Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslopolitiet aksjonerte mot hundeeiere i Nordmarka


panda

Anbefalte innlegg

Annonse

Selv har jeg litt blanede meninger om dette temaet.

Det jeg derimot ikke forstår meg på er hvorfor det skal være båndtvang langs Akerselva, de endene og duene som holder til der klekker ikke eggene sine langs elva, så vidt meg bekjent så flakser de langt fra allfarvei når de skal gjøre det.

Så hva er da motivasjonen for et forbud i byene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeiere som ikke har kontroll på hunden, risikerer anmeldelse og forelegg på omkring 5.000 kroner, sier politioverbetjent Brian Wennberg.

Sier ikke en del av båndtvangsregelen at man som det står, skal ha kontroll på hunden? Isåfall, har man en lydig hund, så har man kontroll på hunden - og man har dermed ikke gjort noe galt hvis bikkja går løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke en del av båndtvangsregelen at man som det står, skal ha kontroll på hunden? Isåfall, har man en lydig hund, så har man kontroll på hunden - og man har dermed ikke gjort noe galt hvis bikkja går løs.

Skal ikke uttale meg om loven, men det er vel vanskelig for politiet å kontrollere om en hundeeier som går med bikkja løs har en lydig hund eller ikke? Selv om den går rolig akkurat ved kontrollen sier jo ikke det noe om hvordan hunden oppfører seg hvis den får ferten av fugl, fe eller andre dyr. Hvor lydige hunder er når det kommer til stykket varierer jo fra rase til rase og hund til hund.

Personlig syns jeg det er greit med en slik kontroll i ny og ne. Reglene er fornuftige og bør praktiseres likt overfor alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier vel Hundeloven at hund SKAL holdes i bånd mellom 1.april og 20.august av hensyn til dyrelivet ellers. Det er i periodene utenom dette at kontroll på hunden blir et vurderingsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som derimot er skremmende er at politiet velger å bruke ressurser på dette.

Anmelder du et innbrudd, voldtekt, stjålet bil eller at naboen har drept katten din så løfter ikke politiet en finger. men når noen besteborgere er redd for hund i normarka under dekke av båndtvangsloven så stille de opp mannsterke.

Er noe som ikke helt stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at politiet bruker ressurser på dette jeg. Mengden av løshunder i marka er i perioder så stor at det er et problem både for friluftsliv og for dyreliv i området.

Reglene er i grunnen greie, innenfor perioden med absolutt båndtvang skal bikkja være i bånd hele tiden. Resten av året skal eieren ha 100 % kontroll på hunden, men han trenger ikke ha den i bånd.

Dersom man ønsker å trene bikkja finnes det ellers ganske mange områder som er satt av som treningsområder hvor det gjelder egne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen i yngletiden er helt greit - har selv sett sett hva løse hunder har gjort av ugang med nyfødt vilt som fugl/rådyr/hare.

Ser ingen grunn til at det skal vises skjønn ifht lydighet - båndtvang er båndtvang - finale.

Er selv hundeier, dette er ikke noe problem, båndtvangen skal respekteres. Bikkja har ikke vondt av å gå i bånd noen mnd per år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg litt blanede meninger om dette temaet.

Det jeg derimot ikke forstår meg på er hvorfor det skal være båndtvang langs Akerselva, de endene og duene som holder til der klekker ikke eggene sine langs elva, så vidt meg bekjent så flakser de langt fra allfarvei når de skal gjøre det.

Så hva er da motivasjonen for et forbud i byene ?

Kan noen si meg hvorfor de skal ha båndtvang i byene, hvis det er slik at det ikke er noen dyr eller fugler som har eggene / avkommet sine her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning er det ekstraordinær båndtvang i Asker og Bærum hele året.

Det er ikke innført ekstraordinær båndtvang i Asker og Bærum hele året.

Derimot er det innført ekstraordinær båndtvang i noen uker fra februar på grunn av store snømengder som gjør at vilt ikke klarer seg godt overfor angripende hund.

