket bukse, samt jakke, blir den ikke annet enn ganske så kompakt og fin. Tarp i tillegg ; ) Denne vil jeg ha i tillegg til jakken og buksen. Angående Sea to Summit, så kjøpte jeg nylig den bittelille ryggsekken deres.. Og på de mindre turene hvor jeg bare har en mindre rumpetaske, så tar den så liten plass inni lommen der, og ved behov, som ved for mye klær på meg, bretter jeg ut en 20 liter ryggsekk. De lager mye bra! Skal kjøpe denne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Pausureren skrev (På 15.10.2023 den 0.53):

Det er jo litt subjektivt hvilke egenskaper mann prioriterer og selv om det ikke er vanskelig å se at det kan apellere med en veldig pakkbar regnbukse på bare 100g, de ligger jo stort sett bare i sekken uansett, så må en tenke litt gjennom hvordan en slik regnbukse vil bli brukt. 

På veldig korte turer, slik du beskriver i første post, vil du som regel ikke ha bruk for regnbukse. På litt lengre turer hvor du uansett har med en sekk, så vil du sette pris på glidelås i sidene, så den blir enklere å ta av og på. 

Jeg kjøpte en Rab Kinetic regnbukse for en tid tilbake. Jeg var skeptisk ifht. at den ikke hadde glidelåser i sidene, men ble forledet av tanken på at de hadde litt stretch og mye bedre passform enn mine gamle Haglöfs LIM. 
Fraværet av glidelåser i siden gjør desverre at disse aldri er med på tur bortsett fra når været er så dårlig at jeg kan ta de på meg hjemme og ha de på helt til jeg kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.