Gå til innhold
ares

Real turmat...

Anbefalte innlegg

Hva med sånn fem minutters grøt? :roll:

Nå har til og med vikingmelk delt opp i sånne enlitersposer. Så da er det bare å ha en pose sammen med en pose grøt. Og så en DL blanding på tre DL vann.

Edit- Er mulig det bare er jeg som loker, men synes folk har fått en lei tendens, til å linke til startsider og ikke selve relaterte innholdet. Får f.eks opp bare Magnus (6) lever til han er tenåring - i beste fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Palmeolje er ikke det samme som transfett.

Mange prodeusenter skriver bare "vegetabilsk fett" eller "vegetabilsk olje" i stedet for palmeolje. Jeg vet ikke hvor skadelig denne oljen er, men jeg vet at store områder regnskog blir ofret til fordel for oljepalmer. Før var det papirindustrien i Søramerika som fjernet regnskogen og plantet eukalyptus trær, men nå er det stort sett oljeplantasjene i Indonesia og Malaisia som får gjennomgå. På grunn av dette er vi nå faktisk i ferd med å utrydde orangutangen og mange andre skjeldne dyrearter. Trist, men jeg kjenner ingen orangutanger så hvorfor skulle jeg bry meg? :roll:

"Du skal ikke tåle så inderlig vell den urett som ikke rammer deg selv."

En setning som ble skrevet i en helt annen tid og i en helt annen sammenheng, men den er jo like aktuell i dag og kan like godt brukes i denne sammenhengen.

Jeg prøver å være bevisst på både hva jeg kjøper, spiser og hvor varene og maten kommer fra.

Økonomisk bøykott har vist seg å være svært effektivt før, så hvorfor ikke nå også hvis det er noe vi ikke liker.

At treansfett ikke er særlig sunt vet vi godt, og det er forbudt i Danmark og en rekke andre land, men her i Norge er det visst ikke så farlig. Vi tåler visst det meste så lenge noen kan tjene litt penger på det og hvis staten i tillegg kan ha gode inntekter så får visst det meste passere.

Men for all del, ikke prøv å ta med en flaske tollfritt "mirakelvann" for mye inn i landet. Da blir det smikk på fingeren og fy i trynet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er utrolig trist at det er tilsatt palmeolje i alle barnegrøtpakkene. Nugatti er også en kilde til palmeolje, og smør kan man glemme å få uten... Tilogmed Vita Hjertegod Lett som vi kjøper, inneholder 7% palmeolje (!)...

Vi spiser såpass mye lokalprodusert økologisk mat da, at jeg tror ikke det har en ekstrem helserisiko forbundet opp mot seg for oss, disse 7% i hjertegodsmøret, så vi kjøper det enda. Men ellers forsøker vi å unngå palmeolje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja det er utrolig trist at det er tilsatt palmeolje i alle barnegrøtpakkene. Nugatti er også en kilde til palmeolje, og smør kan man glemme å få uten... Tilogmed Vita Hjertegod Lett som vi kjøper, inneholder 7% palmeolje (!)...

Vi spiser såpass mye lokalprodusert økologisk mat da, at jeg tror ikke det har en ekstrem helserisiko forbundet opp mot seg for oss, disse 7% i hjertegodsmøret, så vi kjøper det enda. Men ellers forsøker vi å unngå palmeolje.

Smør er nok laget av 100% av melk. Margarin derimot kan inneholde palmeolje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg kaller det bordsmør da. Har aldri sagt margarin og det er vel heller ingen som gjør det. Men per definisjon har du jo helt rett! ;)

Mange bruker smør som bordsmør, så der tar du nok litt feil. Etter min mening er det ene like vanlig som det andre, og jeg synes skikkelig smør som kun inneholder melk og salt er både sunnere og bedre enn denne hersens margarinen som gud vet hva inneholder!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Baronen: Smør er smør, og margarin som bordsmør kalles også smør.

Den påstanden er ikke feil, selv om du aldri så lite elsker melkesmør :D

Det er ingen som sier "sender du margarinen?" når det snakkes om bordsmør rundt frokostbordet. Brelett, Bremykt, Vita hjertego m.m. er bordsmør.

Skikkelig smør er hylende godt på nybakte rundtstykker med syltetøy... :) Men jeg ville aldri spist det regelmessig. Smør laget på rapsolje og minst mulig e-stoffer er tingen. Produsentene er heldigvis pålagt å skrive innholdsdeklarasjon på matvarene, så du trenger ikke å mistenkeliggjøre dem med "gud vet hva". Bedre å lese bakpå og sjekke ut hvilke fettstoffer som er best for hjertet. Mitt mål er å kunne fortsette å nyte naturen når jeg er 80 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aspiranten, hvorfor ville du ikke spise smør regelmessig?