Mange har brutt båndtvangsbestemmelsene og ved flere tilfeller har kalver blitt skadet av hund.

http://www.budstikka.no/nyheter/gir-blaffen-i-bandtvang-1.3546811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen si meg hvorfor de skal ha båndtvang i byene, hvis det er slik at det ikke er noen dyr eller fugler som har eggene / avkommet sine her ?

For at bikkjer ikke skal angripe andre bikkjer eller folk, løpe ut i trafikken også videre. De fleste har ikke kontroll på hunden sin når de går løs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen si meg hvorfor de skal ha båndtvang i byene, hvis det er slik at det ikke er noen dyr eller fugler som har eggene / avkommet sine her ?

Fordi det er mange flere arter enn ender og duer i byen også. Særlig langs elvene.

Men det kunne godt være flere soner hvor hunder kan slippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies i sammenhengen at båndtvang i utgangspunktet ble konstruert for å beskytte viltet på våren når det er

kalving etc. Men enkelte steder har videreført det av samme grunn og meninger som noen her forfekter. Båndtvang i utgangspunktet er ikke skapt for å beskytte sarte menneskers følelser. Jeg har hunder selv, men de luftes ikke løse med mindre det er langt til skogs, så de ikke kan forulempe noen med sitt blotte nærvær. Forøvrig vil jeg også ta opp et forslag om båndtvang på barn, og et total forbud i matbutikker, kjøpesenter og lignende. Jeg er redd for de og mener derfor jeg må kunne med retten i hånd forsvare meg mot de hvis jeg opplever de som truende.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon...

Var en del i Frognerparken som barn, før mine foreldre tok til vettet og flyttet fra østlandet, Frognerparken har vel en del områder som er friområde for hunder - men samtidig er det ganske mye ender og gjess der... Må jo være et paradis for trening av ro i oppflukt og skudd for fuglehunder, regner med at ingen reagerer om jeg kommer med startpistol og en jaktglad vorsther? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon...

Var en del i Frognerparken som barn, før mine foreldre tok til vettet og flyttet fra østlandet, Frognerparken har vel en del områder som er friområde for hunder - men samtidig er det ganske mye ender og gjess der... Må jo være et paradis for trening av ro i oppflukt og skudd for fuglehunder, regner med at ingen reagerer om jeg kommer med startpistol og en jaktglad vorsther? :)

Frimoråder for hun synes jeg er en god ide. De som har hund får mulighet til å trene den og det er lettere å få folk til å akseptere båndtvangsbestemmelsene der de gjelder.

Det er ikke flere friområder for hund i Frognerparken, kun ett. Det heter Hundejordet, er ganske lite, og ligger langt unna der det vanligvis finnes ender og gjess helt i utkanten av parken.

Her er et kart som viser hvor det ligger

http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/friluftsetaten%20%28FRI%29/Internett%20%28FRI%29/dokumenter/kart/hundejordet_frognerparken.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt å gjennomføre det... Blir for langt å kjøre for å bli arrestert :) . I Nord - Trøndelag driver fuglehundklubbene flere treningsområder for hund (med areal langt større enn Frognerparken) hvor hundene kan slippes i sommermåneden så fremt de kan dokumentere saureinhetsbevis. Noen ganger er forsvarets skytefelt greie å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er merklig att båndtvånget begynner oppå fjellet den 1 april(eller tom tidligere pga påska).

hvilke dyr har begynt å legge egg eller føde i 1m med snø og temperaturer ned mot minus 15??????

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nå på Bygdøy politiet har vært og ikke i Nordmarka.

Nei, der tar du feil. Politiet har aksjonert flere steder i Osloområdet, bl.a Bygdøy men også i Nordmarka.

Linken jeg la ut viste opprinnelig til en artikkel om politiaksjonen i Nordmarka men selve artikkelen er endret. Det var ikke Bygdøy-artikkelen jeg opprinnelig linket til.

Uansett synes jeg det er bra for alle parter at politiet tar tak i løshundproblemet som har utartet veldig de siste årene. For det store flertallet av seriøse og ordentlige hundeeiere er dette også positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.