Er smør galere enn margarin?

Til og med statens erneringsråd sier i sin utredning :

"vi ser ingen sammenheng mellom inntak av melkefett og utvikling av hjerte-karsykdommer"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baronen: Smør er smør, og margarin som bordsmør kalles også smør.

Den påstanden er ikke feil, selv om du aldri så lite elsker melkesmør :D

Det er ingen som sier "sender du margarinen?" når det snakkes om bordsmør rundt frokostbordet. Brelett, Bremykt, Vita hjertego m.m. er bordsmør.

Skikkelig smør er hylende godt på nybakte rundtstykker med syltetøy... :) Men jeg ville aldri spist det regelmessig. Smør laget på rapsolje og minst mulig e-stoffer er tingen. Produsentene er heldigvis pålagt å skrive innholdsdeklarasjon på matvarene, så du trenger ikke å mistenkeliggjøre dem med "gud vet hva". Bedre å lese bakpå og sjekke ut hvilke fettstoffer som er best for hjertet. Mitt mål er å kunne fortsette å nyte naturen når jeg er 80 ;)

Smør inneholder ingenting annet enn melk og salt, siden du etterspør produkter som inneholder minst mulig tilsetningsstoffer. Smør har da altså ingen. Ren olje bruker vi mye av i matlaging, men henger dårlig på brødskiva.

Mills skriver selv på sin side, sitat: "innholder bare råstoffer av ypperste kvalitet som naturlig inngår i margarin, hovedsakelig raps- og solsikkeolje." Hvordan vet du da hva du egentlig får i deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smør inneholder ingenting annet enn melk og salt, siden du etterspør produkter som inneholder minst mulig tilsetningsstoffer. Smør har da altså ingen.

Det finnst også usalta smør. Det er heilt utan tilsetningstoff ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune: Kolesterol.

Baronen: Jeg leser bakpå selve produktet. Hva Mills skriver på sine hjemmesider er irrelevant, for der er de ikke underlagt ett lovverk om korrekt merking :)

At vi i Norge, ett land hvor melkeproduksjonen er en av hovedproduksjonene i bondesamfunnet påstår at melk er sunt og må inntas daglig skjønner jeg godt. Men melk inngår ikke i middelhavskostholdet, likevel lever de lenger enn oss. Planteoljer gir i tillegg til sunnheten, gode gevinster mtp. miljø og fornybarhet. Det koster miljøet mindre å produsere planteoljer som er lavere i næringskjeden enn hva det gjør å lage melk og animalsk fett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aspiranten: Du mener at kolesterolet ditt går opp av å spise smør?

Hvilke fett tror du du får mest i blodårene dine?

Det du spiser eller det du allerede har på kroppen?

Og, mener du at du ikke får samme kolesterolverdiene med å spise margarin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
En rapsolje av god kvalitet har minst mettet fett. Når det gjelder de sunnere enumettede- og flerumettede fettsyrer kommer raps på plassen foran olivenolje blant de kjente matoljesortene som oliven, mais og soya.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er nok ikke dumme visdomsord det du sier om inntak av fett og det man allerede har Rune. Vi spiser en god del lettmat, men er ingen fettfanatikere. Mye av smaken ligger tross alt i fettet :) Vi steker all mat i raps, solsikke og olivenolje. Aldri kusmør i panna.

Parallelt med denne debatten har min bedre halvdel kommet over noen stygge blogger om det sunne margarinet. Jeg vil gjerne sjekke ut de løse påstandene før jeg sier mer om bordsmør. Selv om de var fulle av skrivefeil og andre forhold som drar ned troverdigheten vesentlig, så var det så grove påstander at jeg vil gjerne sjekke ut nyere rapporter før jeg kommenterer mer på sunnhet ang. margarin. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steking i olje bør du også være svært forsiktig med.

Spesielt jomfruelige oljer danner store mengder transfett under oppvarming.

Solsikkeolje innholder mye omega 6 og 9, noe du allerede får for mye av.

Du trenger som alle oss ander mer omega 3, og det finner du i fet fisk og tran.

Rapsolje er greit, og er den ikke jomfruelig er den grei å steke i på moderat varme.

Skal du steke på høg varme, er det smørgee (smør uten protein) eller smult som gjelder.

Min tiltro til plantemargariner er lik null.

Et produkt som kommer med kjemikalietankbåt, og må gjøres masse med i et laboratorium, kan umulig være sundt.

Du kan forresten ta en gøy test:

Legg ut en klatt plantemargarin og en klatt smør.

Se hvem som forsvinner raskest :)

Gjett hva mikrober og dyr foretrekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.